|
CAPITOLUL 8: CURRICULUM SI REFORMA
REFORMA SI CURRICULUM
Reforma educativa are ca obiect nu numai si nici in principal organizarea
sau structura sistemului educativ. Ea se refera, inainte de toate, la
continuturi, la oferta si oportunitatile de experienta si instruire pe
care scoala le ofera elevilor. Aceste oportunitati se constituie intr-un
continut mult mai amplu decat o programa sau un plan de studii centrate
aproape exclusiv pe aspecte conceptuale. In realitate, oferta si oportunitatile
educative sunt continute in notiunea de curriculum care imbratiseaza tot
ceea ce mediul scolar ofera elevului ca posibilitate de invatare; nu numai
concepte si cunostinte, ci si principii, procedee, metode si atitudini;
si care cuprinde in plus, atat mijloacele de sustinere a oportunitatilor
propuse de scoala cat si acelea de evaluare a insesi proceselor de invatare
si instruire.
Intr-un curriculum se recunosc intentiile educative. Se presupune ca instanta
care stabileste un curriculum are unele intentii determinate in ceea ce
priveste educatia cat si in ceea ce priveste destinatarii acestei educatii.
Altfel spus : diversele instante care, la nivele distincte, contribuie
la determinarea si dezvoltarea unui curriculum, traduc, fiecare la nivelul
sau, aceleasi intentii educative care le anima. Este clar insa ca, pe
langa intentiile explicit formulate in curriculum exista alte elemente
neexprimate care sunt,in mod expres consistente,si care vin sa constituie
asa - numitul "curriculum implicit" alcatuit din tot ceea ce
scoala ofera, sau permite, alaturi de intentiile instantelor de decizie
in materie de curriculum sau, cel putin, alaturi de declaratiile vizand
asemenea intentii.
Aceste elemente de curriculum implicit nu trebuie considerate ca valori
negative. In mod frecvent scoala ofera posibilitati de invatare mult mai
bogate decat cele prevazute. Dar, tot in mod frecvent, elementele implicite
ale curriculumului duc la distorsionarea intentiilor educative mai explicite,
ajungandu-se uneori pana la denaturarea lor completa. In orice caz, este
de dorit ca aceste intentii educative sa fie formulate expres, clasificate
si dezbatute, nu pentru a reduce oferta educativa numai la ele ci si pentru
a mentine o vigilenta critica si rationala cat mai riguroasa asupra proceselor
reale ale educatiei.
In perioada timpurie a educatiei obligatorii si gratuite in diverse tari,
intentia educativa a administratiei publice se limita la cateva elemente:
alfabetizarea si un nivel elementar de cultura. Pe atunci scoala si, in
special, cadrul didactic propunea finalitati educative. Deci cel ce fixa
curriculum-ul era invatatorul.
In prezent, atat organizarea educatiei obligatorii cat si acordarea de
diplome si titluri academice care acrediteaza indivizii pentru exercitarea
unor profesiuni determinate, presupun si necesita o decizie a administratiei
publice referitoare la continuturile de cunostinte corespunzatoare. Cu
alte cuvinte, in toate tarile dezvoltate,politica educativa necesita stabilirea
intentiilor educative, fie prin mijlocirea unui curriculm mai mult sau
mai putin determinat, fie prin intermediul elaborarii unui sistem oportun
de probe de evaluare.
Un curriculum adoptat la nivelul ministerului invatamantului trebuie sa
aiba un caracter deschis si flexibil, care ulterior sa fie amplificat
si diversificat la nivele succesive de concretizare : inspectoratele scolarecomunitatile
locale cu competente educative, unitatile scolare ( scoli, gradinite,
licee) si profesorii insisi. In definitiv, cel ce realizeaza desfasurarea
unui curriculum in activitatea didactica si in sala de clasa este profesorul.
In proiectarea si in dezvoltarea intentiilor educative se presupune ca
autoritatea administrativa si profesorii insisi sunt interpreti fideli
ai propunerilor educative venite din partea societatii, ai finalitatilor
pe care societatea le pune in fata scolii si a etapelor distincte de educatie.Am
putea considera un asemenea curriculum drept o matrice de la care sa emane
alte nivele de dezvoltare curriculara.De aceea il vom numi in continuare
Curriculum Matrice(CM)
Fidelitatea in respectarea intentiilor educative poate fi considerata
ca un ultim referent care legitimeaza un anumit curriculum si o anumita
dezvoltare curriculara. Pe de alta parte si mai presus de toate, intr-o
societate democratica si pluralista, aceste intentii educative trebuie
sa se permanentizeze in forme deschise, flexibile si adaptabile particularitatilor
elevilor.
O reforma a invatamantului este totdeauna o reforma a curriculumului:
a intentiilor educative si a conditiilor pentru transpunerea lor in realitate.
Reforma sistemelor si structurilor educative are sens numai prin mijlocirea
reformei in continuturi si metode. Curriculum-ul concretizeaza si da sens
sistemului. O reforma structurala nu asigura prin ea insasi schimbarea
educativa reala. Finalitatea unei reforme a structurilor este aceea de
a face posibila (si de a facilita) realizarea unui curriculum determinat.
Proiectul curricular matrice ilustreaza si face inteligibil proiectul
de sistem de invatamant. In general intr-o reforma educativa se propune
o corespondenta mai buna intre curriculum si structura invatamantului.
In paginile urmatoare incercam sa propunem un curriculum matrice deschis,flexibil
si dinamic care sa poata fi concretizat in proiecte curriculare specifice
in care sa se implice comunitatile scolare,mai putin autoritatile administrative.Vor
exista probabil indoieli asupra modului de a realiza asemenea proiecte
specifice, asupra amplitudinii continuturilor prescrise, asupra instantelor
si modalitatilor responsabile de concretizare a PCM. Dar trebuie sa existe
un consens asupra faptului ca un proiect curricular matrice trebuie sa
fie deschis, cuprinzator si flexibil.
Desi ceea ce vom prezenta in capitolul urmator sub titlul de Proiect de
Curriculum Matrice,nu reda fidel conceptia noastra asupra functiilor educatiei,consideram
insa ca e o etapa necesara si obligatorie in tranzitia spre o reforma
radicala a educatiei.Aceasta etapa are sarcina de a schimba practica eucativa
si unele din responsabilitatile si rolurile agentilor educatiei, pregatindu-i
astfel pentru noi roluri, dar si modelul cultural al invatarii si scolii.
Propunerile noastre se refera ,in principal,la invatamantul general obligatoriu(prescolar,primar
si gimnazial). Invatamantul profesional are,din punct de vedere curricular,
un statut aparte intrucat planificarea si dezvoltarea unui curriculum
pentru formare profesionala ridica,mai degraba, probleme pur tehnice,decat
filozofice. Pentru invatamantul liceal problemele devin mult mai complexe
si ar fi nevoie de o echipa de experti in curriculum pentru a face un
asemenea proiect.
Proiectul de Curriculum Matrice exprima intentii educative.Intentiile
educative trebuie sa contina, fara indoiala, cateva linii directoare care
sa traverseze diferite etape si domenii educative si care sa reflecte
marile finalitati pe care curriculumul trebuie sa le serveasca: un curriculum
matrice, deschis si flexibil trebuie sa aiba drept obiective:
a) Educatia morala si sociala a elevilor in masura in care contine formarea
atitudinilor si valorilor, care sa permita optiuni responsabile din partea
copiilor si adolescentilor in interiorul unui pluralism democratic care
caracterizeaza societatea moderna, respectand in acelasi timp valorile
si credintele altor persoane si ale altor grupuri sociale.
b) O educatie fara discriminari, ci dimpotriva, orientata spre egalitatea
sanselor indivizilor si a posibilitatilor de realizare personala, oricare
ar fi conditiile personale si sociale, de sex, capacitate, rasa sau origine
sociala, cautand sa elimine stereotipiile de religie si origine etnica
si altele care persista astazi in societatea noastra.
c) Deschiderea scolii catre mediul inconjurator, catre realitatile sociale
care o inconjoara si, de asemenea, catre progresul cultural in diferitele
lui manifestari, deschidere care sa apara prin incorporarea de noi continuturi
in curriculum, prin noi tehnologii educative, noi limbaje si, in general,
printr-o atentie sporita fata de exigentele unei societati inalt dezvoltate.
Pe aceasta linie, curriculumul trebuie sa incorporeze noile tehnologii
informatice atat in calitate de continuturi cat si de mijloace didactice.
Proiectul nostru trebuie citit in paralel cu Ghidul metodologic de curriculum
scolar propus de Consiliul National pentru Curriculum si Formarea Profesorilor
(Bucuresti, 1996) si cu Programele analitice pentru clasa a V-a propuse
de acelasi consiliu(Bucuresti,1996).Se va observa ca, daca acest Consiliu
a optat de asemenea pentru un "core curriculum" deschis, flexibil
si dinamic "oferind largi posibilitati pentru optiunea personala
si pentru dezvoltarea creativitatii celui educat"1(pag9) la nivelul
concretizarii acestui "core curriculum" in programe analitice
nu vedem cum ar putea fi realizate asemenea deziderate la clasa intrucat
nu se tine seama de elevi si,mai ales de diversitatea acestora.Obiectivele
de referinta si elementele de continut sunt asa de amanuntite si de supraincarcate(cu
toate ca in ghid se specifica "accentul va trebui sa cada nu pe cantitatea
de informatie,ca pana in prezent,ci,...,pe predarea directa de capacitati
mentale si practice")2, incat profesorul nu mai are nici o libertate
de actiune in aceste domenii.
Prin publicarea acestor documente Ministerul Invatamantului cauta sa asigure
comunicarea cu societatea punand intrebarea daca ceea ce se propune este
adecvat si dezirabil, si se face, in acelasi timp, ecoul mentalitatii
si sentimentului social fata de cum trebuie sa fie educatia la diferite
nivele.Din pacate aceste documente au avut o sfera de circulatie restransa
iar,dupa modul de exprimare a obiectivelor in programele analitice la
anumite discipline(istorie,biologie),se poate constata ca reprezentantii
acestor discipline in Consiliul de Curriculum nu stapanesc si nu inteleg
conceptele din Ghid si nici spiritul acestuia.De altfel aceste "Programe
analitice" nu numai ca n-au tinut seama de cerintele unei minime
interdisciplinaritati dar nici nu permit o abordare interdisciplinara
la nivelul cadrelor didactice.
Natural, un curriculum are consecinte stricte in ceea ce priveste organizarea
institutiilor educative, resursele didactice, calificarea cadrelor, etc.
Aceste consecinte implicite trebuie de asemenea analizate atunci cand
se analizeaza curriculumul. Pentru ca este o greseala sa se discute curriculumul
doar in continutul, intentiile si ofertele educative pe care le presupune,
fara a examina toate implicatiile.
Un curriculum central este un document care trebuie considerat, inainte
de toate, un document pedagogic, relativ la continuturile si modurile
de invatare.
Perspectiva unui proiect curricular matrice (P.C.M.) este esentialmente
didactica; el pretinde a contribui la :
1) Egalizarea posibilitatilor de educatie a elevilor cu aptitudini si
interese diferite, si cu conditii materiale si socio - culturale diferite.
2) Comunicarea intre concetateni, propunand in invatamant si o cultura
comuna care sa faciliteze convietuirea intre cetatenii unei tari.
3) Posibilitatea ca elevii care se deplaseaza dintr-o localitate in
alta sau se transfera de la o scoala la alta, sa aiba asigurata continuitatea
situatiilor si experientelor lor educative, a cunostintelor si priceperilor
lor.
4) Autonomia institutiilor de educatie si a profesorilor, care, pornind
de la proiectul general, isi pot programa si concretiza propriile lor
intentii educative in curriculumuri adaptate caracteristicilor institutiei
si elevilor.
5) Continuitatea, coerenta si progresul de-a lungul diferitelor etape
de educatie.
6) Specificarea conditiilor care permit evaluarea progresului realizat
de elevi ca urmare a actiunii educative.
Faptul ca un Proiect de Curriculum Matrice deschis si flexibil are un
grad de generalitate propriu ne obliga la o prezentare oarecum abstracta.Insa
acest caracter abstract nu inseamna speculativ deoarece conceptele propuse
sunt extrase din realitatea educativa.
In prima intrebare se intalnesc aspectele curriculumului legate de prima
functie, stabilirea finalitatilor. Celelalte trei se refera la planul
de actiune care trebuie pus de acord cu aceste finalitati si servesc de
instrument pentru desfasurarea practicii educative.
Finalitatile si planul de actiune care sunt stabilite in curriculum se
imbina, in ultima instanta, intr-o anumita practica pedagogica. Curriculumul
include atat proiectul cat si punerea sa in practica. Curriculumul include
atat proiectul cat si punerea sa in practica. De aceea trebuie diferentiate
doua faze pe care le vom denumi Proiectarea (dezvoltarea) curriculumului
si Desfasurarea curriculumului; prima pentru proiectul care cuprinde intentiile
si planul de actiune iar a doua pentru procesul de punere in practica.
Aceste doua faze au o relatie stransa si foarte importanta intre ele,
aceea ca informatia obtinuta prin aplicarea curriculumului trebuie sa
serveasca pentru a optimiza, modifica proiectul si a-l ajusta progresiv
la conditiile reale. Numai inchizand acest ciclu complet se respecta natura
dinamica a curriculumului, si se evita transformarea sa intr-o seria de
principii fosilizate, incapabile de a genera inovatii educative.
SURSELE CURRICULUMULUI
Curriculumul incepe deci prin a da unele raspunsuri la intrebarile fundamentale:
ce, cand, cum se invata si de ce, cand si cum se evalueaza. Aceste raspunsuri
se concretizeaza pornind de la fundamente de natura si origine diferite.
Vom reliefa patru tipuri de surse, izvoare, fundamente sau temeiuri ale
curriculumului, fiecare dintre ele aducand un aport si propunand informatii
specifice:
Fundamentul sociologic se refera la cerintele sociale si culturale fata
de sistemul educativ, la continuturile de cunostinte, priceperi, deprinderi,
atitudini si valori care contribuie la procesul de socializare a elevilor,
la asimilarea normelor sociale si a patrimoniului cultural al societatii.
Curriculumul trebuie sa cuprinda finalitati si functii sociale ale educatiei,
pentru ca elevii sa devina membri activi si responsabili ai societatii
careia ii apartin.
Fundamentul psihologic se leaga de procesele de dezvoltare si de instruire
a elevilor. Cunoasterea legilor dezvoltarii evolutive in diferite etape
si a legilor ce guverneaza formarea proceselor cognitive la fiintele umane,
ofera curriculumului un cadru indispensabil in ceea ce priveste posibilitatile
si modurile de invatare: cand se invata, ce e posibil sa se invete in
fiecare moment, si cum sa se invete acest posibil.
Fundamentul pedagogic se refera atat la teoria pedagogica existenta
cat si la experienta educativa acumulata in practica didactica. Experienta
acumulata de-a lungul ultimilor ani, la noi ca si in celelalte tari constituie
un izvor curriculum de neinlocuit. In mod concret, desfasurarea curriculara
in sala de clasa, in activitatea didactica reala a profesorilor furnizeaza
elemente indispensabile elaborarii curriculumului in fazele de proiectare
si, ulterior, de desfasurare.
Fundamentul epistemologic este cel care vizeaza cunostintele stiintifice
care integreaza domeniile sau materiile curriculare corespunzatoare.
Metodologia, structura interna si stadiul actual al cunoasterii in diferite
discipline stiintifice, ca si relatiile interdisciplinare dintre ele aduc,
de asemenea, un aport decisiv la configurarea continuturilor curriculumului.
Aceste patru tipuri de fundamente joaca un rol deosebit in toate fazele
elaborarii si realizarii curriculumului:
a) in momentele diferite ale proiectarii: curriculumului de baza; curriculumului
la nivelul unitatii scolare si planificarii didactice;
b) in desfasurarea curriculumului in sala de clasa.
Atat Ministerul Invatamantului si Stiintei cand stabileste curriculumul
normativ, cat si profesorii in proiecte si planificari si practica educativa.
Trebuie sa se refere la aceste izvoare din care curriculumul isi extrage
atat continuturile cat si legitimitatea.
Intrucat izvoarele psihologice si pedagogice vor fi expuse mai tarziu,
iar cele epistemologice vor fi incluse in domeniile curriculare corespunzatoare,
credem ca e bine sa prezentam acum pe scurt premisele sociologice de la
care pornim.
Premise sociologice:
Curriculumul exprima intentii educative. Acestea trebuie, in ultima
instanta, sa reflecte cerintele societatii fata de scoala intr-un moment
istoric determinat. Oricare societate isi educa tinerele generatii dar
nu totdeauna acest lucru se face prin intermediul unor institutii specifice.
Scoala - sau sistemul educational se caracterizeaza prin faptul ca a fost
constituita ca institutie si sistem social special organizat cu o finalitate
educativa. Cu extraordinarul nivel atins in societatile moderne, care
au organizat scoala obligatorie pentru toti cetatenii pana la o anumita
varsta, scoala reprezinta un important subsistem social in contextul sistemului
global al societatii. In relatie cu aceasta pozitie in interiorul societatii,
scoala este foarte dependenta de sistemul social. Fara indoiala, relatiile
intre educatie si societate nu au numai o directie, de la societate catre
scoala, ci sunt multidirectionale. Iata cateva din aceste directii diferite:
* Fiecare societate are unele cerinte specifice fata de ceea ce asteapta
de la scoala. Aceste cerinte se leaga de functiuni sociale importante:
socializarea noilor generatii si pregatirea lor pentru responsabilitati
viitoare in calitate de adulti intr-o organizare concreta a muncii si
a rolurilor sociale.
* De aceea educatia serveste unor scopuri sociale si nu numai unor finalitati
individuale. Scoala face parte dintr-o societate determinata si educa
pentru aceasta o societate determinata. Mai concret: scoala pregateste
individul pentru a trai ca adult responsabil intr-o societate si, de asemenea,
pentru a juca roluri determinate in interiorul ei. Avand aceasta functie,
la o analiza amanuntita, se observa ca scoala are un puternic caracter
conservator in masura in care se limiteaza la reproducerea relatiilor
sociale existente.
* Educatia transmite cunostinte, priceperi, deprinderi si patrimoniul
cultural al unei societati.Dar, odata cu acestea si strans legate de ele,
transmite, de asemenea, valori sociale si ideologii dominante. In fapt,
aceasta transmitere se face intr-un mod mai mult implicit decat explicit.
* Fara indoiala si fara a prejudicia cele spuse anterior, educatia poate
ajunge la trezirea la elevi a unui sentiment critic fata de atitudinile
si relatiile sociale dominante, permitandu-le astfel sa ia pozitia in
raport cu valorile si ideologiile stabilite. Clarificarea explicita a
intentiilor educative si a continuturilor usureaza aceasta critica posibila
si contribuie la maturizarea elevilor. Drept consecinta a acestei maturizari
si impreuna cu ea, educatia coopereaza la formarea unor cetateni care
vor fi capabili sa modifice relatiile sociale existente. In sprijinul
acestei clarificari, curriculumul, in care se plasmuiesc intentiile educative,
trebuie sa expliciteze valorile si atitudinile propuse a fi transmise
elevilor.
* Intr-o societate pluralista, cum este cea actuala, exista cerinte
multiple si diverse din partea diferitelor grupuri sociale in ceea ce
priveste scoala. Data fiind aceasta pluralitate nu este de dorit, am zice,
este chiar imposibil, un curriculum inchis, puternic normativ si normalizator
care nu lasa o marja de libertate nici profesorului, nici elevului. Diversitatea
optiunilor si valorilor participantilor in procesul educativ - elevi,
parinti, profesori - reclama, in schimb, un curriculum deschis in care
sa fie definite prescriptiv numai acele elemente care fac parte din cunostintele
si valorile care pot fi considerate ca sunt impartasite de toata societatea.
In zilele noastre se poate considera ca un interes social unanim recunoscut
si impartasit nu numai educarea pentru unele roluri productive determinate,
ci si pentru toleranta, pentru convietuirea pasnica si democratica, pentru
participare cetateneasca, pentru respectul drepturilor umane si recunoasterea
egalitatii intre persoane, pentru sanatate si protectia mediului inconjurator
si, nu in ultima instanta, pentru loisir si cultura.
MOTIVATIILE UNUI CURRICULUM DESCHIS
Functiile curriculumului scot clar in relief caracterul sau dinamic.
Acest caracter presupune renuntarea la ideea de omogenizare, unificare
si uniformizare curriculara. Proiectul curricular poate si trebuie sa
orienteze practica educativa, dar e imposibil s-o determine si s-o inchida
in totalitate, deoarece, daca tine sa ofere principi valide pentru fiecare
situatie concreta nu poate in acelasi timp sa tina cont de specificul
fiecarei realitati educative.
In acest caz apare necesara o propunere curriculara comuna intregii
tari deoarece permite stabilirea unor obiective accesibile tuturor elevilor
oricare ar fi caopacitatile lor, asigurandu-le, independent de caracteristicile
lor individuale si sociale, posibilitatea de a urma un curriculum de baza
similar, relevant, legat de propria experienta si valoros pentru viata
adulta. Un cadru comun asigura, de asemenea, progresul, coerenta si continuitatea
de-a lungul etapelor educatiei. De asemenea, permite ca, in ultima analiza,
curriculumul dezvoltat la nivelul fiecarei unitati scolare, sa posede
suficiente elemente comune ce vor da elevilor posibilitatea sa schimbe
scoala fara "suferinte" inutile.
Aceasta propunere trebuie sa fie, fara indoiala, suficient de deschisa
pentru a permite interventia autoritatilor locale cu competente educative,
si adecvarea la realitatea contextului socio-economic si cultural al fiecarei
unitati scolare si la caracteristicile specifice elevilor fiecareia.
Caracterul deschis si flexibil va permite respectarea pluralismului cultural
si va da un raspuns educativ care sa tina cont de diversitatea capacitatilor,
intereselor si motivatiilor elevilor.
Pe de alta parte, a renunta la o propunere deschisa inseamna a anula
autonomia si initiativa profesionala a cadrelor didactice care se vor
vedea transformate in simpli executori ai unui plan stabilit anterior.
Profesiunea de cadru didactic cere ca acesta sa joace un rol fundamental
in luarea deciziilor cu privire la obiectivele si continuturile invatarii,
deoarece cadrul didactic este acela care cunoaste cel mai bine elevii
si este cel mai indicat pentru a stabili asistenta pedagogica care trebuie
oferita.
NIVELE DE CONCRETIZARE IN PROIECTAREA CURRICULUMULUI
Numeroase ratiuni ne indeamna sa propunem o modalitate in care proiectarea
curriculara este articulata in nivele succesive de concretizare. Primul
dintre ele "Curriculumul Matrice" (C.M.), propune acest cadru
comun in care se formuleaza in termeni foarte generali un ansamblu de
prescriptii, sugestii si orientari asupra finalitatilor educatiei scolare
si asupra strategiilor pedagogice mai adecvate atingerii acestor finalitati.
Elaborarea lui este de competenta Ministerului Invatamantului si va avea
un caracter normativ pentru unitatile scolare, deoarece acestea vor trebui
sa urmeze directiile indicate in Curriculumul Matrice. Acest prim nivel
de concretizare va trebui completat cu propunerile Inspectoratelor Scolare
cu competente educative.
Intr-un al doilea nivel de concretizare, echipele de cadre didactice
din unitatile de invatamant vor detalia obiectivele si continuturile propuse
de C.M. si vor stabili mijloacele de realizare adecvate propriilor lor
realitati.
Deciziile astfel luate se vor constitui intr-un Proiect Curricular Scolar
(PCS) care face parte din Proiectul Educativ stabilit prin Legea Invatamantului.
Legea este, logic, mai ampla si include aspecte cum ar fi obiectivele
prioritare si fundamentale, forme de organizare si coordonare, organigrama,
reguli de functionare a scolilor, legatura cu comunitatea,etc.
CM fiind o propunere deschisa lasa un mare numar de decizii nestabilite.
Functia de baza a PCS este luarea acestor decizii pentru a garanta progresul
si coerenta adecvata in invatarea continuturilor scolare ale etapei la
care se refera proiectul.
Elaborarea PCS poate urma cai diferite. Unele pot porni de la principiile
semnalate in CM si pot continua cu luarea deciziilor privitoare la diferite
cicluri si domenii. Probabil ca echipele de profesori care predau la un
ciclu sau la un an de studiu isi vor articula propriile lor propuneri
si ca apoi vor incerca sa le faca coerente intre ele in cadrul unitar
al PCS.
Deciziile ce se iau in PCS vor constitui cadrul de referinta pentru al
treilea nivel de concretizare: planificarea si programarea. Acordurile
ce se obtin in unitate referitoare la obiectivele unui ciclu se vor dezvolta
ulterior in aceste programari, pe care profesorii le vor proiecta intr-o
maniera mai mult sau mai putin explicita pentru a articula procesul de
predare - invatare al propriilor lor clase de elevi. In aceste programari
care se pot referi la unul sau mai multe domenii, se va stabili o secventializare
ordonata a unitatilor curriculare care se vor derula de-a lungul anului,
avand in vedere unitatea ciclului de invatamant.
CE ESTE UN PROIECT ?
Cuvantul "proiect" poate fi utilizat pentru a descrie o incercare
de conducere si coordonare a unui anumit numar de activitati pentru atingerea
unui obiectiv specific.
In contextul nostru, proiectele educative sunt puse in aplicare de unitatile
scolare, ca organisme care intentioneaza atingerea unor obiective ca :
- modalitati de aplicare a unor programe de studii sau de filiere de invatamant;
- elaborarea sau innoirea metodologieie generale sau a unor elemente metodice;
- realizarea de resurse pedagogice (audio-vizuale, informatice, media);
- conceperea unor dispozitive de formare initiala sau continua a cadrelor
didactice;
- organizarea unor retele de schimburi sau cooperare cu late unitati scolare
din tara sau strainatate.
Proiectul este totdeauna expresia unei politici: el vizeaza ca prin intermediul
unui ansamblu de actiuni sa produca o "transformare". El implica
resurse umane (actori ai transformarii), resurse materiale si resurse
financiare si se desfasoara totdeauna intr-un context spatio-temporal
particular.
Se observa deci ca definirea unui proiect educativ este determinata de
mediul in care se situeaza, proiectul fiind , in fapt, un proces global
si integrator.
Proiectul presupune capacitatea de a concepe politici educative, sisteme
sau practici de formare si de a le implanta, instala, dezvolta si desfasura
in situatii sociale reale in interiorul sau in afara institutiilor traditionale
de formare.
Se pot distinge trei mari tipuri de proiecte:
1. Proiect de practici pedagogice.Este vorba de ansamblarea proceselor
de lucru care alcatuiesc activitatea pedagogica in formele ei de "predare/invatare"
la nivelul unei clase de elevi, intr-o secventa de formare (unitate didactica).
Aici se regasesc, in termeni de mijloace si modalitati, tot ceea ce caracterizeaza
aspectul pedagogic, alegerea materialelor- suport, selectarea continuturilor,
a cadrelor didactice, a logisticii, etc.
2. Proiect de sisteme de formare. Este vorba de montarea si asamblarea
unor procese mai ample care alcatuiesc sistemul de invatamant peren.
Acest tip de proiect poate desemna sistemul de invatamant care exista
intr-un cadru juridic dat, dar si o actiune de formare punctuala propusa
si condusa astfel incat sa faca cunoscut tuturor cadrelor didactice un
nou program, o noua finalitate, etc.
3. Proiect de politici sociale. Ca si practicile pedagogice, sistemele
de formare se desfasoara in interiorul unor cadre mai largi care reunesc
decizii politice care demonstreaza anumite orientari fundamentale in domeniul
socialului.
Un astfel de proiect poate desemna tendintele de democratizare a unui
anumit sistem scolar, sau dorinta de a insera educativul in activitatea
socio-economica. Dar problema socialului nu e usoara.
Oricare din aceste tipuri de proiecte implica rezolvarea unor probleme.
In aceeasi maniera cu inginerii din domeniul industriei care lucreaza
pe baza de proiecte, trebuie ca si in invatamant sa se rezolve probleme
specifice cum ar fi tratarea simultana a mai multor proiecte sau interventia
intr-un proiect propus sau impus atunci cand nu merge bine. Din fericire
exista metode si concepte de gestionare a proiectelor, testate si atestate,
care pot fi adaptate la situatiile particulare ale vietii.
Cu toate ca prezinta o diversitate infinita, proiectele dupa care ne conducem
au totdeauna un anumit numar de traiecte comune atat in ce priveste problemele
de rezolvat cat si solutiile pe care le punem in aplicare.
In ansamblul sau, un proiect poate prezenta doua etape: o faza de inginerie
si o faza de realizare incluzand momentul delicat al montajului.
In acest stadiu ne referim la faza de inginerie.
DE LA IDEE LA PROIECT : ELEMENTUL DECLANSATOR
Un proiect implica unul sau mai multe obiective, un demers specific
care permite structurarea progresiva a realitatii viitoare din punct de
vedere metodologic, a actiunilor de intreprins in functie de resursele
date. Prin urmare un proiect nu reprezinta doar o intentie vaga sau doar
o schita.
Un proiect nu se decreteaza. Un prim factor de reusita il constituie analiza
prealabila a oportunitatilor, adica identificarea punctelor de sprijin
si a factorului declansator al proiectului. In acelasi timp e vorba si
de evaluarea dificultatilor previzibile.
Trebuie luate in considerare mai multe elemente: oamenii, tehnicile, riscurile,
costurile si cheltuielile.
CHESTIUNI PREALABILE
IN MOMENTUL GENEZEI PROIECTULUI
In epoca noastra se multiplica necesitatile de a actiona pe baza de parteneriat
datorita complexitatii solutiilor de aplicat cat si a cerintelor indivizilor
sau institutiilor.
In amonte, parteneriatul presupune domeniul negocierii si schimburilor.
Daca se discuta in termeni de obiective se raspunde in termeni de riscuri:
"in ce masura ceea ce astept de la proiect si de la parteneriat este
superior situatiei actuale?"
Riscul este ceea ce fiecare persoana, sau institutie, poate pierde sau
castiga prin schimbare sau inovare. Este deci necesar ca fiecare sa-si
analizeze riscurile pozitive (ceea ce va castiga - sau crede ca va castiga,
ceea ce e de valoare) si riscurile negative (ceea ce va pierde sau crede
ca va pierde).
Analiza se face asupra domeniului proiectului: care sunt domeniile de
actiune asupra carora se propune interventia ? Analiza cauta sa distinga
obiectivele proiectului in sensul de "rezultate ale", "tel",
de atins. In fine, analiza ia in considerare trebuintele celui care solicita.
De unde vine cerinta ? Ce vrea solicitantul ? Are, cu adevarat, o nevoie?
Care sunt obiectivele sale adevarate?
INAINTEA ANGAJARII IN PROIECT
A schimba ceea ce exista pentru a-l face mai bine adaptat la mediul sau,
mai performant, antreneaza, inevitabil, modificari profunde ale rolurilor
si misiunilor actorilor structurii considerate.
Pentru unitatea scolara, schimbarea in interiorul ei este totdeauna o
sursa de traumatisme: aplicarea oricarui proiect nu scapa de aceasta regula
deoarece se inscrie intr-un proces de "schimbare - tranzitie".
Pentru conducatorul unui proiectconceperea si punerea in aplicare a unei
actiuni sau a unui produs, presupune un demers ingineresc riguros. Aceasta
vizeaza aplicarea unui ansamblu de principii si de operatii (definirea
obiectivelor, construirea proiectului, elaborarea unui tablou de bord)
care-i maximalizeaza sansele de reusita.
In fata dorintei de inchegare a unui proiect trebuie, la nivelul pilotajului,
sa se ia in considerare doua domenii: domeniul rationalului si domeniul
relationalului. Primul domeniu are ca obiect metodele de planificare,
adica metode si mijloace de ordin tehnic. Cel de-al doilea se refera la
definirea relatiilor: cine ce face in interiorul proiectului ? Cine monitorizeaza
metodele si mijloacele? Cine insoteste si supravegheaza proiectul ?
Dificultatea esentiala consta in a reusi sa faci ca aceasta idee de schimbare
sa fie impartasita de majoritatea actorilor pentru ca ea nu se poate sprijini
doar pe o conduita "directiva".
O alta dificultate consta in gestionarea a doua logici paralele: trebuie
asigurata continuarea functionarii unei activitati cotidiene, si, in acelasi
timp, punerea in practica a unui proiect.
La fel, se poate spune ca angajarea intr-un proiect pornind de la o idee
sau de la o propunere, inseamna asumarea unui risc, a carui importanta
trebuie evaluata.
I
INITIALIZAREA PROIECTULUI
Orice idee de schimbare pentru a fi concretizata trebuie sa intalneasca
o suma de conditii favorabile.
Faza de initializare, in timpul careia se realizeaza:
- insusirea proiectului de schimbare;
- punerea in evidenta a intereselor pentru institutie(i);
- informarea principalilor actori trebuie sa dispuna de un timp de reflectie.
Criteriul de reusita nu este dorinta de schimbare, ci gradul de maturitate
al mediului proiectului in ansamblul sau (competentele actorilor, calitatile
demersurilor didactice, resursele...).
Acesta este rezultatul unei istorii a capitalizarii unor cunostinte.
ACTIUNI PREMERGATOARE
In faza de initializare, este nevoie de identificarea unor elemente
care ar putea fi definite ca "premergatoare" proiectului
- a defini schimbarile asteptate in functie de context;
- a identifica existenta unui potential pentru aplicarea proiectului in
primul rand, o echipa de lucru;
- a realiza o coerenta pentru un ansamblu de sarcini, specificatii, constrangeri,
un inceput si un sfarsit.
Gestionarea proiectului e un proces de definire si de manipulare a "variabilelor
proiectului' pentru a atinge obiectivele intr-o maniera optima. Se recomanda
stabilirea unei durate pentru proiect.
Faza de initializare este o faza de coacere in care initiatorul si echipa
isi insusesc proiectul.
E o faza in care se decide asupra interesului si se proiecteaza un demers.
Este, de asemenea o faza in care se incearca crearea conditiilor de receptivitate
a proiectului din partea instantelor de decizie si de parteneri.
Etapa de initializare se realizeaza atunci cand:
- rezultatele investigarii permit listarea principalelor riscuri interne
si externe proiectului;
- ante-proiectul e trasat in linii mari (context, obiective, demersuri
si modalitati, rezultate scontate);
- s-a identificat "hamalul" proiectului;
- existenta proiectului a facut obiectul unei informari globale.
Pentru seful de proiect (si pentru echipa sa), acesta e momentul in care
trebuie sa fie capabil ca, in fata institutiei, sa:
- inteleaga, clarifice, accepte o misiune;
- propuna, negocieze, redacteze obiectivele;
- precizeze necesitatile;
- defineasca, organizeze legaturile cu actorii.
Gestionarea eficienta a proiectului rezida in principal in aptitudinea
de a face bine trei lucruri:
- conducerea (manuirea, strunirea) oamenilor care executa munca;
- luarea deciziilor si, mai mult,
- comunicarea.
Asta implica faptul ca, uneori, in aceasta faza se poate decide renuntarea
la proiect in functie de constrangerile reperate.
II
STUDIUL DE FEZABILITATE
In acest moment proiectul este initializat si s-au definit obiectivele
generale. S-au prezentat riscurile virtuale, si s-au stabilit "hamalii"
proiectului.
OBIECTIVELE ACESTEI FAZE
- Studiul de fezabilitate este o etapa de preanaliza. El vizeaza in general,
argumentarea si motivarea deciziei de a pune in practica proiectul.
- Studiul are ca obiectiv deciderea asupra configuratiei generale, facand
sa iasa la suprafata, in mod concret, pe baza de analize si de cifre statistice,
interesul de aplicare a proiectului.
- In aceasta faza ar trebui sa fie identificate punctele forte ale actiunii
precum si dificultatile pentru a se permite formularea unei tactici de
abordare insotita de un plan de actiune si de evaluare a mijloacelor pentru
a pune proiectul in functiune.
- aceasta etapa vizeaza precizarea pozitiei institutionale, informarea
si sensibilizarea mai profunda a actorilor fata de proiect si de procesele
pe care le va declansa.
SCHEMA GENERALA DE APLICARE
DEMERSUL
Atingerea obiectivelor acestei faze solicita un numar de activitati
variabile in functie de stadiul de avansare si de statutul fiecarui proiect.
In plus, este de dorit si se recomanda, in ciuda diversitatii proiectelor
si studiilor, a se interoga asupra gradului de adecvare intre actiunile
vizate si resursele mobilizate.
Astfel,
capacitatea de a face implica : mijloace umane si materiale
vointa de a face implica : planificare (planning)
"stiinta" de a face implica : competente si metode
trebuinta de a face implica : caiet de sarcini (tablou de bord).
UN PROCES RELATIONAL
Intr-o maniera globala trebuie prevazut modul de pilotare a actiunii.
Acesta trebuie sa se adapteze modificarilor frecvente si adesea, importante.
Prin urmare este nevoie de conceperea a ceea ce se numeste strategie organizationala.
Unul dintre primele elemente ale studiului de fezabilitate consta in situarea
indivizilor implicati in proiect: cine sunt decidentii? Din cine e formata
echipa? Care sunt actorii (principali, releu, vizati)?
Decidentii valideaza deciziile luate de echipa, afecteaza resursele (umane,
materiale, financiare...).
Seful de proiect (impreuna cu echipa) face propuneri catre decidenti,
conduce actiunile, asigura promovarea proiectului.
Actorii principali (actorii aflati in puncte cheie) pot bloca un proces,
il pot facilita sau promova, ceea ce inseamna ca acestia trebuie castigati
de partea proiectului. Actorii releu pot ajuta , la un moment dat pot
influenta - nu neaparat pe cale ierarhica - prin urmare si acestia trebuie
tinuti alaturi. Actorii vizati ( actorii-tinta) sunt afectati zilnic de
proiect: activitatea lor va fi modificatamai mult sau mai putin,de asemenea
relatiile lor, de aceea trebuie sa fie informati si, pe cat posibil, asociati
proiectului.
Seful de proiect trebuie sa "masoare" statutul proiectului in
raport cu prioritatile institutiei, cu alte proiecte sau activitati. Trebuie
sa se interogheze asupra autoritatii de a actiona a sefului de proiect.
Cine ii acorda aceasta autoritate?
ORGANIZAREA PROIECTULUI
Studiul de fezabilitate duce la organizarea proiectului. In acest studiu
este preferabil ca proiectul sa fie descompus in etape intermediare. Se
pot distinge trei elemente:
- etapa ingineriei;
- etapa montajului;
- timpul de realizare.
A organiza un proiect inseamna a-l planifica adica a stabili planul director
al proiectului, adica:
- clarificarea scopului;
- deducerea obiectivelor de actiune;
- definirea activitatilor (a actiunilor generale) sau a sarcinilor (actiuni
particulare) pentru punerea in aplicare;
- stabilirea mijloacelor necesare, a cheltuielilor previzionate.
Organizarea unui plan de actiune trebuie sa includa si o tactica pentru
ca proiectul sa fie insusit de catre actori precum si o tactica de conducere
a acestora "in regim" de proiect.
Sistematizarea proiectului are nevoie de precizarea zonelor de activitate
si nivelelor de implicare a actorilor in diferite faze (preparative, de
demaraj sau de functionare).
Studiul de fezabilitate poate releva un anumit numar de puncte forte pe
care se poate sprijini proiectul pentru a demara dar si puncte de alerta.
Astfel, studiul de fezabilitate poate avea si scopul de a propune variante
alternative in anumite momente ale proiectului.
ORGANIZAREA DEMERSULUI
Insasi organizarea proiectului implica cu necesitate o planificare.
Inca de la inceput trebuie evaluate mijloacele pentru conducerea studiului:
timpul, numarul de reuniuni, deplasarile, cercetarea documentara, interventia
expertilor. Apoi, este vorba de pilotarea si conducerea propriu-zisa a
studiului. In fine trebuie formulate si difuzate concluziile.
In orice moment sarcinile si activitatile pot bulversa cronologia "Teoretica";
anumite activitati declanseaza anticipari si progrese rapide, altele produc
intarzieri.
Pentru pilotare este de dorit ca echipa sa dispuna de mijloace pentru
a masura progresul activitatilor prin stabilirea rezultatelor intermediare.
FORMALIZAREA
Aceasta este necesara pentru definirea proiectului, pentru intretinerea
unei reflectii, pentru fixarea unui plan de actiune sau de comunicare.
Fiecare sef de proiect trebuie sa conceapa, impreuna cu echipa sa, documente
de formalizare. De la aceasta regula nu se poate abate nici studiul de
fezabilitate.
Propunem, ca element indicativ, un plan tip. Intr-o prima parte se reaminteste
intr-o maniera precisa ratiunea de a fi a proiectului, se descrie situatia,
adica se formuleaza conceptual schimbarea dorita si contextul acesteia
si, de asemenea, se defineste impactul scontat si conditiile de reusita.
In fine se arata componenta echipei si responsabilitatile fiecarui membru.
In partea a doua, documentul de formalizare propune obiectivele functionale,
organizarea secventiala anticipata: planificarea proiectului.De asemenea
se propun conditiile de realizare (metode, costuri directe si indirecte,
calendarul,...).
In cea de a treia parte, documentul prezinta un plan de actiune tip, un
scenariu pentru implementarea proiectului. De asemenea se stabileste tabloul
de bord general. Acesta indica elementele de gestionare a proiectului,
descrie logistica: logistica documentarii pentru fluxul informatiilor,
logistica materiala, pentru fluxul fizic (persoane, material...) si logistica
decizionala. Un asemenea tablou de bord inseamna un instrument referential
pentru desfasurarea proiectului si pentru stabilirea caietului de sarcini
(caiet care traseaza sarcinile fiecarui actor care trebuie sa dispuna
la momentul interventiei de mijloacele necesare pentru realizarea sarcinii
sale).
Se poate spune ca, la finele studiului de fezabilitate organizarea generala
este elaborata. S-a realizat un capital de informatii necesare luarii
deciziilor si actiunii.
VALIDAREA STUDIULUI DE FEZABILITATE
Prezentarea si validarea acestui studiu de catre decidenti este o etapa
esentiala a studiului de fezabilitate si a proiectului in globalitatea
sa. In acest scop, echipa concepe un dosar de prezentare.
Criteriul de redactare al acestui dosar este acela de a permite unui responsabil
care nu e specialist in domeniu sa inteleaga in cateva minute esentialul
proiectului.
PROIECT DE CURRICULUM MATRICE
1. NATURA SI FUNCTIILE PCM
PCM constituie primul nivel de concretizare al propunerilor curriculare
,este responsabilitatea Ministerului Invatamantului si Stiintei si trebuie
primit de catre unitatile scolare ca un instrument pedagogic care prezinta
intentiile educative si orienteaza asupra planului de actiune ce va fi
continuat in urmatoarele nivele de concretizare si in desfasurarea curriculumului.
Aceste functii cer,ca PCM sa fie deschis si flexibil,dar, de asemenea,
sa fie un ghid de orientare pentru profesori, justificandu-si astfel caracterul
prescriptiv. Aceste trei trasaturi de baza configureaza natura acestui
document.
PCM reprezinta gradul maxim de deschidere si flexibilitate al propunerii
curriculare in scopul de a permite o gama ampla de adaptari si concretizari.
Acest caracter deschis si flexibil se regaseste in selectia elementelor
care-l constituie, cat si in gradul de generalitate pe care il are fiecare
din acestea. PCM lasa o mare parte din deciziile curriculare in seama
institutiilor locale cu competente educative, si, apoi, in seama profesorilor,
incluzand numai obiective si mari blocuri de continuturi (module), cu
scopul de a asigura caracterul deschis si flexibil al curriculumului.
Si,pe de alta parte, defineste elementele care il compun in termeni suficient
de generali pentru a se putea face concretizari diverse la nivelul unitatilor
scolare. Elementele componente care vor fi expuse mai detaliat intr-un
capitol urmator, sunt urmatoarele
* Obiectivele generale ale etapei de invatamant, exprimate in capacitati
pe care elevul le va avea la sfarsitul etapei respective.
* Definirea domeniilor disciplinelor in care se vor organiza diverse summus
de cunostinte
* Obiectivele generale ale domeniului derivate din cele ale etapei si
plecand de la aporturile specifice fiecarui domeniu.
* Marile blocuri de continuturi (module) in care apar faptele, cunostintele,
conceptele, deprinderile si priceperile, valorile si atitudinile care
sunt considerate adecvate pentru dezvoltarea capacitatilor propuse in
obiectivele domeniului.
* Orientari didactice si de principii pentru proiectarea activitatilor
de predare - invatare si de evaluare coerenta cu optiunile psihopedagogice
adoptate de CM.
Curriculumul matrice mai are si o a doua caracteristica : aceea de orientare.
Numai daca continutul sau se dovedeste semnificativ pentru corpul didactic,
servind de ghid si instrument pentru activitatea educativa, CM isi poate
implini functiile sale. Prin urmare, pentru ca realmente CM sa aiba un
caracter de orientare, el trebuie transmis catre corpul didactic nu numai
ca un produs elaborat, in forma finala, ci, de asemenea, ca proces prin
expunerea explicita a drumului care a dus la o anumita formulare. Pentru
aceasta este nevoie ca PCM sa expliciteze in orice moment presupozitiile
sociologice, epistemologice si psihopedagogice de la care se pleaca. In
realitate, intregul curriculum presupune anumite optiuni fie explicite,
fie neexprimate.
Este, in orice caz, preferabil a se explicita acele optiuni care pot fi
discutate de o maniera critica, astfel ca daca sunt exprimate pot fi si
corijate. Prezentarea explicita a premiselor si optiunilor de la care
se porneste in elaborarea CM favorizeaza atat reflectia cat si analiza
critica din partea profesorilor, in vederea asigurarii posibilitatii ca
acestia ( in echipe) sa l;e poata lua ca puncte, de pornire in elaborarea
propriilor proiecte curriculare si a proiectelor de lectie.
Necesitatea explicarii optiunilor care stau la baza curriculumului pe
care dorim sa-l prezentam in paginile urmatoare obliga la expunerea, cu
caracter general, a principiilor psihopedagogice din care deriva, ca si
conditiile sociale la care incearca sa raspunda si fundamentele epistemologice
de la care se pleaca.
O a treia trasatura definitorie a CM o constituie caracterul sau prescriptiv.Continuturile
curriculare sunt destinate nu numai orientarii corpului profesoral si
unitatilor scolare ci si prescrierii unor obiective si continuturi determinate.
In organizarea interna a CM se diferentiaza, fara indoiala, elemente care
probabil sunt foarte prescriptive fata de altele, de mai mica importanta
ori de natura diferita, care e posibil sa fie numai orientativ.
In orice caz, exemplele CM pe care intentionam a "le prezenta"
constituie o prima aproximare a elementelor prescriptive ale curriculumului.
Este o prima tentativa de propunere pentru a fixa ceea ce se poate trimite
scolilor ca prescriptii. Este posibil ca unele dintre continuturi sa nu
fie considerate prescriptii, este, de asemenea, posibil ca alte elemente
care nu apar in CM sa trebuiasca a fi incluse si a li se atribui un caracter
prescriptiv. Ambele posibilitati s-ar putea clarifica in analiza si discutiile
ce vor urma propunerii noastre.
2. PRINCIPII DE INTERVENTIE EDUCATIVA
Printre sursele curriculumului se afla si informatiile care ne vin din
partea psihologiei si pedagogiei. Aceste informatii sunt extrem de relevante
pentru ca din fiecare conceptie psihopedagogica se deriva o maniera specifica
de a raspunde intrebarilor curiculumului: ce,cum si cand se invata si
se evalueaza. Pe de alta parte, daca se doreste asigurarea coerentei verticale
si orizontale a curriculumului este indispensabil ca toate propunerile
sa raspunda acelorasi principii psihopedagogice. Principiile pedagogice
care consideram ca trebuie sa stea la baza CM se incadreaza intr-o conceptie
constructivista asupra invatarii si instruirii scolare intelese in sens
larg, fara a se putea identifica cu nici una din teoriile concrete, ci,
mai degraba, cu elementele centrale ale diferitelor cadre teoretice care
se imbina intr-o serie de principii pe care le expunem mai jos.
In aceasta conceptie, intelegem educatia ca pe un ansamblu de activitati
si practici prin intermediul carora grupurile sociale cauta sa promoveze
dezvoltarea individuala a membrilor lor. Procesul de dezvoltare, desi
are o dinamica interna, este inseparabil de contextul cultural in care
se produce. Procesele educative nu sunt altceva decat practici si activitati
sociale prin intermediul carora grupurile umane isi ajuta membrii sa asimileze
experienta colectiva cultural organizata.
Educatia scolara pretinde construirea de catre elev a unor semnificatii
culturale. Joaca, de aceea, un rol mediator intre elev si cunoasterea
cultural organizata. Ei ii revine sarcina asigurarii producerii achizitiilor
necesare pentru a trai in societate, prin intermediul unei interventii
active, planificate si intentionale.
Actiunea educativa trebuie sa tina cont de o serie de principii fundamentale
care insotesc tot curriculumul si pe care le prezentam in continuare:
a) Primul principiu se refera la necesitatea de a pleca de la nivelul
de dezvoltare al elevului. Psihologia generica a pus in evidenta existenta
unei serii de perioade evolutive calitativ diferite intre ele, care, in
parte, conditioneaza efectele posibile ale actiunii educative scolare
asupra dezvoltarii elevului. In concluzie actiunea educativa trebuie sa
porneasca de la posibilitatile de rationare si de invatare pe care capacitatile
care concretizeaza aceste stadii, le permit elevului. Pe de alta parte,
aceste efecte posibile ale actiunii educative sunt, de asemenea, conditionate
in mare masura, de cunostintele anterioare cu care copilul vine la scoala.
Inceputul unei noi invatari scolare se realizeaza totdeauna pornind de
la conceptele, reprezentarile si cunostintele pe care elevul si le-a format
de-a lungul experientei sale anterioare. Aceste cunostinte servesc ca
punct de plecare si ca instrument de interpretare a noilor informatii
pe care le primeste. Prin urmare, a tine cont de nivelul elevului in elaborarea
si desfasurarea curriculumului, inseamna a lua in considerare simultan
cele doua aspecte mentionate: nivel;ul sau de competenta cognitiva, adica
stadiul de dezvoltare in care se afla, si cunostintele pe care le-a construit
anterior.
b) Un al doilea principiu de baza al actiunii psihopedagogice se refera
la necesitatea asigurarii construirii unei invatari cu inteles. Procesul
de predare - invatare poate duce atat la achizitii cu inteles cat si la
memorari mecanice. Daca noul material de invatat se leaga intr-o forma
semnificativa (inteles si importanta) ca, ceea ce elevul stie deja se
poate realiza asimilarea si integrarea acestuia in structurile cognitive
anterioare producandu-se in acest fel o invatare semnificativa, capabila
de a schimba structura anterioara care, cateodata, e foarte trainica si
solida. Daca, dimpotriva nu se realizeaza aceasta conexiune, se va produce
numai o invatare mecanica, repetitiva, situata numai la nivelul memoriei,
fara a fi integrata in structura cognitiva a elevului si condamnata, in
general, la uitare. Educatia scolara trebuie, prin urmare, sa asigure
construirea de achizitii semnificative cu continut scolar de toate tipurile:
atat continuturi conceptuale, de cunostinte sau deprinderi si priceperi,
cat si continuturi referitoare la norme, valori si atitudini. De aceea
pare lipsit de sens sa polemizam asupra caror din aceste continuturi sa
se insiste cu precadere. Elementul decisiv consta in concentrarea atentiei
asupra construirii de achizitii cu semnificatie, (iar) nu repetitive,
mecanice.
Pentru a se asiguar o invatare cu sens trebuie indeplinita o serie de
conditii. In primul rand, continutul trebuie sa fie potential semnificativ,atat
din punctul de vedere al logicii disciplinei sau domeniului din care provine
cat si din punct de vedere al structurii psihologice a elevului. A doua
conditie se refera la necesitatea ca elevul sa aiba o atitudine favorabila
invatarii cu semnificatie, adica sa fie motivat in a lega noul care se
invata cu ceea ce deja stie, in scopul modificarii structurilor cognitive
anterioare. Daca se produc achizitii cu adevarat semnificative, se realizeaza
unul din obiectivele principale ale educatiei: asigurarea functionalitatii
a ceea ce se invata. Educatia scolara tinde ca ceea ce se invata in scoala
sa poata fi utilizat in imprejurari reale in care se afla elevul. Prin
urmare, cu cat vor fi mai complete conexiunile intre noile achizitii si
structura conceptuala a elevului, cu atat nivelul invatarii va fi mai
ridicat, si, de asemenea, cu atat va fi mai mare functionalitatea acestei
invatari in stabilirea de conexiuni cu o mare varietate de situatii si
continuturi.
c) Actiunea educativa trebuie sa aiba ca obiectiv prioritar posibilitatea
ca elevii sa realizeze achizitii cu sens pentru si prin ei insisi, adica
sa fie capabili sa invete, sa invete. Prin urmare, trebuie acordata o
atentie speciala invatarii de strategii cognitive de planificare si organizare
a propriei activitati de invatare. Posibilitatea de a realiza achizitii
cu sens pentru si prin tine insuti este legata de functiunea memoriei.
Pana de curand se considera memorarea ca un proces complet mecanic si
repetitiv. Acum stiu ca orice invatare presupune o memorizare comprehensiva.
Memoria nu e numai un rezervor pentru cunostinte ci si punctul de plecare
pentru o noua invatare. Cu cat structura cognitiva in care se impletesc
informatiile si achizitiile relizate va fi mai bogata cu atat mai usor
se vor realiza invatari cu sens pentru si prin sine insusi.
In timpul procesului de invatare elevul va trebui sa primeasca informatii
care sa intre in contradictie cu cunostintele pe care le detine in momentul
respectiv si care, astfel, rup echilibrul initial al schemelor sale de
gandire.Daca sarcina sau informatia care se planifica a fi transmisa si
insusita este foarte indepartata de ceea ce stie elevul,nu se va putea
realiza legatura cu achizitiile anterioare.Daca,dimpotriva,aceasta sarcina
sau informatie este foarte familiara elevului,acesta o va rezolva sau
insusi de o maniera automatizata fara a presupune o noua achizitie.Faza
initiala de dezechilibru trebuie sa duca la o noua reechilibrare care
depinde,in mare masura,de actiunea educativa,adica de gradul si tipul
de suport pedagogic pe care il primeste elevul.
e) Un ultim principiu postuleaza ca invatarea cu sens presupune o intensa
activitate din partea elevului. Aceasta activitate consta in stabilirea
de legaturi multiple intre continutul nou si schemele de cunoastere deja
existente. Intr-un cadru constructivist, aceasta activitate se concepe
ca un proces de natura fundamental interna nu manipulatorie. Manipularea
externa este una din caile de actiune dar nu este unica si nici cea mai
importanta. Daca, dincolo de manipulare nu se produce un proces de reflectie
asupra actiunii,nu se ajunge la realizarea unei activitati intelectuale
reale (adevarate).
Fara indoiala, in ciuda postulatului clar ca elevul este cel care, in
ultima instanta, isi construieste, modifica si coordoneaza propriile scheme,
este adevaratul "mestesugar" al procesului de invatare, activitatea
constructiva care se pune in functiune nu apare ca o activitate pur intelectuala
ci ca parte a unei activitati interpersonale in care el este numai unul
dintre poli. In educatia scolara trebuie sa se distinga intre ceea ce
elevul este capabil sa faca si sa invete singur si ceea ce este capabil
sa invete cu ajutorul altor persoane. Zona care se configureaza intre
aceste doua nivele, delimiteaza limitele de incidenta ale actiunii educative.
Profesorul trebuie sa intervina cu precizie in acele activitati pe care
elevul inca nu e capabil sa l;e realizeze singur, dar pe care le-ar putea
solutiona daca primeste ajutorul pedagogic convenabil.
Activitatea educativa este un proces de inter-actiune, profesor-elev sau
elev-elev. De aceea se vorbeste de un proces de comunicare, de predare
- invatare cu doi poli, in care exista totdeauna o interactiune intentionala
responsabila de dezvoltarea care se produce. Pentru ca interactiunea profesor-elev
sa fie realmente eficace este indispensabil ca interventiile profesorului
sa fie ajustate nivelului de indrumare al elevului in sarcina de invatare.
Cel mai bun sprijin pedagogic este acela care se ofera in functie de fiecare
caz in parte. In ceea ce priveste interactiunea elev - elev, activitatile
care au repercursiuni sporite pozitive in procesul de predare - invatare
sunt acelea care favorizeaza munca in cooperare, acelea care provoaca
conflicte socio-cognitive in care se confrunta diferite puncte de vedere
moderat discrepante, sau acelea in care se stabilesc relatii de tip tutorial
in care un elev indeplineste functia de profesor in fata altui coleg.
3. IMPLICATII PENTRU EVALUARE
Evaluarea constituie un proces si un element fundamental in procesul
de invatamant. In fapt este inseparabila de acesta, formand o unitate,
permitand, in fiecare moment, colectarea de informatii si realizarea judecatilor
de valoare necesare orientarii si luarii de decizii in procesul de predare-invatare.
Conceptul de evaluare este strans legat de cel de invatare si cel de curriculum.
Este deci necesar sa specificam ce concept si ce procedee de evaluare
urmeaza principiilor psihopedagogice expuse anterior si naturii intime
a unui CM deschis si flexibil. Din principiile amintite si din conceptia
despre curriculum deriva concluzii pentru evaluarea sistemului educativ
si a procesului de invatamant. Cateva din aceste concluzii vor fi expuse
in alta parte a lucrarii. In continuare prezentam implicatiile pe care
principiile psihopedagogice le au asupra evaluarii proceselor de invatare
la elevi: ce, cum, cand si de ce se evalueaza?
In ceea ce priveste obiectul evaluarii - ce se evalueaza - o evaluare
conforma cu CM propus, are ca obiect evaluarea capacitatilor. Aceste capacitati
exprimate in obiectivele generale atat ale ciclului de invatamant cat
si ale domeniului de cunoastere, nu sunt evaluabile direct, ci indirect.
Dar indicatorii care trebuie sa constituie obiectul evaluarii sunt capacitatile
nu randamentul sau conduita scolara.
Cat priveste intrebarea cum trebuie sa se evalueze, un curriculum deschis
si flexibil, cere o evaluare cu dubla caracteristica: continua si individualizata.
Principiul evaluarii continue corespunde logicii considerarii ca element
inseparabil al educatiei insasi. Evaluarea este doar una din dimensiunile
prin care procesul educational se extinde si care astfel se poate re-alimenta
cu informatii pertinente si se poate autocorecta. Evaluarea contionua
incepe chiar de la inceputul procesului educational. Ea cere o evaluare
initiala a elevului: care sunt cunostintele lui anterioare, atitudinile,
capacitatile. Finalitatea acestei evaluari initiale este obtinerea informatiilor
asupra starii actuale a fiecarui elev pentru a initia un proces determinat
de predare-invatare si a-l adecva posibilitatilor fiecaruia.
Evaluarea care insoteste constant procesul de predare-invatare a putut
fi denumita "formativa".Aceasta evaluare are un caracter reglator,
de orientare si de autocorectare a procesului educativ, prin furnizarea
de informatii constante asupra adaptarii procesului la necesitatile sau
posibilitatile individului permitand modificarea acelor aspecte in care
apar disfunctionalitati. Evaluarea continua nu impiedica posibilitatea
si, deseori, necesitatea evaluarii finale a procesului de predare-invatare
oricare ar fi extensia segmentului considerat: unitate didactica, an scolar,
ciclu, etc. Prin aceasta evaluare se incearca masurarea gradului de realizare
de catre fiecare elev a obiectivelor propuse de procesul educational,
putand fi astfel numita "sumativa". De la ea se porneste in
urmatoarea treapta a procesului educational: urmatoarea unitate didactica,
urmatorul ciclu, etc. Intr-un anume fel ,putem sa consideram ca evaluarea
sumativa constituie evaluarea initiala pentru un nou proces deschis.
CM este deschis si flexibil, printre alte motive, si pentru a se putea
adapta diferitelor nevoi ale elevilor. Un asemenea curriculum cere o evaluare
individualizata.Aceasta evaluare in care se fixeaza scopurile pe care
elevul trebuie sa le atinga pornind de la criterii derivate din propria
sa situatie initiala, s-ar putea numi evaluare "criteriala".
Acest gen de evaluare se opune unei evaluari cu caracter normativ, standardizat
in care elevii sunt sistematic comparati si raportati la o norma generala
de randament si la o insusire de cunostinte care se fixeaza pentru toti,
pornind de la randamentele medii obtinute de elevi de aceeasi varsta sau
din acelasi grup. In timp ce evaluarea normativa ignora particularitatile
individuale si contribuie, la o analiza amanuntita, la propria negare,
evaluarea bazata pe criterii individuale furnizeaza elevului insusi informatii
despre ceea ce a infaptuit, despre propriile progrese si despre ceea ce
poate face in raport cu propriile posibilitati.
Intrebarea "de ce se evalueaza" trebuie sa-si gaseasca un raspuns
clar in proiectarea CM. Se evalueaza nu pentru clasificarea elevilor,
nici pentru compararea intre ei sau in raport cu o norma generica, ci
se evalueaza pentru a orienta: pentru a orienta pe elev si pentru a orienta
procesul de predare - invatare. Nu exista actiune educativa adevarata
fara evaluare si nici evaluare adevarata fara a fi urmata de o actiune
educativa. Finalitatea evaluarii este, in principal, aceea de a orienta
elevul si profesorul asupra aspectelor determinate ale procesului educativ:
metodologie, resurse, adaptari curriculare, optiuni, diversificare, detectarea
necesitatilor de educatie speciala. Toate acestea sunt foarte diferite
de finalitatea traditionala a evaluarii, indreptata, aproape exclusiv,
spre promovare scolara si calificare profesionala.
|
În acest curs:
- Conceptul de curriculum
- Dezvoltarea curriculumui
- Scurt istoric
- Cum se planifica un curriculum
- Curriculum si cultura educationala
- Dezvoltarea curriculumului la nivelul scolii
- Curriculum si democratie
- Curriculum si invatare
- Curriculum si reforma
- Respectul de sine
- Ce este un proiect
- PCM
- PCS
- PUC
- Tendinte de reforma in S.U.A.
Rãsfoieste cursul
|