|
CAPITOLUL 13: TENDINTE DE REFORMA IN SUA
SUA - IN CAUTAREA SCOLII PERFECTE
America nu e o tara: e o lume. A vorbi despre o cultura americana inseamna
a vorbi despre o artificialitate fara traditii indelungate ca celelalte
culturi ale lumii, o creatie a ultimelor secole care cauta sa dea o forma
unitara diversitatii.
In fapt, in Statele Unite ale Americii coexista aproape toate culturile
lumii, toate conceptiile si filozofiile despre lume si viata, despre societate
si valori; si, daca reprezentarile diverse asupra valorilor esentiale
genereaza conceptii diverse asupra locului si rostului educatiei, e de
inteles de ce nu se poate vorbi de un sistem de invatamant american.La
limita, se poate spune ca fiecare comunitate isi are propriul sistem de
invatamant, sau, mai bine zis, fiecare scoala constituie un sistem de
invatamant in sine.
Paradoxal, tocmai intelegerea acestei culturi "artificiale"
permite analistului neutru sa identifice sisteme educationale de o factura
aparte: sisteme in care elementele componente nu se ghideaza dupa o structura
ierarhica, piramidala, ci dupa una a retelelor. (networks).
"Neputinta sistemului ierarhic de a rezolva problemele societatii
i-a determinat pe oameni sa vorbeasca unul cu altul, iar acesta a fost
inceputul retelelor".
" Retelele sunt oameni care vorbesc unul cu altul, impartasind
idei, informatii, solutii,iar in cadrul retelei accentul e pus mai degraba
pe verb decat pe substantiv (s.n.)
Daca cineva incearca sa identifice unul sau mai multe sisteme educationale
in America, prin cautarea unei componente conducatoare si a celor subordonate,
nu va reusi. Educatia in SUA este intr-o schimbare perpetua, iar o structura
ierarhica, prin definitie este conservatoare.
In SUA, retelele scolare se realizeaza prin impartasirea de catre scoli
sau de catre cadre didactice luate individual, a acelorasi valori.Reteaua
permite gruparea scolilor, dar nu aceasta e importanta, ci procesul prin
care se ajunge la ea - comunicarea care creeaza legaturi intre oameni
si grupuri de oameni. In prima zi cand am ajuns in Cleveland, Ohio, in
cadrul unui proiect comun al Casei Corpului Didactic Mehedinti si al Ohio
Montessori Teachers Collaborative am primit un telefon prin care mi se
solicita participarea la o conferinta peste cateva ore. Am crezut ca trebuie
sa merg undeva in oras, intr-o sala, sau aula, desi nu mi se comunicase
unde anume. Mi-am zis ca, probabil, va veni o masina sa ma conduca la
locul de desfasurare a conferintei. Nimic din toate acestea. La orele
16.00 suna iarasi telefonul, ridic receptorul si ... ma aflu in plina
conferinta: fac cunostinta cu persoane interesate de proiect din Chicago,
Denver, Detroit, Houston, Nashville, Richmond... Eram intr-o retea creata
prin convorbiri telefonice, in care, persoane care nu ne vazusem niciodata
si, probabil, nu ne vom vedea niciodata, puteam comunica intr-un mod mai
rapid, mai uman si mai eficient, impartasind idei si solutii fara a cere
aprobarea cuiva. Nu era doar un simplu transfer de date sau o creare de
contacte. Fiecare din participantii la conferinta telefonica primea informatii,
le sintetiza si venea cu intrebari si cu idei noi.
"Fiecare gand nou este integrat in gandul urmator, producand o
noua cunostinta cumulativa despre natura umana si universul in care traim.Aceste
noi modele mentale sunt comunicate in cadrul retelelor nou infiintate..."
Mai tarziu am inteles ca asemenea retele au aparut din necesitatea schimbarii
care s-a intensificat pentru a raspunde presiunilor create de o societate
dinamica. Eforturile de reforma au vizat toate aspectele vietii scolare,
de la metodele de predare, resursele de instruire, organizarea activitatii
cotidiene, sprijinul financiar, pana la conducerea si arhitectura scolii.
Totusi, inovatiile, mai ales in societatea contemporana, nasc, in mod
frecvent, controverse in jurul eforturilor de imbunatatire a scolii. De
exemplu, articolul lui Michael Kelley si al colegilor sai: "Crearea
unui climat pentru schimbare: experienta azteca", explica faptul
ca in planificarea unei scoli noi, profesorii, administratorii si membrii
consiliului de administratie din Scottsdale au incercat sa-i includa pe
toti membrii comunitatii. In ciuda eforturilor, noua scoala a devenit
curand centrul controverselor. In final, Aztec Elementary School a devenit
o scoala renumita, prin cooperare si perseverenta.
` Ceea ce este interesant consta in faptul ca, desi exista o diversitate
extrema a inovatiilor si reformelor, exprimata in mii de articole din
sute de reviste si periodice de invatamant si educatie (numai in banca
de date computerizata a Bibliotecii Freiberger de la Case Western reserve
University din Cleveland exista peste doua mii de intrari sub titlul "Curriculum
Planning" intre 1991-1995), aproape fiecare sustine ca este expresia
"noii scoli americane".
Daca retelele initiativelor de schimbare pe care le prezentam in acest
capitol, ca o exemplificare a diversitatii si a complementaritatii invatamantului
american si, in acelasi timp, ca o sugestie pentru decidentii educatiei
de la noi, nu propun schimbari care sa duca la costuri suplimentare, exista
si proiecte extrem de ambitioase, cum ar fi Edison Project al antreprenorului
Chris Wittle care incearca sa creeze un sistem de scoli particulare pentru
educarea a doua milioane de elevi in 1000 de campusuri.
Reporterii de la U.S. News au vizitat in 1993 numeroase scoli publice
de-a lungul Statelor Unite in cautarea unor reforme scolare promitatoare.
Ei au descoperit noua inovatii care, luate impreuna, se considera ca ar
imbunatati, in mod substantial, performantele scolilor publice fara cheltuieli
aditionale considerabile. Aceste inovatii reprezinta, in viziunea reporterilor
imaginea scolii perfecte:
1. PROFESORII CA ANTREPRENORI
Experimentul inceput in Minnesota, permite cadrelor didactice licentiate
sa organizeze si sa conduca scoli publice independente pe baza unui contract
pe o perioada de trei ani cu consiliul local.Ideea de a permite cadrelor
didactice sa actioneze ca "antreprenori educationali" se dovedeste
a fi o strategie puternica la un cost scazut, nu numai prin aceea ca ridica
performanta cadrului didactic dar si prin faptul ca atrage si retine pe
cei mai buni profesionisti. Cu cat profesorii dispun de o mai mare libertate
si autonomie in organizarea scolilor cu atat sunt mai angajati si se dedica
muncii educative. Autonomia merge mana in mana cu miscarea catre scoli
mai mici care asigura o atmosfera mai personalizata.
2. REDUCEREA DRASTICA A BIROCRATIEI
Constatarea ca vasta infrastructura a scolilor publice a crescut atat
de mult si de haotic incat este mai mult o piedica decat un suport al
educatiei a dus la concluzia ca aceasta este un obstacol major in calitatea
educatiei. Foarte multe scoli n-au nici o idee despre modul cum se cheltuiesc
banii.
In Baltimore privatizarea face din scoli lacasuri de predare - invatare
mult mai atractive. Zidurile sunt curate, baile au sapun si hartie igienica,
reparatiile, care, in trecut durau doi ani se executa acum in cateva zile.
"Avem prea multi oameni care creeaza prea multe hartii. Daca-i lasi
pe directori si pe profesori sa ia decizii, nu mai ai nevoie de o administratie
centrala care sa-ti spuna ce sa faci". (J.Michael Brandt - Superintendent
in Cincinatti).
3. FORMAREA CADRELOR DIDACTICE PRIN "UCENICIE"
La fel cum viitorii medici se formeaza lucrand in spitale alaturi de
medici consacrati, tot astfel se pot imagina "scoli clinice",
scoli care lucreaza in stransa colaborare cu universitatile care pregatesc
cadre didactice. Studentii si stagiarii isi insusesc cele mai noi tehnici
de predare de la colegii cu experienta, prin discutii, analize, demonstratii.
De asemenea "scolile clinice" ii ajuta pe universitari sa se
tina aproape de realitatile predarii la clasa. Pedagogia nu mai poate
fi un turn de fildes al universitarilor; acestia sunt fortati sa se confrunte
cu lipsurile, cu alienarea elevului, cu alte distorsiuni ale instruirii
ideale. In fine, reformatorii sugereaza ca "scolile clinice"
ar permite evitarea superficialitatii in pregatirea cadrelor didactice.
4. LESS - IS - MORE CURRICULUM - A preda mai putin dar mai intensiv,
mai profund.
Programele si manualele au devenit (ca in multe alte tari, de altfel)
din ce in ce mai incarcate, astfel incat profesorii sunt obligati sa treaca
rapid de la o tema la alta pentru "a parcurge materia" pana
la sfarsitul anului, astfel incat nu pot aprofunda nici o tema. Solutia
consta in a preda mai putine materii, intr-o mai mare profunzime si in
evidentierea legaturilor dintre ele.
Filozofia "less is more" are insa nevoie de cadre didactice
mult mai pregatite in specialitate decat sunt majoritatea celor din scolile
americane. (si nu numai!)
5. TESTAREA PERFORMANTEI ELEVULUI
Educatorii sunt din ce in ce mai putin satisfacuti de invatarea mecanica
si de nivelul scazut al deprinderilor masurat de testele standardizate
si, mai ales, de efectul acestora asupra predarii. Noile teste propuse
in statul Kentucky nu solicita numai raspunsul ci si cum s-a ajuns la
acesta. Examenele solicita o gandire riguroasa si studii aprofundate.
Un subiect de examen din 1992 de exemplu, solicita elevilor ca, deoarece
Casa Alba fusese bombardata, sa traseze programul unui nou guvern pe baza
filozofiilor lui Hobbes, Locke, Rousseau si Montesquieu.
Desi numai un procent mic din elevii statului Kentucky s-a clasat la nivelul
dorit, totusi oficialitatile prefera o evaluare corecta a progresului
elevilor si considera ca aceste teste vor reforma activitatea din clasa.
6. STIMULENTE PENTRU CADRELE DIDACTICE CU REZULTATE BUNE.
In marea majoritate a sistemelor scolare, traditia si contractele de
munca specifica faptul ca profesorii sunt platiti pe baza creditelor acumulate
si pe baza vechimii in munca; calitatea predarii este ignorata. drept
rezultat, cariera didactica nu mai este atractiva iar oamenii talentati
resping ideea de a fi platiti cu acelasi salariu ca si un coleg incompetent.
"Nu toti profesorii sunt la fel de buni, si a gandi ca sunt egali
este un mod de gandire arhaic" (Jim Heintz - profesor de engleza)
"Scara carierei" introdusa la Sunnyside High School, Tucson,
permite profesorilor sa urce, pe baza unei evaluari mult mai stricte:
patru inspectii la clasa efectuate de catre echipe de evaluatori instruiti
care includ si profesori de la alte scoli.
Aceste stimulente fac sa creasca responsabilitatea fata de performanta.
De exemplu, fiecare scoala din Kentucky primeste o "nota" pe
baza rezultatelor elevilor la teste, a frecventei, a ratei abandonului
scolar, dar si a procentajului de elevi care merg in ciclul urmator sau
se incadreaza in munca. Profesorii din scolile care isi imbunatatesc "nota"
in urmatorii doi ani primesc stimulente de cel putin 45 milioane de dolari.
7. TEHNOLOGIE PENTRU INVATARE
Noile tehnologii au puterea sa deschida lumea catre elevii din cele
mai indepartate tinuturi. In clase echipate cu un monitor TV conectat
la o retea de fibre optice, cadrele didactice pot folosi o simpla telecomanda
pentru a afisa orice, de la articole de ziar la grafice si filme si chiar
la transmisiuni in direct via satelit.
Materialul didactic este depozitat intr-un "centru de distribuire
a tehnologiei" care serveste intregul sistem scolar dintr-o localitate
sau regiune. Profesorii "comanda" electronic materialul de care
au nevoie care le este "furnizat" in clasa printr-o simpla apasare
pe buton.
Tehnologia permite profesorilor sa creeze propriile materiale multimedia,
si de asemenea poate ajuta la rezolvarea problemei calitatii profesorilor
prin predarea la distanta. Costul este mare, dar pe termen lung tehnologia
aduce economii.
8. ALEGERE SI COMPETITIE
Alegerea scolii - care permite elevilor sa aleaga scoala pe care vor
s-o frecventeze si nu-i mai obliga sa se inscrie la scoala "de circumscriptie"
- este o problema foarte controversata in domeniul educatiei. Considerand
ca imbunatatirea invatamantului public se produce prin competitie, sustinatorii
alegerii scolii solicita fonduri publice pentru scoli particulare, o idee
inca netestata in Statele Unite ( spre deosebire de Danemarca, de exemplu
unde aceasta metoda se practica pe scara larga- n.n.). Dar ideea alegerii
intre scolile de stat,intradistrict, s-a dovedit a fi o inovatie valabila
in Cambridge, Massachussets punand scolile in fata unei alternative: ori
oferiti programe puternice si atractive ori riscati a ramane fara elevi
si, deci, a fi desfiintati.
Aceasta idee nu poate functiona in comunitatile mici, cu un numar redus
de scoli.
9. PRELUNGIREA ANULUI SCOLAR
In ciuda intentiilor pozitive si a planificarii detaliate, rezistenta
la schimbare este, si in Statele Unite, un lucru obisnuit. Romberg si
price spun ca orice schimbare curriculara altereaza definitiile fundamentale
pe care le au educatorii si populatia despre munca, cunoastere si profesionalism.
De exemplu, imaginea unei clase in care elevii invata cum sa puna intrebari
si cum sa examineze problemele, dispare ideea ca activitatea profesorului
este aceea de a transmite informatii prin intermediul unor mijloace si
material de instruire. In aceasta clasa profesorul pune intrebari, asculta
gandurile elevilor, arbitreaza discutiile intre elevi. Noua imagine a
profesorului este aceea a unei persoane care creeaza curriculum-ul impreuna
cu elevii, lucreaza in cooperare cu copiii si cu colegii si demonstreaza
intelesul expresiei "cel care invata toata viata".
REFERINTE BIBLIOGRAFICE
1. John Naisbitt - Megatendinte, Ed.Politica, Bucuresti, 1989, pag.270;
2. Ibid.
3. Willard Van de Bogart, "Information Networks", in Future
Life, dec.1981;
4. Dupa Carl Walley - in Childhood Education, aug.1995, pag.259;
5. U.S. News and World Report, 11 ian.1993;
6. A Guide to Systems Change Initiatives - State education Leader, Fall
1992;
7. U.S.News - op.cit.;
8. Ibid.;
9. Ibid.;
10 Ibid.;
11 Romberg, T.A.& Price, G.G.,Curriculum implementation and staff
development as cultural change in G.Griffin(ed.) Staff Development (Chicago;
University of Chicago Press, 1983).
GHIDUL INITIATIVELOR DE SCHIMBARE A INVATAMANTULUI IN SUA
Tabelul urmator incearca sa ilustreze diferentele dintre diversele initiative
de reforma.
Folosind notiunile de scop(uri), viziune, predare si invatare precum
si componentele mai largi ale sistemului, tabelul ilustreaza diversele
accente ale initiativelor si modul cum se complementeaza sau reprezinta
alternative distincte. In tabel nu sunt trecute toate initiativele din
SUA, lucru, de altfel, imposibil, si nu se doreste a fi un ghid definitiv.
Tabelul poate fi folosit si ca sursa de sugestii pentru inovatii la
diverse nivele.
NOTA: Intrucat in tabel se face de mai multe ori referire la cele "noua
principii comune" ale Coalition of Essential Schools, le prezentam
aici:
1. - centrare pe dezvoltarea intelectuala
2. - concentrare pe disciplinele fundamentale (less is more)
3. - cunoasterea si satisfacerea trebuintelor diverse ale tuturor elevilor
4. - personalizarea invatarii
5. - invatare activa (elevul ca muncitor)
6. - evaluarea prin expozitie demonstrata
7. - promovarea increderii si decentei
8. - profesori generalisti (mai putin vazuti ca specialisti intr-un obiect
de invatamant)
9. - limitarea incarcaturii la nivelul 1 profesor la 80 elevi.
|
În acest curs:
- Conceptul de curriculum
- Dezvoltarea curriculumui
- Scurt istoric
- Cum se planifica un curriculum
- Curriculum si cultura educationala
- Dezvoltarea curriculumului la nivelul scolii
- Curriculum si democratie
- Curriculum si invatare
- Curriculum si reforma
- Respectul de sine
- Ce este un proiect
- PCM
- PCS
- PUC
- Tendinte de reforma in S.U.A.
Rãsfoieste cursul
|