|
CAPITOLUL 11: PCS
PROIECTE CURRICULARE SI PROIECTE PEDAGOGICE
Proiectele curriculare scolare in cadrul noilor propuneri curriculare.
1.PROIECTUL CURRICULAR SCOLAR (PCS)
PCS este un ansamblu de decizii articulate care permit concretizarea
Proiectului Curricular Matrice (PCM) si propunerile comunitatilor locale
cu competente educative in proiecte de actiune didactica adaptate unui
context specific. Aceasta concretizare este realizata de catre echipele
de cadre didactice, deoarece numai acestea poseda suficiente informatii
pentru a putea interpreta PCM si instructiunile de aplicare corespunzatoare,
dezvoltandu-le intr-o forma adecvata situatiei proprii.
PCS isi are maxima justificare in necesitatea de a garanta o actiune coerenta,
coordonata si progresiva a colectivului de cadre didactice care sa favorizeze
dezvoltarea adecvata a elevilor, eliminandu-se astfel diviziunea muncii
in actul de predare-invatare.
PCS face parte din planul de activitate, pe care-l vom numi de aici
inainte Proiect Educativ (PE), si constituie ansamblul deciziilor care
se iau in PE cu referire la ce, cum si cand se invata si evalueaza.
PE cuprinde mult mai multe aspecte decat cele strict curriculare. Functia
sa de baza este aceea de a stabili un cadru global pentru institutia scolara
care sa permita actiunea coordonata si eficace a echipei didactice. Acest
cadru trebuie sa fie legat de situatia concreta a unitatii scolare, propunand
si planificand solutii problematicii specifice acesteia. Trebuie sa fie
definit in relatie cu aspectele fundamentale ale educatiei si sa propuna
marile obiective ale scolii respective, care sa orienteze si sa inspire
toate activitatile din scoala. In acelasi timp trebuie sa expliciteze
structura si functiile diferitelor elemente ale unitatii scolare.
Deoarece PE este fundamental pentru a da coerenta si personalitate proprie
scolilor, elaborarea acestuia trebuie considerata ca un proces progresiv
si dinamic, care permite consolidarea echipei didactice si faciliteaza
gestionarea scolii. Elaborarea unui PE cu caracter birocratic nu are sens,
pentru ca nu este impartasit in mod real de catre cadrele didactice si
este lipsit de functionalitate.
Formarea si consolidarea unor echipe educative solicita definirea si impartasirea
de catre toti a unei serii de idei care, elaborate si redactate in mod
adecvat, vor configura incet-incet PE.
Definindu-se in raport cu cele stabilite in PE si tinand cont de aceste
idei, echipele de cadre didactice iau decizii privitoare la distribuirea
si secventializarea continuturilor de-a lungul unui an sau a unui ciclu,
ca si privitoare la criteriile de organizare si prelucrare a acestor continuturi,
la aspectele metodologice, la normele de organizare a spatiului si timpului,la
materialele educative ce se vor utiliza si la criteriile de evaluare.
Acest ansamblu de decizii este ceea ce denumim Proiect Curricular Scolar
(PCS).
Functia de baza a PCS este de a garanta progresul si coerenta in invatarea
continuturilor educative de-a lungul scolaritatii.
Pentru aceasta este necesara definirea unor criterii fundamentale si comune
care sa orienteze secventializarea continuturilor in acord cu trasaturile
specifice si particulare ale elevilor. In acelasi timp este important
ca criteriile de grupare si prelucrare a continuturilor , de organizare
a spatiului si timpului, de alegere a materialelor de invatare si criteriile
de evaluare sa aiba o anume coerenta in ansamblul unitatii scolare care
va favoriza la maxim procesul de invatare din partea elevilor.
PCS, prin luarea unei pozitii in raport cu o intreaga serie de elemente
educative, permite articularea unei munci sistematice de discutii si angajari,
fundamentala pentru alcatuirea si consolidarea echipelor pedagogice in
scoli. Pentru aceasta elaborarea PCS pentru diferite domenii si ani de
studiu trebuie considerata ca o sarcina cruciala.
In cel de-al treilea nivel de concretizare a curriculumului, ultimul,
se configureaza Proiectele pedagogice, ca ansamblu de unitati curriculare
ordonate si impartite pe domeniile fiecarui an de studiu.
Aceasta sarcina presupune doua etape fundamentale :
*planificarea si distribuirea continutului de invatat de-a lungul fiecarui
an sau/si ciclu ; *planificarea in timp a activitatilor de invatare si
evaluare corespunzatoare.
Unitatea curriculara se defineste ca o unitate de lucru relativa la
un proces de predare - invatare, articulata si completa. In ea trebuie
precizate prin urmare, continuturile, obiectivele, activitatile de predare
- invatare si activitatile de evaluare. Aceste elemente trebuie sa tina
cont de nivelul clasei si sa se desfasoare in functie de acesta.
Aceste nivele de reflectie si elaborare curriculara nu constituie o
noutate absoluta. Cadrele didactice au o mare experienta de planificare
si proiectare a lectiilor. Noutatea consta in faptul ca profesori de discipline
diferite realizeaza planificari si proiecte de activitate didactica in
comun in raport cu unele criterii si principii pedagogice asumate de catre
toti. Dificultatea consta, in principal, in lipsa competentelor de colaborare,
de cooperare si de lucru in echipa.
Acesti pasi succesivi de concretizare curriculara reprezinta grade diferite
de generalitate si complexitate, dar, fara indoiala, in planificare si,
mai presus de toate, in practica ele apar strans relationate. Se intelege
ca Proiectul Educativ, Proiectul Curricular Scolar ,Proiectele pedagogice
si Unitatile curriculare sunt strans legate intre ele si se stimuleaza
reciproc. In masura in care cadrele didactice dintr-o unitate scolara
au analizat propriul context si propria realitate concreta, s-au definit
in jurul unor principii pedagogice si au organizat scoala intr-o forma
functionala si participativa, vor avea o baza de referinta pentru optiuni
mai concrete. Pe de alta parte se vor folosi si bucura de o experienta
de lucru care le va facilita desfasurarea altor actiuni in echipa.
Aceste trei nivele de elaborare a curriculumului in cadrul scolii sunt
aproape totdeauna obiect de reflectie si analiza in paralel si mentin
intre ele relatii stranse care nu constituie aproape niciodata un procedeu
de deducere a unuia din altul. Uneori se poate porni si invers, cadrele
didactice, plecand de la o reflectie colectiva asupra activitatilor de
invatare pe care le realizeaza cu elevii, simt nevoia de revizuire a predarii
si sfarsesc prin a genera in acest mod proiecte curriculare mai mult sau
mai putin restranse care, in final se structureaza intr-un proiect educativ.
2. ELEMENTE DE BAZA ALE PROIECTULUI CURRICULAR SCOLAR
In scoala asa cum o cunoastem, deciziile pe care le iau cadrele didactice
se refera la organizarea orarului, distribuirea unor materiale si repartizarea
claselor. Caracterul deschis si flexibil al acestei propuneri de organizare
a curriculumului in cascada creaza noi directii de activitate in echipa
a cadrelor didactice.
Elaborarea unui Proiect Curricular Scolar implica realizarea urmatoarelor
sarcini principale:
* Definirea obiectivelor generale ale fiecarui an de studiu
Obiectivele generale ale unui ciclu de invatamant, definite in Proiectul
Curricular Matrice urmeaza a fi contextualizat pentru fiecare an de studiu.
* Selectionarea ansamblului continuturilor care vor fi desfasurate in
Proiectul Curricular Scolar si discutarea criteriilor posibile de prelucrare
(globalizare, interdisciplinaritate, disciplinaritate, integrare). Aceasta
selectie se va face plecand de la modulele prezentate in Proiectul Curricular
Matrice.
* Impartirea continuturilor pe ani de studiu. Intr-un sistem de invatamant
mai centralizat aceasta secventializare a continuturilor poate fi facuta
administrativ, de catre minister; Intr-un sistem descentralizat este necesara
analiza atenta a modulelor, un moment indispensabil, pentru a putea elabora
programarile concrete.
Nu trebuie confundate secventializarea cu temporalizarea , care se concretizeaza
ulterior, prima avand un caracter mai general si poate da loc la temporalizari
diferite in functie de circumstantele concrete.
* Stabilirea criteriilor de evaluare la finalul fiecarui an de studiu.
Colectivul de cadre didactice trebuie sa stabileasca indicatorii care
urmeaza a fi folositi pentru a evalua daca un elev a realizat un proces
de invatare si instruire adecvat sau,in caz de nereusita, daca trebuie
schimbata activitatea educativa. De asemenea trebuie sa se cada de acord
asupra tuturor criteriilor pe baza carora se decide daca un elev promoveaza
sau nu.
* Definirea premizelor metodologice generale. Proiectul Curricular Matrice
cuprinde o serie de orientari didactice generale pentru fiecare ciclu
ca si unele principii de actiune educativa considerate adecvate pentru
organizarea invatarii si instruirii. Aceste informatii pot servi cadrelor
didactice ca punct de plecare pentru reflectia asupra metodelor de urmat.
Este important sa se discute in colectiv diferitele forme de lucru ce
se vor utiliza in clasa, si sa se caute impreuna, respectand totdeauna
optiunile individuale, acele reguli didactice considerate optime in atingerea
obiectivelor generale. Prin aceasta nu putem spune ca se cere o omogenizare
metodologica pentru toata scoala, ci ca e indispensabil ca intreaga echipa
sa cunoasca si, in masura posibillului, sa impartaseasca regulile metodologice
ale colegilor.
* Definirea criteriilor de organizare spatio-temporala.
Organizarea spatiului si timpului trebuie sa depaseasca conceptia ca aceasta
inseamna doar repartitia salilor si materialelor; aceasta organizare,
trebuie facuta dupa criterii pedagogice gandindu-se profund la asigurarea
celor mai bune conditii pentru procesul de invatare si instruire. Organizarea
timpului trebuie sa tinda catre crearea celor mai bune conditii posibile
pentru desfasurarea activitatilor de invatare si instruire si nevoilor
elevilor.
Spatiul si timpul sunt doi factori a caror organizare are o mare influenta
in crearea obisnuintelor la elevi si in dezvoltarea unor atitudini pozitive
fata de scoala. Astfel, modul de utilizare a laboratorului sau bibliotecii,(mai
nou CDI) alcatuirea orarului, gestionarea spatiilor comune sunt instrumente
importante in favorizarea sentimentului de identificare cu scoala, in
dezvoltarea unor atitudini pozitive fata de procesul de invatare si instruire
si in formarea autonomiei.
* Stabilirea principalelor materiale didactice ce vor fi utilizate
Existenta unor reguli si conceptii comune fata de materialele didactice
si fata de utilizarea lor constituie un factor de baza in asigurarea coerentei
actiunii didactice dintr-o unitate curriculara.
Pentru aceasta trebuie identificate diferitele tipuri de materiale didactice
care se vor utiliza: carti pentru documentare, carti pentru lectura, manuale,
module de invatare, harti, mijloace audio-video, programe informatice,
instrumente de laborator, materiale pentru educatia fizica, jocuri didactice,
unelte de atelier, etc.
* Decizii in legatura cu domeniile optionale.
In Proiectul Curricular Matrice sunt definite rolurile acestor domenii
si se sugereaza o serie de activitati care par adecvate in asigurarea
unui echilibru intre trunchiul comun al domeniilor de studiu pentru toti
elevii si acele alte activitati educative intre care elevii ar putea alege.
Cei care ar trebui sa decida sunt profesorii (de gimnaziu sau liceu),
deoarece ei cunosc posibilitatile materiale si umane ale scolii.
3. LINII DIRECTOARE PENTRU O POLITICA CURRICULARA
Adoptarea unui curriculum deschis care se realizeaza in cascada, la
mai multe nivele, presupune un ansamblu de masuri de politica educationala
vizand dezvoltarea curriculara, masuri indispensabile pentru schimbarea
pe care o presupune implementarea unui curriculum deschis, flexibil si
descentralizat. Masurile ce le prezentam in continuare sunt necesare in
lipsa traditiei in planificarea curriculara de acest nou tip. Este foarte
important ca schimbarea care se planifica sa se produca in mod gradual,
altfel se produc distorsiuni si o incarcare suplimentara cu sarcini a
cadrelor didactice, ceea ce provoaca incertitudine si anxietate. Trecerea
responsabilitatii in elaborarea Proiectelor Curriculare Scolare si a Proiectelor
pedagogice in sarcina profesorilor trebuie insotita de asigurarea unor
suporturi strict necesare.
Masurile care trebuie luate cat de curand se refera la urmatoarele sase
domenii:
* Formarea cadrelor didactice;
* Elaborarea de materiale curriculare;
* Dezvoltarea serviciilor de sprijinire a scolii;
* Reorganizarea scolilor;
* Cercetarea in domeniul educatiei;
* Evaluarea.
1. FORMAREA CORPULUI PROFESORAL
Profilul de profesor pe care-l presupune un curriculum deschis se defineste,
in mod fundamental, prin functia pe care o are in proiectarea curriculara.
Nu mai este doar un simplu aplicant a deciziilor luate de altii. A se
interoga, impreuna cu colegii, asupra a ce,cum si cand se invata si evalueaza,
devine responsabilitatea fiecarui profesor. Din aceasta perspectiva profesorul
trebuie sa fie pregatit pentru a aprecia si a alege dintre diversitatea
alternativelor pedagogice pe acelea pe care le considera mai adecvate
realitatii din scoala sa/din clasa sa.
Formarea cadrelor didactice, atat cea initiala cat si cea permanenta,
trebuie sa raspunda acestui profil de profesor. Cei care se pregatesc
pentru a deveni cadre didactice, prin diferite forme de invatamant (licee
pedagogice, colegii pedagogice, universitati), si, in general, tot personalul
care intra in sistemul educativ vor trebui sa treaca printr-un proces
de formare care sa-i pregateasca pentru luarea acestor decizii privitoare
la proiectarea curriculara.
In propunerea noastra cadrul didactic nu mai este vazut doar ca un transmitator
de informatii si cunostinte prevazute in programa analitica.El devine
un ganditor si un agent care trebuie sa ia decizii iar in activitatea
cu elevii devine un model si un mediator.Ca model,cadrul didactic demonstreaza
in mod frecvent procesele de gandire si explorare, iar ca mediator el
este "interfata" intre cel care invata si mediul de invatare,
ajutand elevii sa organizeze si sa interpreteze informatiile(Vezi capitolul
referitor la invatare).
De asemenea, activitatile de formare permanenta vor trebui sa reflecte
influentele ce deriva din adoptarea unui curriculum deschis.
O prima idee presupune conceperea formarii permanente a cadrelor didactice
ca un proces de reflectie asupra practicii.
Daca profesorul devine responsabil cu concretizarea Proiectului Curricular
Matrice, aceasta responsabilitate implica luarea unor decizii plecand
de la un act de reflectie asupra a ceea ce ii ofera experienta si pregatirea
proprie. In situatia actuala cand toate hotararile sunt luate la nivele
superioare in sistemul in care elaborarea programelor se face excesiv
de centralizat necesitatea reflectiei este extrem de redusa. Nu mai trebuie
sa se insiste cu incapatanare ca perfectionarea sa se faca numai prin
cursuri in care se transmit continuturi specifice, ci sa se ofere timp,
spatiu si conditii care sa permita corpului profesoral sa-si poata evalua
experienta si practica zilnica si sa deduca din ea schimbarile necesare
in programele proprii.
O a doua idee se refera la centrarea activitatii de formare permanenta
a cadrelor didactice pe dezvoltarea deprinderilor de a lucra in echipa,
pe dezvoltarea echipelor de cadre didactice.
Echipele de cadre didactice care predau la un an de studiu trebuie sa
concretizeze Proiectul Curricular Matrice intr-un Proiect Curricular Scolar
care sa raspunda conditiilor specifice ale unei scoli anume. Pe de alta
parte,Proiectele pedagogice au nevoie de o coordonare intre toti profesorii
din scoala respectiva sau,cel putin,intre toti profesorii care predau
la acelasi an de studiu. Din aceasta perspectiva putem considera ca unitatea
care ofera toate conditiile pentru formarea echipelor didactice este scoala
insasi.
In sfarsit, o a treia idee principala presupune ca atat formarea initiala
cat si cea permanenta a cadrelor didactice sa ia in considerare schimbarile
curriculare propuse in PCM si sa se centreze in jurul acestora. Noile
planuri de invatamant,noile conceptii integratoare, inter-, pluri- sau
multidisciplinare , conceptia modulara, noile moduri de abordare a cunoasterii,
conceptia metodologica necesara realizarii unui invatamant obligatoriu
pana la varsta de saisprezece ani, introducerea informaticii, sunt doar
cateva exemple de domenii in care e nevoie stringenta de interventie in
/si prin formarea permanenta.
2.MATERIALE CURRICULARE
A doua masura de dezvoltare a invatamantului prin curriculum se refera
la necesitatea de a pune la dispozitia cadrelor didactice materialele
curriculare care sa-i ajute sa faca trecerea de la Proiectul Curricular
Matrice la Proiectele Curriculare Scolare si la Proiectele pedagogice
care includ unitatile curriculare. In functie de deciziile luate in PCS,
profesorii trebuie sa aleaga acele materiale care servesc cel mai bine
pentru atingerea obiectivelor propuse. Desigur ca, oricat de numeroase
si variate vor fi aceste materiale, exista totusi situatii in care cadrele
didactice trebuie sa elaboreze ele insele materiale didactice care sa
raspunda cel mai bine necesitatilor concrete din fiecare scoala.
Odata stabilite criteriile fundamentale de selectie si secventializare
a continuturilor, ca si marile directii metodologice, echipele de profesori
organizate pe ani de studiu pot alege materialele care se adapteaza cel
mai bine obiectivelor. Pentru ca acest proces sa fie eficient este necesar
ca fiecare profesor sa cunoasca si sa aiba acces la o larga gama de materiale.
Responsabilitatea de a pune la dispozitia scolilor mijloacele fixe (copiatoare,
audio-video, manuale, etc) si exemple de materiale curriculare diverse,
care, fie pot fi aplicate direct la clasa, fie pot fi luate ca puncte
de referinta pentru o elaborare ulterioara a altor materiale mai adecvate
realitatii revine Ministerului Invatamantului.
Obtinerea acestor materiale s-ar putea realiza pornind de la doua surse
principale. In primul rand, e vorba de o identificare, selectie si strangere
a materialelor care sunt deja disponibile in acest moment si care sunt
inca elaborate de catre cadrele didactice.
Ministerul va trebui sa selectioneze si sa difuzeze catre scoli exemple
si date referitoare la toate materialele elaborate.
Principalele canale prin care acest proces poate fi dus la indeplinire
pot fi constituite de catre Casele Corpului Didactic. CCD-urile pot elabora
materiale care pot fi difuzate numai scolilor din judetul de care apartin.
Fara indoiala, pot fi elaborate materiale care, multiplicate, sa ajunga
la toate scolile de un anumit nivel din tara.
In al doilea rand, Ministerul va trebi sa sustina productia unor materiale
elaborate special pentru a ilustra noul mod de concepere a curriculumului
si sa pledeze in favoarea optiunilor exprimate in PCM.
In cadrul unui curriculum deschis si flexibil, elaborarea de materiale
curriculare, colectarea si difuzarea lor constituie una din cheile succesului
in implementarea reformei. Aceste materiale curriculare pot avea o natura
si o amplitudine foarte diversa:
*idei/propuneri vizand predarea-invatarea unei materii sau domeniu;
*idei relative la modalitatea de planificare a invatarii de-a lungul unui
ciclu de invatamant;
*propuneri de concretizare a curriculumului pentru elevii cu necesitati
educative speciale;
*descrierea si evaluarea experientelor de inovare curriculara, etc.
Ar putea exista echipe tehnice,grupate in jurul unor edituri didactice,cum
exista in multe tari, avand sarcina de a elabora materiale care sa expuna
clar modul de concretizare a elementelor PCM.
Aceasta producere si difuzare de materiale curriculare trebuie facuta
in colaborare cu editurile de stat si particulare si cu alte intreprinderi
producatoare de mijloace didactice,in scopul ca ceea ce se ofera cadrelor
didactice sa fie coerent in ansamblul sau cu liniile directoare al Curriculumului
Matrice.
In sistemul actual manualele si celelalte materiale curriculare, fie prin
proiectarea lor excesiv centralizata, fie prin utilizarea inadecvata a
lor de catre cadrele didactice, au inlocuit profesorul preluandu-i rolul
sau activ de concretizare curriculara.
Este nevoie de materiale curriculare pentru lucrul in sala de clasa, dar
acestea trebuie sa slujeasca obiectivelor profesorului si nu invers. Materialele
curriculare ar putea deveni un, sau s-ar putea transforma pentru un numar
foarte mare de cadre didactice intr-un sistem de referinta curriculara
pentru intreaga activitate didactica. Deoarece CM este formulat in termeni
generali, acesta se situeaza destul de departe de nevoile si problemele
carora cadrul didactic trebuie sa le faca fata zilnic, prin urmare, este
logic ca materialele curriculare sa constituie un punct de referinta principal
pentru activitatea sa.
Promovarea confectionarii unei game largi de materiale curriculare inspirate
de/din Curriculumul Matrice si punerea lor la dispozitia profesorilor
ca si utilizarea Curriculumului Matrice pentru analiza materialelor elaborate
pornind de la el, constituie strategii prin care se faciliteaza procesul
de concretizare a curriculumului.
Pe de alta parte, materialele curriculare nu se reduc doar la cartile
destinate profesorului si elevilor. Trebuie infiintate centre de documentare
si informare in jurul carora sa se organizeze o mare parte din activitatile
de predare-invatare si care sa fie in inima proiectelor pedagogice,trebuie
sa fie puse la dispozitie carti si documente consultative, materiale de
autocorectare, arhive, etc.,care constituie resurse de o enorma utilitate.
Diversitatea elevilor cere o diversitate de materiale daca dorim sa respectam
principiul individualizarii in procesul de invatamant.
Indiferent de sursa si de procesul de elaborare a materialelor curriculare,
acestea trebuie sa fie la dispozitia corpului profesoral. Ele vor fi trimise
de catre Ministerul Invatamantului, Caselor Corpului Didactic, pentru
a fi difuzate prin intermediul activitatilor de formare permanenta despre
care am scris anterior.
3.SERVICII DE SPRIJINIRE A SCOLII
Pentru a pune in practica diferitele nivele de concretizare curriculara,
cadrele didactice au nevoie de un ansamblu de servicii care sa le ajute
in aceste demersuri. Furnizarea acestor servicii constituie a treia directie
in care trebuie actionat pentru implementarea reformei. Din punct de vedere
curricular serviciile mai importante pe care scoala le primeste, sunt,
pe linie de invatamant, cele oferite de Centrele de Asistenta Psihopedagogica,
de expertii in formare permanenta de la Casele Corpului Didactic si de
Comisiile de OSP din fiecare scoala.De asemenea pot apare diverse agentii
private care sa ofere consultanta si expertiza in domeniu. Fiecare dintre
aceste institutii sau servicii urmeaza sa-si adjudece o functie diferita
, dar complementara cu ale celorlalte.
Asistenta Psihopedagogica (psihologul scolar, echipe multi-profesionale,
laboratoare OSP ) este asigurata de cadre special pregatite pentru a oferi
consultatii in momentul elaborarii Proiectului Curricular Scolar. Pe de
alta parte,Asistenta Psihopedagogica trebuie sa-si asume o functie de
baza in tratarea diferitelor necesitati educative speciale, oferind consultatii
echipelor de cadre didactice in procesul de proiectare a adaptarilor curriculare.
Asistenta Psihopedagogica joaca, de asemenea, un rol in planificarea resurselor
educative pentru fiecare nivel/ciclu scolar. In acest sens, este foarte
important ca Asistenta Psihopedagogica sa se implice atunci cand elevii
se transfera de la o scoala la alta, si sa faciliteze schimburi de experienta
intre scoli.Aceste functii se realizeaza in coordonare cu Casa Corpului
Didactic care are/trebuie sa aiba o relatie stransa cu activitatea care
se desfasoara in scoli.
Responsabilii cu formarea permanenta din Casele Corpului Didactic trebuie
sa-si centreze activitatea, spre deosebire de consilierii psihopedagogi,
pe diferite domenii curriculare, ajutand profesorii pe cicluri si ani
de studiu sa elaboreze proiectele pedagogice corespunzatoare. Munca lor
se articuleaza, in principal, in directia unui consilier care faciliteaza
accesul la materiale, organizeaza reuniuni, cauta experti, daca acestia
sunt necesari, informeaza asupra cursurilor care se ofera, etc.
In fine, Comisiile de orientare si de sprijin psihopedagogic din scoala
trebuie sa coordoneze problemele si necesitatile cadrelor didactice cu
aceste servicii de sprijin, sa realizeze o activitate de orientare a elevilor,
ceea ce are o mare importanta si, in general, sa asigure ca echipele de
cadre didactice sa lucreze impreuna in toate fazele de proiectare curriculara.
In aceasta conceptie de reformare a invatamantului printr-un curriculum
in cascada, serviciile de sprijinire a scolilor trebuie dirijate spre
cresterea competentei cadrelor didactice si nu spre inlocuirea sau suplinirea
acestora. Exista riscul ca, data fiind lipsa de pregatire initiala a cadrelor
didactice in anumite teme si/sau domenii, sa se doteze scoala cu o serie
de resurse care sa realizeze functiile pe care nu le realizeaza cadrele
didactice. Este necesar ca,prin aceste servicii de sprijinire a scolii
eforturile sa se concentreze asupra crearii unor conditii care sa permita
ca procesul de formare permanenta sa duca la cresterea competentei profesionale
a cadrelor didactice, astfel incat acestea sa-si poata asuma responsabilitatile
in reforma.
4.CERCETAREA PEDAGOGICA
Relatia intre cercetare si inovare este reciproca : ele se potenteaza
una pe alta. Din cercetare se deriva in mod frecvent modele ale fenomenului
educativ care se traduc rapid in practici inovatoare.
La randul lor, aceste practici contrinuie la modificarea perspectivelor
din care cercetatorii analizeaza, explica si inteleg procesele si structurile
pedagogice.
Pe de alta parte, granita care le desparte nu este totdeauna trasata,
dupa cum demonstreaza importanta crescanda a modelelor de cercetare in
actiune si a metodelor de investigare calitativa care, fara a nega valoarea
cercetarii fundamentale care foloseste metode de analiza clasica, inmanuncheaza
intr-un singur concept activitatea inovatoare ce se realizeaza in clasa
cu atitudinea investigatoare care apare ca indispensabila in orice proces
de inovare.
Aceasta activitate de cercetare, ceruta si pana acum cadrelor didactice,
dar al carei obiectiv principal era/este prezentarea unor lucrari pentru
examenele de grade didactice, se vede acum fortata, din perspectiva unui
curriculum deschis si flexibil, sa se intoarca si sa favorizeze o reflectie
asupra practicii ca mijloc de luare a deciziilor curriculare.Aceasta reflectie
si revizuire continua a procesului de predare-invatare aduce in prim plan
necesitatea ca profesorii sa devina cercetatori in clasele lor.O sugestie
ar fi aceea a inlocuirii actulelor lucrari metodico-stiintifice pentru
obtinerea gradului didactic intai,care au devenit o formalitate ,intrucat
cadrele didactice nu stapanesc pe deplin limbajele utilizate in diverse
lucrari pedagogice si le preiau golite de sensurile si semnificatiile
lor originare,cu ceea ce am putea numi jurnale pedagogice--reflectii cotidiene
asupra intamplarilor si evenimentelor de la scoala si din clasa.Un asemenea
jurnal ar permite cadrului didactic insusi sa identifice si sa reflecteze
asupra propriei practici pedagogice--primul pas in schimbare si reforma.
Prin urmare, cercetarea pedagogica trebuie sa indeplineasca functii variate.
Probabil ca functia sa prioritara va consta in contributia ei la dezvoltarea
conceptelor, ideilor-cheie si schemelor care vor imbunatati de fiecare
data perceptia asupra fenomenelor educative, permitand astfel un aport
indirect, dar foarte important, la desfasurarea unui invatamant de o calitate
superioara.
Intr-o forma mai directa, cercetarea permite dezvoltarea unor modele ale
activitatii educative, a unor materiale didactice si a unor unitati didactico-curriculare,
care sa fie un suport pentru o reinnoire efectiva si concreta a invatamantului.
Cercetarea permite de asemenea, sa se evalueze efectele proceselor de
reorganizare, restructurare si inovare din sistemul de invatamant, sa
se aprecieze programele si scolile, sa se mearga dincolo de simple impresii
in cunoasterea structurilor si interactiunilor in care se incadreaza si
se desfasoara faptele educative, facilitand astfel luarea deciziilor.
Pornind de la considerentul ca cercetarea este un mijloc si o solutie
de inovare, este necesar ca activitatea de cercetare a cadrelor didactice
sa fie stimulata permanent. In acest sens trebuie promovate: formarea
de echipe de cercetatori dintre profesori de diferite nivele, o o relatie
mai stransa intre Casele Corpului Didactic si Universitati sau Institutii
de invatamant superior, si identificarea de cai si modalitati de sprijinire
a profesorilor care, interesati si pregatiti pentru cercetare pedagogica,
au nevoie de resurse mai centrate pe domeniul lor de activitate didactica.
In scopul optimizarii pregatirii profesorului este de dorit sa se organizeze
activitati de formare a cadrelor didactice dedicate, in special, cunoasterii
domeniilor de cercetare pedagogica.De asemenea sunt necesare cai si mijloace
de dirijare si difuzare a rezultatelor si ideilor cercetarilor pedagogice
in scopul stimularii si cresterii influentei acestora in lumea educatiei.
Formele traditionale de difuzare, prin carti, reviste, articole, trebuie
completate cu alte mecanisme de difuzare: dezbateri, seminarii, cursuri
de formare, documente distribuite tuturor profesorilor, publicatii care
sintetizeaza rezultatele si perspectivele diferitelor domenii de investigare
pedagogica relationate strans de activitatea didactica zilnica si,nu in
ultimul rand,retelele informatice in ascensiune.
Pentru toate acestea, Ministerul Invatamantului, odata cu adoptarea unui
proiect de reforma a sistemului educativ, de reorganizare si de inovare
a proceselor din interiorul acestuia, trebuie sa-si asume obligatia de
a garanta resursele necesare pentru stimularea cercetarii pedagogice.
5.EVALUAREA UNITATII CURRICULARE
Evaluarea nu se circumscrie numai unui singur aspect ci se extinde longitudinal
si transversal in intregul proces educativ.
Numai in acest cadru de evaluare continua capata sens testele de evaluare
concreta. In plus acest cadru nu se refera numai la elev, ci de asemenea,
si inainte de toate, la sistemul scolar insusi in ansamblul sau si la
pluralitatea agentilor care intervin in intreaga activitate educativa.
Sistemul scolar, ca intreg are, de asemenea, unele obiective generale
si are nevoie, pentru functionare, de o evaluare a atingerii finalitatilor
sale, care sa permita in mod continuu corectarea posibilelor disfunctionalitati
si devieri de la scopurile pe care societatea i le-a stabilit.Evaluarea
sistemului educativ e de competenta administratiilor educative (minister,
inspectorate scolare, consilii de administratie); evaluarea proceselor
educative este, in prima instanta, o sarcina a profesorilor si a elevilor
ca agenti ai acestor procese.
Intr-un sistem cu o organizare descentralizata si un curriculum deschis
in care institutiile scolare insele intervin decisiv in concretizarea
Proiectelor Curriculare, este nevoie de o paradigma a evaluarii care sa
respecte competentele unitatilor scolare si ale administratiilor autonome(
inspectorate), dar care, in acelasi timp, sa fie eficace pentru a regla
functionarea sistemului ca intreg.
In plus, aceasta reglare trebuie sa se realizeze fara a se multiplica
examenele externe, care ar putea denatura caracterul deschis si novator
al modelului curricular in cascada, care se bazeaza, in primul rand pe
autonomia activa a agentilor educatiei.
Reforma invatamantului prin curriculum nu se poate realiza decat daca
administratia educativa are incredere in autonomia scolilor si cadrelor
didactice, in caz contrar pot aparea sovaieli si pasi gresiti. Evaluarile
cu functii esentiale de selectie, de prescriere si de control tind sa
conditioneze ritmul si natura proceselor educative la care se refera.
De aceea, a propune si a actiona prin evaluari de aceasta natura este
un act cu implicatii profund negative daca nu se ajunge in final la obiectivele
reale ale activitatii educative ale ciclului evaluat.
6.EVALUAREA ELEVILOR
Evaluarea gradului de realizare a obiectivelor fiecarui ciclu de catre
elevi, pe langa functia sa predominant formativa, este legata de decizia
asupra promovarii de la un an/ciclu la altul si de problema orientarii.
Echipele de cadre didactice stabilesc in Proiectele Curriculare Scolare
criterii de promovare, tinand cont de principiul ca repetentia este o
solutie extrema, ulterioara tuturor celorlalte solutii, si se poate utiliza
numai atunci cand exista garantia rationala ca poate contribui la rezolvarea
efectiva a dificultatilor. Repetentia poate fi, in mod exceptional, admisa
in invatamantul obligatoriu, dar se pare ca nu e convenabil a se produce
de mai mult de doua ori in acest interval.
La sfarsitul ciclului primar, toti elevii vor obtine un certificat de
studii elementare care da dreptul de a accede la invatamantul gimnazial.
Acest certificat trebuie insotit de o fisa de apreciere precisa si completa
a nivelului pana la care elevul a realizat obiectivele invatamantului
primar, ca si de o fisa psiho-pedagogica de orientare care sa faciliteze
tranzitia la invatamantul gimnazial, si sa-i ajute pe profesorii acestui
nivel. Aceasta apreciere cu functie de orientare, nu se poate limita la
un ansamblu de note, medii sau calificative ci trebuie sa cuprinda o descriere
individualizata a achizitiilor fiecarui elev si a necesitatilor educative
ale lui. Dat fiind caracterul obligatoriu al invatamantului primar nu
e nevoie de o diploma de absolvire, fiind suficient un certificat care
sa garanteze trecerea la un nivel superior.
La sfarsitul invatamantului gimnazial, elevii care au atins obiectivele
prevazute pentru acest ciclu, vor obtine o diploma care le va permite
accesul la liceu sau la invatamantul profesional.
Ministerul Invatamantului, prin legea Invatamantului va defini mecanismele
specifice prin care elevii ajunsi la varsta de 16 ani si care nu pot primi
diploma care atesta atingerea obiectivelor invatamantului obligatoriu
, o vor primi in acelasi mod cum o primesc si adultii ( forme serale,
fara frecventa,etc).
|
În acest curs:
- Conceptul de curriculum
- Dezvoltarea curriculumui
- Scurt istoric
- Cum se planifica un curriculum
- Curriculum si cultura educationala
- Dezvoltarea curriculumului la nivelul scolii
- Curriculum si democratie
- Curriculum si invatare
- Curriculum si reforma
- Respectul de sine
- Ce este un proiect
- PCM
- PCS
- PUC
- Tendinte de reforma in S.U.A.
Rãsfoieste cursul
|