|
CAPITOLUL 3: SCURT ISTORIC AL CURRICUMULULUI CA DOMENIUL DE STUDIU
De-a lungul istoriei, curriculumul a servit ca instrument pentru "...transmiterea
mai mult sau mai putin sistematica a unei anumite parti dintr-o mostenire
culturala selectata , de la un segment de populatie la altul ..."13
.
Acest proces de transmitere a culturii se intinde de la ritualurile de
initiere primitiva pana la planurile si programele prescrise pentru /
si puse in aplicare in scolile unei natiuni . Prin urmare, praxisul curricular
constituie o truda de veacuri. Insa praxeologia curriculumului- studiul
procesului de producere a curriculumului -pare a fi o activitate relativ
recenta. Aparitia curriculumului ca domeniul de studiu astfel incat sa
atraga generatii de oameni devotati acestui domeniu si sa stimuleze o
literatura specifica , este un eveniment al secolului XX. Aceasta nu inseamna
ca n-au existat si incercari mai vechi de auto - constientizare asupra
procesului de elaborare a curriculumului in scopul transmiterii catre
altii a oricarori experiente care ar putea fi folositoare . Schubert (1980)14
a identificat drept ceea mai veche lucrare de curriculum, carte a lui
Fleury: The History of Choice and Methods of Studies (1965).
Nu poate exista o demarcatie clara intre a face ceva si a fi , in mod
deliberat, constient de ceea ce faci. Intr-adevar , numai din introspectia
poti invata sa faci ceva mai bine. Un domeniu de studiu apara atunci cand
un numar din ce in ce mai mare de oameni devin interesati , studiaza si
comunica unii cu altii in lagatura cu un domeniu definibil din sfera eforturilor
umane cu semnificatie sociala . Un grup al celor angajati in acest efort
atrage dupa sine un alt grup care studiaza efortul. De aceea nu este surprinzator
ca cel mai riguros grup de studiosi care cauta sa ilumineze problematica
curriculumului s-a ridicat in jurul grupului mult mai larg al celor preocupati
cu importanta industrie a dezvoltarii din secolul XX- scoala . Din interesul
lor fata de curriculumul ideal, perceput si trait de elevi , a izvorat
o literatura despre procesul de elaborare al curriculumulul suficienta
pentru a delimita un camp de studiu distinct15. Legitimitatea acestuia
a fost substantial intarita de Anuarul din 1926 pregatit de National Society
for the Study of Education (SUA)16. Acest document constituie o piatra
de hotar prin aceea ca leaga procesul de elaborare al curriculumului de
un context social si politic mai larg , il uneste cu studiul stiintific
al educatiei, descrie un cadru larg de practici (in special in scoli -
laborator) si critica metodele de dezvoltare a curriculumului . Pe cand
textele vremii se centrau pe realizarea curriculumului ca si cum acesta
ar fi fost o carte de bucata17, Anuarul NSSE traseaza domeniile de interogatie
curriculara asupra carora aveau sa se aplece cercetatorii pana in zilele
noastra .
In deceniile urmatoare aveau sa apara numeroase lucrari care descriau
activitatea in aceste domenii , dar foarte putine sinteze pe probleme
conceptuale. Aceasta situatie se datoreaza, probabil, faptului ca fiecare
isi avea originea in / si era determinata de seturi de valori aflate in
competitie . Eisener si Vallance au identificat cinci asemenea conceptii
asupra curriculumului , admitand totusi arbitrariul in orice efort de
definire a domeniului :
1) Curriculumul care dezvolta procesele cognitive;
2) Curriculumul- ca organizare tehnica a materialului;
3) Curriculumul- ca auto-actualizare ;
4) Curriculumul- ca reconstructie sociala;
5) Curriculumul- ca rationalism18;
Desi practica curenta tinde se reduca distinctiile intre aceste conceptii
, fiecare dintre ele a avut avocatii sai , de obicei pe segmente limitate
si pe perioade scurte de timp, desi fiecare , reapare adesea , intr-o
noua forma . Psihologul cognitivist Bruner (1960)19 a legitimat, in dezvoltarea
curriculara , conceptul de intuitie in cognitie si pe cel de structura
a disciplinelor de invatamant. Opera lui a influentat in mod semnificativ
elaborarea curriculumului disciplinelor scolare in tari ca Marea Britanie,
Israel, in mod deosebit SUA20 in timpul anilor 1960 si 1970.
Cautarea , in special de catre psihologi (Gagne, 1965) a unori cai eficiente
de secvetializare a procesului invatarii , a contribuit la dezvoltarea
tehnologiei instructionale ca parte a sistemului de livrare a curriculumului.
Conceptualizarea curriculumului ca auto - actualizare in studiile curriculare
centrate pe copil , cum ar fi U.K. Infant School (Department of Education
and Service, 1967) a mers , periodic , mana in mana cu indelungata conceptie
asupra curriculumului , ca rationalism21. Pozitia sustinuta de social
- reconstructionisti a impartit scena cu alte conceptii timp de decenii22,
dar a avut un impact redus asupra curriculumului in scoli .
Domeniul curricular este reprezentat de un grup divers si fractionat de
cercetatori care exploreaza un tern dispersat si rau definit23.Confuzia
conceptuala este continuata de faptul ca diferiti cercetatori au in minte
reprezentari foarte diferite a ceea ce inteleg prin curriculum.Dictionarele
sugereaza ideea de cursuri oferite de o institutie educativa,legand adesea
curriculumul de radicalul latinesc "curricle",acea sareta pe
doua roti trasa , de obicei , de doi cai. Totusi , teoreticienii curriculumului
au ajuns la a-l defini ca "toate experientele pe care le urmeaza
un elev sub auspiciile unei scoli"24. Nu este nevoie de explorarea
amanuntita a domeniului pentru a descoperi ca problema definitiei este
mai mult decat un exercitiu semantic. Exista persoane angajate in activitatea
curriculara care se afla in acelasi moment departe, dar si aproape de
cei carora le este destinat curriculumul. Curriculumul ca domeniul de
studiu cuprinde pe fiecare dintre / dar si toate aceste nivele de apropiere
si distantare, fiecare autor referindu-se la nivelul ales ca la curriculum
, oculindu-le neintentionat , pe celelalte. In toata lumea agentiile guvernamentale
determina planurile de invatamant si uneori continuturile lor25.In 1986,
in Danemarca, de exemplu, scolile au primit aproximativ 40 de ghiduri
asupra obiectelor scolare26. Chiar politicile insele in acest domeniu
ofera materia de cerecetare asupra curriculumului. Prin urmare, un agent
in domeniul curriculumului poate avea in minte continutul care urmeaza
a fi invatat sau ceea ce invata elevii ori cu totul alta reprezentare.
Exista un nivel societal de practica si studii , implicand, in principal
procesul socio-politic al determinarii obiectivelor si , de obicei , a
obiectelor de invatamant. Exista apoi , un nivel institutional , constrans
la a actiona in functie de prezumtile care se fac asupra elevilor implicati
si de probleme ca lungimea trimenstrului sau a anului scolar. Exista un
nivel instructional de planificare si actiune din partea profesorilor
. In final, exista acel nivel experimental ,critic , in care intentiile
curriculumului sunt interiorizate si personalizate.Definitiile diferite
ale curriculumului apar tocmai din nivelul pe care un cercetator il alege
pentru a-l descrie si explica27. Un domeniu de studiu este definit de
catre temele sau locurile comune asupra carora se centreaza specialistii
acelui domeniu. Prin "teme" sau "locuri comune" se
inteleg acele centre de atentie dintr-o zona de interes care indeplinesc
doua conditii:
a) solicita atentia unor investigatori seriosi;
b) cerecetarea lor atenta genereaza diverse investigatii si prin urmare
o diversitate de definitii, doctrine si accente.28
Identificand patru locuri comune majore - elevii, profesorii, materia
si milieu- si statuand ca toate dezvoltarile si discursurile curriculare
trebuie sa le aiba in vadere pe acestea29 a incercat sa defineasca si
sa diferentieze domeniul.
Aceste locuri comune nu fusesera neglijate de-alungul celor catevadecenii
de la aparitia NSSE pana la Schwab, deoarece monumentalul anuaral NSSE
din 1926 se referise la ele30. Totusi foarte rar au fost surprinse ca
element de reflectie asa cum a propus Schwab.
Auto-constientizarea cercetatorilor care sa marcheze un domeniu de studiu
nu s-a prea produs. Mai degraba au existat legiuni de avocati ai curriculumulul
centrat pe discipline , ai curriculumului centrat pe copil, ai curriculumului
de raspuns ( la orice disfuctie sau cerinta sociala virtual perceputa)s.a.
Un efort major de recunoastere a catorva accente tematice principale a
iesit la suprafata prin publicarea syllabus-ului lui Ralph Tyler in 1949
ca rezultat a catorva ani de activitati de predare a unui curs asupra
curriculumului si instruirii la Universitatea din Chigago. Monografia
sa nu era o sinteza a temelor persistente in domeniul curriculumului ,
ci rationalizare a unori roluri legitime pentru fiecare , de unde si denumirea
de "Rationalul lui Tyler" .Locurile comune alese de Tyler defineau
mai mult procesele de elaborare a curriculumului de cat elementele unei
conceptii asupra curriculumului ca domeniul de studiu : selectarea obiectivelor,
selectarea experientelor de invatare si evaluarea intregului. Cativa contemporani
ai lui Tyler31 s-au referit de asemenea la aceste procese de elaborare
a curriculumului .
O conferinta tinuta la Universitatea din Chicago 195032 a furnizat un
amalgam impresionant asupra unor locuri comune "de proces" atribuite
in anii urmatori "rationalului lui Tyler" si locuri comune "de
substanta " ( identificate de asemenea de catre Tyler ) care se regasesc
mai tarziu in operele lui Schwab (1973). Contributia lui Herrik intre
1950 si 1960 se refera in special la zonele microcurriculare de studiu
al curriculumului.
El si-a centrat conceptia privitoare la fundamentarea organizarii materiilor
de invatamant , pe cunoasterea procesului invatarii si pe caracteristicile
speciale ale elevilor , astfel incat sa produca "centre de organizare
" , adica , puncte focale de atragere a elevilor in invatare .
Aceasta urma sa se faca secvential , fiecare centru de organizare succesiv
construindu-se in jurul unei teme, deprinderi, concept sau valoare, care
serveste ca element de organizare .
Herrik a ajutat la clasificarea unor locuri comune cum ar fi continuitatea
, secventa si cadrul sau sfera33.
Cursurile si scrierile celor catorva specialisti in curriculum numiti
mai sus au influentat o generatie de teoreticieni si practicieni , si
au furnizat o definitie a curriculumului ca domeniu de studiu care a dominat
anii urmatori. El a cuprins, in mod esential, trei tipuri de fenomene
:primul este cel material (substantival) si se preocupa de obiective ,
materii de invatamant , mijloace si alte asemenea locuri ale curriculumului.
Al doilea este politic si social. Cercetarea implica studiul tuturori
proceselor umane prin care unele interese ajung sa prevaleze asupra altora,
astfel incat anumite scopuri si mijloace sa fie hotaratoara si nu altele.
Cel de-al treilea este tehnic -profesional. Cerecetarea examineaza aici
acele procese de inginerie, logistica si evaluare prin care curricumurile
sunt imbunatatite, implementate si reinlocuite34.
|
În acest curs:
- Conceptul de curriculum
- Dezvoltarea curriculumui
- Scurt istoric
- Cum se planifica un curriculum
- Curriculum si cultura educationala
- Dezvoltarea curriculumului la nivelul scolii
- Curriculum si democratie
- Curriculum si invatare
- Curriculum si reforma
- Respectul de sine
- Ce este un proiect
- PCM
- PCS
- PUC
- Tendinte de reforma in S.U.A.
Rãsfoieste cursul
|