|
CAPITOLUL 5 -continuare-: DEZVOLTAREA CURRICULUMULUI LA NIVELUL SCOLII
DEZVOLTAREA CURRICULUMULUI LA NIVELUL SCOLII
Planificarea curriculumului centrat pe unitate scolara (School Focused
Curriculum Planning - SFCP), numita si "dezvoltarea curriculumului
cu baza in scoala"1 (Skilbeck, 1984) si "inovatie centrata pe
scoala"2 (Hargreaves 1989) are loc atunci cand o scoala isi dezvolta
propriul curriculum bazat pe o filozofie educationala proprie. Curriculumul
astfel proiectat reflecta contextul educational si este rezultatul concentrarii
problemelor curriculare la nivelul scolii. Programele centrate pe scoala
pot fi continuate printr-o varietate de proceduri :
*adoptare,
*adaptare,
*revizuire,
*dezvoltare,
*organizare,
*implementare si
*evaluare
a elementelor curriculumului, incluzand activitatea de predare si materialele
didactice. Programele elaborate sunt un rezultat al discutiilor "la
fata locului" purtate de membrii corpului profesoral3 (Skilbeck 1984,
Marsh et al.1990).
Instantele SFCP difera unele de altele in functie de gradul de concentrare
asupra variabilelor implicate. In sens restrans, SFCP poate fi vazuta
ca o serie de decizii autonome pentru implementarea unui curriculum adoptat
de catre director si cadrele didactice. In sens mai larg, SFCP poate fi
perceputa ca un proces de luare a deciziilor care cuprinde planificarea
dezvoltarii, implementarea si evaluarea unui intreg curriculum scolar
cu referire la deprinderile de invatare,la materiile individuale, la temele
integratoare, la obiectele obligatorii cat si la cele optionale. Aceasta
planificare ia in considerare nevoile elevilor atat in planul vertical
cat si in cel orizontal al curriculumului scolar. Asemenea decizii implica
pe toti actorii directi ai educatiei,directori, profesori, elevi , parinti
si altii care vor sa participe. Aceasta larga definitie cuprinde toate
aspectele experientelor educationale pentru care o scoala isi asuma responsabilitatea
, cum ar fi: organizarea scolii, perfectionarea cadrelor didactice, resursele,
implicarea comunitatii,s.a.
PERSPECTIVE ISTORICE
In jurul anilor 1960 s-au creat in toata lumea numeroase centre de planificare
a curriculumurilor .In ciuda diferentelor dintre ele, aceste centre au,
totusi, cateva trasaturi comune.In primul rand, ele au angajat echipe
de proiectanti pentru producerea de materiale instructionale; adesea,
acestea s-au concentrat pe obiectele de invatamant traditionale, au utilizat
o expertiza profesionala de inalta calificare, au avut un scop prestabilit
la un nivel macrosocial si au dezvoltat curriculumul pe calea unui proces
"stiintific". Scopul acestor centre a fost producerea de curriculumuri
care sa acopere intreaga perioada a vietii (obstructionand astfel introducerea
de schimbari relevante).Profesorii primeau materiale gata facute, adesea
insotite de instructiuni detaliate (si restrictive), cu sau fara un curs
introductiv de familiarizare.
In ciuda calitatilor profesionale, aceste noi curriculumuri create pe
baza acestui tip de abordare, s-au dovedit a fi ineficiente. Au existat
foarte putine semne de impact in clasa,chiar in cazul curriculumurilor
de stiinte, pentru care s-au investit cele mai mari eforturi4.
Connelly5, care a criticat aceasta abordare de sus in jos, a conceput
un proces de dezvoltare a curriculumului in doua faze:
*pregatirea materialelor curriculare de catre agenti externi si
*planificarea instruirii la clasa de catre utilizatori.
Ultimii sunt profesorii, cei care cunosc cel mai bine conditiile de predare
- invatare din propriile clase. Acesti profesori primesc materiale didactice
pregatite de experti, specialisti in domeniu, pe care le adapteaza apoi,
la nevoile propriilor clase de elevi. Totusi, spre sfarsitul anilor 1970
si inceputul anilor 1980,expertii in curriculum au inceput sa-i priveasca
atat pe profesori cat si scolile in ansamblu, in calitatea lor de participanti
la procesul de dezvoltare a curriculumului si nu numai ca simpli parteneri
receptivi. Drept consecinta SFCP s-a legitimat ca sistem complementar
si alternativ de dezvoltare a activitatilor curriculare iar sustinatorii
SFCP au perceput scoala ca pe un partener deplin in planificarea, dezvoltarea,
implemen-tarea si evaluarea curriculumului6.
Recunoasterea crescanda a rolului pe care profesorii si scolile pot
si trebuie sa-l joace in imbunatatirea curriculumului a fost stimulata
de o varietate de aspecte ale dezvoltarii sociale si educationale. A existat
un interes crescand fata de implicatiile educationale ale instaurarii
unei societati democratice, multiculturale, in care diverse grupuri etnice
doresc,pe de o parte sa-si pastreze cultura, iar pe de alta, sa devina
parte a societatii ca intreg. Acest interes a fost "acompaniat"
de ratarea implementarii noilor curriculumuri dezvoltate centralizat.Mai
mult, a crescut interesul fata de domenii cum ar fi protectia mediului,educatia
pentru sanatate, etc. si au existat incercari de a asigura un contract
intre scoala si comunitatea din care provin copiii. Democratizarea larga
a diverselor aspecte ale vietii si descentralizarea actului decizional
au fost urmate de dezbateri permanente asupra necesitatii de a ridica
statutul ocupational al profesorilor. Rezultatele cercetarilor si activitatea
teoreticienilor curriculumului au contribuit, de asemenea, la aceasta
schimbare. Studiile de evaluare au dus la concluzia ca reformele curriculare
ale anilor 1950 au esuat in ceea ce priveste infaptuirea schimbarilor
asteptate in calitatea educatiei, in principal, din cauza lipsei de implicare
a profesorilor in procesul de dezvoltare a curriculumului7 .Aceste descoperiri
au fost intarite de conceptul elaborat de Goodlad8 (1980)ca:
"profesorii trebuie sa fie implicati in deliberarea si deciziile
asupra a ce si cum sa predea "8 (pg.245).
Tarile in care se practica SFCP pe scara larga sunt Marea Britanie si
Australia,iar mai restrans, Canada, SUA si Israel.Trebuie adaugata observatia
ca datorita Education Reform Act (ERA) din 1988, Marea Britanie se afla
intr-o situatie regresiva in ceea ce priveste SFCP.9
CARACTERISTICI ALE SFCP
Studiile arata ca scolile care practica SFCP au, in general, cinci trasaturi
comune:
1. opereaza in conformitate cu o platforma sau filozofie educationala
formulata in interiorul scolii ;
2. pun in actiune o structura a invatarii care sa se potriveasca obiectivelor
educationale si principiilor pedagogice specificate in platforma proprie
;
3. lucreaza in interiorul unei structuri organi-zationale democratice
si difuze, incluzand diverse instante decizionale care au tendinta sa
implice cat mai multe cadre didactice posibil, precum si anumiti factori
externi, de exemplu,parinti;
4. proiecteaza un mediu de invatare compatibil cu filozofia educationala
a scolii,mediu care include dezvoltarea materialelor de invatare si a
programelor de predare, precum si implementarea metodelor adecvate ;
5. aplica un sistem de evaluare interna a proceselor de predare - invatare
, in scopul imbunatatirii lor.
Harrison10 (1981) considera ca scolile care aplica SFCP prezinta o interactiune
dinamica intre urmatoarele subsisteme : sarcina si structura , utilizarea
resurselor si relatiile umane.
SARCINA SI STRUCTURA
SFCP poate opera numai intr-o scoala care este pregatita pentru aceasta:
nu poate fi nici impusa, nici dictata. Trebuie sa izvorasca din filozofia
educationala a scolii, care, la randul ei, inspira cele cinci caracteristici
prezentate mai sus. In asemenea scoli e nevoie de o structura organizatorica
democratica, care opereaza, mai degraba, pe un sistem de comunicare orizontal
decat pe unul vertical, birocratic.Ultimul este, in principal, un sistem
cu sens unic, de sus in jos, in timp ce primul se caracterizeaza prin
existenta unor canale deschise in toate directiile.
Aceasta structura orizontala deschisa este stimulata de comunicari orale
si scrise multiple care fac posibila descentralizarea autoritatii si dependenta
de munca in echipa si de o buna comunicare in/intre echipe11. O echipa
care functioneaza bine are nevoie de o conducere care sa fie acceptata
pe baza recunoasterii pregatirii profesionale, nu doar a autoritatii functiei.
Sarcina directorului este de o foarte mare importanta in cazul SFCP. Aceasta
deriva, in primul rand, din totala implicare a acestuia in orice schimbare
sau inovare, ori in implementarea acestora in scoala12 . Dupa cum au aratat
o serie de studii, directorul este persoana fara a carei implicare activa,
stil managerial individual si trasaturi personale, schimbarile si inovatiile
nu pot fi introduse in scoala.Acest lucru este adevarat mai ales in cazul
unei schimbari atat de complexe cum este SFCP. In plus, trecerea la SFCP
plaseaza scoala in focarul evaluarii si a presiunilor interne si externe
de tot felul, spre deosebire de cazul cand scoala opereaza cu un curriculum
centralizat.
Directorul unei scoli care trece la SFCP trebuie sa aiba calitati de lider
specifice, incluzand capacitatea de a incuraja cooperarea prin dialog
constant cu corpul profesoral si iscusinta de a utiliza autoritatea atunci
cand este nevoie, fara a o impune; trebuie sa fie intelegator, deschis
si sa ajute acolo unde este nevoie. Aceste calitati sunt necesare chiar
si in cazul cand in scoala lucreaza un agent al schimbarii( asistent,
expert de curriculum, facilitator ),rolul directorului devenind, in aceste
conditii, crucial13 . S-a insistat pe rolul directorului mai mult decat
pe rolul profesorilor, deoarece el este cel care conduce corpul profesoral
pe traseul schimbarilor asteptate si spre consecintele acestora.
UTILIZAREA RESURSELOR SI RELATIILOR UMANE
Antrenarea in procese de luare a deciziilor in grup, obiectivele clare
acceptate in comun si mai larga reprezentare a profesorilor, reflectand
diverse abordari ale curriculumului, conduc la crearea unui climat de
responsabilitate impartasita si a unei motivatii mai inalte pentru reusita.
Alocarea judicioasa a timpului, a spatiului si a fondurilor este o conditie
care garanteaza operarea fara sincope a SFCP, ceea ce inseamna accesul
fara dificultati artificiale sau inutile al expertilor, dialogul continuu
si un sistem de feed - back intern real.
Daca acestea sunt conditii operationale pentru toate scolile, urmatoarele
sunt specifice fiecarei unitati in parte:
*Cum se implica elevii si parintii in luarea deciziilor *Cum isi distribuie
scoala implementarea diferitelor decizii intre echipe ?
*Cine evalueaza gradul de implementare si lectiile care urmeaza a fi predate
?
*Cum sunt organizate resursele ?
*Care sunt modalitatile de cooperare cu agentiile externe de expertiza
si feed-back ?
Toate aceste probleme urmeaza a fi decise si rezolvate la nivelul fiecarei
scoli in parte. Prin definitie, nu poate exista un format unitar al SFCP
pentru toate scolile, acest fapt fiind, de altfel, o contradictie interna
a conceptului SFCP.Ceea ce se cere in SFCP pentru a putea functiona ca
atare se poate defini in cinci dimensiuni care pot da forma SFCP:
*impartasirea aceleiasi viziuni asupra scopurilor, mijloacelor de realizare
si a etapelor de urmat in realizarea scopurilor. Aceasta impartasire modifica
relatia intre institutie si personal.Viziunea impartasita creaza un obiectiv
care le transcende pe toate celelalte si da nastere unei noi maniere de
actiune si gandire.Problemele carora trebuie sa le raspunda o institutie
scolara (ce,de ce si cum ) se rezolva prin raspunsul la intrebarea fundamentala:in
ce credem noi?
* revizuirea modelelor mentale.Oamenii actioneaza in functie de reprezentarea
pe care o au fata de o situatie anume.Aceasta reprezentare se construieste
de-a lungul anilor pe baza datelor furnizate de experienta proprie.Ea
ne face sa-i vedem pe elevi ,pe profesori,pe directori intr-un anumit
fel.Modelele mentale sunt foarte numeroase.Esentialul consta in a intelege
ca aceste modele influienteaza profund activitatea actorilor educatiei.Nu
este important daca aceste modele mentale sunt percepute ca fiind bune
sau rele intrucat aceste atribute sunt interpretabile.Ele trebuie totusi
concepute ca simplificari care trebuie supuse unei analize critice.
* realizarea managementului personal care isi gaseste sursa in competenta
si talent;managementul personal inseamna a-ti trai viata ca un act creator
nu ca o reactie la evenimente.El nu inseamna o dominare asupra fiintelor
si lucrurilor ci o orientare a actiunilor si deprinderilor de catre un
proiect.Persoanele capabile de management personal privesc in permanenta
viata ca pe o trambulina nu ca pe un obstacol.Ele utilizeaza fortele schimbarii
in propriul lor profit si nu incearca sa li se opuna.Managementul personal
mentine o tensiune creatoare necesara reinoirii.
* munca de echipa care difera de munca in echipa prin aceea ca o persoana
poate lucra si singura stiind insa ca toti ceilalti lucreaza la acelasi
proiect.Munca de echipa este indispensabila in SFCP,si niciodata n-a fost
mai necesara ca astazi in viata cotidiana.Toate marile decizii sunt luate
de catre echipe si aplicate de catre ele.Munca de echipa solicita dialog
si discutii.Sa nu uitam ca stiinta isi afla radacinile inconversatie.
* gandirea critica,cea care se intoarce asupra propriilor probleme,stari
si procese si care produce informatii si solutii necesare celorlalte patru
dimensiuni ca si pedagogiei institutiei.
GRADUL SI LIMITELE VARIABILELOR SFCP
Asa cum am mentionat mai sus, modurile de abordare a SFCP difera unul
de altul prin variabilele implicate. Cine sunt participantii activi in
echipa si care sunt functiile lor ? Pana la ce limita dezvoltarea curriculumului
este independenta ? Care parti sunt originale si care sunt dictate din
exterior ? In care cazuri se aleg materiale disponibile si in care se
produc altele noi ? In ce fel si pana unde curriculumul este o prelungire
a filozofiei educationale ?
Figura 1 sugereaza un model care reprezinta diferitele posibilitati de
combinare a acestor elemente. Ea se bazeaza pe o combinatie intre modelul
lui Short15 (1983) si cel propus de Marsh,s.a.(1990)16. Se poate observa,
in legatura cu materialele instructionale, ca SFCP poate opera pe un continuum
care merge de la investigarea zonelor de activitate, trece prin adoptare
fidela, selectia dintre materialele existente si adaptarea acestora, pana
la crearea de noi materiale. Participantii pot fi profesori individuali,
grupuri mici de profesori, intreg corpul profesoral, directorul, diferitii
clienti (elevi si parinti) si experti externi. Planificarea poate viza
o activitate punctuala sau una pe termen lung.
AVANTAJELE SI DEZAVANTAJELE SFCP
O scoala care introduce SFCP devine un loc de munca atractiv pentru
profesori deoarece se creaza un climat de emulatie si motivatie.
Comunicarea in interiorul scolii devine mai usoara. Statutul profesorului
este inalt,prin urmare conditiile stimuleaza cresterea si dezvoltarea
pregatirii profesionale. Se promoveaza utilizarea efectiva a materialelor
curriculare existente si este facilitata imbunatatirea calitatii predarii
- invatarii 17. Profesorii pot contracara consumul nervos prin activitatea
in echipa, prin motivatia superioara, interesul crescut si satisfactiile
profesionale obtinute.
Elevii simt ca invatarea este mai relevanta in raport cu nevoile lor,intrucat
opiniile lor constituie un element important al inputului curricular.
Curriculumul este flexibil, subiecte emergente cu relevanta imediata putand
fi integrate cu usurinta.
Parintii sunt chemati sa contribuie la planificarea si dezvoltarea curriculumului
si sunt incurajati sa-si exprime reprezentarile si preferintele educationale.
In timp ce avantajele SFCP sunt usor de identificat, trebuie sa fim constienti
ca implantarea cu succes a acesteia necesita o investitie foarte mare.
Sunt multe dezavantaje si pericole, principala slabiciune constituind-o
problema calitatii. Critica majora adusa de adversarii SFCP se refera
la incapacitatea profesorilor de a pregati materialele. Competenta profesionala
pentru majoritatea profesorilor se manifesta in domeniul interpretarii,nu
in compunerea "libretului" spectacolului18. Profesorii sunt
pregatiti,formati si instruiti doar pentru aplicarea instructiunilor metodice
si nu au abilitatile de a construi sau produce materiale curriculare.
In plus, profesorii sunt deja supraincarcati cu ore de predare si, prin
urmare, impunerea de sarcini suplimentare pentru producerea de materiale
poate reduce sau afecta negativ timpul disponibil pentru activitatile
legate de predare.
O alta ingrijorare vine din faptul ca SFCP e dependenta intr-o masura
foarte mare de initiativa scolii, de resursele umane si financiare si
de sprijinul comunitatii. In termenii accesului la asemenea resurse exista
diferente intre scoli, astfel incat SFCP poate primejdui obiectivele nationale
ale egalitatii sanselor. De asemenea, este posibil ca unii profesori sa
nu participe la deciziile curriculare care urmeaza a fi implementate in
anul urmator, din cauza miscarilor de cadre din interiorul sistemului,
si astfel sa nu se angajeze la nivelul cerut (si necesar) pentru SFCP.
Un alt dezavantaj este acela ca unele criterii profesionale externe de
control sunt inlocuite de controlul intern si comunitar. Aceasta schimbare
pune in pericol calitatea activitatii din scoala, este predispusa la introducerea
mediocritatii si compromisurilor, altfel putand aduce politica si conflictele
in interiorul scolii, in special prin cresterea implicarii comunitatii,
chiar si la nivelul elementar.
Acest dezavantaj se constata si in sistemele de invatamant centralizate,
intrucat evaluarea pe criterii profesionale efectuata de catre agenti
din sistem (de ex, inspectorate scolare), duce la ignorarea criteriului
relevantei; sistemul de invatamant isi este suficient siesi si se autoinchide.
In sistemele totalitare, controlul politic este cel care propune si produce
schimbari. In sistemele democratice, schimbarea nu este posibila decat
in conditiile in care controlul si evaluarea sunt efectuate de catre agenti
externi (economici,politici,comunitari, sociali,etc).Doar o asemenea evaluare
poate constientiza actorii educatiei (decidenti, cadre didactice,elevi)
de lipsa relevantei socio - economice a rezultatelor invatamantului.
Trecerea la SFCP expune scoala unor presiuni fara precedent. Unele din
aceste presiuni sunt de ordin intern si au de-a face cu transferul autoritatii
de la cadrul didactic individual la scoala ca intreg.Alte presiuni isi
au originea in lipsa de vointa a cadrelor didactice de a lua parte la
schimbare, in necesitatea perfectionarii/pregatirii acestora, convingandu-le
de avantajele sistemului si convingandu-le sa aloce timp, materiale si
alte resurse. De asemenea, exista presiuni care au o origine externa si
izvorasc din implicarea parintilor, elevilor si comunitatii. Mai mult,
cei care aplica SFCP, nu sunt capabili sa raspunda criticii aduse de autoritatea
centrala.
Pentru profesori exista avantaje intr-un asemenea sistem dar si temeri
si dificultati. Intre factorii care-i incurajeaza pe profesori sa treaca
la SFCP se afla solutia pe care acest sistem o da problemei promovarii
profesionale si dorintei de progres personal si de creativitate; dorintei
de a controla sursele de cunoastere si continuturile transmise de scoala;
dorinta de a fi liber fata de o autoritate centrala care compara scoala
cu celelalte similare ei,si transfera continuturi similare in moduri identice;
dorinta de a asculta nevoile elevilor si parintilor, si altele.
Fara indoiala, exista si factori care stau in calea trecerii la SFCP.
Exista teama ca va fi nevoie de o investitie de timp si resurse superioara
in SFCP, fara o recompensa financiara pe masura, sau o sporire a responsabilitatilor
existente; teama de greseala, neincrederea in talentul, pregatirea si
resursele proprii, pentru a planifica si implementa schimbarea cu succes;
povara unei autoritati in plus impreuna cu responsabilitati in plus si
necesitatea de a raporta esecuri care in trecut puteau fi sanctionate
sau puteau fi puse pe seama autoritatii centrale; conservatorismul si
teama generala de schimbare ca si atmosfera saraca sau insuficienta cooperare
intre cadrele didactice, ingrediente considerate fundamentale pentru succesul
SFCP19 .
In sfarsit, dar nu in ultimul rand, SFCP implica pericolul devierii
educatiei planificate de catre mici comunitati sau de catre scoli singulare,
de la principiile elementare ale democratiei catre etnocentrism (al minoritatilor)
sau rasism (al majoritatii). S-ar putea pierde convingeri si realizari
traditionale obtinute la nivel national. Diferentele financiare si culturale
dintre comunitati ar putea sa-si aduca partea la devierea de la principiile
egalitatii sociale si rasiale20 .
PERSPECTIVE SI CERCETARI RELEVANTE PENTRU SFCP
Se pare ca dezvoltarea in tarile democratice si in special in societatile
multiculturale si pluraliste va aduce o raspandire a SFCP in viitor. In
aceste tari, societatile vor trebui sa raspunda pentru existenta pluralismului
cultural pe de o parte iar pe de alta parte sa asigure respectarea valorilor
democratice21 .
Autoritatile educative din aceste tari vor trebui sa dezvolte noi sisteme
de control si de orientare a scolilor si sa stabileasca noi canale de
comunicare cu scolile care opereaza pe sistemul SFCP. Aceste sisteme vor
trebui sa asigure ca, in procesul SFCP, valorile societale fundamentale
care incurajeaza aceasta planificare sunt respectate si luate in considerare
de catre fiecare scoala si ca SFCP nu va servi ca o unealta pentru a transmite
valori contrare celor ale democratiei, tolerantei, drepturilor omului
si altor valori fundamentale22 .
Totusi, autoritatile educative vor trebui sa permita variatiunile de care
are nevoie SFCP in incercarea de a raspunde la nevoile specifice ale elevilor,
parintilor, comunitatii si cadrelor didactice, toate acestea gasindu-si
expresie in programul educational al scolii asa cum a fost tradus in curriculumul
centrat pe scoala.
Intr-un sistem in care SFCP joaca un rol important va fi nevoie de un
cadru care sa reuneasca cunostintele si experientele castigate in scopul
de a invata din acestea, de a le pastra si de a face uz de ele in pregatirea
unor noi echipe si in pregatirea unor alte scoli pentru aplicarea SFCP.
Pe masura ce apar din ce in ce mai multe cazuri de SFCP, sporeste nevoia
de instruire in domeniul dezvoltarii curriculumului ca parte a pregatirii
initiale si continue a cadrului didactic. In plus, rolul expertilor in
curriculum devine mai important, deoarece este nevoie de ei in calitate
de consilieri in domeniul SFCP in scoli. O scoala care functioneaza pe
baza SFCP trebuie sa devina un local in care membrii corpului profesoral
se dezvolta din punct de vedere profesional23 .
Evaluarea si cercetarea SFCP trebuie sa reflecte diferentele societale
si culturale intre scoli24 . Asemenea cercetari trebuie sa furnizeze o
baza de cunoastere care sa vina in sprijinul ideii de pluralitate in educatie,
ce sta la temelia ideologica a SFCP, sa faca trecerea de la teorie la
practica. Toate aceste schimbari vor solicita mai multa cooperare intre
domeniul practicii si domeniul cercetarii. Tendintele viitoare in SFCP
pot fi rezumate in 4 zone care necesita considerari si examinari ulterioare
:
1. clarificarea functiilor cadrelor didactice in procesul de dezvoltare
a curriculumului si identificarea modurilor de utilizare a pregatirii
lor in diverse faze ale dezvoltarii curriculumului si ale implementarii;
2. includerea studiilor SFCP si a deprinderilor in programele de formare
initiala si continua a cadrelor didactice;
3. stabilirea unei varietati de moduri de colaborare intre activitatile
de dezvoltare a curriculumurilor desfasurate de cadrele didactice si cele
desfasurate de catre specialistii/profesionistii in domeniul curriculumului
4.specificarea cadrului si conditiilor de implicare a elevilor si parintilor
in SFCP.
CALEA SPRE AUTONOMIE
1. Calitatea nu este niciodata o intamplare.
Calitatea este ceea ce da valoarea recunoscuta unui obiect,unui individ,unei
institutii. Ea exprima o comunitate de vederi, o identitate de valori
sau de idei,o viziune de ansamblu la care individul, grupul, societatea
sau mediul subscriu in mod global.Prin urmare intrucat calitatea exprima
un mod de a fi, am fi tentati sa-i atribuim cu destula rapiditate un caracter
... inexplicabil.
Si totusi nu este asa...! Calitatea recunoscuta nu este niciodata o
intamplare ci este rezultatul unui efort intelectual.
Dincolo de orice perceptie imediata si intuitiva se constata ca dimensiunea
calitativa este fructul punerii in aplicare a unor mijloace particulare
si a unei actiuni care implica efort intelectual mergand in sensul unei
preocupari spre perfectionare, in sensul universalitatii calitatii.
Ceea ce apare evident in domenii foarte diferite cum ar fi : literatura
,cinematograful, muzica, stiintele, managementul intreprinderilor ...
este, fara indoiala, valabil si in domeniul calitatii gestiunii scolii.
Deja,in strainatate,inca din 1967,TAVERNIER considera ca e o urgenta
a concepe scoala ca o intreprindere educativa.
Noi credem ca principiile unei organizari rationale se pot aplica si
la gestiunea scolara.Prin urmare, orice tentativa de ameliorare a calitatii
scolii in ceea ce priveste institutia trece inevitabil printr-o preocupare
spre o rationalitate care sa inlocuiasca empirismul, printr-un efort intelectual
care vizeaza o inteligibilitate mai buna a institutiei scolare si aceasta
in perspectiva ameliorarii functionarii comunitatii educative.
2. Elemente de modernizare a scolii
Orice cadru de referinta prezinta avantaje dar si inconveniente : ni
se pare indispensabil pentru a evalua o scoala si functionarea ei ,stabilirea
unui referential in care indicatorii sa ne permita pe de o parte sa apreciem
realizarile si pe de alta parte sa anvizajam prelungirile posibile pentru
ameiorarea calitatii scolii.
Institutia educativa se poate inscrie intr-un model de organizare care
ia forma unui tetraedru in care fiecare fata se poate defini printr-unul
din termenii "strategie" , "structura" , "decizie",
"identitate". Fiecare dintre fete pare indispensabila si complementara
unei functionari a ansamblului si indiferent care fata ne apare privirii,ea
implica in mod obligatoriu aplicarea celorlate fete.
Se pot intui astfel multiple posibilitati de analiza : scoala fara strategie,
scoala fara identitate, scoala cu strategie dar fara structura , scoala
cu structura dar fara identitate,etc... Fiecare din acesti termeni pare
a avea o anume greutate si poate vehicula un anumit numar de constituanti
care pot explica impresionantul joc de constructie care este institutia
scolara; in plus,fiecare fata implica in mod legal competente distincte
, indispensabile gestionarii scolii.
2.1. Strategia
Strategia apare ca una din primele competente ale scolii; in plus,nici
o strategie nu este posibila daca nu exista din start responsabilizare
si cunoastere a scolii.
1. Asumarea reponsabilitatii angajeaza ceea ce numim autonomia comunitatii
educative,in alti termeni, descentralizarea.
Autonomia e fara indoiala expresia cea mai adaptata a modernizarii,cheia
de bolta a oricarei actiuni de schimbare si innoire.Dupa parerea noastra,ea
nu exista cu adevarat decat daca este inscrisa in texte de nivel institutional,
dar si daca se manifesta in gestionarea cotidiana a unitatii scolare.
Trebuie spus insa ca autonomia responsabila nu poate deveni eficace decat
daca scoala dispune de o cunoastere exacta a originalitatii si specificitatii
sale.
2. Cunosterea faptelor este o trecere obligatorie catre orice strategie
scolara.
Majoritatea directorilor resimt, in singuratatea activitatii lor ,necesitatea
de a recurge la un tip de abordare care sa studieze mai bine scoala pe
care ei o percep intr-o maniera empirica ; in plus, unii directori se
plang ca este imposibil sa transpuna principiile de organizare si management
in domeniul scolar.
Au dreptate si unii si altii ...
Fara indoiala ca ceea ce le lipseste cel mai mult directorilor de scoala
este cunosterea faptelor si datelor scolii, un fel de audit scolar care
sa precizeze indicatorii de bord ai unitatii scolare , ca si atuurile
sale.
In sensul expus aici, cunosterea si analiza faptelor vizeaza in mod esential
punerea in lumina a starii functionarii "aparatului' scolar prin
intermediul unei serii de indicatori pertinenti si masurabili astfel alesi
incat sa furnizeze responsabilului unitatii scolare o reprezentare sintetica
a scolii sale.
La limita, acesti indicatori pot reprezenta unitatile scolare ca sisteme
situate intr-un mediu specific in interiorul caruia o decizie punctuala
ar putea sa se regaseasca eventual in interiorul altor sisteme.
Analiza institutionala ar permite directorului sa faca o analiza personala
a scolii sale si in acelasi timp sa-si confrunte propriile pareri cu cele
ale altor membri ai comunitatii educative.
Intre faptele care trebuie luate in considerare s-ar putea retine:
- cunoasterea mediului : sansele de care sa profitam,pericolele pe care
sa le prevenim;
- cunoasterea scolii : calitatea cadrelor didactice,calitatea bazei materiale,potentialul
de creativitate al cadrelor didactice, potentialul de ameliorare al capitalului
uman,fortele si slabiciunile scolii;
- posibilitatile de actiune inscrise intr-o lista cat mai completa;
- campul de actiune posibila.
In acelasi timp, aceasta actiune de analiza a faptelor masurabile va
deschide poarta catre o mai mare stapanire a institutiei, va contribui
la stabilirea mai buna a politicii (strategiei) care urmeaza a fi adoptata
si va constitui un cadru in interiorul caruia directorul nu va avea decat
sa-si exerseze calitatile sale personale,inteligenta si bunul simt.
3. O sinteza in ceea ce priveste strategia
Autonomia si orice strategie trec prin diferite etape :
- autonomia institutionala;
- autonomia scolii;
- cunoasterea necesara a faptelor.
In ceea ce priveste autonomia institutionala ,prima componenta (autonomia
culturala) e inscrisa in textele legii dar foarte departe de a fi realizata
in practica; a doua componenta (autonomia structurala) este aplicata dar
fara prerogativele sale desi bine precizate inca nu are eficienta dorita.
In ceea ce priveste autonomia scolara cu cele trei componente ale sale
(financiara, pedagogica, materiala) aceasta constituie primele jaloane
ale unei veritabile autonomii ale institutiei.In plus, primei componente
ii lipsesc mijloacele unei veritabile politici scolare iar componentelor
a doua si a treia le lipseste definitia, inca imprecisa in majoritatea
unitatilor scolare ,a unei gandiri strategice pentru unitatea scolara
respectiva.
Cunoasterea faptelor , pasaj obligatoriu pentru o veritabila strategie
nu e decat la inceputurile sale.
Va trebui cu certitudine sa constientizam directorii scolari atat asupra
demersurilor unei strategii dar mai presus de toate va trebui sa le dam
mijloacele acestei strategii.
In concluzie,putem afirma ca strategia este indisociabila de autonomie
si de cunoasterea faptelor.
2.2. Structura
Scoala este departe de a fi un ansamblu omogen dar este totusi un corp
organizat constituit din unitati si subansamble distincte.
Structura se bazeaza pe o repartizare judicioasa a sarcinilor care urmeaza
a fi realizate,asupra membrilor ei .Se intuiesc legaturile privilegiate
care ar putea exista intre strategie si structura.
De la inceput , consideram ca orice strategie nu va putea fi realizata,ca
orice structura nu va putea fi eficienta ,fara o specializare a fiecaruia
dintre subansamble.
1. Specializarea este indispensabila.
Asa cum autonomia (legata de descentralizare) este necesara strategiei,tot
asa specializarea si competenta in domeniile specxifice par a fi esentiale
oricarei structuri.
Putem distinge :
- subansamblul directiune (director,director-adjunct,...);
- subansamblul administratie ( secretar, economist,supraveghetor,...);
- subansamblul cadre didactice ( profesori, invatatori,etc...);
- subansamblul muncitori de intretinere (muncitori,mecanici,femei de serviciu,etc);
- subansamblul elevi ;
- subansamblul mediu (parinti, mediu social,cartier,localitate,etc)
Persoanele,apartinand fiecareia din aceste subsisteme ar trebui sa fie
specializate si sa aiba cele mai inalte competente in domeniul respectiv
pentru a reduce la minim disfunctionalitatile scolii.
In realitate, este nevoie de o definire a sarcinilor si functiunilor de
care scoala are nevoie..
Daca ni se cere sa vorbim despre descentralizare si autonomie in aceeasi
masura noi putem cere in interiorul unitatii noastre scolare descentralizarea
si delegarea sarcinilor.
Care sunt functiunile esentiale care pot duce la ameliorarea functionarii
unitatii scolare?
2. Dimensiunea pedagogica : o prioritate... uitata.
In prezent,toate sarcinile administrative de gestionare si de orice
alt tip cad in sarcina directorului de scoala.
"Fisa de post" a directorului de scoala este foarte complexa.
In fata multitudinii de roluri , prima sa functie este functia pedagogica
in care cel putin trei dimensiuni pot releva competenta sa :
a) definirea misiunii scolii;
stabilirea scopurilor scolare;
comunicarea obiectivelor scolare,etc
b) dirijarea programelor de invatamant:
supravegherea si evaluarea cadrelor didactice;
urmarirea progresului elevilor;
c) promovarea unui climat de invatare pozitiv;
mentinerea unui inalt nivel de invatare;
incurajarea cadrelor didactice;
incurajarea invatarii.
In acest sens directorul apare ca un clinician al practicii educative
prin cunostintele de expert asupra meseriei de cadru didactic.In plus,actiunea
sa va fi lipsita de orice sens daca nu asociaza acestui comportament o
capacitate de relationare . Prin respectul personalului, prin evidentierea
criteriilor privind perfectionarea personalului ,prin competenta interpersonala,
directorul da ocazia dezvoltarii fiecaruia dar ,de asemenea ,ca urmare
a acestor calitati ,directorul asigura organizarea umana a unitatii sale
prin instaurarea unui climat stimulant ..
3. Dimensiunea administrativa : o specializare necesara
Suntem constienti de complementaritatea indispensabila a diverselor
dimensiuni care printr-o actiune conjugata ar putea duce la ameliorarea
calitatii scolii.
In prezent,posturile administrative conferite nu sunt insotite de o formare
specializata ceea ce mentine titularii acestor posturi sub dependenta
directorului de scoala (toate textele precizeaza ca secretarul,contabilul,
administratorul, directorul adjunct ,sunt plasati sub autoritatea directorului
scolar).
In plus, o frana in calea initiativelor este data de aceasta lipsa de
specializare cat si de lipsa autonomiei.
Nu ne gandim la faptul ca fiecare scoala ar trebui sa dispuna de un
specialist in administratie, de un specialist in reguli si regulamente
sau un specialist contabil,dar putem sugera ca un grup de scoli ar putea
dispune :
- de un specialist in economie si contabilitate;
- de un specialist in domeniul reglementarilor juridice;
- de un specialist care sa se ocupe de problemele de administratie sau,in
termenii managementului, de logistica scolii.
Aceste reflectii ar dori sa reduca din functiile directiunii pentru
a face ca in sarcina directorului sa ramana ceea ce ni se pare esential
: dimensiunea pedagogica si umana.
Centrele bugetare actuale par a fi o infrastructura ideala pentru asemenea
propunere,fiecare specialist avand atributiunile gestiunii economice,gestiunii
administrative, gestiunii intendentei a mai multor unitati scolare dintr-o
arie geografica restransa.In plus, ar trebui ca puterea politica sa decida
asupra formarii specializate a acestor persoane. Asa cum s-a semnalat
anterior este vorba de definirea cu precizie a rolului si functiunii fiecaruia
ca o conditie a trecerii obligatorii catre o mai mare eficacitate.
Directorul,placa turnanta a scolii va trebui sa fie debarasat de rolul
sau care-i consuma tot timpul,acela de sef de birou, pentru a se intoarce
catre domeniile care privesc in primul rand educatia si organizarea pedagogica
a scolii. Aceasta sarcina o poate indeplini numai daca el ar putea sa
se sprijine pe un ansamblu de persoane competente care sa-i aduca ajutorul
indispensabil in domeniul economic si administrativ.
2.3. Decizia
Daca structura si strategia constituie marile axe, marile artere ale
organizarii scolare ,ele vor fi ineficiente fara punerea in miscare a
proceselor de decizie. Deciziile care urmeaza a fi luate sunt acelea care
privesc strategia definita in marile linii directoare dar si ansamblul
tuturor actiunilor punctuale ale fiecaruia dintre membrii colectivitatii
educative astfel incat fiecare sa-si aduca partea sa de contributie la
indeplinirea obiectivelor stabilite.
De la inceput,consideram ca in nici un caz scoala nu este proprietatea
directorului,ca fiecare membru al comunitatii educative ,la orice nivel
s-ar situa, trebuie sa se integreze in procesul de decizie;ne apare ca
esential , chiar indispensabil ,sa se favorizeze spiritul de concertare,de
consultare si de democratizare in interiorul unitatii scolare.
In aceasta perspectiva ,echipa educativa poate avea la dispozitie un animator
,capabil de a dinamiza scoala si constient de ansamblul principiilor de
gestionare care concura la buna sa functionare.
Daca discursurile oficiale vorbesc adesea de democratizarea studiilor
,daca drumurile autonomiei sunt puse in aplicare cu toate dificultatile
semnalate,scoala resimte de asemenea o criza care consta intr-o denuntare
a sistemului autoritar de gestionare care impiedica initiativele si inovatiile.
De la inceput, daca strategia implica autonomia,daca structura presupune
specializare ne apare ca indispensabil sa asociem fatetei "decizie"
a tetraedrului nostru,ideea unei gestionari democratice in interiorul
unitatii scolare care este un corolar natural al autonomiei.Aceasta democratizare
a gestionarii care presupune responsabilitate si participare la ansamblul
deciziilor va trebui sa implice intrega comunitate educativa : directiune,
cadre didactice, administratie, elevi, parinti,etc.
Este vorba de a ajunge la un tip de consiliu de administratie al unei
unitati de invatamant care va avea printre alte avantaje atat apropierea
membrilor scolii dar si favorizarea impartasirii responsabilitatilor,a
mijloacelor de realizare si a ansamblului riscurilor autonomiei. Astfel
conceputa democratizarea permite determinarea ansamblului indiferent de
deciziile luate ,adica acelea care privesc strategiile definite si structurile
existente sau viitoare si acelea din interiorul frontierelor definite
.
S-ar putea dezvolta avantajele acestei fatete; in plus ,notiunea de decizie
si de democratizare a gestiunii scolare e departe de a fi intrata in modul
de actiune al nostru
Aceasta este semnalata doar ca o perspectiva care va fi fara indoiala
utila in vederea ameliorarii functionarii scolii.
2.4. Identitatea sau impartasirea unui ansamblu de valori
Scoala este pe cale de a-si dezvolta o identitate proprie,o globalitate
care sa favorizeze sentimentul de apartenenta la o colectivitate.Se ghiceste
aici faptul ca o coeziunea care s-ar putea realiza, daca este puternica,
se va rasfrange asupra proiectelor scolare care vor duce la concretizarea
strategiei gandite.
Ajunsi la acest punct suntem tentati sa dam unitatii scolare o fatada
rationala:Ea trebuie sa dispuna de:
-o strategie insotita de descentralizare si de autonomie;
-o structura insotita de o mai mare specializare a functiilor;
-o decizie asociata democratizarii.
"Entitatea" noastra astfel structurata prezinta, prin urmare,
un ansamblu de repere ; in plus,autonomia la diverse esaloane , specializarea
diverselor functii , democratizarea deciziei,vor trebui sa confere unitatii
scolare o atmosfera unica, o globalitate care sa fie reflectata de participarea
cea mai larga posibila.
Astfel, s-ar putea spera ca scoala sa iese din neutralitatea ei institutionala
in care a fost mentinuta in interiorul anumitor frontiere...;s-ar putea
spune,fara indoiala, ca scoala si-a insusit libertatea de actiune.
Identitatea scolara,inseamna,fara indoiala, trecerea de la un anumit tip
de tutela ierarhica la o relatie contractuala; este gandirea la un proiect
pentru unitatea scolara. Identitatea,inseamna de asemenea ,a recunoaste
ca daca obiectivele generale si validarea studiilor sunt domeniul statului
obiectivele intermediare trebuie sa raspunda solicitarilor locale.
Toata structura acestei reflectii contribuie la crearea ,pas cu pas,
in mod progresiv a identitatii scolii.Pas cu pas,catre autonomie culturala,structurala,
financiara,materiala,pedagogica. Pas cu pas, catre structurile specializate
ale scolii ca si catre democratizarea deciziilor pentru orice lucru si
activitate.
Identitatea inseamna ,de asemenea, o reintoarcere la strategie,punctul
de plecare al reflectiei noastre dar se poate vorbi si de o strategie
mai direct legata de calitate si de ameliorare.
Adesea,prea adesea, scolile raman intr-o neutralitate institutionala care
le da doar posibilitatea sa existe.
Fara indoiala,unitatile scolare si-au insusit o anumita identitate care
nu este totusi altceva decat o simpla reflectare a specificitatii lor.
Bucla este inchisa... Speram ca aceste elemente de modernitate ale scolii
(care sunt de altfel elemente de modernitate ale oricarei intreprinderi
) vor fi puncte de reper pentru directori.
2.4. Privire sinoptica
Reflectia noastra se poate rezuma intr-un tablou in care ne apar realizarile
si ceea ce presupunem si propunem pentru ameliorarea functionarii scolii.
In acest tablou sunt surprinse diferitele etape ale demersului nostru.
Linia intrerupta este o linie de demarcatie,deasupra se afla ceea ce este
realizat,dedesubt ceea ce ne ramane de facut.
Dupa cum se constata, statul a pus la cale o strategie de ansamblu care
vizeaza ajungerea la o strategie a scolii: totul e departe de a fi perfect...
dar merita sa existe!
Structurile scolare sunt insuficient specializate ,decizia depinde mereu
de autoritate si identitatea este foarte rar atinsa.
REFERINTE BIBLIOGRAFICE
1.Skilbeck M, School-based Curriculum Development,(Harper and Row, London,1984)
2.Hargreaves A Curriculum and Assesment Reform, (Open University Press,Philadelphia,
Pennsilvania 1989)
3.Marsh C, Day C,Lynne H, McCutcheon G, Reconceptualizing School-based
Curriculum Development,(Falmer Press,London,1990) ; Skilbeck, op. cit.
4.Goodlad J I, Klein M F,Behind the classroom Door (Charles A Jones, Worthington,Ohio,1970)
5.Connelly F M," The Function of Curriculum Development" Interchange3:161-77
6.Sabar N, Rudduck J, Reid W A, Partnership and Autonomy in School Based
Curriculum Development, (University of Sheffield,Sheffield,1987)
7.McLlaughlin M W,Berman P P, Federal Program Supporting Educational Change.Vol.8:
Implementing and Sustaining Innovation. (Rand, Santa Monica,California,1978).
8.Goodlad J I,"What Schools should be for?" in Learning 9:38-43,1980.
9.Skilbeck M ,School-based Curriculum Development and central curriculum
development in England and Wales,in British Journal of Sociology and Education,1987.
10.Harrison M,School-based curriculum decision making: A personal view
point. in Curriculum.
Perspectives:46-52,1981
11.Brown L D,"Planned change in underorganized systems" in:
Cummings T,ed.,Systems Theory for Organzation Development (Wiley,Chichester,1980)
12.Fullan M, The Meaning of Educational Change (Teachers College Press,Columbia
Universiy,New York, 1982; Skilbeck,1984,op.cit.
13.Schwab J J,"The practical 4:Something for curriculum professors
to do "in Curriculum Inquiry 13(3):239-65,1983.
14.Hord S M, Hall G E ,"Thre images:What principals do in curriculum
implementation" in Curriculum Inquiry, 17(1):55-90,1987.
15.Short E C ,"The forms and use of alternative curriculum development
strategies:Policy implications. in Curriculum Inquiry 13(1): 43-64,1983.
16.Marsh C,s.a. op cit.
17.McLaughlin M W,op.cit.
18.Lewy A, "Can teachers produce high quality curriculum materials?"in
Sabar N s.a .,op.cit.
19.Marsh C s.a.,op .cit.
20.Reid W A ,"The functions of SBCD:A cautionary note. inSabar N
,op.cit.
21Alexander H A "Liberal Education and Open Society:Absolutism and
relativism in curriculum theory". in Curriculum Inquiry 19(1):11-32,1989.
22.Kapferer J L ,"Curriculum and the reproduction of structured social
inequalities" in Curriculum Inquiry 16(1):5-31,1986.
23.Evans G ,"The school as a centre of professional development",in
Skilbeck 1984,op.cit.
24.Jackson P W,ed. Handbook of Research on Curriculum (MacMillan ,New
York,1992)
|
În acest curs:
- Conceptul de curriculum
- Dezvoltarea curriculumui
- Scurt istoric
- Cum se planifica un curriculum
- Curriculum si cultura educationala
- Dezvoltarea curriculumului la nivelul scolii
- Curriculum si democratie
- Curriculum si invatare
- Curriculum si reforma
- Respectul de sine
- Ce este un proiect
- PCM
- PCS
- PUC
- Tendinte de reforma in S.U.A.
Rãsfoieste cursul
|