|
CAPITOLUL 6: CURRICULUM SI DEMOCRATIE
CURRICULUM SI DEMOCRATIE
Totdeauna curriculumul apare ca produs al unei alegeri: deciziile curriculare
sunt decizii politice. Uneori,natura politica a deciziilor curriculare
este ascunsa de apeluri la neutralitatea stiintei sau la cerintele sociale.Totusi,
alegerea intre mai multe posibilitati curriculare este totdeauna si de
la inceput un act politic. De obicei, dezbaterile politice sunt generate
de imagini aflate in competitie asupra felului cum ar trebui sa arate
lumea.
Astfel,noi sprijinim conceptii diferite asupra curriculumului (sau a organizarii
scolare,a pedagogiei, a evaluarii,etc) pe baza imaginii noastre despre
o societate justa si despre bunastarea individuala. Aceasta inseamna ca
in spatele argumentelor care se aduc in sprijinul unui anume curriculum
specific, se afla ceva mai mult decat intentia de a dezvolta anumite deprinderi
intelectuale si/sau morale la elevi.In plus, fiecare proiect curricular
propus, poarta cu sine un rezultat social distinct - o conceptie asupra
cunostintelor, deprinderilor, atitudinilor si valorilor pe care ar trebui
sa le insuseasca elevii in scopul integrarii intr-o ordine sociala data.
Esenta curriculumului conduce la dezbateri numeroase si furtunoase asupra
a ceea ce ar trebui sa faca scoala.
Datorita caracterului, in mod esential, fluid al democratiei,aceste probleme
devin si mai dificile intr-o societate democratica. Elementul prim care
defineste viata democratica este ideea ca indivizii sunt liberi sa refaca
ordinea sociala astfel incat aceasta sa raspunda cel mai bine nevoilor
colective. Pe de alta parte,exista totdeauna preocuparea pentru stabilitatea
ordinii sociale,ceea ce solicita cetatenilor sa accepte status quo-ul
in termenii organizarii sociale actuale. Aceste dileme nu apar in termenii
educatiei in societatile centralizate.Autocratiile, monarhiile si dictaturile
sunt preocupate de stabilitatea proprie si nu se ingrijesc de sporirea
abilitatii populatiei de a se autoguverna.In schimb,o democratie se confrunta
direct cu nevoia imputernicirii democratice a cetatenilor ei. Intrebarea
este deci,in domeniul educatiei,cum putem rezolva solicitarea unei societati
democratice de a avea cetateni informati,activi si productivi ?
Rezolvarea acestei cerinte este elementul central in gandirea si formularea
deciziilor educationale - inclusiv acelea referitoare la curriculum. Simplu
spus,este nevoie sa stim ce intentionam sa facem inainte de a incerca
sa punem in aplicare. Numai dupa ce suntem siguri ca am inteles rolul
scolii intr-o democratie putem incepe abordarea problemei curriculumului.
Numai dupa ce am inteles ce inseamna a fi cetatean si a participa democratic
putem incepe sa dam forma si orizont curriculumului. Din pacate, dezbaterile
asupra unui curriculum pentru imputernicire si control in societatea democratica
sunt adesea ratacite printre dezbaterile de ordin tehnic. Se porneste
de la presupozitia ca modul cum arata lumea la momentul prezent este cel
care ar trebui sa fie; prin urmare, curriculumul este conceput doar ca
un instrument care pregateste elevii pentru integrare in ordinea sociala
existenta. Aceasta conceptie nu raspunde insa la intrebarea ce inseamna
a trai si a actiona in mod democratic. Acest capitol se preocupa de intelesul
democratiei ca element central in, si ca principiu de organizare a curriculumului.
Sunt explorate in special,trei probleme:
1. ce intelegem prin democratie si de ce aceasta trebuie sa constituie
principiul de organizare a invatamantului ?
2. ce putem spune despre natura multor reforme curente in lumina discutiilor
despre democratie ?
3. cum ar trebui sa arate un curriculum pentru imputernicire democratica,opus
unuia pentru control social?
INTELESUL DEMOCRATIEI
Ce se intelege cand spunem ca scopul invatamantului este acela de a
pregati cetatenii pentru democratie? Desigur ca raspunsul la aceasta intrebare
depinde de modul cum definim democratia.Adesea,definitia invocata este
doar o reflectare a practicilor politice si sociale curente.Totusi, exista
si alte posibilitati de a judeca un sistem sau o actiune ca fiind democratice.
De fapt,exista conceptii despre democratie care se opun direct practicilor
prezente. O discutie asupra educatiei pentru democratie trebuie sa inceapa
cu o intelegere clara a democratiei insasi.
In ultimii treizeci de ani s-au depus eforturi concertate pentru aducerea
definitiilor democratiei la nivelul practicii contemporane. Intentia unora
a fost aceea de indepartare de la participarea publica directa la guvernare
si de considerare a reprezentarii ca trasatura centrala a democratiei1.
Aceste teorii ale democratiei carora li se mai spune si teorii "slabe"
sau "protectioniste" argumenteaza ideea ca oamenii se angajeaza
in politica sau in guvernare numai atunci cand au de aparat interese personale.
In acest sens oamenii isi aleg reprezentanti care sa le apere interesele.
Pentru a justifica o asemenea viziune asupra democratiei, teoreticienii
contemporani aduc o varietate de argumente. Intii,ei aduc argumentul ca
populatia este alcatuita din oameni care, in general, nu poseda fie atitudini
democratice, fie capacitatea intelectuala necesitata de procesul de autoguvernare.
In general,noi,oamenii,nu dorim sa continuam argumentarea,sa ne consumam
timpul necesar pentru autoguvernarea democratica. In afara de aceasta,
populatiei ii lipsesc competentele intelectuale necesare problemelor guvernarii.Prin
urmare, politica democratica ar fi in primul rand o alegere a celor care
sa decida si nu a decide noi insine.Democratia urmeaza a fi,deci,o competitie
intre elite sociale si/sau intelectuale pentru dreptul de a guverna2.
In acest model,elementul central al judecarii unui sistem ca fiind democratic
il constituie alegerile deschise si libere. Daca un anumit sistem public
permite elitelor sociale sau politice sa candideze pentru dreptul de a
reprezenta indivizii si interesele lor,acel sistem poate fi considerat
democratic. In ceea ce priveste pe cei care nu voteaza,se considera ca
si acestia au,de asemenea,un rol politic vital.
Contributia pozitiva a apatiei politice are doua aspecte:
1. ea demonstreaza nivelul general de satisfactie fata de sistem,cu alte
cuvinte,se presupune ca cei care nu voteaza sunt satisfacuti de modul
cum merg lucrurile;
2. ea tine solicitarile fata de sistem la un nivel minim.
Unii indivizi se vor abtine de la vot nu pentru ca sunt satisfacuti,ci
pentru ca nici o elita nu le poate reprezenta interesele. De aici decurge
concluzia ca interesele individului nu sunt impartasite de prea multi
si deci nu-si pot obtine un loc intre celelalte.
Aceasta a doua functie a apatiei politice este cheia intelegerii preocuparii
principale a teoreticienilor stabilitatii si democratiei protectioniste.
Orice sistem politic care se reclama a fi al,cu si pentru popor cuprinde
in sine o instabilitate inerenta.Cea mai mare teama pe care o au sustinatorii
democratiei protectioniste este ca aceasta instabilitate poate duce la
instaurarea unor dictaturi cum s-a intamplat in Germania anilor 1932-1933
cand 88,8% din voturi au fost obtinute de nazisti3.
"A avea o guvernare buna este un drept fundamental al omului.Problema
fundamentala a democratiei este aceea de a-i convinge pe oameni ca au
acest drept,nu numai dreptul de a merge la vot.Intr-o democratie,legitimitatea
deriva din consimtamant ,iar absenta de la vot este,adesea,o forma de
consimtamant"4.
O alternativa la conceptia democratiei protectioniste este cea a democratiei
"puternice" sau "participatorie",care se concentreaza
pe ideea de participare publica opusa celei de participare prin reprezentanti.
Aceasta notiune clasica stabileste ca democratia,folosind cuvintele lui
John Dewey,
"este mai mult decat o forma de guvernare; ea este, in primul rand,un
mod de traire prin asociere,de experiente comunicate si impartasite"5.
Cu alte cuvinte, democratia este un mod de viata in care deliberam in
colectiv asupra problemelor si proiectelor pe care le impartasim. Democratia
este conceputa ca un sistem in care deciziile sunt luate de catre aceia
care vor fi afectati in mod direct de catre deciziile insele.
Fundamentele acestei notiuni asupra democratiei se afla in "Contractul
social" al lui Rousseau:
1. Sistemele participatorii se autosustin deoarece calitatile cerute
cetatenilor sunt acelea pe care le stimuleaza insasi participarea;
2. Participarea sporeste "proprietatea" fiecaruia asupra deciziilor,astfel
incat deciziile publice devin mai acceptabile pentru indivizi;
3. Participarea are o functie integrativa - ajutand indivizii sa se integreze
in ordinea sociala6.
Aceste premize au fost dezvoltate de John Stuart Mill si de G.D.H. Cole7.
Mill a argumentat ca, atunci cand se emite o judecata asupra unei societati
ca fiind buna sau rea, primul element al judecatii este efectul pe care
sistemul il are asupra indivizilor. Mill a argumentat ca democratia participatorie
stimuleaza atributele psihologice ale individului necesare autoguvernarii.
In plus,Mill si Cole au demonstrat ca aceste caracteristici se dezvolta
cel mai bine la nivel local. Printr-o asemenea participare locala cetatenii
ajung sa formuleze si sa ia decizii serioase la nivelul respectiv si sa-si
dezvolte acele competente si aptitudini necesare autoguvernarii la nivel
national.
J.S. Mill a argumentat ca un caracter activ - atribut necesar autoguvernarii
- se naste din participare,sau cum spune Cole "prin participare se
va forma un caracter nonservil". Aceasta inseamna ca indivizii ar
trebui sa aiba increderea ca pot sa se guverneze singuri. Termenul utilizat
in descrierea unei asemenea stari este cunoscut sub numele de simt al
eficacitatii ,adica acea credinta ca actiunea politica individuala are
impact asupra luarii deciziilor; prin urmare, merita sa ne exercitam indatoririle
civice.
Cercetari empirice sugereaza faptul ca participarea largeste sentimentul
de eficacitate politica.Studiile lui Alomnd si Verba,Carnoy si Sheare,ca
si acelea citate de Wirth,arata ca modelele participatorii in guvernari
locale,la locul de munca si in diverse asociatii,conduc la nivele superioare
de participare in politica nationala. In toate aceste studii,participarea
locala prin autoguvernare a sporit simtul de control asupra mediului politic
inconjurator si a stimulat dorinta de a participa in politica la nivel
national8.
Sa clarificam ce inteleg aceste teorii si studii atunci cand utilizeaza
termenul de "participare". Trebuie indeplinite trei conditii
:
1. Participantii trebuie sa fie in pozitia de decidenti si nu in pozitia
celor care doar influenteaza decizia;
2. Toti participantii trebuie sa fie in posesia/sau sa aiba acces la informatiile
pe baza carora se pot lua decizii.
3. Participarea deplina solicita putere egala din partea participantilor
in determinarea rezultatului deciziilor.
Atunci cand indivizii traiesc experienta participarii la nivel local,cercetarile
sugereaza ca vor castiga un sentiment mai mare al eficientei politice
la nivel national. Aceasta implica,contrar celor sustinute de teoreticienii
democratiei protectioniste,ca democratia functioneaza cel mai bine ca
un proces viu de participare,un proces in care cetatenii nu numai aleg
intre elite,ci se transforma ei insisi prin dezbateri si contraargumente
asupra problemelor comune. Aceasta a fost viziunea oficiala a democratiei
pe baza careia s-au fundamentat practicile politice in tarile dezvoltate.In
plus, este o viziune a democratiei care continua sa fie relevanta pe masura
ce umanizeaza diverse zone ale socialului, imputerniceste cetatenii sa
participe si conduce la un proces de luare a deciziilor mai eficient si
mai efectiv. De aceea este necesara o dezbatere continua asupra modului
cum poate fi facilitata participarea in societatea noastra.
Consideram ca teoria participatorie ne tine mult mai aproape de ceea ce
numim o societate democratica,decat o face teoria protectionista. Educatorii
ar trebui sa-si dea seama ca rolul social pe care ei il joaca depinde
de conceptia asupra democratiei pe care o aleg : participatorie sau protectionista.
Pe de o parte, avem o conceptie a democratiei in care participarea unei
elite minoritare este cruciala si nonparticiparea indivizilor de rand
prin apatie este necesara pentru mentinerea stabilitatii sistemului. Pe
de alta parte,democratia este conceputa ca cea mai larga participare a
oamenilor in scopul dezvoltarii eficacitatii politice si a sentimentului
ca apartin unei ordini, in scopul de a extinde si a intari participarea
pe mai departe.
PROCESUL DE INVATAMANT SI DEMOCRATIA PROTECTIONISTA
Pare clar, in urma celor prezentate in capitolul referitor la modelul
cultural al educatiei scolare,ca majoritatea dezbaterilor asupra reformelor
curriculare se bazeaza pe modelul democratiei protectioniste. In ciuda
apelurilor la participare cu propuneri ale cadrelor didactice,datorita
formalismului si lipsei de profesionalism in care se face aceasta participare,recomandarile
pentru schimbare,atat in substanta lor cat si in implementare, par a fi
destinate limitarii participarii democratice si nu extinderii acesteia.Actiunea
de planificare si dezvoltare a curriculumului arata o tendinta de "acoperire
a profesorului"; adica o dorinta de a standardiza si rutiniza curriculumul
astfel incat acesta sa dicteze comportamentele cadrelor didactice, lasand
foarte putin loc creativitatii individuale si spontaneitatii.Numai astfel
reformatorii de la centru au siguranta ca ei,si nu profesorii,detin controlul9.
In plus,o asemenea reforma urmeaza a fi implementata de la nivelul statului.
Majoritatea comisiilor nationale nu vad necesitatea unei diversitati sau
a unui control local asupra curriculumului. Mai mult,standardizarea urmeaza
a fi impusa profesorilor de la cele mai inalte nivele ale birocratiei
educationale. Iarasi,tema este centralizarea atat a puterii,cat si a controlului,ca
opuse oricarei notiuni de participare publica si de control comunitar.
Ne intrebam ce fel de finalitati serveste o reforma astfel conceputa si
implementata ? In acest fel curriculumul se ingusteaza,iar scoala,ca sa
folosim din nou o metafora,functioneaza ca o fabrica sau ca o uzina. Intr-o
uzina munca este fragmentata in parti mici si fiecare muncitor lucreaza
la o masina sub supravegherea unui sef. Muncitorii nu controleaza nici
viteza,nici natura propriei lor activitati deoarece scopul este un proces
strict controlat care sa genereze cel mai mare numar de produse in cel
mai scurt timp posibil. Sistemul de tip industrial are nevoie de asa-zisul
management stiintific. Incercarile de control stiintific al educatiei,
de a mandata de sus in jos, duc la limitarea functiei educative a invatamantului.
In ciuda tuturor explicatiilor si a eforturilor pedagogilor, va continua
valorificarea invatarii mecanice,nu a gandirii critice; reproducerea nu
va putea fi inlocuita de descoperirea si cercetarea individuala,iar manualele
standardizate, in ciuda faptului ca vor fi alternative, vor bloca citirea
clasicilor sau literatura contemporana. Nebunia managementului stiintific
blocheaza alternativele care sunt eliminate in numele stiintei.Am putea
spune ca o asemenea reforma scolara este profund antidemocratica, controlul
scolii este pastrat in mainile administratorilor. Curriculumul este structurat
astfel incit sa raspunda cerintelor unei societati abstracte,si nu pregatirii
unor cetateni activi.Lectiile,in ciuda tuturor apelurilor , vor continua
sa se bazeze pe repetarea mecanica, pe obedienta, ca opusa cercetarii,
autoguvernarii, autocontrolului si implicarii active. In fine,va fi un
invatamint pentru control pasiv,nu pentru o implicare democratica. Natura
antidemocratica a multor practici curriculare,incluzind memorarea mecanica,invatarea
pasiva si controlul strict asupra scolii,apare din faptul ca prescriptiile
actuale solicita mereu mai multe lectii,mai multe teme de casa, mai multe
teste, mai multe zile de scoala,etc.In plus,controlul curriculumului continua
a fi centralizat,mandatat de stat si dus la indeplinire de catre profesorul
din ultima localitate Consecinta invatamintului care cauta sa raspunda
cerintelor societatii pare clara: indivizii sunt modelati ca sa-si ocupe,fara
sa reflecteze, locul intr-o lume care actioneaza dincolo de controlul
lor, fara vreun respect fata de nevoile lor.Intr-o asemenea scoala elevii
devin izolati din punct de vedere cultural si politic,fara simtul comunitatii
si fara vreun efort de cooperare. Ceea ce este esential,absolventii adopta
o pozitie de pasivitate,asteptand sa li se ofere si nu sa actioneze ei
insisi.
Problema pregatirii unei populatii pentru a trai democratic,pentru a lua
decizii in colectiv,pentru a participa la problemele publice e ratacita
intre sarcinile de memorare pentru atingerea unui minimum de competenta
cerut.Nu este doar o ignorare a misiunii democratice a scolii,ci mai degraba
un spirit antidemocratic care motiveaza o reforma proiectata pentru a
produce un public ignorant si pasiv,ca opus unuia luminat si activ. Multe
ar arata diferit intr-o tara alcatuita din cetateni care ar putea judeca
pentru ei insisi care sunt elementele ce le asigura si care sunt cele
care le pericliteaza libertatea. Intr-o asemenea tara fiecare putere nedemocratica
sau ilicita,fiecare detinator de influenta nemeritata,fiecare beneficiar
al unui privilegiu corupt si-ar gasi propria pozitie suspendata si superflua.
UN CURRICULUM PENTRU IMPUTERNICIRE DEMOCRATICA
Este oare posibil ca invatamantul public sa-si realizeze promisiunea
democratica ? Respingand propunerile de reforma recenta nu este de ajuns
doar ca invatamantul sa ia o directie democratica. In plus,parametrii(ca
opus prescriptiilor) a ceea ce conteaza ca sistem,ca un curriculum democratic,ca
organizare scolara si ca pedagogie, trebuie fixati mai dinainte. In cele
ce urmeaza vom lua in considerare numai problema curriculumului. Aceasta
nu inseamna ca reforma curriculara se poate face de sine statator. Daca
curriculumul urmeaza sa devina o sursa a imputernicirii democratice atunci
va fi nevoie de sprijinul unor structuri pedagogice si adiministrative
in schimbare, dar acestea nu intra in preocuparile acestui capitol. Aici
ne vom ocupa de notiunile de imputernicire democratica, valori democratice
si curriculum democratic.
Sustinatorii ideii de revenire la traditiile invatamantului romanesc,pornesc
de la presupozitia ca pentru a educa un cetatean pregatit pentru democratie
avem nevoie de un curriculum bazat pe artele liberale. Instrumentele politice
urmeaza a fi utilizate de catre aceia indeajuns de alfabetizati pentru
a se angaja in problemele politice. Acest mod de a vedea lucrurile nu
mai este de mult viabil in educatia pentru democratie din doua motive
: intai, complexitatea problemelor care sunt puse in fata cetateanului
par adesea sa paralizeze actiunea democratica populara. Prea adesea se
recurge la experti tehnici pentru a rezolva probleme care sunt de natura
pur politica. In al doilea rand, se manifesta astazi puternice forte antidemocratice
care trebuie oprite daca vrem ca democratia sa aiba un viitor. Din punct
de vedere institutional suntem martorii unor domenii largi de probleme
publice (politica externa,dezvoltarea economica locala, mediul inconjurator)
care intra sub un control birocratic crescand public sau privat. Din punct
de vedere atitudinal, un numar foarte mare de cetateni refuza sa participe
politic,datorita disperarii, apatiei si iresponsabilitatii. Complexitatea
si natura antidemocratica a vietii noastre sociale nu vor putea fi rezolvate
cu ajutorul unor curriculumuri care sa cuprinda artele liberale traditionale,
oricat de valoroase ar fi acestea. Aceasta nu inseamna ca curriculumurile
alternative propuse aici pentru imputernicire democratica vor rezolva
toate problemele viitoare. Desigur, revitalizarea vietii democratice solicita
actiune intr-o varietate de domenii : economic,cultural, social,politic
ca si educational.Cu toate acestea valoarea ideii de dezvoltare a capacitatii
de actiune democratica a tinerilor din scoala nu poate fi subestimata.
Daca Dewey si filozofii pragmatici au dreptate, daca,intr-adevar,invatam
ceea ce traim prin propria noastra experienta,atunci singurul mod care
garanteaza rezervorul de sentimente democratice in cultura este de a face
din invatamantul public un centru pentru experimentarea democratiei.
Ce intelegem cand vorbim de curriculum pentru imputernicirea democratica
? Mai intai,sa definim ce intelegem prin imputernicire democratica. A
castiga simtul imputernicirii democratice implica urmatoarele deprinderi
cognitive personale si sociale:
1. a crede in drepturile individului si in responsabilitatea sa de a participa
in mod public;
2. a avea simtul eficacitatii politice, cu alte cuvinte, a sti ca propria
ta contributie este importanta;
3. a pune in valoare principiile vietii democratice - egalitatea,spiritul
comunitar si libertatea;
4. a sti ca exista alternative de organizare sociala la status-quo-ul
existent si ca aceste alternative sunt demne de luat in considerare;
5. a insusi deprinderile intelectuale necesare participarii in dezbateri
publice.
Pentru acestea trebuie sa existe modele de organizare scolara care sa
angajeze activ elevii in luarea deciziilor in ceea ce priveste propriile
lor vieti.
"O angajare democratica necesita o pedagogie care face mai mult
decat sa transmita in mod efectiv mostenirea culturala,sa largeasca corpul
de cunostinte sau deprinderile profesionale. Ea trebuie sa-i invete pe
elevi cum sa gandeasca,cum sa-si organizeze propriile lor actiuni in mod
rational, cum sa actioneze ca cetateni competenti si cum sa accepte,sa
valorifice si sa-i respecte pe ceilalti. Ea trebuie sa dezvolte exercitiul
acestor capacitati care sunt necesare pentru intelegerea propriilor interese,a
intereselor altora si pentru luarea deciziilor....Este de neconceput sa
ne asteptam ca absolventii scolii sa se comporte in mod responsabil,atata
timp cat n-au invatat sa-si exercite judecata care sta la baza unui asemenea
comportament si atata timp cat n-au practicat examinarea si alegerea unor
cursuri alternative ale actiunii. ... Daca vrem adulti care sa treaca
dincolo de limitele unei dependente personale, capabili de libertatea
pe care o societate democratica le cere s-o exercite,atunci scoala trebuie
sa se ingrijeasca in mod explicit de dezvoltarea autonomiei individului"10.
In literatura de specialitate exista numeroase propuneri care vizeaza
reformarea curriculumului astfel incat sa-i pregateasca mai bine pe elevi
pentru participare democratica. Aceste propuneri aduc argumente impotriva
organizarii scolii pe baza de nivele de abilitate intrucat aceasta duce
la crearea de subclase prin insusirea unor cunostinte diferentiate. Mai
mult,ele sugereaza ca intreg curriculumul trebuie sa tinteasca obiective
sociale si politice,mai putin profesionale.(Reamintim ca aici ne ocupam
de problema curriculumului pentru educatia generala; curriculumurile pentru
formarea profesionala ridica,mai degraba, probleme tehnice decat filozofice).
Un asemenea argument insotit de propuneri curriculare este sustinut de
un mare numar de autori,de la Mortimer Adler,la John Goodlad si Ernest
Boyer.
"Sistemul de invatamant cu un singur parcurs... are aceleasi obiective
pentru toti elevii,fara exceptie. Aceste obiective nu mai sunt vizate
de catre cei din clasele de jos astfel incat un mare numar de copii lipsiti
de privilegii raman la o finalitate educationala moarta. Acest dead end
apare prin faptul ca aceste piste nu duc la rezultatul pe care scoala
ar trebui sa-l asigure pentru toti copiii - pregatirea pentru a continua
invatarea fie la nivele avansate de invatamant fie in viata adulta,fie
in amandoua"11.
"Alfabetizarea civica descreste si,daca nu gasim modalitati mai bune
de a ne educa in calitatea de cetateni,riscam sa intram intr-un nou tip
de ev mediu intunecat,o era in care specialistii vor controla cunoasterea
si procesele de decizie.In aceasta confuzie,cetatenii vor lua decizii
fundamentale,nu pe baza a ceea ce stiu, ci pe baza credintei oarbe intr-unul
sau altul din expertii respectivi"12.
Asemenea propuneri tind sa orienteze schimbarile din invatamant catre
generarea de deprinderi si competente culturale,personale,intelectuale
si sociale necesare constiintei civice democratice.Problema este de a
merge direct la un curriculum pentru imputernicire democratica. Un asemenea
curriculum include:
* deprinderi de gandire critica;
* dezvoltarea capitalului cultural al elevului; * angajarea activa a elevilor
in luarea deciziilor; ` * oferirea de alternative sociale;
* insusirea valorilor democratice, si
* reconstructia memoriei comunitatilor.
Prezentam in continuare fiecare din aceste directii:
1. GANDIREA CRITICA
Orice curriculum care vizeaza imputernicirea democratica trebuie sa aiba
la baza deprinderi de gandire critica.Aceasta nu inseamna totusi sa ne
intoarcem la fundamente (back to basics).Lucrul cu cartea, insusirea cititului,scrisului
si socotitului sunt numai elemente fragmentate si tehnice ale acestor
deprinderi.Nu numai ca aceste abordari nu functioneaza,ci ele vin sa restrictioneze
modul in care copiii ajung sa vada gandirea ca un instrument pentru propria
lor imputernicire.Limbajul este vazut ca un dispozitiv de decodificare
si decodare folositor pentru intelegerea a ceea ce ni se spune si nu pentru
a ne face propriile voci auzite.
In opozitie cu aceasta descriere,un curriculum pentru imputernicire democratica
necesita stimularea deprinderilor de gandire critica care dau copiilor
usurinta personala in ceea ce priveste utilizarea limbii.Alfabetizarea
critica implica abilitatea de a evalua ceea ce se citeste si se asculta
in perspectiva intereselor pe care acest ce le serveste sau a pozitiilor
pe care se afla.Mai mult, alfabetizarea critica stimuleaza abilitatea
modelarii propriei lumi,prin numirea si construirea de modele de viata
personala si sociala preferate.In practica aceasta inseamna a-i ajuta
pe elevi sa ajunga sa vada cuvantul scris ca altceva decat adevarul incarnat,inseamna
a actiona pentru intelegerea faptului ca orice e scris si vorbit nu e
nici mai mult nici mai putin decat o incercare de a comunica si a convinge
- un proces deschis tuturor.Cateva exemple ne vor ajuta sa aducem o lumina
asupra acestui proces. Pentru copiii mai mici alfabetizarea critica implica
formarea deprinderilor de citire in jurul propriilor lecturi. A-i pune
sa citeasca despre lucruri in care sunt ei insisi interesati si a-i ajuta
sa scrie propriile lor materiale de citire,sunt componentele cheie ale
acestui proces. Profesorii pot realiza acest lucru in moduri diferite.Unul
poate cere copiilor sa extinda cartile pe care le citesc,fie prin scrierea
de noi sfarsituri,fie trecand dincolo de final si sa continue povestea.
Altul poate construi unitati curriculare intregi in jurul subiectelor
care sunt de interes pentru elevi.Profesorul si elevii aduna carti adevarate
nu manuale pe baza de tematica si citesc, comunica,scriu,construiesc modele,prezinta
piese si asa mai departe pe subiecte bazate pe propriile lor lecturi.Acest
proces e numit in literatura pedagogica americana "webbing".
Trecand dincolo de "webbing" un profesor le poate cere elevilor
sa scrie propriile lor manuale in diverse domenii stiintifice,trasand
astfel procesul de invatare al elevului in propriile lui cuvinte. La nivel
elementar asemenea lucruri ar parea doar o practica a predarii. Citirea
si scrierea,atunci cand sunt predate ca procese interconectate si nu doar
ca deprinderi tehnice devin lucruri de care elevii se bucura si continua
sa se angajeze in aceste activitati si dincolo de orele de scoala. Dincolo
de asta,acesti elevi invata,ei pot sa controleze cuvintele astfel incat
sa-si construiasca propria realitate. Ei nu trebuie sa se bazeze pe cuvintele
si pe imaginile altora ! La copiii mai mari alfabetizarea critica inseamna
interogarea textului si scriere asupra realului.Intr-o ora de studii sociale
profesorul le poate cere elevilor sa citeasca descrieri concurente ale
aceluiasi eveniment. Apoi se pot adresa intrebari de tipul: de ce difera
aceste descrieri ? Ce inseamna o sursa demna de incredere ? Ale cui interese
sunt servite de aceste descrieri concurente ? Unii profesori de limba
si literatura se pot angaja intr-un proiect care implica elevii in scrieri
despre problemele comunitatii. Elevii cauta probleme in comunitatile lor,probleme
care ii preocupa si apoi scriu despre ele pentru publicare din pozitia
unor sfatuitori. Asemenea activitati dezvolta gandirea critica in doua
feluri :
1. elevii ajung sa vada ca ceea ce este scris nu este niciodata adevarul
deplin ci mai degraba incercari de a convinge;
2. elevii descopera propriile lor voci pentru a vorbi altora si a-i convinge.In
acest fel ei trec dincolo de deprinderile fundamentale si devin ceea ce
Moffit a numit "alfabetizat democratic si periculos "13.
"Pentru a da elevilor posibilitatea insusirii ABC-ului deprinderilor
necesare unor actiuni democratice, alfabetizarea critica i-ar ajuta sa
descopere realitatea relatiilor sociale curente...Dincolo de scoala elevii
pot folosi conditiile existentei lor zilnice in cautarea alfabetizarii
critice...Astfel elevii devin capabili nu numai de "a citi"
sau "a socoti" ci si de a patrunde si descoperi adevaratele
structuri opresoare.Acesta este primul pas catre o pedagogie a participarii
democratice."14
2.CAPITALUL CULTURAL
Termenul de capital cultural cuprinde acel stoc de cunostinte culturale
pe care il poseda un individ despre propria sa istorie,iar aceasta constiinta
il face sa actioneze intr-un mod atat de autonom cat este posibil pentru
o fiinta umana15.
Pentru un curriculum democratic aceasta inseamna ca elevii trebuie sa
utilizeze propria lor istorie ca element central al cercetarii istorice.
Istoria ar trebui sa contina mai degraba aspecte al vietii zilnice si
ale contributiei oamenilor de rand decat o nesfarsita parada a domnitorilor,
conducatorilor si razboaielor.
Pentru elevii mai mici punctul central al istoriei il constituie propriile
lor vieti si istoria imprejurimilor. In revista "Perspective",
editata de grupul educatorilor pentru responsabilitate sociala exista
un text intitulat " a face istorie " care furnizeaza modalitati
prin care elevii inteleg si investigheaza propria lor istorie16. De la
propria persoana la familie si de la familie la cadrul comunitar,centrarea
se realizeaza pe o investigare istorica in expansiune,pastrand in acelasi
timp simtul propriului loc in aceasta istorie. Cadrele didactice care
au lucrat pe asemenea proiecte au descoperit ca elevii lor au un sentiment
nou,al puterii si posibilitatilor lor. Daca studierea istoriei,de exemplu,este
inceputa prin reconstituirea de catre fiecare elev a propriului arbore
genealogic,recoltarea de informatii prin metode sociologice, adaptate,
desigur varstei,despre parinti,bunici,strabunici, etc.este, apoi, continuata
de studierea istoriei localitatii si comunitatii proprii,apoi a judetului
sau regiunii pentru a se ajunge la istoria nationala si universala,simtul
istoriei, precum si intelegerea acesteia se dezvolta mai bine si devin
un instrument de imputernicire personala. Probabil ca nimic nu te implica
mai mult decat descoperirea unui exemplu de participare democratica in
propria familie, in scopul de a face o lume mai buna.
Asemenea abordari ale stiintelor sociale,istoriei, limbii si artelor si
a altor domenii au drept scop imputernicirea personala pentru a actiona
democratic.
Participarea democratica necesita un simt al eficacitatii politice - credinta
ca angajarea fiecarui individ este si necesara si eficienta. Un aspect
al eficacitatii este sentimentul istoric de a fi parte a unei mai largi
traditii participatorii,celalalt aspect este constituit de experienta
practica dobandita in luarea deciziilor.
3.PARTICIPAREA ELEVILOR LA LUAREA DECIZIILOR
Literatura asupra eficacitatii arata clar ca dorinta de angajare in
participarea democratica este generata de experienta personala in luarea
deciziilor. Incepand cu nivelul local, in care indivizii participa in
luarea deciziilor care ii afecteaza direct, ei isi dezvolta atat increderea
ca o asemenea actiune este posibila,cat si dorinta de a participa in dezbateri
publice mai largi. Harry Boyte si Sara Evans au numit asemenea scoli ca
"spatii libere" in care "oamenii sunt capabili sa invete
un nou respect de sine, o identitate de grup mai profunda si mai asertiva,
deprinderi publice si valorile cooperarii si virtutilor civice"17.(
Ne vom intoarce la notiunea de spatii libere mai tarziu,aici ne centram
pe problema exercitarii controlului asupra mediului).
Adesea, elevii n-au nici un control asupra propriei lor vieti in interiorul
institutiei pe care o numim scoala. Curriculumul, regulile scolare, orarele,
textele si asa mai departe, sunt toate fixate cu mult inainte ca elevii
sa intre in scoala. De obicei, nu exista spatii libere in care elevii
sa poata practica si,astfel, sa-si dezvolte deprinderile necesare pentru
participarea publica in luarea deciziilor. Orice curriculum care pune
in centrul sau democratia,trebuie sa includa sfere din ce in ce mai largi
de spatii libere pentru activitati de luare a deciziilor de catre elevi.Poate
ca cel mai direct mod de a face acest lucru este sa sugeram ca,oricand
profesorul are latitudinea de a face o decizie,este prezenta de asemenea
si o oportunitate pentru elevi de a intra,ei insisi, in procesul de luare
a deciziilor. In conversatiile cu/si din observatiile profesorilor am
aflat ca aceste posibilitati sunt nesfarsite. La copiii mici probleme
care par simple, cum ar fi pavoazarea clasei,asigura spatii libere excelente
pentru a incepe dezvoltarea potentialului si deprinderilor de luare a
deciziilor. In plus, asemenea activitati ca selectarea materialelor pentru
citire,activitati de grup si stabilirea regulilor si responsabilitatilor,
sunt toate la indemana copiilor. Pe masura ce elevii cresc, sferele de
luare a deciziei se pot extinde la conducerea activitatii clasei,la probleme
de curriculum (asa cum am vazut mai devreme cu istoria locala si scrierea
)si la organizarea vietii sociale in interiorul scolii.
E nevoie sa adaugam cateva cuvinte despre managementul clasei. Modul in
care o clasa sau o scoala este condusa are o mare influenta asupra modului
cum percep elevii propriul lor loc in lumea scolii. Recent,am asistat
la o dezbatere in care elevii unei clase au gasit niste argumente impotriva
puterii cadrului didactic de a controla clasa si de a o domina.
Ca alternativa la asemenea scheme antidemocratice au fost oferite o varietate
de posibilitati de colaborare, ca moduri de a intari atat autodisciplina
cat si luarea deciziilor. Aceste alternative argumenteaza ca dezvoltarea
unei autodiscipline provine din experimentarea procesului de alcatuire
si de respectare a regulilor care sunt stabilite in mod colectiv, apoi
parametrii comportamentului pot fi fixati intr-o atmosfera de colaborare
intre toate partile, incluzand profesorul adult care joaca rolul de facilitator
si ghid. In sfarsit, regulile trebuie sa fie destul de flexibile ca sa
permita schimbari pe masura ce participantii invata mai multe lucruri
despre consecintele actiunilor lor. In asemenea scoli,managementul clasei
devine o experienta de colaborare democratica opusa uneia autocratice
si antidemocratice. Asemenea structuri de luare a deciziilor, impreuna
cu sentimentul istoriei personale si cu cel de apartenenta la comunitate,
ofera posibilitatea dezvoltarii eficacitatii personale. Curriculumul dezvolta
atat puterea personala, cat si deprinderile de participare intr-un mediu
de colaborare. In asemenea spatii libere elevii invata cum sa actioneze
pentru binele comun.
4.ALTERNATIVE SOCIALE
Totusi,daca elevii urmeaza sa actioneze pentru binele comun ei trebuie
sa stie ca o asemenea actiune are nevoie de rezultate - ca alternativele
la modul cum este organizata viata sociala in prezent, exista. De obicei,
curriculumul este prezentat elevilor ca un set de fapte date,dinainte
stabilite, pare ca nu exista decat un raspuns la fiecare intrebare si
numai un mod de abordare al fiecarei probleme - cel corect. Daca insa,elevii
urmeaza sa ia decizii, ceea ce, desigur, implica alegeri, ei trebuie sa
fie constienti de numarul de alegeri pe care le au in fata. Profesorii
preocupati cu asemenea alternative opereaza in doua feluri. Intai, curriculumul
poate sa ofere posibilitati de alegere elevilor. De exemplu,predarea stiintelor
poate oferi multiple abordari pentru descoperirea aceluiasi principiu.
Predarea scrierii poate consta intr-o varietate de moduri de a invata
regulile gramaticii prin propriile modalitati de exprimare ale elevilor.
De-a lungul curriculumului,prin folosirea unor surse multiple, nu numai
a unui singur tip de manual,elevii pot descoperi ca sunt posibile abordari
multiple intr-o varietate de finalitati. In plus, elevii merita sa vada
ca modurile in care ne organizam viata sociala nu sunt scrise in piatra.
Mai degraba acestea sunt alegeri ale omului care intr-o democratie sunt
totdeauna supuse schimbarii. Elementul central este deci de a prezenta
elevilor alternative curriculare la ordinea sociala, politica si economica
existenta.
"Cel mai important lucru pe care il putem face este sa-i facem pe
elevii nostri sa inteleaga ca socialismul, comunismul,anarhismul ca si
capitalismul sunt forme de organizare a vietii umane la care se pot gandi;
si ca oamenii au dreptul sa-si aleaga acele sistemele sociale pe care
considera ca le vor rezolva nevoile lor si nevoile comunitatilor lor.
De asemenea trebuie sa li se ofere tinerilor oportunitatea de a cunoaste
ca oamenii se lupta pentru abstractii cum ar fi justitia sociala, dar
si pentru concretitudini cum ar fi eliminarea saraciei si opresiunii"18.
5.VALORILE DEMOCRATICE
Curriculumul trebuie sa fie structurat astfel incat sa cuprinda valorile
vietii democratice.Acestea includ valorile esentiale de egalitate, libertate
si comunitate. Toate acestea sunt predate cel mai bine prin experiente
traite si nu prin texte de manual cu citate ale diferitelor personalitati
istorice privind liberatea, justitia si alte concepte similare. Am discutat
deja libertatea in contextul luarii deciziilor de catre elev. Ne vom referi
acum la problemele egalitatii si comunitatii.
In ceea ce priveste egalitatea, practicile curriculare bazate pe notiunile
de inegalitate trebuie sa fie abolite. Intai si-ntai, aceasta inseamna
eliminarea din curriculum a oricaror grupari pe baza de abilitati si a
oricaror filiere. Nu numai ca aceasta practica este, in mod clar, anti-democratica,
dar ea nici nu functioneaza. Filierele nu sunt de mare interes pentru
majoritatea elevilor. Nu par a fi legate nici de cresterea performantelor
intelectuale, nici de promovarea unor atitudini si a unor comportamente
pozitive. Daca se doreste ca invatamantul sa asigure accesul la oportunitati
sociale,politice si economice pentru cei care n-au avut un asemenea acces,
atunci filierele scolare par sa interfereze serios cu acest scop. Si totusi,
in ciuda a ceea ce stim despre efectele filierelor, practicile persista.
Desigur, exista un clar inegalitarism si o inclinatie antidemocratica
in gruparea pe baza de abilitati. Practica gruparii elevilor dupa capacitati,intalnita
in majoritatea scolilor generale mari(diferentele mari intre clasele A
si cele F,G,H,sunt evidente) dar,mai ales, in licee (unde alcatuirea claselor
se face in urma mediilor la concursul de admitere), duce la segregare
si-i pregateste pentru viitoruri diferite, inca de la inceput. Astfel,
mesajul clar este ca unii elevi vor avea acces la o cunoastere de grad
mai inalt deoarece se asteapta ca ei sa ocupe pozitii sociale mai inalte.
Notiunea de egalitate politica, fundamentala oricarei democratii se pierde
in graba de a eticheta si a separa elevii.
Alternative la asemenea practici antidemocratice si inegalitariste sunt
acelea care concep clasa ca o comunitate cooperativa. Abordarile curriculare
trebuie sa propuna cooperarea si spiritul de comunitate impotriva competitiei
si separarii, prin gruparea elevilor dupa interese si nu dupa abilitati
in anumite discipline. In clasele elementare gruparea elevilor se poate
baza pe subiecte de lectura comune ca interese, avand la dispozitie texte
pentru nivele de abilitate diferite. In clasele superioare gruparea se
poate face pe baza de colaborare. Elementul central in toate aceste grupari
este structurarea clasei astfel incat cooperarea sa invinga competitia
intre indivizi. Asa cum au argumentat Johnson si Johnson, numai in clase
dirijate spre invatarea prin cooperare pot fi dezvoltate acele deprinderi
interpersonale necesare vietii democratice;mai mult, numai in unitati
scolare bazate pe cooperare pot fi obtinute deprinderi cognitive de ordin
superior.In conformitate cu Johnson si Johnson :
"Cand sarcina instructiva este o activitate de tip "problem
- solving", o structura cu scop cooperativ duce, in mod clar, la
rezultate superioare celor ale uneia cu scop competitiv sau individual.
S-a evidentiat ca materialul factual va fi retinut mai bine daca este
studiat intr-un grup structurat pe cooperare. Structurile cu scop cooperativ
faciliteaza, de asemenea, stapanirea conceptelor si principiilor si a
proceselor creative (cum ar fi gandirea divergenta,gandirea de tip asumare
a riscului si controversa). Ele sunt eficiente in dezvoltarea deprinderilor
verbale si ale celor de rezolvare a problemelor, a deprinderilor de cooperare
si a abilitatii de a vedea o situatie din perspectiva altuia (o abilitate
esentiala empatiei, acomodarii sociale, comunicarii si judecatii morale
autonome ). In plus, dezvoltarea deprinderilor de cooperare este esentiala
pentru autoactualizarea persoanei, de exemplu dezvoltarea potentialitatilor
cuiva si utilizarea acelor potentialitati"19.
Desigur,elevii vor coopera bine numai atunci cand profesorul are timp
sa structureze curriculumul astfel incat sa solicite cooperare si sa pregateasca
elevul pentru sarcina. Date fiind beneficiile cognitive si sociale ale
unui asemenea efort, pare nedemocratic si needucativ sa se faca altfel.
6.CONSTRUIREA MEMORIEI COMUNITATILOR
Comunitatile, in sensul pe care-l utilizam aici, au o istorie - intr-un
fel,ele sunt constituite de catre propriul lor trecut - si,din acest motiv,putem
vorbi despre o comunitate adevarata ca o comunitate de memorie,una care
nu-si uita trecutul. Comunitatile de memorie care ne leaga de trecut ne
intorc si cu fata spre viitor in calitate de comunitati de speranta. Ele
poarta cu sine un context de semnificatii care ne pot permite sa ne conectam
propriile aspiratii cu ale celor apropiati si cu aspiratiile unui intreg
mai larg, si sa ne percepem propriile eforturi ca participand la binele
comun.
Una dintre functiile centrale ale invatamantului trebuie sa fie reconstruirea
unor asemenea comunitati de memorie deoarece educatia trebuie sa ajute
la reconstruirea acelor contexte in care discutiile democratice sa aiba
un inteles. In acelasi timp,trebuie sa actionam pentru a recastiga autenticitatea
discursului moral si a principiilor morale, fiindca doar acestea ofera
temei pentru realizarea participarii democratice. Aceste scopuri ingemanate
intaresc ceea ce eu numesc reconstituirea scolii pentru cultura democratiei.
Inainte de a sublinia cateva din implicatiile acestei viziuni asupra cercetarii
educationale si asupra activitatii cadrelor didactice vom face cateva
comentarii aditionale in jurul notiunii de democratie.
In perioada socialist - comunista renuntarea la discursul moral autentic,
marile mutatii de populatie datorate industrializarii,distrugerea sistematica
a comunitatilor taranesti, conducerea de tip centralist, au facut ca ideile
democratice sa fie reduse la zone de viata din ce in ce mai mici si mai
putin semnificative. In sens larg, semnificatia democratiei a fost redusa
pana la participarea sub forma de turma intr-o masina de votare. Doua
aspecte ale acestei situatii sunt de remarcat pentru obiectivele noastre.Intai,
notiunile de responsabilitate civica si implicare democratica si-au pierdut
orice semnificatie. In acelasi timp, posibilitatile culturale de participare
au fost din ce in ce mai restrictive. Pe masura ce cultul personalitatii
dar si al stiintei si tehnologiei au devenit dominante in viata sociala,
posibilitatile de implicare activa in activitatea zilnica, in activitatile
de timp liber si chiar in activitatile familiale, s-au redus. In timp
ce intelesul democratiei politice a fost restrans, s-au redus si spatiile
sociale de implicare si participare. In reconstruirea angajarii fata de
democratie ca o forma a culturii, notiunea cheie este aceea a participarii.
Pentru ca democratia sa devina o forta viabila intr-o societate moderna,
oamenii trebuie sa aiba oportunitati in activitatile lor zilnice de a
se angaja plenar in evenimente de participare. Democratia, ca participare
in deciziile vietii si activitatii cotidiene, in deciziile asupra configuratiilor
institutionale, arata necesitatea de a concepe angajarea noastra fata
de democratie ca o forta culturala - una legitima in orice asezare omeneasca.
Natura participarii in asezamintele sociale este un element central. In
contextul educatiei, democratia ca o forma culturala trebuie sa includa
urmatoarele elemente :
1. o angajare fata de discursul moral si o dezvoltare a principiilor morale
care sa calauzeasca atat procesul de luare a deciziilor cat si actiunea;
2. construirea comunitatilor de memorie care sa asigure contextul social
si istoric in care un asemenea discurs sa poata fi realizat;
3. legiferarea participarii depline intr-o varietate de situatii care
sa permita agentului participant bazat pe principii morale sa se desfasoare,
aceasta fiind cheia democratiei.
Sa vedem cum ar schimba aceste elemente formele curente ale curriculumului
si predarii. In ceea ce priveste cercetarile in domeniul curriculumului
si predarii, trebuie sa respingem atat cerintele de amoralitate care,
adesea, insotesc cercetarea traditionala pozitivista, cat si formele de
cercetare orientata mai critic care se aseaza, in mod nereflectiv, alaturi
de anumite grupuri sociale. In interiorul cercetarii de tip pozitivist,
clamarea obiectivitatii si certitudinii are la baza neutralitatea din
punct de vedere valoric. S-a crezut ca cercetarea educationala legitima
trebuie sa fie, exclusiv, descriptiva, sa se centreze pe inregistrarea
faptelor si nu pe evaluarea pe care le-o putem face.Acestui mod de cercetare
ii putem aduce doua obiectii. Pe de o parte, a ne baza pe o cercetare
care este, in mod perpetuu, obiectiva, exclusiv factuala si neimplicand
valori, nu mai este de mult de dorit. Studii recente in epistemiologie,
in filozofia stiintei, in teoria sociala si politica, au demonstrat clar
ca observatiile sunt totdeauna si in mod necesar incarcate de valori;ele
sunt insotite de presupozitii teoretice care, la randul lor, sunt legate
de probleme mai largi de credinte, atitudini si ideologii.Trebuie sa deconstruim
presupozitiile obisnuite care stau in spatele cercetarilor traditionale
in domeniul educatiei pentru a descoperi interesele latente pe care le
servesc multe analize si cercetari. Pe de alta parte, analize ale educatiei
orientate mai critic au luat partea celor oprimati de formele curente
ale educatiei si ale politicii sociale.Aceasta a dus la considerarea diverselor
actiuni ca forme de rezistenta atunci cand nu este totdeauna clar ca o
asemenea etichetare poate fi aparata din punct de vedere moral.Stapanirea
principiilor morale si incurajarea dialogului moral ca aspecte ale comunitatii
de memorie extinse in cadrul educatiei sunt elemente cruciale daca reformele
sociale si educative se vor a fi instituite20.
In plus, cercetarile in domeniul educatiei in interiorul unei comunitati
de memorie trebuie sa extinda calitatea de membru al unei asemenea comunitati21.
In ceea ce priveste activitatea cadrelor didactice, accentuarea discursului
moral tinde sa reconstruiasca interactiunile din interiorul clasei, ca
si sa reconsidere rolul predarii. In mod tipic, clasele permit o pseudo-participare
atat pentru profesori cat si pentru elevi. Pe masura ce curriculumul devine
din ce in ce mai standardizat si mai centralizat, cerintele fata de profesori
sunt din ce in ce mai birocratice si mai administrative, iar predarea
devine un fel de rationalitate tehnocratica. In aceasta situatie este
negata posibilitatea participarii depline. Propunerile de identificare
a profesorilor de exceptie, de sporire a salariului profesorului in functie
de rezultatele pe care elevii le obtin la teste, stimuleaza fundamentarea
curriculumului si actiunii pedagogice pe surse externe,un curriculum din
ce in ce mai tehnicizat neaga legitimitatea participarii profesorilor.
In acelasi timp predarea continua sa fie o profesie izolata, daca nu chiar
singuratica, adesea caracterizata prin absenta activitatilor cooperative
cu alti adulti. Este o raritate manifestarea colegialitatii in eforturi
colective de a construi curriculumuri,de a dezvolta materiale si idei
si de a impartasi experiente. Si, totusi, acestea sunt adevaratele activitati
din care ar putea izvori identificarea cu educatia ca o intreprindere
participatorie, morala si comunitara. Trebuie sa construim in scoli zi
de zi, saptamana de saptamana si an de an, asemenea eforturi de colaborare
si de colegialitate, intarind, in acelasi timp, responsabilitatile creative
ale profesorilor. Aceleasi valori trebuie sa fie incorporate in interactiunile
dintre elevi si dintre elevi si profesori. Noi am construit clasele in
jurul principiilor care cauta sa imparta, sa clasifice si sa sorteze elevii,
si nu in jurul acelor principii care ii unesc in comunitati originare.
Gruparea dupa abilitati, continuarea separarii in scoli ajutatoare si
clase pentru supradotati folosind programe separate si spatii fizice separate,
submineaza activitatile comune, originare. De asemenea, accentuarea competitiei
prin examene din ce in ce mai dificile, prin diverse forme de masurare
a realizarilor, precum si printr-un numar destul de larg de practici culturale
(obiceiuri,reguli nescrise,etc), in scoli, intaresc statutul diferential.
Trebuie sa actionam impotriva unor asemenea tendinte, pentru construirea
unor comunitati moral participatorii totale care ar putea fi scolile.
De asemenea, trebuie sa asiguram elevilor oportunitati de a-si dezvolta
simtul eficacitatii politice si al participarii. Nu ne putem astepta ca
adultul sa-si manifeste responsabilitatea morala, politica si civica,
daca aceste elemente sunt subevaluate in institutiile noastre de educatie.
Este ceva paradoxal in a face apel la socializare in cadrul scolilor existente
care sunt ierarhice si oligarhice. Daca scolile urmeaza a juca un rol
central in dezvoltarea culturii pentru democratie, atunci trebuie asigurate
oportunitati de realizare a valorii si semnificatiei acestei culturi,
in acele institutii in care copiii nostri isi petrec o mare parte din
viata.
Angajamentul nostru fata de conceptiile participarii democratice in educatie
exclude crearea unor programe detaliate, specifice si elaborate pentru
reforma curriculumului si a predarii,care sa fie impuse profesorilor inspectorilor
(administratorilor) si elevilor. Adevarata notiune de educatie ca actiune
participatorie si colaborativa, interzice asemenea activitati impuse din
partea unor cercetatori care s-au departat de lumea predarii si a scolii.
In acelasi timp ,desigur, este important ca ideile si posibilitatile sa
fie cele practice , sa cunoastem complexitatea personala, morala si politica
a situatiilor cu care se confrunta educatorii si sa rezistam miscarii
catre o tehnicizare si o ierarhizare precum si catre un control exagerat
al predarii si curriculumului. Prin urmare, este mai important decat oricand
sa construim noi insine, pe masura ce trecem dincolo de critica, pentru
a explora produsele unor alternative educationale.
Conceptia asupra predarii si curriculumului subliniata aici cauta sa reorienteze
activitatile zilnice ale procesului de invatamant. Aceasta noua orientare
in care scolile sunt vazute ca asezaminte de explorare a democratiei ca
posibilitate culturala, este data de rolul schimbat pe care il concepem
pentru profesori : ca proiectanti de curriculum, ca practicieni sensibili
moral si politic si ca oameni angajati in activitati de colaborare bazate
pe dialog.
Prin aceasta se cere ca profesorilor sa li se dea o mai mare liberate
profesionala incluzand, in special, oportunitatea de a construi curriculumuri
impreuna cu elevii, cu alti profesori, cu administratorii, cu colegiile
si cu universitatile. Aceasta inseamna ca autoritatea oficiala, in speta
Ministerul Invatamantului, va tyrebui sa-si reduca inclinatia de a impune
cerinte specifice si detaliate mai mult decat este cazul. Tendinta curenta
este sa se specifice continutul si forma curriculumului in detaliu ceea
ce este in antiteza cu ce este necesar pentru promovarea dezvoltarii culturii
pentru democratie in scoli.
Aceste curriculumuri detaliate si standardizate cuprinzand un continut
formal duc la promovarea si mentinerea unor inegalitati sociale. In acelasi
timp trebuie sa recunoastem si chiar sa accentuam realitatea unor puncte
de vedere opuse, divergente pe masura ce ne departam de imaginea unui
curriculum pozitivist bazat pe consens. Acesta ar putea implica explorarea
unor explicatii alternative fata de evenimente (de ex.,revolutia tehnico-stiintifica
poate fi vazuta ca un progres dar si ca o pierdere) si aprecierea pozitiilor
divergente pe care oamenii le iau fata de asemenea probleme si intrebari.
Daca dorim ca elevii sa devina membri ai unei comunitati morale si participatorii,
atunci trebuie sa invete sa cunoasca o multitudine de puncte de vedere,
sa clarifice diferentele dintre aceste vederi si sa-si argumenteze pozitiile
pe care si le insusesc.
Ideile subliniate aici au fost dezvoltate pentru a largi traditia critica
in domeniul curriculumului si pentru a clarifica mentalitatile in legatura
cu problemele legate de invatare si predare. In sfarsit, scopul nostru
trebuie sa fie totdeauna construirea unei lumi mai bune pentru noi insine,
pentru elevii nostri, pentru copiii nostri. Deoarece oamenii se implica
in construirea lumii, profesorii sunt actorii centrali in construirea
comunitatilor viitorului,ai caror membri pot si trebuie sa-si insuseasca
cultura democratiei. Nu exista o alta munca mai importanta decat aceasta.
CONCLUZIE
Modul cum desfasuram activitatea in scoala este o reflectare directa
a ceea ce credem ca ar trebui sa fie societatea. Am argumentat ca pentru
cele mai bune dintre intentiile noastre sociale forma de viata democratica
participatorie este fundamentala. Daca dorim sa traim democratic, modul
in care ii introducem pe tineri in cultura trebuie sa fie unul democratic.
Accentuarea democratiei protectioniste care este la ora actuala o parte
a eforturilor de reforma a educatiei, trebuie redusa. In termenii curriculumului
aceasta inseamna ca democratia trebuie abordata atat in continut cat si
in forma. In continut noi dam elevilor instrumentele de a trai o viata
democratica si viziuni alternative asupra a ceea ce este posibil in contextul
nostru social. In termenii formei curriculumul ar trebui sa angajeze elevii
in luari de decizii reale intr-o comunitate in care actioneaza principiile
egalitatii si justitiei. Aceasta inseamna ca scolile si clasele de elevi
devin insule de democratie. In asemenea scoli si in asemenea clase, intr-o
societate adesea nedemocratica, elevii isi dezvolta un simt puternic atat
al autonomiei proprii cat si al interconexiunilor. Adica,in scoli ar trebui
sa existe acele "spatii libere" in care elevii sa-si insuseasca
si dezvolte respectul de sine, valorile democratice si deprinderile publice,
care le dau posibilitatea sa actioneze democratic. Numai astfel ei vor
ajunge sa-si recunoasca propriul trecut, dar si indatorirea de a participa
in activitatea publica, lucru fara de care democratia nu are viitor.
REFERINTE BIBLIOGRAFICE
1.Pateman,Carole, Participation and Democratic Theory (Cambridge:Cambridge
University Press,1970)
2.R.A.Dahl,Preface to Democratic Theory,(Chicago:University of Chicago
Press,1956)
3.George Will,"In Defence of Non-voting",Newsweek,10 octombrie
1983
4.Ibid.,
5.John Dewey,Democratie si educatie (Bucuresti:Editura didactica si pedagogica,1972)
p.82
6.Pateman,op.cit.,
7.John Stuart Mill ,Essays on Politics and Culture(Toronto,University
of Toronto Press,1965) si G.D.H.Cole, Social Theory(London:Methven,1920)
8.G.A.Almond siS.Verba,The Civic Culture(Boston:Little,Brown&Co.,1945)
9.M.W.Apple,ed.,Cultural and Economic Reproduction in Education (London:Routledge&Keagan
Paul,1982
10.M.A.Raywid s.a.,Pride and Promise,(Westbury,N.Y.:American Education
Studies Association,1984) pp.10-11-12.
11.M.G.Adler,The Paideia Proposal,(New York: MacMillan,1982)p.15.
12.John Goodlad,A Place Called School,(New York: McGrow Hill,1984)
13.J.Moffit "Hidden Impediments to the Teaching of English"
in Phi Delta Kappan,(sept. 1985)
14.-15.George H. Wood, "Critical Inquiry and Moral Action in Education",Educational
Theory,34 si 36 ,1986.
16.Perspective,1986
17.Harry Boys si Sara Evans,Free Spaces (New York: harper and Row,1986)
18.H.Kohl, "Can the School Build a New Social Order?",in Journal
of Education162:3 ,1980
19.D.Johnson si R.Johnson, Learning Together and Alone, (Englewood Cliffs,N.J.:Prentice-Hall,1975)
20.vezi G.Wood,op.cit.
21.Dewey,op cit.
22.Pateman,op. cit.
|
În acest curs:
- Conceptul de curriculum
- Dezvoltarea curriculumui
- Scurt istoric
- Cum se planifica un curriculum
- Curriculum si cultura educationala
- Dezvoltarea curriculumului la nivelul scolii
- Curriculum si democratie
- Curriculum si invatare
- Curriculum si reforma
- Respectul de sine
- Ce este un proiect
- PCM
- PCS
- PUC
- Tendinte de reforma in S.U.A.
Rãsfoieste cursul
|