|
CURS 1: CONCEPTUL DE CURRICULUM
CURRICULUM : PERSPECTIVE CONCEPTUALE,ISTORICE SI VOCATIONALE
Termenul de curriculum este consemnat pentru prima data in documentele
universitatilor din Leiden (1582) si Glasgow (1633).Prima lucrare lexicografica
in care apare este "The Oxford English Dictionary " (OED),iar
intelesul care i se confera este cel de "curs obligatoriu de studiu
sau de instruire,sustinut intr-o scoala sau o universitate".
In limba latina,termenul desemna fuga, alergare, cursa, intrecere, car
de lupta (Cassell, "Latin-English Dictionary"). Metamorfozarea
intelesului , din referent al faptului sportiv in semnificant al contextului
educational,este plasata de cercetatorul american David Hamilton (1989)
in torentul miscarilor ideologice si sociale din Europa celei de-a doua
jumatati a secolului al XVI-lea,care au avut, printre rezultante, tendinta
politicii educationale de standardizare a tematicii studiilor universitare.
Acest fapt reflecta,in esenta,nevoia de control administrativ a statului
si a reformei protestante. Planificarea si organizarea continuturilor
educationale au inceput sa se obiectualizeze in documente care purtau
numele de curriculum. Autorul mentioneaza ca functia initiala a curriculum-ului
a fost aceea de instrument de eficientizare sociala, ulterior, prezenta
sa fiind motivata atat "extern", cat si "intern",
de o combinatie de "autoritate administrativa si pedagogica".
Pana la mijlocul secolului al XIX-lea, conceptul de curriculum a fost
folosit in general cu intelesul de "curs oficial,organizat intr-o
scoala, colegiu, universitate, a carui parcurgere si absolvire asigura
cursantului un grad superior de scolarizare; intregul corp de cursuri
oferite intr-o institutie educationala sau intr-un departament al acestuia"
(W e b s t e r , "New International Dictionary"). Astazi,insa,nici
o definitie nu se bucura de o acceptare unanima.Termenul circula in literatura
pedagogica cu o mare diversitate de acceptiuni. S-a observat chiar ca
exista tot atatea definitii cate texte despre curriculum s-au scris.
Principalul neajuns invocat pentru depasirea acceptiunii initiale a fost
limitativitatea ariei semantice a termenului. John Dewey este unul dintre
primii teoreticieni si practicieni care a contribuit la extinderea conceptului.
Lucrarea sa, "Copilul si curriculum-ul" (1902) nu ridica nici
o obiectie intelesului traditional al conceptului,dar atrage atentia asupra
posibilei erori a interpretarii acestuia ca reprezentand doua entitati
diferite, separate: (a) disciplinele si subiectele studiate in scoala;
(b)experienta de invatare a copilului, organizata de scoala. Profesionalitatea
educatorului se detaseaza in procesul de corelare a celor doua fenomene,
printr-o continua "reconstituire care incepe de la experienta actuala
a copilului si se deplaseaza catre ceea ce reprezinta intregul organizat
al adevarului asimilat prin invatare ". "A invata greu"
si "a invata usor" sunt realitati care reflecta nu atat si nu
numai capacitatile copilului si particularitatile curriculum-ului (in
sens traditional,de cunostinte preorganizate pentru a fi insusite). Determinanta
este si organizarea asimilarii cunostintelor sau a "experientelor
de invatare", in asa fel incat aceasta sa avantajeze "inclinatiile
naturale" ale copilului. Se sugereaza, astfel, includerea acestui
din urma demers in cadrul curriculum-ului, ca parte componenta.
Aceasta linie de gandire a evoluat,devenind in preajma primului razboi
mondial,destul de populara printre educatori,in special printre cei care
reprezentau avangarda reformei educatiei. Pe acest teren, a aparut cartea
lui Bobbitt, "The Curriculum" (Bobbit, F., 1918), considerata
a contine prima opozitie explicita fata de intelesul traditional al termenului.
Aici se lanseaza perechea de definitii a curriculum-ului : (1) intreaga
gama de experiente directe si indirecte, constand in desfasurarea abilitatilor
individului; (2) seriile de experiente de instruire directe si constient
proiectate de scoala, pentru a completa si perfectiona abilitatile individului.
Aria semantica a termenului se extinde, asadar, de la cunostinte, cursuri
sau discipline,la intreaga experienta de invatare a individului, deci
si la modul in care aceasta este planificata si aplicata. Considerarea
experientei indirecte sau din afara scolii reprezinta preludiul conceptiei
contemporane asupra educatiei nonformale si informale, precum si recunoasterea
existentei curriculum-ului "din afara scolii". F. Bobbitt isi
sintetizeaza conceptia astfel : "Teoria de baza este simpla. Viata
umana , oricat ar varia individual, consta in desfasurarea unor activitati
specifice. Educatia care pregateste pentru viata pregateste de fapt, in
mod expres si adecvat pentru aceste activitati ... Acest proces presupune
sa descoperi ce particularitati are fiecare activitate. Se vor pune in
lumina : aptitudinile, atitudinile, obiceiurile, aprecierile si formele
de cunoastere de care au nevoie oamenii respectivi.Acestea vor fi obiectivele
curriculum-ului. Vor fi numeroase, precise, particularizate. Curriculum-ul
va fi deci,seria de experiente pe care copiii si tinerii trebuie sa le
aiba in vederea atingerii acestor obiective ".
Mai tarziu, acest punct de vedere este extins si redefinit de Tyler (Tyler,
R.W. 1949) in "Basic Principles of Curriculum and Instruction",
curs predat la Universitatea din Chicago intre anii 1930 si 1940 si publicat
in numai 128 de pagini, supranumite, pe drept cuvant, "Biblia curriculum-ului".
Cartea este structurata in patru capitole, alocate raspunsurilor la intrebarile
: (1) Ce obiective trebuie sa realizeze scoala ? (2) Ce experiente educationale
trebuie sa fie oferite pentru a atinge aceste obiective ? (3) Cum trebuie
sa fie organizate aceste experiente ? (4) Cum putem determina daca aceste
obiective au fost atinse ?
Pledoariile pentru importanta modului de proiectare si de aplicare a experientei
de asimilare a cunostintelor au declansat un nou rationament asupra a
ceea ce inseamna curriculum . Unii experti in teoria curriculum-ului desemneaza
prin acest termen intreaga problematica a didacticii. Totusi, in practica
educationala curenta si in majoritatea studiilor teoretice, termenul este
folosit inca, in special, cu referire la continuturile educatiei. In acest
ultim caz , schimbarile din domeniul continuturilor, in principal din
modalitatile de organizare a acestora, constituie , de regula, punctele
de intrare / extensie a problematicii curriculare in si la celelalte componente
ale didacticii. Varietatea situatiilor, a faptelor si a fenomenelor din
sfera educatiei, desemnate prin termenul de curriculum fac dificila definirea
acestuia in afara unui context delimitat.
Surprinzand sintetic "starea" conceptului, "Dictionary
of Education " ( Good, C.V.,1959,1973) reitereaza urmatoarele acceptiuni
ale curriculum-ului formal : grup sistemic de cursuri sau de subiecte
de studiu, a caror insusire este necesara in vederea obtinerii calificarii
formale intr-un domeniu al cunoasterii sau al practicii umane; plan general
al continuturilor sau al materiei pe care scoala trebuie sa le ofere celor
educati, in vederea absolvirii sau al admiterii intr-un domeniu profesional;
grup de cursuri si experiente planificate pe care educatul trebuie sa
le parcurga sub coordonarea scolii sau a universitatii; acestea pot sa
se refere si la intreaga experienta traita de educat sub coordonarea scolii.
Acelasi dictionar delimiteaza conceptele de "continut curricular"
( orice subiect de studiu, material educational,situatie sau experienta
care pot ajuta la dezvoltarea aptitudinilor cognitive si afective) si
de "fapt curricular" (actele educatorului sau ale educatului,cu
impact in situatii specifice de invatare,orientare catre reorganizarea
experientei acestuia din urma).
In educatia formala si nonformala,toti indivizii experimenteaza de fapt
mai multe categorii de curriculum:
(1) Core curriculum-ul sau educatia generala , desemneaza acea realitate
care ofera o baza de cunostinte,abilitati si comportamente, obligatorii
pentru toti cursantii, pe parcursul primelor stadii ale scolaritatii.
In cadrul acesteia,nu este vizata specializarea in raport cu un domeniu
particular de activitate. Durata educatiei generale variaza in sistemele
de invatamant din fiecare tara, de la invatamantul primar, la cel secundar
si chiar peste acest nivel. Continuturile educatiei generale cunosc un
proces de extensiune,prin aditionarea si integrarea,pe langa ariile curriculare
traditionale (limbi, stiinte si tehnologie, domenii social-umaniste, arte
, educatie fizica), si a unor teme interdisciplinare din cadrul "noilor
educatii" (demografica, ecologica, pentru comunicare, participare,
economica etc). Educatia generala reprezinta fundamentul pe care aptitudinile
speciale pot fi dezvoltate.
Profilul lui "Homo Europaeus", in viziunea Consiliului Europei
(Vorbeck, M.,1993), este conturat prin infuzia unei educatii generale
compatibile cu provocarile secolului al XXI-lea, al carei curriculum ar
trebui sa asigure cu necesitate : competente in limba materna ("...este
vital pentru oameni sa se exprime clar si precis in propria lor limba...");
cunoasterea limbilor straine (" diversitatea lingvistica a Europei
este o parte a averii sale culturale; Europa nu poate prospera unita,
daca locuitorii ei nu fac efortul de a invata unii altora limbile nationale,
nu numai engleza"); cunostinte fundamentale in matematica si stiinta
(" ar trebui sa se reexamineze ceea ce se va considera minimum necesar,
chiar si pentru aceia care nu au aptitudini deosebite in acest domeniu
"); fundamentele tehnologiei (" astazi,anumite cunostinte de
tehnologie, incluzand si computerele sunt necesare pentru viata moderna");
istoria vazuta in dimensiunea europeana (" europenii trebuie sa-si
cunoasca originile etnice,radacinile culturii, civilizatiei si valorilor,
ereditatea culturala comuna, interpenetrarea ideilor ,semnificatia europeana
a evenimentelor majore, diferitele tentative anterioare de a uni Europa
(Imperiul Roman,Imperiul Napoleonian,Imperiul Austro-Ungar etc); geografia
europeana ("...nu trebuie sa se limiteze la propria tara... trebuie
sa se formeze imaginea geografica unitara a Europei, cu varietatea sa
de relief si cu axele importante de comunicare (riuri,drumuri),care transbordeaza
granitele artificiale dintre tari "); educatia civica din perspectiva
democratiei europene ("... importanta democratiei parlamentare, a
drepturilor omului, rolul legii , structurile federale, impartirea puterii
in stat" etc); promovarea creativitatii; educatia fizica si pentru
sanatate ; cunostinte in domeniul religios si al valorilor morale.
(2) Curriculum-ul specializat pe categorii de cunostinte si aptitudini
( literatura, stiinta, muzica,arte plastice si dramatice, sporturi etc)
este focalizat pe imbogatirea si aprofundarea competentelor, pe exersarea
abilitatilor inalte, pe formarea comportamentelor specifice determinarii
performantelor in domenii particulare.
(3) Curriculum-ul ascuns sau subliminal deriva, ca experienta de invatare,
din mediul psiho-social si cultural al clasei/scolii/universitatii. Climatul
academic, personalitatea profesorilor, relatiile interpersonale, sistemul
de recompensari si sanctionari sunt elemente importante ale mediului instructional,
si ele influenteaza imaginea de sine, atitudinile fata de altii, sistemul
propriu de valori etc. Evolutia proceselor afective este in mod special
influentata si formata de climatul nestructurat si informal al vietii
din amfiteatre.
(4) Curriculum-ul informal emerge din ocaziile de invatare oferite de
societati si agentii educationale, mass media, muzee, institutii culturale,
religioase, organizatii ale comunitatilor locale, familie. In acest sens,
L.Cremin (1971) remarca : "Fiecare familie are un curriculum pe care
il preda aproape deliberat si sistematic, tot timpul. Fiecare biserica
si sinagoga, fiecare moschee au un curriculum... Putem merge mai departe,
pana la a declara ca bibliotecile, muzeele au curricula proprii, la fel
ca armata, radioul, televiziunea, iar prin acestea nu ma refer numai la
programele special educative, ci si la emisiunile informative, care ii
invata pe oameni sa se informeze, la emisiunile comerciale, care ii invata
ce sa-si doreasca in postura de consumatori sau la emisiunile muzicale,
de exemplu, la opera, care actualizeaza mituri sau valori generale ".
CU TOATE CA ACCENTUL PROIECTARII CURRICULARE ESTE PUS PE EDUCATIA GENERALA
SI PE CURRICULUM SPECIALIZAT, NUMAI ABORDAREA HOLISTICA A CLIMATULUI EDUCATIONAL
CREAZA POSIBILITATEA DEZVOLTARII ECHILIBRATE SI SINCRONICE A POTENTIALULUI
COGNITIV SI AFECTIV. aSTFEL, MODIFICAREA OPTIMIZATOARE A PROGRAMULUI EDUCATIONAL
VA AVEA CA PUNCT DE PLECARE NEVOILE INDIVIDUALE ALE CURSANTILOR, MAI MULT
DECAT DEFICIENTELE CONSTATATE IN CURRICULUM-UL COMUN.
Extinderea ariei conceptului de curriculum pana la complexitatea si dinamica
realitatii educationale desemnate acum a determinat, prin complementaritate
fireasca, formarea unui nou domeniu de expertiza pedagogica, si anume,
consilierea curriculara, precum si specializarea/oficializarea statusului
de consilier curricular, care presupune, evident, cunostinte, aptitudini
si resurse in domeniul curriculum-ului. Rol-setul aferent implica rezolvarea
problemelor concrete pe care le ridica curriculum-ul in praxisul educational.
Activitatea consilierului curricular este initiata la cererea/comanda
solicitantilor/clientilor (orice persoana, grup, institutie, departament
educational). Identificarea problemei de rezolvat poate sa apartina atat
solicitantului, cat si consilierului.
Competentele acestuia din urma sunt definite in urmatoarele directii de
specializare pedagogica : depistarea si selectarea susrselor continuturilor,
precum si transformarea didactica a acestora; strategii de organizare
a continuturilor si de proiectare a situatiilor de invatare corespunzatoare;
strategii de diferentiere a programelor educationale, in acord cu natura
si nivelul aptitudinilor si intereselor cognitive ale cursantilor; alcatuirea
bazei de date a situatiei curriculare de rezolvat si metodologia de cercetare
a acestor date; aptitudini afective si disponibilitati atitudinale pentru
activitatea de consultanta (empatie, acuratetea receptarii feed-back-ului,
comunicativitate, optimism, energie, abilitati pentru organizare si decizie
etc); informare/acces la resurse curriculare formale, nonformale si informale.
Formarea consilierilor curriculari prin cursuri speciale s-a facut doar
intr-un numar restrans de universitati din lume. Pana in ultimii ani,
pregatirea celor mai multi dintre acestia era prioritar experientiala,
prin exercitarea postului. Criteriile de angajare vizau calitatile de
personalitate, cunostintele dintr-un domeniu curricular particular, experienta
in activitatea educationala. Noile orientari din teoria curriculum-ului,
metodologia organizarii si integrarii continuturilor, proiectarea traseelor
instructiv-educative diferentiate sau optionale, proiectarea curriculum-ului
pentru/prin "Invatarea asistata de ordinator" si valorificarea
didactica a ofertelor "Noilor tehnologii informationale", in
general, considerarea varietatii stilurilor de asistenta pedagogica curenta
si de invatare etc.,reclama, din partea consilierului curricular de acum,
lansarea in profesionalism.
Relativ recent, in teoria curriculum-ului a aparut o noua directie de
interpretare a relatiei dintre expertul curricular si profesorul practician,
autorizat- prin insusi statusul modern de educator - pentru proiectarea
curriculum-uluiin conformitate cu nevoile cognitive si afective ale cursantilor.
Aceasta directie este specifica "celui de-al doilea val" (Pinar,
W., 1988) sau momentului secund dinteoria curriculum-ului, orientat catre
unificarea cercetarii cu praxisul. Caracteristica distinctiva a noii orientari
este imbogatirea rol-setului educatorului practician cu dimensiunea de
cercetator colaborator. Anterior, practicianul era solicitat sa aplice
in clasa rezultatele cercetarii stiintifice realizate de specialistii
din afara scolii. Cercetatorii propuneau o anumita "conduita"
de modificare sau reformare a curriculum-ului, elaborata independent de
experientele traite de fiecare practician in parte, inainte si pe durata
aplicarii proiectului. Noua relatie cercetator - practician ar putea fi
numita "cercetare colectiva". "Cercetatorii se reintorc
in scoli, din ce in ce mai mult, nu pentru a conduce "raiduri de
comando" ci pentru a lucra efectiv cu profesorii, in calitate de
colegi antrenati intr-o activitate comuna: redescoperirea complexitatii
vietii de clasa" (Eisner, E.W., 1988). Implicit, rolul cercetatorului
evolueaza de la a vorbi profesorilor catre a dialoga cu profesorii. Printre
altele, aceasta nuanta atitudinala implica actualizarea traditiei autobiografice
in care educatorii invatau sa educe prin autoanaliza experientei proprii
sau prin transferarea adaptata a experientei acumulate de alti educatori
in istoria lor profesionala. In plan comportamental, imaginea cercetatorului
devine cea de colaborator permanent sau, pe perioade lungi de timp, cea
de practician, iar sediul sau se muta in clasa. In aceste conditii, cercetarea
se integreaza cu consilierea curriculara, ceea ce declanseaza un proces
de largire specializata si reciproca a ambelor statusuri sau poate de
aparitie in viitor a unui status profesional de granita.
Reluind concluziv ideile de mai sus, constatam ca problematica relativa
la curriculum s-a dezvoltat continuu, propunand analizei specializate
niveluri si fatete din ce in ce mai variate ale realului educational.
Evolutiile politice educationale, ale ariei semantice a conceptului, ale
actiunii curriculare si ale status-rolului specialistului in curriculum
au fost interdependente. In dinamica lor aceste fenomene au configurat
tendinta de astazi catre analiza si proiectarea curriculara autentic calificata
a situatiilor educationale concrete si catre diferentierea si individualizarea
experientelor de invatare. Rezulta necesitatea, pentru oricare sistem
educational relevant, de a-si asigura prin pregatire in departamente universitare
de pedagogie si psihopedagogie si prin incurajarea si oficializarea comenzilor
de analiza/proiectare curriculara, suficiente resurse de specialisti,
formati pe masura complexitatii cazurilor pe care le au de rezolvat.
CE ESTE CURRICULUMUL ?
O definitie a conceptului de curriculum este date de Glatthorn (1987)4"
Curriculumul inseamna planul realizat pentru calauzirea procesului de
invatamant in scoli, reprezentat de obicei in documente oficiale realizate
la cateva nivele de generalitate , precum si implementarea acestui plan
in clasa; aceste experinte au loc intr-un mediu de invatare care , de
asemenea influenteaza ceea ce este invatat".Glatthorn a facut distinctia
intre urmatoarele tipuri de curriculumuri:
a) curriculum recomandat: un document in care un comitet , un individ
sau o institutie descrie ceea ce se crede a fi un curriculum util pentru
o disciplina sau pentru anumita teme interdisciplinara. Ceea ce este esential
in acest sens este ca asemenea publicatii nu au un "statut"
oficial. Nici un corp guvernamental, minister, profesor sau editura pedagogica
nu este obligata sa adere la recomandarile unui asemenea document.
b) curriculum scris sau mandatat: curriculum prescris oficial si care
, prin urmare , are un statut formal. Acesta poate fi de asemenea o lista
de obiective care trebuie atinsa, o programa pentru examene, etc.
c) curriculum predat: materialul pe care profesorii il predau in realitate
in clasa.
d) curriculum suport: manualele , orarele si echipamentul utilizat in
timpul orelor, etc.
e) curriculum testat: curriculum acoperit de teste ori subiecte de examene.
f) curriculum invatat sau realizat : ceea ce elevii invata in realitate
. Acesta nu este acelasi lucru cu ceea ce se masoara prin teste sau prin
examene si poate avea un cadru mai larg decat curriculum testat .
Este de la sine inteles ca oricare din aceste curriculumuri sunt opera
unor adulti.De asemenea cei chemeti a pune in aplicare , a implenta asemenea
curriculumuri - cadrele didactice - sunt, la randul lor , adulti. In acest
sens elevul, copilul sau adolescentul , este exclus din propriul sau program
de educatie.
Alti autori5 considerand conceptul de curriculum alaturi de cele de abordare
sistematica , taxonomia obiectivelor pedagogice si tehnologia educatiei
ca un concept aflat in expansiune incearca sa-i prezinte cateva caracterstici
definitorii si unele din meritele sale.Astfel, intrucat cadrele didactice
de la noi sunt familiarizate cu notiunea de "didactica" notiune
ce presupune descrierea , explicarea si clasificarea componentelor procesului
de invatamant (educatori, educati, obiective , principii, continuturi,
metode , mijloace, evaluare, forme de organizare) precum si descrierea
functiilor fiecareia dintre aceste componente se apeleaza la o comparatie
intre " didactica " si " curriculum ".Acesta din urma
ia in consideratie evenimentele care se petrec in clasa acordand o atentie
deosebita studierii si punerii in valoare a interactiunilor intre componentele
procesului de invatamant.Se subliniaza faptul ca nu se poate pune "
carul inaintea boilor " (nu se pot defini, de exemplu , continuturile
inaintea sau independent de obiective, cum se intampla in invatamantul
nostru unde continuturile sunt date in programe iar profesorii trebuie
sa defineasca obiectivele operationale presupuse , probabil , de cei ce
au conceput si elaborat programele analitice ).
Toate componentele curriculumului - idealul educatiei, finalitatile educatiei,
obiectivele generale si oparationale, continuturile, metodele, mijloacele
didactice, formele de organizare a invatarii, locul invatarii,evaluarea
performantelor , modalitatile de articulare intre educatia formala , nonformala
si informala, continuturile latente sau implicite, calitatea vietii scolare,
stilurile pedagogice -
sunt in relatie reciproca fiecare cu fiecare si in ansamblul lor .
Educatia se desfasoara in spirala avand ca punct de pornire definirea
sarcinilor si obiectivele educationale6; a doua etapa consta in planificarea
unui sistem de evaluare apoi , se pregateste si se pune in aplicare procesul
de predare - invatare propriu - zis, pentru ca , in final sa se pune in
aplicare evaluarea, ciclul reluandu-se cu definirea altor obiective. Pregatirea
unui proces de invatare in spiritul curriculumului presupune un efort
mult mai mare decat elaborarea unor planuri, programe si planificari anuale
si trimestriale la fiecare disciplina. In planificarea curriculara se
iau in considerare elevii si clasele, nu materiile separat. Acest fapt
implica o operare sistematica intre profesorii aceleiasi clase si intre
acestia si cei de la clasa precedenta. Aceasta pregatire aprofundata ,
care se realizeaza inaintea inceperii anului scolar, simplifica activitatea
ulterioara a cadrelor didactice si evita aparitia de " rupturi"
intre diferitele secvente ale activitatii.
Dupa cum se observa si acesti autori pornesc de la premiza ca un curriculum
este opera adultilor . In procesul de planificare elevii nu sunt vazuti
ca participanti directi si doar ca factori care trebuie luati in considerare
in dezvoltarea curriculumului.
Alti autori 7 definesc curriculumul ca " un set de discipline"
, " continutul invatamantului ","un set de materiale ","un
sete de obiective de performante","experienta invatarii dirijate",
sau "tot ce se intampla in interiorul sau este dirijat de o institutie
de educatie , incluzand orientarea elevului si relatiile interpersonale
intre profesori si elevi ", intrucat educatia este vazuta "ca
un efort deliberat, sistematic si sustinut de a transmite , evoca sau
insusi cunostinte, atitudini, valori , deprinderi si sentimente precum
si orcare alta invatare care rezulta din acest efort, intentionata sau
neintentionata ".8
In capitolul "Cum se planifica un curriculum ?" si in cel referitor
la "Planificarea curriculumului la nivelul scolii " vom reveni
pe larg la aceste probleme .
In aceste conditii se intelege ca atat procesul de planificare, elaborare,
dezvoltare, proiectare, inovare, reinnoire, implementare a curriculumului
cat si curriculumul ca produs , este rezultat al reprezentarilor , ideilor,
credintelor , cunostintelor de orice natura ale diverselor categorii de
adulti care sunt implicati in acest proces . In acest sens curriculumul
suporta o serie de influente care ii dau o forma si un continut distinctiv
de la o tara la alta sau de la o comunitate la alta .Prezentam mai jos
grupate, in scop euristic, aceste tipuri de influente:
Influente politice
Cultura politica a unei tari influenteaza in mod clar curriculumul sau
national.De exemplu regimurile autoritare prezinta trasatura puternica
a centralizarii politicilor educationala pe cand cele democratice tind
spre descentralizare.Exista , desigur, si exceptii. Franta este un stat
democratic cu un curriculum national formulat pe deplin de catre o autoritate
centrala lucru care se realiza si se realizeaza si in tari care au avut
sau au inca regimuri autoritare: Cuba, Guineea, China, fosta URSS, fosta
Romanie. Toate aceste tari au avut sau au un curriculum national foarte
centralizat , influentat puternic de catre filozifia politica a guvernelor
lor. In contrast , sistemele federale cum sunt acelea din:Australia, Canada,
Nigeria sau Statele Unite permit ( cel putin in principiu) o autonomie
semnificativa pentru regiunile locale in determinarea curriculumului.Se
poate spune totusi ca si aceste tari au un curriculum national deoarece
istoriile lor au facut ca practicile educationale din diverse regiuni
sa aiba trasaturi comune cel putin din punct de vedere academic si organizational.
Presiunile politice pentru schimbare ii conduc adesea pe guvernanti sa
solicite reforme educationale care sa poate influenta curriculumurile
in intreaga tara .Totusi influentele politice suportate de curriculumurile
din aceste tari deriva, in practica, de la autoritatile si grupurile regionale
si locale9.
Influente economice
Structura si necesitatile unui sistem economic national influenteaza
curriculumul de si nu todeauna aceste infuente sunt usor de identificat.Unii
autori au argumentat ca un curriculum national - de exemplu , practica
diferentierilor curriculare (numite uneori filiere )- intentioneaza adeseori
sa pregateasca tinerii pentru pozitii circumscrise caracteristicilor mincii
industriale moderne10.Altii au descris functii si scenarii implicate in
structurarea curriculumului si in functionarea unui sistem de invatamant
national cautand sa defineasca limitele in care sistemul economic al unei
natiuni sa dea forma curriculumului sau11.
Uneori , ingrijorarile asupra economiei nationale pot influenta schimbarile
curriculare. Apelurile la " inapoi la fundamente " (Back to
Basics )(In Statele Unite in anii 1980) sau " sa facem saltul catre
o economie industriala" (URSS in anii 1930) conduc adesea la masuri
de reforma care intentioneaza ca scolile sa produca persoane pregatite
pentru cerinte economice. Schimbarile tehnologice ( de exemplu, utilizarea
crescanda a computerelor) influenteaza de asemenea curriculumurile. In
sfarsit , constientizarea impactului economiei asupra calitatii vietii
poate de asemenea sa dea forma continutului curricular vazut de exemplu
in incercarile de a introduce educatia pentru mediu12.
Influente sociale si culturale
Religia are, in mod traditional, o profunda influenta asupra trasmiterii
culturale, de exemplu , prin ritualuri, procese de initiere si alte obiceiuri.
De asemenea, religia influenteaza curriculumurile nationale in cel putin
doua moduri. Implicit, ea poate avea o influenta negativa in sensul ca
problemele si intrebarile religioase nu sunt incluse in curriculum si
explicit, in sensul ca ea poate da o forma mult prea accentuata curriculumurilor
( de exemplu in sistemele de invatamant islamice sau budiste).
Ideologiile si practicile educationale curente influenteaza forma curriculumului
prin presupozitile pe care se bazeaza .De exemplu, conceptia ca invatarea
inseamna insusire de cunostinte duce la o forma a curriculumului ca o
insiruire logica de cunostinte sistematizate , iar ideologia determinismului
social duce la organizarea invatamantului pe clase si colective in care
individualizarea este greu de obtinut iar autonomia individuala este negata.
Infuente intelectuale
In sens literal ideile si reprezentarile asupra educatiei au avut de-a
lungul istoriei un impact asupra formarii curriculumurilor nationale .
Totusi in anumite momente punctele de vedere ale anumitori indivizi au
dat forma si au motivat schimbarile produse in practica educationala.
Figuri binecunoscute din istoria si traditia educatiei si pedagogiei cum
ar fi Comeniuis , Rousseau, Pestalozzi, Herbart si Dewey sunt creditate
ca fiind acelea care au schimbat atat teoriile cat si practicile educatiei.
Totusi , modul in care acesti ganditori influenteaza in realitate pe educatorii
de pretutindeni ramane un subiect complex pentru cercetare si dezbatere
in continuare. Interesul in identificarea originilor ideilor pedagogice
importante si in urmarirea influentei lor asupra educatiei publice a dat
nastere unui domeniu de studiu din ce in ce mai complex numit istoria
curriculumului.
Revenind la probema fundamentala a educatiei , aceea a relatiei dintre
copii si adulti, in organizarea sistemului de invatamant si in continuturile
invatamantului se observa ca adultii (decidenti, planificatori si realizatori
de programe, cadre didactice , administratori, parinti) sunt orientati
de anumite presupozitii cu privire la educatie . In tara noastra traditia
, mentalitatile si obisnuintele formata in perioada educatiei de tip comunist,
precum si lipsa de informatii cu privire la modalitatile alternative de
organizare a educatiei, au creat unele tipuri de reprezentari mentale,
adevarate paradigme care creaza bariere psihologice si institutionale
in calea reformei. Intentionam a prezenta in continuare un sumar al acestor
"paradigme". Ele se interrelationeaza si se conditioneaza reciproc
astfel incat sunt foarte greu de eliminat.
*Invatamantul trebuie sa fie centralizat.Responsabilitatea fata de educatia
copiilor si fata de continutul acesteia apartine Ministerului Invatamantului.Ca
atare este sarcina Ministerului sa realizeze planuri si programe de invatamant,
sarcina cadrelor didactice fiind aceea de a transmite cunostintele cuprinse
in programe , copiilor.
*Invatamantul se bazeaza pe reguli si regulamente astfel incat agentii
directi ai educatiei institutionalizate sa fie responsabili doar de aplicarea
acestor reguli si regulamente. In acest fel actul pedagogic este depersonalizat.
*Structura si continutul invatamantulul sunt supuse unui determinism
socio-economic si unei politici de cadre. Ne intrebam a cui responsabilitate
este aceea a planificarii politicii de cadre in contextul unei societati
democratice , pluraliste ?
*Invatarea inseamna insusirea de cunostinte. Chestionarele aplicate
cadrelor didactice participante la cursurile de perfectionare organizate
la Casa Corpului Didactic din Drobeta Turnu -Severin , in care se solicita
un raspuns la intrebarile :"Ce intelegeti prin invatare ?" si
"Care sunt sarcinile principale ale cadrului didactic ?" ne-au
aratat ca exista un model cultural al invatarii inteleasa doar ca insusire
de cunostinte, prin parcurgerea programei analitice.
*Educatia trebuie realizata cu norma . Acest lucru este valabil din
doua perspective: cadrul didactic este renumerat pentru numarul de ore
prestate indiferent de calitatea prestarii ; pe de alte parte planul de
invatamant prevede un anumit numar de ore - norma - pentru fiecare disciplina
.
*Invatamantul pregateste pentru examene . Aprecierea succesului sau
a esecului unei scoli se face pe baza numarului de elevi reusiti la examenele
de admitere si dupa numarul premiilor obtinute la olimpiadele scolare
. Relevanta sociala a rezultatelor invatamantului nu este luata in considerare.
De altfel se observa in ultimii ani ca invatamantul romanesc produce someri
intrucat un numar foarte mic de absolventi de liceu reusesc sa se angajeze
si aceia in meserii pentru care nu au fost pregatiti.
*Invatamantul se realizeaza prin diviziunea muncii. Fiecare cadru didactic
este responsabil de parcurgerea programei la propria disciplina fara a
se interesa de continutul si obiectivele celorlalte discipline . Chiar
modul de organizare a cadrelor didactice pe comisii metodice de specialitate
sugereaza o demarcatie neta intre discipline , de si documentele oficiale
exprima cerinta interdisciplinaritatii.
*Invatamantul este orientat academic. Accentul principal e pus pe insusirea
stiintelor ca limbaj si pe rezolvarea unor probleme care dezvolta o gandire
logica de tip algoritmic si care nu au nici o tangenta cu viata si experienta
cotidiana si personala a elevilor.
Efectele acestor "reprezentari mentale" sunt vizibile la nivelul
vietii sociale. Printre acestea enumeram:
*Utilizarea unor programe analitice unice pentru intregul invatamant
obligatoriu genereaza o uniformizare mentala a populatiei scolara. Daca
ar fi posibil din punct de vedere temporal , in acelasi timp toti elevii
de clasa a VI-a , de exemplu , din intreaga tara ar trebui sa-si insuseasca
acelasi continut , iar acest fenomen n-ar deranja pe nimeni. De asemenea
, baremurile utilizatye la diversele tipuri de examene sugereaza incadrarea
in aceeasi schema de gandire, in aceeasi uniforma menatla .
*Modul de organizare a invatamantului pe clase si lectii duce la promovarea
obedientei ca forma a succesului . Elevul care reproduce lectiile si respecta
tot ceea ce ii spune profesorul fara a-si exprima opinii proprii este
apreciat pozitiv .Elevul care pune intrebari este adesea pedepsit prin
faptul ca se abate de la continutul programei si-i deranjeaza sau ii intarzie
pe ceilalti.
*Realizare de scoli "mamut", cu peste 2000 de elevi in orasele
tarii genereaza un anumit " comportament de turma" intrucat
nu exista nici timpul nici spatiul necesar individualizarii si luarii
in considerare a problemelor fiecarui elev in parte. Toti trebuie sa se
supuna acelorasi reguli altfel programul nu poate fi respectat. De exemplu,
intr-o scoala generala in care erau instruiti peste 800 de elevi pe serie
exista cerinta iesirii din clasa in timpul pauzelor ceea ce insemna 3
elevi pe metru patrat de coridor, iar in pauza mare acesti 800 de elevi
trebuiau sa iese , sa faca gimnastica de inviorare in curtea scolii si
sa intre din nou in clase in interval de 10 minute (600 secunde).
*Prin modul de desfasurare al lectiilor si de planificare pe obiective
, precum si prin metodele de invatamant posibil de utilizat in conditiile
supraincarcarii programelor s-a realizat un mod de "automatizare
a actului gandirii ".
Toate aceste neajunsuri , ca si multe alte de asemenea , consideram
ca se datoreaza modului cum este realizat curriculumul.Pentru a intelege
mai bine notiunea de curriculum si propunerile noastre din capitolele
urmatoare vom apela la tehnica metaforei si vom considera curriculum ca
un drum pe care elevul trebuie sa-l parcurga de-a lungul perioadei de
scolarizare, dar si in fiecare zi de scoala. In fiecare an de studiu si
in fiecare ora el trebuie sa-si insuseasca , sa-si ia in bagaj si sa care
cu el cunostintele predate la fiecare discipline ( vezi desenuri) .Fiecare
cadru didactic este responsabil de propria disciplina ca de o livada proprie
. Unii profesori ofera direct "fructele " livezilor lor, altii
ii invita sau ii pun pe elevi sa le culeaga . Din cand in cand profesorii
evalueaza cantitatea de "fructe " existenta in bagajul elevilor,
dar nu sunt interesat de "compotul" sau , uneori, "borhotul"
care se produce in "sacul" fiecarui elev din combinatia tuturori
acestor "fructe. Este de la sine inteles ca elevii insisi sunt interesati
sa pastreze numai acele " fructe " si sa se intereseze numai
de acele " livezi " pe care le considera necesare pentru trecerea
unor examene.
In activitatile umane mijloacele tind sa devine scopuri . De exemplu
, functionarea unui spital care este un mijloc inlocuieste ingrijirea
bolnavilor (un scop ) astfel incat se poate auzi la miezul nopti o sora
trecand prin saloane si strigand :"Desteptarea , ca e timpul sa va
luati somniferele !". In acelasi fel disciplinele scolare au inceput
ca mijloace si au devenit scopuri in sine . Aztazi in majoritatea claselor
faptul ca disciplinele sunt mijloace , instrumente proiectate pentru dezvoltarea
unori capacitati psihice si pentru insusirea culturii nu are nici o consecinta.
Mult mai importante sunt istoria , vocabularul , metodologia si procedeele
disciplinelor insele . Chiar si cei mai constienti de inadecvarea studiilor
specializate -adeptii interdisciplinaritatii- nu resping organizarea studiilor
pe baza de discipline . Ei stiu ca experienta umana nu poate fi realizata
pe deplin prin incercarile de a o "potrivi" intre granitele
unor discipline de studiu izolate .
Pentru a ne reintoarce la metafora "drumului" trebuie sa observam
ca un drum planificat dinainte trebuie sa duca undeva . Intr-o societate
cu economie planificata la capatul drumului fiecarui elev i se oferea
un alt drum al vietii : un loc de munca, un loc in invatamantul superior.
In conditiile unei societati democratice si pluraliste trebuie se ne intrebam
daca " drumul" asa cum a fost inteles pana acum mai duce undeva.
Si, daca nu , atunci cum poate fi proiectat alt "drum" ? Deasemenea
trebuie sa ne intrebam daca toti elevii trebuie sa mearga pe acelasi "drum".Cine
legitimeaza "drumul" ales ?
Exista oare cai alternative pentru a ajunge la aceleasi finalitati ? Si
care sunt acele finalitati care , in acelasi timp sa se poata potrivi
fiecarui tanar dar sa nu uniformizeze.
Consideram ca educatia nu trebuie sa aiba neaparat functii economice,
culturale, de reproductie, etc. Functiile educatiei sunt acelea de a facilita
relatiile individului.
In primul rand educatia trebuie sa faciliteze relatia individului cu semenii
sai ceea ce inseamna insusirea limbii , codurilor si mijloacelor de comunicare
, a unei culturi comune , etc.
In al doilea rand educatia trbuie sa faciliteze relatiile individului
cu sine insusi,adica sa realize "randuiala lucrurilor dinlauntru"
,echilibrul psihic necesar supravietuirii in societatea contemporana.
In al treile rand educatia trebuie sa faciliteze relatiile individului
cu mediul natural si artificial , prin intelegerea si cunoasterea acestui
mediu , dar si prin capacitatea de a actiona in concordanta cu acesta
.
In sfarsit, dar nu in ultimul rand , educatia trebuie sa facilteze relatiile
individului cu ceva mai presus de sine si de lume ,cu spiritul sau divinitatea
.Fra un scop care sa fie mai inalt decat simpla existanta cotidiana si
care sa calauzeasca viata fiecaruia dintre noi omul nu-si afla rostul.
In lucrarea "Scrisor despre logica lui Hermes" Constantin Noica
afirma ca cea mai filozofica inventie a omenirii este senila. Odata cu
inventarea senilei omul a inventat nu numai un mod de deplasare ci "deplasarea
cu drum cu tot ".A re-inventat drumul care se asterne siesi. Daca
un curriculum poate fi astfel proiectat incat de-a lungul "drumului"
parcurs in scoala de catre elev acesta sa-si ia " drumul" cu
sine si nu ceea ce se gaseste alaturi de "drum" atunci putem
spune ca fiecare are propriul sau "drum" in viata pe care si-l
construieste singuri.
Aceasta inseamna ca o planificare curriculara nu se poate realiza centralizat
ci la nivelul scolii pe baza de proiecte comune ale elevilor si cadrelor
didactice. Este tocmei ce incercam sa propunem in capitolele finale ale
acestei lucrari.
|
În acest curs:
- Conceptul de curriculum
- Dezvoltarea curriculumui
- Scurt istoric
- Cum se planifica un curriculum
- Curriculum si cultura educationala
- Dezvoltarea curriculumului la nivelul scolii
- Curriculum si democratie
- Curriculum si invatare
- Curriculum si reforma
- Respectul de sine
- Ce este un proiect
- PCM
- PCS
- PUC
- Tendinte de reforma in S.U.A.
Rãsfoieste cursul
|