|
CAPITOLUL 1: INTRODUCERE ÎN STUDIUL POLITOLOGIEI
1.1. Aparitia si evolutia stiintei politice
Inca din cele mai vechi timpuri oamenii au fost preocupati de cunoasterea,
stapanirea si studierea societatii, a cadrului in care traiesc si isi
desfasoara activitatea. In consecinta, ea a fost analizata atat in ansamblul
ei, ca intreg, cat si in domeniile si partile ei ce o compun. Dintre stiintele
care sunt preocupate de descifrarea esentei societatii, a proceselor si
legitatilor devenirii ei, un loc aparte il ocupa si politologia.
In cadrul oricarei societati, indiferent de natura si nivelul ei de dezvoltare,
politicul si politica au constituit activitati umane fundamentale, o functie
esentiala a sistemului social. Drept urmare, orice investigatie profunda
si detailata a oricarui sistem social, inclusiv a conditiei umane, nu
se poate realiza fara o analiza a politicului.
Istoriceste, primele elemente ale gandirii social-politice apar inca din
antichitate, de care se leaga insasi etimologia termenului. Notiunea de
politologie vine de la cuvintele grecesti polis-stat, cetate si logos-stiinta,
adica stiinta despre stat, despre putere. De-a lungul vremii, aceasta
notiune a imbracat diferite acceptiuni cum ar fi: arta de guvernare, de
conducere, de politica, pana la termenul modern de politologie. Denumirea
noua, moderna de politologie a aparut in 1954 si a fost pusa in circulatie
de politologul german Eugen Ficher Baling si de francezul A. Therive.
Atat in antichitate cat si in feudalism, intre stiintele care studiau
societatea nu exista o democratie, o individualizare, drept urmare, elemente,
cunostinte despre societate vor fi nediferentiate, cele specifice filosofiei
sau politicii se vor intersecta, suprapune cu cele economice, sociale
sau religioase. In primele sale manifestari gandirea politica a aparut
si s-a dezvoltat fie in interiorul filosofiei, ca filosofie politica in
Grecia antica, fie in stransa legatura cu juridicul, in Roma antica. In
toate cazurile, atat asupra politologiei cat si a celorlalte stiinte sociale,
a cunoasterii in special, a societatii in general in epoca sclavagista
si medievala isi va pune amprenta religia. In feudalism viata si gandirea
politica se vor afla sub puternica influenta a dogmei teologice si a bisericii,
stiintele in totalitatea lor, vor fi integrate teologiei, devenind ramuri
ale acesteia, iar dogma teologica devine axioma politica a societatii.
Procesul de disociere a stiintelor, a celor sociale in special de teologie
si de morala crestina va incepe odata cu descompunerea societatii feudale.
Renasterea prin spiritul sau laic si stiintific isi va pune pecetea asupra
evolutiei tuturor stiintelor, inclusiv a celor politice. Ganditori de
seama ai acestei perioade, dar mai ales a perioadei moderne N. Machiavelli,
Th. Hobbes, J. Bodin, iluministii francezi Voltaire, Montesquieu, Rousseau
in lucrarile lor social-politice s-au pronuntat pentru individualizarea
stiintei politice, pentru constituirea ei intr-o stiinta de sine statatoare.
Disocierea politologiei, individualizarea ei ca stiinta de sine statatoare
a inceput abia la mijlocul secolului al XIX-lea, odata cu cresterea considerabila
a rolului si locului politicului in domeniul cunoasterii teoretice si
a practicii sociale. Acest proces de emancipare a stiintei politice s-a
desfasurat in doua etape:
a) prima la mijlocul secolului al XIX-lea si a vizat in principal, desprinderea
politologiei impreuna cu sociologia de celelalte stiinte socio-umane;
b) cea de a doua etapa s-a consumat catre sfarsitul secolului al XIX-lea
si a constat in separarea stiintei politice de sociologie, fenomen asociat
si cu aparitia noului sau sens si continut de stiinta a studierii politicului
si tot ce tine de acesta.
Acest proces a determinat aparitia in SUA in 1880 la Colegiul din Colorado
a primei scoli si catedre de stiinte politice. In perioada interbelica
si indeosebi postbelica, studierea politologiei in SUA, in Europa apuseana
si nordica, Canada si Japonia s-a generalizat, atat ca stiinta cat si
ca obiect de invatamant. Astazi in lumea civilizata si democratica nimeni
nu mai poate concepe realizarea si functionarea sistemului politic, a
omului modern fara o cultura politica infaptuita pe calea institutionalizata.
In Romania, nici in perioada interbelica si cu atat mai putin postbelica,
politologia nu a existat nici ca disciplina de studiu si nici ca stiinta
de cercetare a fenomenului politic. In perioada interbelica politicul
era investigat din perspectiva istorica sau sociologica in stransa interactiune
cu acestea. In perioada dominatiei comuniste, ceea ce se realiza in domeniul
politicului era in realitate o indoctrinare a oamenilor cu ideologia totalitara
comunista. Astazi in conditiile refacerii vietii si sistemului politic
democratic, a necesitatii formarii si pregatirii cetatenilor, a racordarii
invatamantului romanesc la cel european si universal, studiul stiintei
politice a devenit o necesitate.
1.2. Obiectul de studiu al politologiei
Precizarea obiectului unei stiinte in general si in mod deosebit al unei
stiinte sociale, cum este cazul politologiei, este o problema extrem de
dificila, complexa si care presupune un permanent proces de definire si
redefinire. Dificultatea acestui proces decurge din complexitatea si dinamica
vietii politice contemporane, din marea explozie informationala, precum
si din aparitia a numeroase stiinte de studiu a societatii, in special
a celor de granita cu politicul.
Stabilirea obiectului de studiu al stiintei politice impune precizarea
unor elemente preliminare cum ar fi: domeniul sau distinct de studiu;
notiunile, categoriile, conceptele procesele si legitatile specifice cu
care aceasta opereaza; functiile indeplinite in domeniul cunoasterii,
a interdisciplinaritatii si mai ales in practica sociala; locul pe care
respectiva stiinta il ocupa in sistemul stiintelor sociale si politice;
utilitatea si eficienta sa sociala.
Definirea obiectului politologiei a nascut si dezvoltat o diversitate
de opinii, pozitii in gandirea contemporana, care pot fi sintetizate in
trei mari orientari:
a)Politologia - stiinta a studiului statului
Este o orientare mai veche, ea fiind prezenta inca dinainte de Montesquieu
ea aducand in sustinerea sa urmatoarele argumente:
- insasi etimologia termenului de politologie polis-stat si logos-stiinta,
adica stiinta care are ca obiect de studiu statul, puterea si institutiile
sale;
- statul ar fi cea mai veche si mai importanta institutie politica a societatii,
cu un rol central in sistemul politic, fapt ce ar presupune de asemenea
studiul acestuia de politologie.
O asemenea orientare nu este acceptata de cei mai multi politologi care
la randul lor aduc contra argumente:
- termenul initial de politologie nu avea in vedere sensul, continutul
actual, ci el se referea la politica, putere, conducere in general, iar
statul era conceput si ca o comunitate sociala, nu numai ca o institutie
politica;
- asa cum o dovedesc ultimele cercetari statul nu este cea mai veche institutie
politica a societatii, ea a fost precedata de altele. Chiar daca este
cea mai importanta institutie a sistemului politic, dar nu unica, importanta
ei decurge tocmai din existenta celorlalte si interactiunea cu acestea;
- statul este studiat si de alte stiinte cum ar fi cele economice, juridice,
filosofice fapt ce ne poate conduce la ideea ca si aceste stiinte ar trebui
sa aiba ca obiect de studiu statul;
- politologie-stiinta a statului inseamna o ingustare nejustificata a
obiectului acestei discipline. Importante elemente ale sistemului politic
ca partidele politice, puterea, spiritualitatea politica, norma, conduita
si activitatea politica ar ramane in afara obiectului sau de studiu.
b) Puterea politica - obiect de studiu al politologiei
Este o orientare destul de raspandita in cadrul gandirii politice contemporane,
atat nord americane George Catalin, Harold Lasswel cat si din Europa apuseana
M. Duverger, R. d'Aron etc. Asa de exemplu, Herman Haller in lucrarea
sa Stiinta politica, referindu-se la obiectul de studiu sustine ca "
aceasta graviteaza mai ales in jurul problemei obtinerii, consolidarii
si distributiei puterii politice".
Argumentul fundamental in cazul acestei orientari este acela ca puterea
constituie obiectivul oricarei actiuni politice, ca aceasta se afla in
centrul politicii.
Si fata de aceasta orientare marea majoritate a cercetatorilor si politologilor
aduc contra argumente.
Ca si statul si puterea politica este doar o componenta a sistemului politic
si nu politicul ca atare. In nici un caz, ea nu este in masura sa acopere
sistemul politic.
Insasi notiunea de putere, definirea acesteia nu este pe deplin elucidata
in stiinta politica, existand tendinta de extindere a sferei acesteia
si asupra unor elemente nepolitice sau dimpotriva de restrangere a acesteia
numai la aspectele autoritatii. In aceste conditii, cu atat mai mult se
ridica semnul intrebarii asupra capacitatii puterii de a "umple"
continutul politicului;
Nici in cazul relatiei stiinta politica-stiinta a puterii, politicul nu
este in totalitatea sa studiat ci, dimpotriva, importante elemente ale
acestuia, cum ar fi: institutiile politice, spiritualitatea, relatiile
politice etc., raman in afara investigatiei acesteia.
c)Politicul-obiect de studiu al politologiei
Politicul in multitudinea si diversitatea formelor sale de manifestare
si exprimare trebuie sa constituie obiectul de studiu al stiintei politice.
Politologia este o stiinta de sinteza, de analiza in ansamblu a politicului
si politicii, a genezei, esentei proceselor, legitatilor si relatiilor
specifice acestuia.
Referindu-se la acest aspect politologul roman O. Trasnea precizeaza "esenta,
geneza si legitatea dezvoltarii politicului ca fenomen social complex,
dar specific trebuie sa constituie obiectul de studiu al politologiei.1"
Sintetizand, politologia studiaza si explica natura si esenta politicului,
geneza si dinamica lui, precum si rolul pe care il are in realitatea complexa.
Ea nu este nici o pseudo-stiinta, asa cum o prezinta ideologul francez
Gaston Bouthaul2 sau un capitol teoretic al sociologiei ca la R. Aron3.
Evident ca nici politologia nu este in masura sa epuizeze intreaga cercetare
a politicului, dar ea este singura care o face de la nivel de ansamblu,
de sinteza si din acest punct de vedere este unica stiiinta din cadrul
stiintelor politice capabila prin studiul ei, sa acopere intreaga sfera
de cercetare a politicului.
1.3. Locul politologiei in sistemul stiintelor sociale si politice
Fiind o stiinta a studiului societatii, a politicului, politologia face
parte atat din cadrul stiintelor sociale, cat si a celor politice. Ea
se afla in relatii de comunitate, dar si de identitate, particularitate
cu stiintele sociale: istoria, filosofia, economia, politologia. Relatia,
raportul de comunitate dintre politologie si stiintele sociale decurge
din faptul ca toate au ca obiect de studiu societatea. Particularitatea,
individualitatea dintre politologie si stiintele sociale vine de la domeniul
distinct de studiu al societatii, specific fiecarei stiinte in parte.
Intre politologie si stiintele sociale se naste, se dezvolta relatii de
interactiune, interdependenta, de complementaritate reciproca. Cunostintele,
datele, informatiile acestor stiinte sociale sunt folosite de politologie
in studiul politicului. La randul lor si aceste stiinte se pot folosi
de datele si cunostiintele oferite de politologie, contribuind astfel
la o analiza detaliata si profunda a societatii.
Un al doilea plan al relatiilor, raporturilor este cel dintre politologie
si stiintele politice de ramura: filosofia politica, sociologia politica,
antropologia politica, doctrina politica, stiinta puterii, stiinta partidelor,
etc. Acest raport impune atat precizarea elementelor de comunitate intre
politologie si stiintele politice de ramura, dar indeosebi si mult mai
important, a celor de distinctie, de individualitate.
Sociologia politica este domeniul sau ramura specializata a sociologiei
ce studiaza viata politica in complexitatea ei, ca zona, sfera sau compartiment
al vietii sociale globale, ce analizeaza politicul in contextul sistemului
social total integrat in functionalitatea sociala generala4.
Referindu-se la relatia de apropiere, de comunitate intre politologie
si sociologia politica, Gabriel Almond sustine ca ele reprezinta "o
reflectie concentrata asupra organizarii politice a societatii"5.
Pentru o pozitie de apropiere, de disparitie a granitelor rigide dintre
cele doua stiinte, dar nu pentru o identitate se pronunta si cercetatorul
roman Mihu Achim, care considera ca sociologia si politologia se afla
"intr-o miscare convergenta, acum suprapunandu-se in multe privinte"6.
Filosofia politica este aceea stiinta politica de ramura care abordeaza
politicul din perspectiva filosofica, cu categoriile, principiile si procedeele
specifice filosofiei. Ea are in vedere mai mult impactul pe care politicul
si politica il are din perspectiva filosofiei asupra conditiei umane,
a semnificatiei si valorii pe care faptul politic o are in raport cu omul.
Fata de cunoasterea stiintifica a politicului, in actiunea politica, filosofia
are o valoare epistemologica, atitudinala, cognitiva si valorizatoare.
Asa cum precizeaza si Ovidiu Trasnea, intre filosofie, politica si stiintele
politice exista o "interdependenta necesara"7.
Antropologia politica este o ramura a antropologiei sociale ce s-a constituit
relativ tarziu ca specializare politica si urmareste analiza, descrierea
structurilor si proceselor din sistemele politice ale comuitatilor tribale
contemporane.
Altfel spus, aceasta ramura a stiintelor politice studuiaza comunitatile
lipsite de structuri politice spcializate sau, asa cum le numea Marcel
Prélot, "societati non politificate"8.
Relatiile de comunitate dintre politologie si stiintele politice sunt
date de politic, care constituie domeniul comun de studiu al tuturor acestor
stiinte.
Individualitatea acestor stiinte vine din modalitatea lor diferita de
analiza a politicului, de studiul general al politicului sau a unor segmente
partiale ale acestuia; metodele si tehnicile folosite in investigarea
fenomenului politic; scopul, utilitatea si finalitatea acestei cercetari;
rolul pe care acestea il au in procesul general al cunoasterii si al practicii
sociale.
Politologia este singura stiinta politica care studiaza politicul in ansamblul
sau, pe cand celelalte stiinte politice cerceteaza doar unele segmente,
parti ale acestuia. In studiul sau, politologia porneste de la conditiile
generale ale societatii, rezultatele cercetarii sale fiind un bun al intregii
societati, ele regasindu-se in cadrul spiritualitatii politice generale
ale societatii; in ideologiile, programele, strategiile unor partide,
forte social politice. Nefiind legata de un anumit emitent politic, sau
neafandu-se in serviciul acestuia, politologia realizeaza o cunoastere
obiectiva, cat mai apropiata de realitatea social-politica.
In schimb, alte stiinte politice cum ar fi cazul sociologiei sau al doctrinei
politice, legate de un anumit emitent politic, analizeaza doar anumite
aspecte, segmente ale politicului, folosesc anumite metode, tehnici cum
ar fi chestionarul, dialogul, iar cunostintele dobandite servesc cu precadere
emitentului sau celui care a lansat comanda sociala ca in cazul sociologiei
politice. De asemenea, aceste cunostinte date in diferite forme si intensitati
au un caracter partinic, partizan, ideologic. In special, doctrinele politice
fiind asociate unor anumite forte social-politice, partide, clase, grupuri
sociale, ele vor reflecta, interpreta si aprecia realitatea politica in
functie de interesele acestora, de pe pozitiile si conditiile lor sociale.
Concluzionand putem aprecia ca relatiile de interdependenta, interdisciplinaritate
si complementaritate se mentin si se amplifica intre politologie si stiintele
politice de ramura. Astazi ca urmare a cresterii rolului politicului in
societate se amplifica si consolideaza statutul sistemic si plurivalent
al politologiei, ea impunandu-se tot mai mult ca o stiinta fundamentala
cu rol coordonator in studiul politicului si al stiintelor politice.
1.4. Functiile politologiei
Ca teorie generala a politicului, politologia exercita in cadrul societatilor,
in special a celor democratice o serie de functii. Prin aceste functii,
ea isi exprima, manifesta, rolul, utilitatea si eficienta sociala.
Amploarea acestor functii, utilitatea lor nu sunt aceleasi in toate societatile
si sistemele sociale, ci ele sunt, in mare masura determinate de o serie
de factori, cum ar fi:
- natura regimului social si a fortelor social-politice aflate la putere;
- nivelul dezvoltarii vietii materiale si spirituale;
- gradul dezvoltarii vietii politice si in special a democratismului;
- sarcinile, obiectivele politice urmarite si realizate.
In esenta, politologia exercita urmatoarele functii:
a)functia cognitiva
Politologia realizeaza o functie de cunoastere si interpretare a realitatii
politice. Aceasta cunoastere este obiectiva, nepartinica si nepartizana,
lipsita de pozitie si incarcatura ideologica si este un bun al intregii
societati si vizeaza politicul in ansamblul sau, procesele si legitatile
sale generale.
b)functia creativa
Cunoasterea realizata de politologie se materializeaza in elaborarea unor
teorii, conceptii, doctrine si programe politice, intr-un cuvant in crearea
unor valori politice ce vor crea si fundamenta cultura politica.
Politologia nu numai ca se intemeiaza pe valori, ci ea insasi creeaza
valori, valorile politice.
c)functia praxiologica
Politologia nu este numai o stiinta teoretica, abstracta ci ea este dublata
de o importanta dimensiune praxiologica. Prin rezultatele si concluziile
la care ajunge, ea este in masura sa ofere solutii pertinente pentru imbunatatirea
si perfectionarea sistemului politic. Totodata politologia ofera modele
alternative de dezvoltare social-politica fie pentru reformarea sistemului
existent sau chiar pentru transformarea radicala a acestuia.
d) functia formativ-educativa civica si patriotica
Prin datele, cunostintele si informatiile dobandite, prin valorile politice
create si puse in circulatie, politologia contribuie in mare masura la
formare si dezvoltarea unei educatii civice patriotice si politice, a
constintei de sine a individului si a societatii.
e) functia previzionala
Singura sau impreuna cu alte stiinte sociale sau politice de ramura, politologia
poate prefigura modelele si alternativele de dezvoltare sociale si le
pune la dispozitia societatii.
In sistemul contemporan al stiintelor politice, politologia reprezinta
o disciplina fundamentala, o stiinta sociala particiulara consacrata fenomenului
politic , singura in masura sa studieze "politicul in sine"
sau dupa cum aprecia Julien Freund "politicul ca esenta autonoma".
Note bibliografice:
1. Ovidiu Trasnea, Probleme de sociologie politica, Editura Politica,
Bucuresti, 1975, p. 39-40
2. Gaston Bouthaul, Sociologie de la politique, PUF, Paris, 1965, p.7-10
3. Raymond Aron, La sociologie politique, in "Revue de l'enseignement
supérieur", nr. 1-2, 1965, p. 21-23
4. vezi Virgil Magureanu, Studii de sociologie politica, Editura Albatros,
Bucuresti, 1997, p.38
5. Gabriel Almond, A Development Approach to Political Systems, Apud V.
Magureanu, op. cit.,p. 39
6. Mihai Achim, Introducere in sociologie, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1992,
pg.30.
7. Ovidiu Trasnea, Filosofia politica, Ed. Politica, Bucuresti, 1986,
p.54
8. Marcel Prélot, Sociologie politique, Toulouse, 1973, p. 239-240
|
În acest capitol:
- Aparitia si evolutia stiintei politice
- Obiectul de studiu al stiintei politice
- Locul politologiei in sistemul stiintelor sociale si politice
- Functiile politologiei
În acest curs:
- Introducere în studiul politologiei
- Sistemul politic
- Statul - institutie fundamentalã a sistemului politic
- Puterea politicã
- Institutia Politicã Executivã. Guvernul
- Institutia Sefului Statului
- Institutia Politicã Legislativã. Parlamentul
- Partidele politice
- Cultura politicã
- Ideologia politicã
- Democratia politicã
- Regimurile politice
Rãsfoieste cursul
|