|
CAPITOLUL 11: DEMOCRATIA POLITICÃ
11.1. Aparitia si evolutia istorica a democratiei politice
Problema formei de guvernamant, amecanismelor detinerii si exercitarii
ei, a principiilor si valorilor pe care aceasta se intemeiaza, a grupurilor
si claselor sociale ce pot participa la actul conducerii sociale a constituit
o tema permanenta de meditatie si disputa in gandirea si practica vietii
sociale, ea fiind prezenta inca din antichitate. In aceste societati,
in special in cea greceasca ateniana, disputele politice in jurul puterii
privind detinerea si exercitarea ei au generat doua grupari social-politice
distincte, aristocratia si democratia, precum si doua din cele mai importante
forme de guvernamant ale acestei societati, aristocratica si democratica.
Primele conceptii teoretice si practice in legatura cu democratia dateaza
inca din antichitatea ateniana, de unde deriva si sensul etimologic al
termenului demos-popor si kratos-putere, autoritate, adica detinerea si
exercitarea puterii de catre popor. Sensul etimologic al democratiei,
de guvernare a poporului de catre acesta, continutul sau social-politic,
nu a fost acelasi in toate perioadele si societatile, el a cunoscut o
evolutie continua in functie de formele si principiile in care acesta
si-a gasit intruchiparea, de natura sistemului social, de valorile pe
care acesta s-a intemeiat, de acceptiunea data notiunii de popor si insasi
democratiei.
O prima analiza teoretica despre democratie o realizeaza Aristotel in
lucrarile sale Politica, Etica si Constitutiile. Dominat de ideea realizarii
Binelui general, el asociaza guvernamantul cu Constitutia, considerandu-le
lucruri identice, de aceea, spune el, este suficient sa cercetam cine
si in folosul cui guverneaza, pentru a sti ce fel de guvernamant are statul
respectiv si ce constitutie ii corespunde.
In Politica, vorbind despre formele de guvernamant, Aristotel considera
democratia o forma impura, fiind identica sau aceeasi cu demagogia. O
asemenea apreciere a lui Aristotel asupra democratiei isi are explicatia
in conceptia pe care o da notiunii de popor si cetatean. Pentru el notiunea
de cetatean nu era echivalenta cu totalitatea locuitorilor adulti dintr-o
comunitate sociala, ci ea se rezuma la proprietari, numai acestia puteau
intruni calitatile de cetatean, iar poporul era format din cetatenii proprietari.
Cetatenii proprietari bogati dau oligarhia, iar cei saraci demosul-democratia.
De aici, si confuzia pe care o face Aristotel intre democratie-sinonima
cu saracia sau demagogia si oligarhia cu bogatia. Iata cum rezuma el acest
fapt: "Ceea ce distinge in mod esential democratia de oligarhie este
saracia si bogatia; oriunde puterea este in mana bogatilor este oligarhie;
oriunde puterea este in mana saracilor, este demagogie".1
Fiind asimilata cu saracia si demagogia, democratia apare pentru Aristotel
o forma de guvernamant impura sau corupta la fel ca tirania.
Asa cum a fost conceputa si aplicata, democratia ateniana a avut o serie
de limite, cum ar fi:
-Ea era aplicata in cadrul unei comunitati mici-oras, cetate, rezumandu-se
la Atena si zonele limitrofe. Sfera ei de manifestare, de cuprindere a
fost mai mult teoretica decat practica, ea nefiind o forma de guvernamant
a practicii politice. Democratia nu era un fenomen, un proces permanent,
ci ea alterna cu formele totalitare, dictatoriale.
-In actiunea ei practica, democratia ateniana se baza pe egalitatea reala
a cetatenilor, data de proprietate, fiind conceputa si bazata pe proprietate.
Ea avea o sfera relativ ingusta de cuprindere a vietii sociale, inclusiv
a notiunii de popor, importante segmente ale acestuia, sclavi, femei,
oameni liberi care efectuau munci fizice erau exclusi din cadrul sau si
deci si de la exercitarea puterii;
-Alegerea magistratilor, a celor ce urmau a exercita functiile publice
se facea prin tragere la sorti, fapt ce ii diminuau din forta, capacitate,
eficienta, intrucat unii din cei desemnati puteau sa nu aiba nici o inclinatie
sau competenta in exercitarea functiilor, facand astfel din democratie
o forma de guvernamant ineficienta, incapabila de a rezolva in cele mai
bune conditii problematicile vietii sociale.
Cu toate aceste limite, democratia sclavagista ateniana care a fost cea
mai reprezentativa pentru aceasta perioada istorica, avea sa conserve
principii de baza pentru conturarea democratiei moderne si a caror valabilitate
s-a pastrat si astazi si nu pot lipsi din continutul acesteia, cum ar
fi: egalitatea tuturor cetatenilor in exercitarea puterii; alegerea reprezentantilor
puterii; posibilitatea revocarii acestora, etc.
In feudalism, ca urmare a dominarii sale de absolutismul monarhic si de
dogma teologica, democratia a cunoscut o perioada de regres. Ca forma
de guvernamant si guvernare ea dispare, ceea ce se mentine fiind numai
anumite elemente, aspecte de democratism, acestea fiind prezente in cadrul
obstilor satesti sau a republicilor orasenesti. Nici sub aspect teoretic,
democratia nu a cunoscut evolutii remarcabile in perioada feudala, abia
in secolul al XVII-lea, odata cu descompunerea acestei formatiuni sociale
si afirmarea reprezentantilor dreptului natural si a tezei contractualiste,
cel putin conceptual, teoretic, democratia realizeaza progrese. Prin continutul
laic al dreptului natural si promovarea conceptiei de egalitate intre
oameni, a dreptului participarii tuturor cetatenilor la actele conducerii
sociale, democratia cunostea o consolidare a continutului si a statutului
sau.
La randul sau, teoria contractualista, prin modul de concepere a constituirii
statului- un contract incheiat intre cetateni si autoritate pe baza bunei
intelegeri- dar mai ales prin posibilitatea si legitimitatea inlaturarii
acestuia in cazul cand autoritatea nu-si indeplineste obligatiile contractuale,
fapt ce echivala cu inlocuirea puterii, face ca democratia sa constituie
deja o alternativa politica de guvernare, de impunere a ei de catre cetateni,
de popor.
Adevarata dezvoltare atat din perspectiva conceptual, teoretica, dar mai
ales din perspectiva practicii politice, o va cunoaste democratia politica
odata cu societatea moderna capitalista, cu elaboratele doctrinar politice
ale acesteia, liberalismul, conservatorismul sau social-democratia. In
noile conditii democratia este identificata cu principiul suveranitatii
poporului, exprimata in dreptul sau de a desemna si controla guvernarea
natiunii, care este realizata de pe principii si valori noi.
O asemenea concepere a democratiei venea in intampinarea aspiratiilor
si intereselor noii clase sociale burghezia, a conceptiilor acesteia de
restructurare si reorganizare pe baze si principii noi, democratice a
puterii si a vietii politice.
111.2. Doctrina liberala si democratia politica
Axata si centrata pe individ conceput ca proprietar si intreprinzator,
pe om ca fiinta rationala, purtatoare si promotoare a propriilor sale
aspiratii si interese, doctrina politica liberala a acordat o deosebita
importanta problemei democratiei.
Liberalismul a dat o noua viziune, conceptie asupra locului si rolului
individului in societate, relatiei si a raportului sau cu politica, cu
puterea. De aici, s-a nascut teza fundamentala a liberalismului "individul
ca scop, politica ca mijloc". O asemenea teza voia sa exprime, pe
de o parte, rolul rezervat politicii in societate, iar, pe de alta parte,
sa marcheze ruptura radicala fata de conceptia feudala privind statutul
individului in societate. Noul raport, pe care liberalismul il concepea,
asigura relatiaindividului cu politica inteleasa ca putere si regim, reflecta,
de fapt, esenta democratismului politic liberal in ceea ce priveste guvernarea.
Nu individul trebuie sa se afle in slujba politicului, a puterii, ci invers,
puterea trebuie sa fie un mijloc, un instrument care sa-l slujeasca, sa-l
serveasca pe cetatean, sa-i creeze acel cadru social, economic, politic
si juridic care sa-i permita realizarea propriilor sale scopuri si interese.
Democratismul politic liberal pune in locul autoritatii traditionale si
a privilegiilor feudale, individul cu interesele si aspiratiile sale,
insotit de un larg sistem de drepturi si libertati cetatenesti, civile
si politice.
Principalul teoretician si fondator al democratismului politic liberal
din perioada moderna franceza este Benjamin Constant (1767-1830). Intregul
democratism politic liberal promovat de B. Constant are ca fundament Constitutia,
ea este actul juridic suprem al oricarei societati, fundamenteaza, reglementeaza
si orienteaza intreaga viata politica, a relatiilor dintre stat si indivizi.
Principala preocupare a lui B. Constant a fost analiza libertatii individului,
in stransa corelatie cu Constitutia: "nici o libertate fara Constitutie
si nici o Constitutie fara libertate", sustinea B. Constant. Dupa
parerea sa, afirmarea si extinderea libertatii in societatea moderna este
conditionata de limitarea puterii etatice, fapt ce s-ar putea realiza
prin opinia publica si accentuarea separarii puterilor in stat. In societatea
moderna, libertatea individului este personala, civila si cetateneasca
si consta in independenta acestuia fata de stat, fata de autoritate, afirma
B. Constant.
B. Constant a fost un adept al democratismului atenian, el sustine ca
in societatea moderna drepturile si libertatile politice trebuie sa apartina
cetateanului proprietar. Bazat pe ideea proprietatii, votul trebuie sa
fie cenzitor, iar Parlamentul sa fie reprezentantul cetatenilor proprietari.
Insasi participarea la viata politica a cetatenilor este conditionata
de proprietate. In societate, dupa B. Constant in functie de proprietate
se creaza doua categorii de cetateni: cei ce detin proprietate si care
pot participa la viata politica, iar sfera drepturilor si libertatilor
este larga, consistenta; cei ce nu detin proprietate si in consecinta
nu pot participa la activitatea politica si implicit aria libertatilor
si drepturilor este restransa. Aceasta situatie este normala si justificata
intrucat proprietatea este cea care asigura cetateanului posibilitatea
instructiei cunoasterii si de aici, competenta necesara participarii lor
la viata social-politica.
Un alt ideolog al democratismului politic liberal este Ch.Alexis Tocqueville.
Domeniul democratismului politic, caruia i-a acordat o deosebita atentie
Ch.Alexis Tocquiville, a fost cel al egalitatii, al legaturii ei cu libertatea,
in conditiile societatii democratice dezvoltate. Pentru aceasta, el a
luat ca model de studiu societatea nord-americana, unde, datorita conditiilor
specifice in care s-a nascut aceasta comunitate, oamenii au fost de la
bun inceput egali.
Alaturi de libertate, egalitatea trebuie sa constituie un principiu fundamental
al oricarei democratii. Dupa opinia sa, egalitatea trebuie sa cuprinda:
egalitatea in fata legii, egalitatea politica, egalitatea de conditii.
"Egalitatea -spune Ch.Alexis Tocqueville- este proprie fiecarui individ
dar extinsa la nivelul natiunii, ea devine dogma suveranitatii poporului."2
Un loc si rol aparte a avut in cadrul democratismului politic liberal
puterea etatica. Din dorinta de nu impieta sau ingreuna initiativa cetatenilor,
de a-i asigura posibilitatea de actiune si miscare, democratismul liberal
a conferit puterii etatice un rol-status minimal in relatiile sale cu
societatea civila si politica, cu subiectii sociali. Acest rol a constat
in a asigura acel cadru social, economic, juridic si politic necesar desfasurarii
activitatii societale, fara a-l stanjeni pe individ.
Toti fondatorii liberalismului au vazut in cresterea puterii etatice principalul
pericol al democratismului politic. Asa de exemplu, J. Bentham, desi vede
necesitatea si utilitatea statului in societate, rolul acestuia este limitat
la apararea persoanei si societatii, fara insa ca aceasta sa impieteze
initiativa individului sau sa-l constranga.
O pozitie apropiata in privinta rolului puterii etatice o are Ch. A. de
Tocqueville. De teama despotismului, a dictaturii, el se opune cresterii
rolului puterii etatice. Cel mai bine a sintetizat pozitia liberalismului
fata de puterea etatica Serge Christophe Koln "liberalii sunt cei
mai extremisti in antietatism si antisector public".3
Forma de guvernamant sustinuta si promovata de liberalism a constituit
si ea o nota distincta a democratismului politic liberal. Adversar al
absolutismului si despotismului, paradigma liberala s-a pronuntat pentru
monarhie constitutionala sau republica constitutionala, spre aceasta din
urma inclina cea mai mare parte a burgheziei, intrucat ea era mult mai
in masura sa asigure libertatea servindu-se de Constitutie si se apropia
mult mai mult de conceptiile privind democratismul politic.
11.3. Doctrina politica conservatoare si democratia politica
Desi conservatorismul nu poate fi acuzat de lipsa de democratie, fata
de liberalism, luat ca doctrina de referinta, aceasta paradigma da o alta
intelegere si interpretare conceptului de democratie, continutului ei,
modului de exprimare in practica, scopului si utilitatii sale sociale.
In teoria si practica conservatoare, democratia nu este perceputa ca o
participare larga si activa a intregului popor, ci sub diferite pretexte,
ea este redusa la segmentul aristocratic-burghez, la elita societatii.
Democratia, in sensul larg de fenomen social-politic, este privita ca
o institutie superficiala, incapabila sa asigure obiectivitatea promovarii
intereselor tuturor indivizilor si grupurilor sociale. In locul democratiei,
inteleasa ca putere a poporului, este promovata democratia elitelor, unde
calitatea si capacitatea intelectuala a acestora are rol hotarator in
conducerea societatii.
O asemenea abordare a democratiei nu este intamplatoare, ea trebuie conectata
cu conceptia naturalist-divina pe care conservatorismul o da puterii,
independenta ei fata de vointa umana si in consecinta a caracterului ei
absolut.
Daca in doctrina liberala oamenii sunt considerati liberi si egali prin
nastere si dispun de drepturi si libertati social-politice, in conceptia
conservatoare oamenii sunt inegali, au inzestrari naturale specifice si
diferentiate. Societatea conservatoare este conceputa si structurata pe
principiile inegalitatii sociale a oamenilor si claselor sociale, a prezentei
in cadrul acestora a unui grup de elita inzestrat cu capacitate intelectuala
de exceptie, de a conduce. Numai aceasta elita naturala este in masura
sa imbine regulile traditiei, ale mostenirii trecutului cu datele concrete
ale prezentului si singura capabila sa asigure stabilitatea societatii,
conducerea ferma si autoritara a ei.
Democratismul politic conservator da o alta intelegere relatiei dintre
individ-stat-societate. In gandirea si practica liberala in cadrul acestei
relatii, primatul il are individul, in schimb in reflexiile filosofice-politice
ale conservatorismului si in practica sociala, nu individul constituie
punctul de atractie, dimpotriva, individul este "topit" in cadrul
acesteia, subordonat colectivitatii si autoritatii. Omul, individul este
dependent de societate, careia ii datoreaza aproape totul si il sustine
in toate imprejurarile.
Statul in raport cu individul este un organism generat de legi proprii,
independent de vointa oamenilor. El imbratiseaza toate activitatile si
interesele individului, fiind "punctul de sustinere al tuturor nevoilor
reale fizice si morale", asa cum preciza Adam Muller.
Prin urmare, individul nu este independent in relatia sa cu statul, nici
macar cu actiunile si conduita sa, deoarece si acestea ii sunt impuse
de statutul social pe care il confera traditia.
In democratismul conservator regula majoritatii nu are nici o valoare
politica sau programatica, ea se rezuma la democratismul elitist de sorginte
aristocratic burgheza. Modelul de societate propus de conservatori este
unul static, limitat din punct de vedere participativ, unul care priveste
inapoi si se refugiaza in valorile si normele trecutului. In What is Conservatorism,
S. Possany formuleaza clar sensul social al conservatorismului "Teza
centrala a conservatorismului consta in aceea ca inainte de a construi
ceva nou, valoarea creata trebuie conservata".4
Unul din teoreticienii conservatorismului, Ralph Adams Cram incercand
sa gaseasca modele optime de organizare sociala si politica, ajunge la
concluzia ca democratia ar fi incapabila sa constituie ea insasi un asemenea
model, ca atata timp cat societatea este fundamentata pe inegalitate sociala,
nici nu ar fi posibila si necesara o participare a tuturor indivizilor
la actul conducerii, solutia preconizata fiind: puterea sa apartina aristocratiei
"naturale".
In practica politica conceptia mai rigida, mai limitata a democratiei
politice conservatoare si-a gasit expresie in sustinerea unor regimuri
politice mai autoritare, a unor forme de guvernamant care au oscilat intre
monarhie, monarhii constitutionale, pana la republici parlamentare, constitutionale
si prezidentiale, unele dintre acestea imbracand chiar forme "forte".
11.4. Doctrina social-democrata si democratia politica
O alta conceptie despre democratie relativ diferita de cea liberala si
mai ales conservatoare este cea promovata de social-democratia europeana.
Aceasta orientare concepe democratia intr-o stransa unitate intre laturile
sale esentiale, libertate, egalitate, protectie sociala si putere. Obiectivul
principal al acestei doctrine este realizarea echitatii si dreptatii sociale,
apropierea conditiilor de viata intre toti membrii societatii. Includerea
in baza sa doctrinara si in practica social-politica a protectiei sociale,
constituie trasatura distincta a social-democratiei, un principal element
de departajare a acestui elaborat fata de celalalte paradigme doctrinare
si ideologice contemporane. Protectia sociala a devenit in cadrul social-democratiei
axul sau central de sprijin si actiune, elementul fundamental al acestei
paradigme, fapt ce a propulsat-o in universul doctrinar contemporan. Ea
a devenit astazi, in cea mai mare parte a tarilor din Europa apuseana
si nordica doctrina de guvernare, de fundamentare a democratismului politic.
11.5. Doctrinele nedemocratice si democratia politica
O cu totul alta intelegere teoretica si realizare in practica sociala
au dat-o democratiei politice elaboratele si paradigmele doctrinare nedemocratice,
dictatoriale, asa cum este cazul fascismului, neofascismului sau a doctrinei
comuniste de sorginte marxista. In esenta, aceste elaborate nu tin cont
de vointa si interesele cetateanului, au ca fundament statul totalitar,
principiul separatiei puterilor in stat fie nu se aplica, fie aplicarea
sa este formala, are loc limitarea sau suspendarea drepturilor si libertatilor
cetatenesti, lipseste pluralismul si pluripartidismul politic ideologic
si opozitia politica, in procesul guvernarii se folosesc metode si mijloace
de la cele legale pana la cele ilegale bazate pe forta, violenta, constrangere
fizica, psihica, teroare si frica.
Regimul fascist a constituit cea mai drastica limitare a democratiei in
general, a celei politice in mod deosebit. Pentru intreg fascismul, forta,
teroarea, violenta sub toate formele sale fizica, psihica sau politica
a constituit metoda de impunere a propriilor sale scopuri si interese.
Organismele si institutiile politice democratice, partidele politice si-au
incetat activitatea, opozitia politica a fost lichidata. In centrul vietii
politice a fost impus cultul personalitatii Fuhrerului. Pentru fascism,
Fuhrerul, Ducele personifica insasi puterea. El este deasupra statului,
a legii, este forma vie si concreta a ideii de drept. Fiind reprezentantul
ales, predestinat al rasei superioare, actiunile intreprinse si legile
emise de acesta sunt deasupra oricarei discutii si nu au nevoie de justificare.
Propria sa vointa este in acelasi timp vointa poporului. Conducatorul
fascist este identificat cu insasi poporul, acesta este totul, fara el
poporul nu exista.
O limitare si o restrangere considerabila a cunoscut democratia in cadrul
regimului si a doctrinei comuniste. Pentru a-si legitima existenta si
a da impresia de democratism, regimurile comuniste au creat teoretic-propagandistic
asa numita democratie populara pentru inceput si apoi cea socialista.
In practica, acestea nu au avut nici o acoperire, au fost formale, fara
nici un suport material economic sau politic. In realitate au fost o incalcare
flagranta a drepturilor si libertatilor cetatenesti, o abdicare deschisa
de la principiile si valorile democratismului. Societatea civila si politica
a fost lichidata, sau ceea ce a ramas din ea a fost subordonata puterii,
partidului unic de esenta comunista.
Superioritatea democratiei socialiste ar rezida din dictatura proletariatului
care ar reprezenta si promova interesele celor ce muncesc, a majoritatii.
In fapt si in practica sociala, democratia promovata de regimul comunist
este formala, propagandistica, ea nu este rezultatul, produsul vointei
maselor si nici a intereselor acestora. Statul de drept dispare, locul
lui este luat de statul bazat pe forta, pe dictatura partidului unic,
de esenta comunista.
In unele societati comuniste, printre care si Romania, a fost promovat
cultul personalitatii, al conducatorului partidului comunist, fapt ce
va limita si restrange si mai mult continutul si sfera democratismului
sau ceea ce mai ramasese din aceasta.
In numele dictaturii proletariatului, a democratiei s-au facut numeroase
crime, abuzuri, nedreptati.
Regimurile politice fasciste si democratia promovata de acestea au fost
infirmate de istorie si eliminate. O soarta asemanatoare o au regimurile
si democratia socialista, care au disparut din societatile europene, iar
in celalalte se afla intr-o profunda restructurare.
11.6. Principiile si valorile democratiei politice
Existenta si functionalitatea unei vieti politice democratice impune cu
necesitate respectarea unor principii si valori de baza, fara de care
democratia nu poate fi conceputa.
1.Statul, ca element important al oricarui sistem politic, trebuie sa
se bazeze si sa functioneze pe lege, adica sa fie un stat de drept.
O caracteristica esentiala a statului de drept o constituie pluralismul
si pluripartidismul politic si ideologic. Fara prezenta pluralismului,
exprimat prin partidele de opozitie, nu poate fi vorba de o democratie
autentica, reala. Numai in aceste conditii este posibila pluritatea de
opinii, de alternative politice, un control eficientasupra guvernantilor.
Raymond Aron considera ca regimurile cu mai multe partide politice asigura
"exercitarea legala a puterii".
Regimurile monopartidiste sunt incompatibile cu insasi notiunea de democratie
politica,cu lupta democratica pentru putere, cu alternanta la puetere,
fapt probat din plin de sistemul politic comunist . Referindu-se la acest
aspect, R. Aron aprecia: "Cand un partid si numai unul singur are
monopolul activitatii politice, statul este inseparabil legat de el. Intr-un
regim de partide multiple ca in Occident... Statul este neutru prin faptul
ca tolereaza o pluritate de partide"5.
2.Constitutia trebuie sa fie temeiul, fundamentul oricarui regim democratic,
legea sa fundamentala. In ea trebuie inscrise si garantate drepturile
si libertatile cetatenesti, principiile detinerii si exercitarii puterii,
printre care la loc de frunte trebuie sa figureze principiul separatiei
acesteia, a eligibilitatii si reprezentativitatii organelor si reprezentantilor
acestora, a egalitatii cetatenilor indiferent de sex, rasa, religie, apartenenta
etnica sau stare sociala.
3.Democratia trebuie sa fie larga, activa si participativa, sa cuprinda
toate domeniile si segmentele vietii sociale, atat la nivelul macro cat
si micro-social. Ea exprima situatia individului in societate, drepturile
si libertatile de care acesta se bucura in mod real, conditiile care-i
sunt create pentru participarea sa la conducerea societatii. Democratia
este un "mod de viata", o totalitate de valori morale, un ideal
care vizeaza participarea fiecarui cetatean la organizarea si conducerea
societatii. Referindu-se la democratie, la impactul ei cu cetatenii, G.
Burdeau opineaza:"Democratia este astazi o filosofie, un mod de a
trai, o religie si, in chip aproape accesoriu o forma de guvernamant,
o semnificatie atat de bogata ii vine atat din ceea ce este ea in mod
efectiv, cat si din ideea pe care si-o fac oamenii despre ea cand investesc
in democratie speranta lor intr-o viata mai buna"6. Adevarata democratie
este aceea care proclama omul ca valoare suprema a actiunii si civilizatiei,
face totul pentru realizarea aspiratiilor si intereselor sale.
4.Toate organismele si institutiile puterii atat cele locale, cat si centrale,
trebuie sa intruneasca vointa si adeziunea cetatenilor, sa le reprezinte
si sa le promoveze interesele si aspiratiile. La randul lor, cei alesi
trebuie sa fie responsabili in fata celor ce i-au delegat, iar in cazul
in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile asumate, cetatenii sa aiba
posibilitatea de a-i revoca.
5.Mijloacele de informare, mass-media cu rol major in formarea si orientarea
constiintei civice si politice a cetatenilor, trebuie sa se afle intr-o
stare de absoluta independenta si obiectivitate fata de putere, de societate.
Democratia nu poate fi abordata in mod abstract, in afara relatiilor sociale
reale. Ea este produsul unui ansamblu de conditii, de valori si principii
fara de care nu poate fi analizata si inteleasa, cum ar fi:
- natura sistemului social-politic. Din acest punct de vedere democratia,
in acceptiuneacea mai generala, este o forma de organizare a relatiilor
politice, fiind legata, direct sau indirect, de puterea politica;
- nivelul dezvoltarii vietii materiale si spirituale;
- capacitatea fortelor politice de a determina dezvoltarea democratica
a societatii;
- nivelul constiintei si culturii politice.
Astazi, mai mult ca oricand, se poate afirma ca nu exista state si popoare
care sa nu fie preocupate, intr-un fel sau altul, de problema democratiei.
Practica vietii social-politice trecute si prezente, dovedeste ca democratia
a fost si este forma de guvernamant, de organizare si conducere a societatii
cea mai dorita si acceptata de oameni, de cele mai multe comunitati sociale,
singura capabila sa exprime si sa promoveze esenta umana, sa o apere si
sa-i asigure realizarea, implinirea idealurilor si intereselor sale.
Note bibliografice:
1. Aristotel, Politica, III V, Editura Antet, 1996, p. 7.
2. Charles Alexis Tocqueville, Despre democratie in America, Editura Humanitas,
Bucuresti, 1992, p. 414.
3. S.G. Kolm, Le contract social liberal, Philosophie et pratique de liberalisme,
Presse Universitaries de France, Paris, 1985, p. 35.
4. Russell A. Kirk, The conservative mind, From Burke to Elliot, Chicago,
Ed.III, 1968, p. 40.
5. Raymond Aron, Democratie et totalitarisme, Paris, Gallimond, 1965,
p.81.
6. G. Burdeau, La democratie, Editions de la Baccanniere, 1956, p.5.
|
În acest capitol:
- Aparitia si evolutia istorica a democratiei politice
- Doctrina liberala si democratia politica
- Doctrina politica conservatoare si democratia politica
- Doctrina social-democrata si democratia politica
- Doctrinele nedemocratice si democratia politica
- Principiile si valorile democratiei politice
În acest curs:
- Introducere în studiul politologiei
- Sistemul politic
- Statul - institutie fundamentalã a sistemului politic
- Puterea politicã
- Institutia Politicã Executivã. Guvernul
- Institutia Sefului Statului
- Institutia Politicã Legislativã. Parlamentul
- Partidele politice
- Cultura politicã
- Ideologia politicã
- Democratia politicã
- Regimurile politice
Rãsfoieste cursul
|