|
CAPITOLUL 2: SISTEMUL POLITIC
2.1. Sistemul politic-definite, trasaturi
Societatea, viata sociala in general, se prezinta ca un sistem social
global care este structurat in subsisteme, care la randul lor constituie
sisteme de sine statatoare cu structuri, mecanisme si functii proprii.
Din cadrul oricarui sistem social global, cele mai importante sisteme
partiale sunt: sistemul politic, sistemul economic, sistemul informational,
sistemul spiritual, sistemul militar, etc.
Conceperea si analiza societatii ca sistem social global, a componenetelor
sale ca sisteme partiale, constituie o metoda de cercetare relativ noua
si ea apartine teoriei generale a sistemelor create de Lwon Bertolanffy
in 1937.
In cadrul oricarui sistem social global, prin locul si rolul pe care-l
ocupa in cadrul acestuia, prin multitudinea, complexitatea si diversitatea
relatiilor ce le genereaza, prin impactul asupra celorlalte sisteme partiale,
insasi asupra intregului, se detaseaza si se impune sistemul politic.
Orice sistem social, indiferent de gradul sau de organizare, de nivelul
dezvoltarii sale, de natura sa, implica cu necesitate o dimensiune si
o functie politica. De altfel, politicul si politica au fost dintotdeauna
coordonate majore ale existentei si actiunii umane. "Astazi, mai
mult ca oricand - precizeaza politologul G. Burdeau - epoca noastra este
martora unei politizari universale. Totul a devenit politic, deoarece
totul se afla sub influenta politicii sau se oglindeste in ea"1.
Desi conceperea si studierea sistemica a politicului s-a impus relativ
de curand ca metodologie, aceasta nu este absolut noua. Inca din antichitate
au existat asemenea tentative si ele au apartinut lui Aristotel.
In 1651, Th. Hobbes in lucrarea sa Lexiathon face deja un comentariu asupra
politicului ca sistem. Cercetarea sistemica a domeniului politic, fenomen
inceput dupa cel de-al doilea razboi mondial, desi a realizat unele succese
notabile, intampina astazi o serie de dificultati, greutati si neimpliniri.
Toate acestea se regasesc inca in identificarea sistemului politic cu
sistemul social global, sau in confuziile intalnite adeseori in literatura
de specialitate, in care pana nu de mult, conceptele de "sistem politic",
"organizare politica" si "sistem de organizare", erau
considerate identice.
Cu tot rolul si locul important pe care sistemul politic il joaca in orice
sistem social global, identificarea acestora nu este justificata. Sistemul
social este un intreg, in timp ce sistemul politic in raport cu acesta,
reprezinta o parte. Prin urmare, relatia dintre acestea nu este de la
intreg la intreg, deci egala, ci de la intreg la parte si deci nici sub
acest aspect nu poate fi vorba de egalitate sau identitate, ci cele doua
elemente sunt concepute distincte, atat sub aspectul naturii, structurii
cat si al functiilor.
Conceptul de sistem politic s-a impus atat asupra notiunii de "organizare
politica", cat si a celui de "sistem de organizare politica".
Primul aspect, de "organizare politica" este notiunea folosita
de politologii tributari formatiunii juridice si nu este in masura sa
acopere intregul domeniu al politicului, mai ales ca ea integreaza, pe
langa elemente politice si pe cele de natura juridica.
Notiunea de "sistem de organizare politica" a fost introdusa
in circuitul literaturii politologice de gandirea marxista si voia sa
evidentieze distinctia dintre sistemul politic specific capitalismului
si cel al socialismului. Este adevarat, cu timpul aceasta notiune a fost
treptat abandonata, impunandu-se cea de sistem politic.
Primul cercetator care a incercat si, in mare masura a reusit sa abordeze
politicul in spiritul teoriei sistemice, a fost David Easton. In lucrarile
sale "Sistemul politic", aparuta in 1953 si "O analiza
sistemica a vietii politice", elaborata in 1956, Easton desi avanseaza
elemente valoroase privind definirea sistemului politic, indeosebi a caracterului
sau deschis, nu reuseste sa impuna o definitie a acestuia.
In lucrarea din 1953, D.Easton defineste sistemul politic ca "alocarea
autoritara a valorilor"2.
In 1963, intr-o alta lucrare, A Framework for Political Analysis, aparuta
la New York, Easton considera sistemul politic "un ansamblu de variabile,
oricare ar fi gradul de relatii intre ele". Intr-o alta lucrare aparuta
in 1974 la Paris, politologul american defineste sistemul politic ca "ansamblul
interactiunilor prin care obiectele de valoare sunt repartizate pe cale
autoritara intr-o societate"3.
In schimb, el isi aduce o contributie deosebita privind functiile sistemului
politic, rolul sau in societate.
Desi criticata si de multi contestata, teoria lui D. Easton, ramane un
punct de plecare si chiar de referinta in conceperea si studierea politicului
ca sistem, avand si astazi numerosi adepti. In 1968 in "Analiza sistemelor
politice", J.W. Lapierre incearca si el sa defineasca sistemul politic
ca "ansamblul proceselor de decizie care privesc totalitatea unei
societati globale"4, definitie care nu acopera nici pe departe politicul,
vizand numai un aspect al sistemelui politic, cel decizional,iar structura,
relatiile, institutiile, comportamentul, normele conduitei politice, ramanand
in afara unei asemenea abordari. Pe aceeasi linie functionala se inscrie
si definitia lui T. Parsons: "Conceptul nostru cheie de orientare
este politica definita ca un subsistem primar functional al societatii,
strict paralel cu statusul teoretic, cu economia".
O incercare remarcabila dar cu anumite limite, de analiza sistemica a
politicului o face cercetatorul sovietic F. M. Burlatki.
Pornind de la extinderea puterii politice asupra unor noi sfere ale vietii
economice, sociale si culturale, el incearca sa largeasca definitia sistemului
politic. Abordarea lui F.M. Burlatki are multe elemente valoroase, atat
sub aspect structural, destul de cuprinzatoare, dar mai ales a includerii
in sistemul politic al comunicatiilor, fapt neglijat de majoritatea definitiilor
date acestuia, element cu un rol major in viata politica contemporana.
In acelasi timp insa, definitia lui F.M. Burlatki are si unele neajunsuri:
ea este conceputa si realizata pe modelul fostei societati totalitare
a Uniunii Sovietice, sistem politic relativ inchis, cu limite in dezvoltare
si perfectionare si supus totodata, procesului de conducere centralizat.
Canalizata pe un anumit model - cel al sistemului politic, totalitar,
definitia sa nu poate acoperi conceptul general de sistem politic, avand
in vedere indeosebi latura sa functionala, imposibilitatea de adaptare
la cerintele dezvoltarii sociale si, mai ales, ale democratismului politic.
O abordare functionala a dat-o sistemului politic si Gabriel Almond. El
defineste sistemul politic ca "un sistem de interactiuni prezente
in toate societatile independente care indeplinesc functia de integrare
si adaptare"5.
Intr-o alta lucrare mai recenta din 1974, G. Almond considera ca sistemul
politic este compus din structura politica si cultura politica: "Structura
politica cuprinde ansamblul activitatilor politice: institutiile politice,
dar si aspectele politice ale structurilor sociale"6. Importanta
ni se pare, in mod deosebit, clasificarea sistemelor politice: "Autonomia
sistemelor - precizeaza el - caracterizeaza sistemele democratice, in
timp ce subordonarea lor riguroasa este trasatura sistemelor totalitare"7.
}i cercetatorii romani au fost tentati sa analizeze si sa defineasca societatea
ca sistem social global. O asemenea pozitie a promovat-o Aneta Busuioc,
care in demersul sau filosofic-politic considera ca: "Societatea
poate fi cunoscuta, explicata si transformata constient numai prin conceperea
ei ca sistem"8.
Prin sistem politic intelegem acel sistem partial al societatii ce cuprinde
ansamblul relatiilor, institutiilor, conceptiilor, comunicatiilor de natura
politica, prin care se asigura organizarea, functionarea si conducerea
societatii.
In concluzie, am putea formula cateva coordonate de baza in abordarea
si intelegerea teoretica a sistemului politic:
- practica istorica a demonstrat ca omul, ca fiinta sociala, nu poate
exista si actiona decat in cadrul organizat al unui sistem social. "Activitatile
indivizilor - precizeaza A. Busuioc - sunt de fapt si in mod esential
activitatile sistemelor sociale"9;
- sistemul politic constituie una dintre cele mai importante componente
ale societatii contemporane privita si conceputa ca sistem social global;
- el trebuie abordat ca un sistem mereu deschis supus incorporarii continue
a elementelor noi ale vietii sociale, ale fenomenelor si proceselor politice
ce apar in conditiile noii dezvoltari sociale;
- sistemul politic este intr-o continua devenire, perfectionare si autoreglare.
Aceste aspecte sunt in mare masura determinate de existenta si gradul
dezvoltarii vietii politice si mai ales a democratismului politic;
- in cadrul societatilor nedemocratice, asa cum a fost cazul celor fasciste
si chiar comuniste, posibilitatile de innoire, de perfectionare a sistemului
politic, sunt limitate de insasi natura acestor societati, a lipsei lor
de transparenta si democratism social-politic;
- caracterul dinamic specific sistemului politic, impune o permanenta
definire si redefinire a componenetelor sale;
- autonomia relativa a sistemului politic. Desi sistemul politic este
parte integranta a societatii si unul dintre elementele ei structurale
si functionale cel mai important, el nu se dizolva, disipeaza in sistemul
social global, nu se substituie acestuia si nu se identifica cu el, ci
se afirma si functioneaza ca un element distinct, avand propria sa identitate,
fizionomie si autonomie.
2.2. Functiile sistemului politic
Latura functionala a sistemului politic are in vedere functiile exercitate
de acesta atat la nivelul si interiorul propriului sistem, cat al societatii.
Pe marginea acestei probleme, in literatura de specialitate, exista vii
dispute legate de continutul functiilor sistemului politic, de eficienta,
amplitudinea acestora si utilitatea lor sociala.
Inca din "The Political System", D.Easton sustine ca sistemul
politic are in societate un rol reglator. Aceasta reglare sociala este
realizata prin "alocarea autoritativa a valorilor la nivelul intregii
societati".
Un alt autor, J.M.Cotteret, sustine ca "sistemul politic indeplineste
functii de integrare si de adaptare, prin recurgerea sau amenintarea cu
recurgerea la o constrangere psihica sau mult mai putin legitima. Sistemul
politic urmareste in cadrul societatii obiective precise: mentinerea sau,
dimpotriva, modificarea ordinii sociale"10.
Pentru Almond si Coleman, sistemul politic are rolul legimitatii celor
care guverneaza, de a asigura un echilibru intre conducatori si condusi,
intre guvernanti si guvernati.
Sintetizand, putem aprecia ca sistemul politic realizeaza in orice societate
urmatoarele functii:
1) De organizare si conducere a sistemului global. Aceasta functie decurge
din faptul ca politicul stabileste obiectivele sistemului social si subsistemelor
sale si asigura prin mobilizarea resurselor materiale si umane realizarea
acestora.
2) De autoreglare a sistemului social global. Regland intregul sistem
social global, sistemul politic asigura implicit functionalitatea diverselor
subsisteme ale sistemului social global. El este singurul sistem din cadrul
societatii care se autoregleaza prin propriile institutii si mecanisme.
3) De distribuire in cadrul societatii a valorilor in general, a celor
politice in special. Aceasta distributie trebuie facuta in concordanta
cu interesele sociale globale si cu cele ale diferitelor clase si grupuri
sociale, ale intregii societati.
Functiile sistemului politic nu se manifesta in mod izolat, ci intr-o
stransa corelatie cu cele ale celorlalte subsisteme sociale, se intrepatrund
si completeaza reciproc, asigurand astfel reglarea, autoreglarea si functionarea
sistemului social global, a societatii in ansamblul ei.
Functiile din cadrul sistemului politic difera de la o societate la alta,
atat in ceea ce priveste continutul cat si in formele si mecanismele de
realizare. Acest fapt e in legatura directa cu obiectivele si sarcinile
pe care si le propune in fiecare etapa respectivul sistem, de dinamica
acestuia, de insasi calitatea si functionalitatea elementelor sale componente
si situatia internationala.
2.3. Componentele structurale ale sistemului politic
Problema definirii componentelor structurale si functionale ale sistemului
politic, trebuie sa porneasca de la unitatea si diversitatea partilor
sale constitutive, a multitudinii si varietatii relatiilor ce le guverneaza
si indeosebi a impactului acestuia asupra celorlalte sisteme partiale
ale societatii.
Natura regimului politic, formele sale de exercitare a puterii, contextul
intern si international isi vor pune amprenta atat asupra componentelor
sistemului politic, dar mai ales asupra amplitudinii si eficientei functiilor
sale, a rolului sau reglator la nivelul intregii societati si a propriei
autoreglari.
Sub aspectul dimensiunii structurale a sistemului politic, cele mai multe
pareri converg spre acceptarea urmatoarelor componente: relatiile politice;
institutiile politice; constiinta si cultura politica. La acestea noi
ne permitem sa includem normele si comportamentul politic, comunicatia
politica, actiunea politica.
2.3.1. Relatiile politice
Acestea alcatuiesc unul din fenomenele cele mai importante ale vietii
sociale, studierea lor prezentand un interes deosebit atat pentru teoria
politica, cat si pentru practica social-politica.
Problema definirii relatilor politice a nascut vii dispute in literatura
de specialitate. Din multitudinea interpretarilor si nuantarilor date
de diferiti autori relatiilor politice evidentiem cateva:
- Karl Smith rezuma relatiile politice la relatiile de ostilitate, adica
la raportul de "amic si inamic";
- C. E. Catalin, limiteaza relatiile politice la
relatiile puterii.
- Raymond Aron si Maurice Duverger
privesc relatiile politice ca relatii de autoritate, primul reducandu-le
la raporturi dintre indivizi si grupuri, in schimb pentru Maurice Duverger
relatiile de autoritate sunt "relatii inegalitare, in cadrul carora
unul sau mai multi indivizi domina pe ceilalti si ii supun intr-o maniera
mai mica sau mai mare vointei lor
relatiile politice au o larga
sfera de cuprindere, ele au existat in toate societatile, inclusiv in
societatea comunei primitive"11.
Forma specifica de manifestare a relatiilor sociale in domeniul vietii
politice, relatiile politice pot fi definite intr-o acceptiune mai restransa
sau mai larga. In sens restrans, prin relatii politice se inteleg acele
relatii ce se nasc si se dezvolta intre oamenii care actioneaza atat in
mod individual ca cetateni, alegatori, parlamentari, membrii ai unor partide
politice, reprezentanti ai unor institutii politice sau in mod colectiv,
organizati politic.
In extenso, relatiile politice sunt acele relatii de natura politica ce
se formeaza si desfasoara intre mari comunitati umane, clase, grupuri
sociale, partide politice, intre acestea si stat, sau intre state, natiuni,
popoare ca entitati distincte. Acest ultim segment formeaza relatiile
politice internationale.
Rezumand, putem aprecia urmatoarele:
1. Obiectivul fundamental pe care sunt centrate relatiile politice este
acela al problemei puterii sub diferitele ei forme, in special a celei
politice, cucerirea, mentinerea, influentarea sau monitorizarea ei.
2. Avand in vedere locul si rolul politicului in societate, relatiile
politice in actiunea lor nu vizeaza numai politicul, ci ele privesc organizarea
si conducerea intregii societati, intrucat orice act de conducere, indiferent
de domeniul sau de manifestare economic, spiritual sau militar, are intotdeauna
un substrat si un continut politic;
3. In actiunea lor, relatiile politice se manifesta sub o forma organizata,
programatica si constienta. La nivelul social, ele actioneaza nu direct,
ci prin intermediul institutiilor politice (stat, partide politice, formatiuni
politice, etc.);
4. Atat sub aspect teoretic, dar mai cu seama practic, relatiile politice
isi fundamenteaza actiunea pe o ideologie, care in cele mai multe cazuri
se materializeaza in programe si doctrine politice. Acest fapt confera
relatiilor politice un pronuntat caracter si continut ideologic-partinic.
2.3.2. Comunicatia politica
Comunicatia politica constituie componenta sistemului politic cea mai
putin uzitata in studiul sistemic al acestui domeniu. Unii autori renunta
la folosirea ei sau chiar neaga apartenenta ei la sistemul politic.
Cu privire la locul si rolul comunicatiei politice in cadrul sistemului
politic se pot face urmatoarele precizari:
1. In conditiile exploziei informationale, inclusiv a cunoasterii si cunostintelor
despre politic, a sporirii considerabile a rolului acestuia in societate,
comunicatia politica trebuie sa constituie astazi in orice sistem politic
modern o componenta majora a acestuia;
2. Comunicatia politica exercita in cadrul societatilor democratice prin
excelenta o functie de difuzare a valorilor politice, deci, ea joaca un
rol informational cu dublu sens, atat din directia celor ce guverneaza
catre cei guvernati, dar si invers;
3. Comunicatia politica nu trebuie monopolizata de cei ce guverneaza si
folosita de acestia pentru "uniformizare" si indoctrinarea politica
a celor guvernati, asa cum s-a intamplat in societatile totalitare. Ea
nu trebuie sa devina un mijloc, un instrument de guvernare, de impunere
a ideologiei guvernantilor, ci dimpotriva, existenta si dezvoltarea ei
trebuie privita ca un element al democratismului politic, a adancirii
acesteia;
4. In actualele conditii ale dezvoltarii moderne, comunicatia politica
poate juca in cadrul societatii un rol constructiv, functional, de optimizare
si perfectionare a mecanismului de functionare al sistemului politic,
de autoreglare si de reglare a societatii;
5. Un deosebit impact il exercita comunicatia politica asupra subiectilor
sociali politici, organizatiilor si institutiilor politice societale.
Difuzarea obiectiva, netrunchiata a informatiilor si cunostintelor politice,
receptarea acestora de catre cetatean, le va da posibilitatea sa actioneze
in cunostinta de cauza, sa-si formeze si modeleze un comportament adecvat
cerintelor actiunii politice. In felul acesta, cetateanul va deveni un
participant constient si activ la derularea vietii si practicii politice,
responsabil fata de actiunea si conduita sa politica. La randul lor, organizatiile
si institutiile politice, in primul rand formatiunile si partidele politice
corect informate, isi vor armoniza pozitia si actiunea politica in functie
de necesitatile si cerintele reale ale vietii social-politice;
6. Prin informatiile si cunostintele pe care le transmite in societate,
comunicatia politica creeaza la nivelul acesteia, o anumita stare de spirit,
concretizata si exprimata prin opinia politica si care poate genera o
anumita orientare a actiunii si conduitei politice fata de putere, de
autoritatea si institutiile acesteia. Actiunea si atitudinea politica
creata de comunicatia politica, poate evolua fie in directia armonizarii
pozitiei guvernantilor cu cea a celor guvernati sau, dimpotriva, sa impuna
necesitatea reformarii, restructurarii puterii si autoritatii, sau chiar
in situatia de criza, de imposibilitate de reglare, inlocuirea a acesteia.
2.3.3. Norma si comportamentul politic
Acestea constituie alte doua componenete ale sistemului politic ignorate,
ocolite sau foarte putin abordate de literatura politologica.
a) Norma politica reprezinta un ansamblu de reguli, prescriptii, indicatii
referitoare la comportamentul politic al indivizilor si al grupurilor
de indivizi organizati in institutii, partide, formatiuni politice, raportat
la viata politica specifica a unei societati.
In raport cu celelalte norme care regleaza diferite segmente ale vietii
sociale si indeosebi fata de norma juridica, norma politica se caracterizeaza
prin cateva elemente particulare, specifice:
a) aplicarea si respectarea ei nu este obligatorie pentru toti membrii
societatii, ci doar pentru aceia care sunt angajati in viata politica,
fie ca persoane individuale fie inregimentate in institutii si organizatii
politice;
b) respectarea normei politice este in exclusivitate rezultatul vointei
si constiintei individului, a membrilor respectivei comunitati politice.
Ea se realizeaza nu prin forta coercitiva a autoritatii de stat ca in
cazul normei juridice, ci in primul rand, prin constiinta individului,
printr-un anumit sistem ce tine de anumite traditii, obiceiuri, educatie
specifica fiecarui organism sau institutie politica;
c) pentru buna functionare a anumitor organisme politice, normele de conduita
politica se regasesc in elaborarea unor regulamente, coduri, statute in
care sunt incluse drepturile, obligatiile, regulile de conduita, anumite
prescriptii si sanctiuni proprii membrilor acestora;
d) desi la nivelul societatii se constituie un anumit cod al conduitei
politice, care reflecta specificitatea vietii politice din cadrul respectivei
societati, fiecare organism, institutie politica, dar mai ales fiecare
partid politic, isi are propriul sau sistem de norme politice in baza
caruia membrii sai isi desfasoara activitatea si isi regleaza conduita
politica;
e) asupra normei politice specifice unei institutii politice, dar mai
cu seama asupra partidelor politice, isi pun amprenta o serie de factori
cum ar fi: stadiul general al dezvoltarii societatii, nivelul evolutiei
democratiei si a culturii politice, gradul dezvoltarii sistemului informational
si indeosebi a comunicatiei politice, independenta si obiectivitatea acestora,
natura ideologiei politice pe care isi fundamenteaza activitatea partidul
politic, compozitia si structura sociala a membrilor sai, interesele si
obiectivele politice urmarite;
f) la randul lor, organismele si institutiile politice internationale
isi desfasoara activitatea in baza unor sisteme de norme politice internationale
care constituie parte a dreptului international. Aceste norme de conduita
politica internationala reflecta stadiul relatiilor internationale, tendinta
dominanta din cadrul acestora, raportul de forte international, eventuala
directie, tendinta spre care se indreapta omenirea.
b) Comportamentul politic
In stransa legatura cu norma politica se afla comportamentul politic.
El este expresia cea mai concludenta a normativitatii sistemului politic.
Comportamentul politic este un adevarat "barometru" al vietii
politice dintr-o societate, fiind o transpunere in practica a valorilor
politice, a constiintei membrilor societatii, a normelor ce structureaza
activitatea politica.
In limba romana, termenul de comportament isi are originea in cuvantul
frantuzesc comportament "modalitate de a actiona in anumite imprejurari
sau situatii, conduita, purtare, comportare"12.
Ca si in cazul altor componente ale sistemului politic (norma, comunicatia
politica) si in cel al comportamentului politic, literatura de specialitate
atat nationala cat si universala este deficitara. In lipsa acestor precizari
fixe ale literaturii de specialitate, pe baza unor mai vechi preocupari
ale noastre vom incerca sa punctam cateva precizari:
1. Prin comportament politic se intelege acel
mod de a actiona, de a se comporta si raporta al membrilor societatii,
claselor, grupurilor sociale, al partidelor si formatiunilor politice
fata de valorile si doctrinele politice, de principiile si normele politice
ale societatii, de activitatea politica desfasurata de organismele si
institutiile politice societale;
2. La nivelul oricarei societati distingem un comportament politic individual,
al cetateanului in calitate de alegator, de participant la viata politica
si un comportament politic colectiv ce poate imbraca forma de clasa, grup,
partid, natiune, etc;
3. Desi se manifesta in si prin individ, in mod individual sau colectiv
- organizat, comportamentul politic este un produs si un fapt social,
format si determinat de sistemul politic social, de societate in general;
4. Spre deosebire de comportamentul juridic, caci exista si un asemenea
comportament impus de norma juridica, comportamentul politic este o obiectivizare
in practica social - politica, liber consfintita si acceptata a normelor,
principiilor si sistemului de valori politice interiorizate si aplicate
in cunostinta de cauza;
5. La baza declansarii si orientarii comportamentului uman sta o varietate
de mobiluri, trebuinte si interese. Dintre acestea, interesul politic
este cel care da scop, sens, semnificatie activitatii si comportamentului
politic, il declanseaza si directioneaza, contribuind totodata si la reglarea
sa. P.H.Holbac considera interesul "unicul mobil al actiunii si conduitei
umane"13, iar pentru C.A.Helvetius "interesul conduce toate
judecatile noastre"14.
Pentru politologul roman Trofin Dragan, "interesul politic reprezinta
trecerea omenirii din imperiul necesitatii in cel al libertatii"15.
6. Comportamentul social, cel politic in mod special nu este un dat al
societatii, al indivizilor, ci el este rezultatul unei intense si permanente
activitati ale societatii.
In cadrul procesului de formare, dezvoltare si modelare a comportamentului
politic, un rol important il joaca cultura si comunicatia politica, activitatea
educativa si politica desfasurata de diferite organisme si institutii
politice, dintre care se detaseaza prin importanta si eficienta actiunea
partidelor politice, a mass mediei scolii si familiei.
7. La fel ca in cazul normei politice si in cel al comportamentului, pe
baza normelor politice generale ale societatii la nivelul acesteia, exista
o anumita conduita politica, aceasta neexcluzand situatia ca fiecare clasa,
partid politic sa-si aiba propriul ei comportament politic, caracterizat
prin anumite particularitati ce decurg din fundamentul ideologic, din
locul si rolul efectiv pe care-l joaca in societate, din interesele si
obiectivele politice urmarite. De regula, comportamentul politic al membrilor
unui partid politic, al partidului in ansamblul relatiilor politice, este
inclus in strategia si tactica sa programatica, in statutul sau de organizare
si functionare.
Note bibliografice
1. G.Burdeau, Traité du science politique, tomul IV, Paris, 1952,
pg. 52
2. David Easton, The Political System, 1953, pg.19
3. idem, Analyse du système politique, Paris, 1974, pg. 23
4. J.W.Lapierre, L'Analyse des systèmes politiques, PUF, Paris,
1968, pg. 271.
5. Gabriel Almond si James S. Coleman, The Politics of Developing Areas,
Princeton, 1960, pg. 7
6. Jean Pierre Cot, Jean Pierre Maumier, Pour une sociologie politique,
Editions de Seuil, Paris, 1974, pg. 15
7. Ibidem, pg 15.
8. Aneta Busuioc, Politicul si conducerea societatii, Ed. }tiintifica,
Bucuresti, 1973, pg.29
9. Ibidem
10. J. M. Cotteret, Gouvermentes et gouvernes, PUF, 1973, pg. 6
11. M. Douverger, Sociologie politique, PUF, Paris, 1966, pg. 20,21
12. Dictionar explicativ al limbii romane, Editura Academiei Romane, Bucuresti,
1986, pg. 178
13. P.H.Holbach, Sistemul naturii rare despre legile lumii fizice si morale,
Editura }tiintifica, Bucuresti, 1957, pg. 277
14. C.A.Elvetius, Ouvres complès, vol.2, Paris, pg. 491
15. T.Hagan, Teoria si practica sociala in Romania, Editura }tiintifica,
Bucuresti, 1985, pg. 56
|
În acest capitol:
- Sistemul politic-sistem social global. Definitie -trasaturi.
- Functiile sistemului politic
- Componentele structurale ale sistemului politic
În acest curs:
- Introducere în studiul politologiei
- Sistemul politic
- Statul - institutie fundamentalã a sistemului politic
- Puterea politicã
- Institutia Politicã Executivã. Guvernul
- Institutia Sefului Statului
- Institutia Politicã Legislativã. Parlamentul
- Partidele politice
- Cultura politicã
- Ideologia politicã
- Democratia politicã
- Regimurile politice
Rãsfoieste cursul
|