|
CAPITOLUL 9: CULTURA POLITICÃ
9.1. Conceptul de cultura politica. Dimensiunile sale
Sensul originar de cultura vine din latinescul cultusa si este legat de
cultivarea pamantului, de agricultura. In schimb, unii ganditori, cum
au fost Cicero, Cezar l-au folosit in sens de cultivare a spiritului,
meditatie filosofica sau de creatie literara si artistica. O asemenea
intelegere a primit notiunea de cultura si de la ganditorii greci Herodot,
Platon sau Aristotel. Astfel, Herodot in lucrarea sa Istorii cand vorbeste
de persi spune ca acestia nu au cultura, in sensul ca ei nu sunt in masura
sa faca distinctia intre libertate si alte valori. La randul sau, Platon
in Republica si Legile sustine necesitatea crearii unei culturi cu rolul
de a educa elita politica si pe cetateanul ateniean.
In epoca luminilor, ganditori ca Didrot, Holbach, Helvetius considerau
ca ideile, opiniile, cunostintele, intr-un cuvant cultura, constituie
factorul esential al dezvoltarii sociale. Montesquieu, Tocqueville, Voltaire
au sustinut si ei ca sistemul politic, institutiile unei societati nu
sunt manifestari si rezultate intamplatoare, ci ele au la baza, sunt produsul
unei anumite culturi, spiritualitati nationale si universale.
In stiinta politica notiunea de cultura politica este relativ noua, ea
a fost creata si pusa in circulatie de politologul american Gabriel Almond
in lucrarea sa Sistemul politic comparat. El definea cultura politica
drept "reteaua orientarilor, atitudinilor, valorilor, convingerilor
prin care individul se raporteaza la sistemul politic".1
Intr-un alt studiu din 1966, Gabriel Almond si Bingham G. Powell defineau
cultura politica ca ",un model de atitudini individuale si de orientari
fata de politica, manifestate in randul membrilor unui sistem politic.
Ea este un fenomen subiectiv care sta la baza actiunilor politice si care
le confera importanta".2
Astazi exista o multitudine de definitii date culturii politice, unele
dintre acestea pun accentul pe aspectul psihic al culturii (credinta,
gandire, vointa, simboluri), altele pe latura institutionala, atitudionala
sau comportamentala.
Asa de exemplu, o definitie din perspectiva psihologica da culturii politice
SidneyVerba: "Cultura politica a unei societati consta dintr-un sistem
de credinte empirice, simboluri expresive si valori care definesc situatia
in care are loc actiunea politica. Ea ofera orientarea subiectiva a politicii".3
Indiferent de modul, de latura sau unghiul din care este definita si interpretata
cultura politica, aceasta trebuie conceputa din cel putin doua aspecte:
-ca parte componenta a culturii si civilizatiei nationale si universale;
-ca dimensiune psihologica, subiectiva a sistemului politic.
In general, prin cultura politica literatura politologica intelege ansamblul
cunostintelor, valorilor, normelor, convingerilor, sentimentelor, trairilor,
modalitatilor de gandire de natura politica pe care se intemeiaza si functioneaza
sistemul politic.
O asemenea definire a culturii politice are in vedere numai aspectul sau
teoretic-explicativ, la fel ca in cazul culturii si forma sa politica
implica si alte elemente, cum ar fi:
-conceptiile, strategiile, programele, ideologiile si doctrinele politice
care orienteaza, directioneaza si fundamenteaza activitatea partidelor,
formatiunilor, institutiilor politice din societate;
-institutiile politice statale sau extrastatale din societate, formatiunile
si partidele politice, liderii acestora;
-normele si valorile generale ale unei natiuni, in special cele privind
actiunea si conduita politica;
-practica politica.
Nivelul, gradul dezvoltarii culturii politice, eficienta si utilitatea
ei nu sunt aceleasi in toate societatile, ci ele depinde de o serie de
factori ca:
-natura regimului si sistemului politic;
-nivelul dezvoltarii vietii materiale si spirituale din cadrul societatii
respective;
-gradul si nivelul organizarii vietii politice si indeosebi al democratismului
sau;
-anumite traditii istorice si nationale sau particularitati ale dezvoltarii
sociale.
Dimensiunile culturii politice
Atat sub aspectul structural, cat si functional, cultura politica implica
o serie de dimnesiuni.
a)Dimensiunea cognitiva care se refera la cunostintele, datele, informatiile
pe care le ofera cultura despre sistemul, procesele si faptele politice.
b)Dimensiunea volitiva, afectiva, emotionala care include sentimentele,
trairile generate de existenta si functionalitatea politicului. Acestea
pot fi de atasament, angajare, pasivitate sau refuz fata de institutiile
si evenimentele politice, de apreciere sau negare, de ura sau bucurie
fata de politica si politic.
c)Dimensiunea normativa, actionala si comportamentala ce are in vedere
existenta unor norme, reguli in activitatea si functionalitatea politicului.
d)Dimensiunea axiologica, apreciativa si evolutiva care se refera la judecatile
de apreciere si valoare exprimate asupra sistemului politic, al functionalitatii
sale.
9.2. Tipuri de cultura politica
1.Cultura politica provinciala sau locala este caracteristica unei regiuni,
unei zone. Ea nu are caracteristicile, dimensiunile culturii politice
nationale. Nu exista o constientizare a sistemului politic national, a
politicii nationale. Cunostintele, datele, sentimentele, judecatile de
valoare au in vedere aspectul zonal, local, sunt cu prioritate orientate
spre acesta. Desi nu este o caracteristica des intalnita in anumite situatii,
intre interesele politice locale si cele nationale sau centrale pot aparea
anumite divergente, contradictii, deosebiri de opinii, aprecieri.
2.Cultura politica de suprapunere
Desi, prin dimensiunile si functionalitatea sa, ea este o cultura nationala
si oamenii sunt constienti de sistemul politic, de valoarea si rolul sau,
ei au insa o atitudine pasiva, dezinteresata fata de acesta. Marea majoritate
a subiectilor sociali nu cred, nu sunt convinsi ca pot juca vreun rol
in luarea hotararilor, ca pot influenta sistemul de functionare si de
decizie al politicului.
In sistemele totalitare acest tip de cultura politica imbraca forma unei
culturi de subordonare. In aceste sisteme cultura devine un instrument
in mana politicului in subordonarea cetatenilor si a societatii, in promovarea
intereselor si aspiratiilor celor aflati la putere. Acest fapt se realizeaza
prin impunerea ideologiei si doctrinei oficiale, printr-un proces de indoctrinare
in masa. Asa a fost situatia in cadrul regimurilor fasciste si comuniste.
3.Cultura politica participativa
Sunt culturi caracteristice societatilor democratice, ele sunt rezultatul
unor acumulari deosebite cantitative, dar mai ales calitative, a unui
inalt grad de cultura si civilizatie, de organizare, instructie si educatie.
Cetatenii sunt constienti de necesitatea participarii la viata politica,
ca prin aceasta ei trebuie si pot sa joace un rol major in influentarea
si luarea deciziilor, in functionalitatea sistemului politic. In acest
caz, membrii societatii dispun si de instructie, educatie si cultura politica
necesara participarii, iar societatea, la randul ei, le ofera cadrul politic
adecvat acestei manifestari. Asemenea culturii politice se intalnesc in
societatile democratice dezvoltate din Europa apuseana, S.U.A., etc.
Cultura politica a unei societati nu apare intr-o forma pura, ea poate
fi o mixtura a doua sau chiar a celor trei tipuri ale sale.
9.3. Componentele evalutive-axiologice ale culturii politice
9.3.1. Valorile politice
In general, prin valori se inteleg acele relatii, fenomene, aspecte, elemente,
manifestari, laturi, proprietati create de oameni in activitatea lor sociala,
prin care se afirma si se realizeaza personalitatea umana, progresul social.
Valorile politice au o multitudine si o diversitate de forme de existenta,
manifestare si exprimare, cum ar fi:
-teoretico-spirituala sub forma ideilor, conceptiilor, teoriilor, programelor,
doctrinelor;
-relatiile, institutiile, partidele, formatiunile politice, lideri, personalitatile
constituie, de asemenea valori politice;
-unele valori general umane, ca libertatea, independenta, unitatea sunt
si ele valori politice, caci ele exista si fiinteaza intr-un context social-politic;
-practica politica, in masura in care contribuie la infaptuirea aspiratiilor
si intereselor umane, la dezvoltarea social-umana, constituie si ea o
valoare politica, caci la randul ei, ea creaza alte valori politice;
Intemeind axiologic cultura, dar si alte domenii ale vietii sociale, valorile
politice joaca un rol deosebit de important in societate. Valoarea este
cea care da posibilitate individului sa transforme necesitatea obiectiva
in necesitate subiectiva, facand astfel legatura intre planul obiectiv
al necesitatii si cel subiectiv al vietii interioare a individului. Asimiland
necesitatea, realitatea sociala, valoarea il ajuta pe om nu numai sa cunoasca
aceasta realitate, sa si-o interiorizeze, ci prin mijlocirea ei si-o transforma
in fapte de constiinta si o obiectivizeaza in practica prin actiune si
comportament. Prin urmare, orice actiune umana individuala sau colectiva,
orice comportament este determinat de un sistem de valori. Structurand
intreaga viata sociala a oamenilor, valorile se constituie ca element
declansator si director al activitatii umane, iar prin incorporarea lor
in actiunea umana devine scop si tel al oricarei activitati.
Valoarea nu numai ca dirijeaza in spatiul social comportamentul uman,
dar prin functiile sale, in special cea selectiva, modifica conduita punand-o
de acord cu sistemul de valori.
Legand subiectul de lumea realului, mijlocind relatia interumana dintre
necesitatea obiectiva si subiectiva, interioara umana, valorile nu sunt
numai un factor declansator si stimulator al actiunii si conduitei umane,
dar si de reglare a acestora, dandu-i un caracter rational, preferential,
etc.
Prezenta valorilor, in actiunea umana este obiectiva, neindoielnica, omul
nu se angajeaza in actiune in necunostinta de cauza, ci exista numai o
angajare valorico-sociala. Intre actiunea umana si valoare se creaza o
sustinere reciproca, una intemeiaza pe cealalta. A rupe omul de valoare,
a-l lipsi de aceasta este un nonsens. Fara valoare, omul nu este om, el
este produsul valorii, dar si el, la randul lui, creeaza valori. Referindu-se
la rolul valorilor politice, Tudor Vianu aprecia "valoarea economica
prin care banii devin bunuri este o valoare, un mijloc. Tot astfel, valoarea
politica. Acela care doreste sa obtina puterea politica o intelege ca
pe un mijloc in vederea realizarii anumitor scopuri sociale, religioase.
Politica nu poate fi niciodata scop in sine"4
9.3.2. Programul politic
Programul politic reprezinta, din punct de vedere teoretic explicativ,
materializarea in practica a culturii politice, a valorilor politice.
El reprezinta totalitatea doctrinelor, conceptiilor, tezelor, a principiilor
si optiunilor, a scopurilor si telurilor pe care le declara si le adopta
un partid politic, o organizatie, un guvern si care intemeiaza actiunea
si comportamentul politic al acestora. In programul unui partid sunt expuse
atitudinea, pozitia sa fata de problemele prezente si viitoare ale societatii,
strategia si tactica dupa care se va calauzi in activitatea sa partidul
pentru materializarea programului sau. Sfera de cuprindere, influenta
programului politic depinde de modul cum el raspunde necesitatilor sociale,
cum se reacordeaza la acestea, de obiectivitatea si realismul sau, de
posibilitatea realizarii in practica si mai ales de natura fortelor social-politice
ce-l promoveaza.
Programul politc orienteaza si directioneaza activitatea partidelor, fortelor
politice, le da scop si finalitate.
9.3.3. Constiinta politica
Constiinta politica constituie o forma a constiintei sociale, definindu-se
ca un ansamblu de idei, teorii, conceptii politice elaborate, structurate
si sistematizate in doctrine, programe politice, precum si stari de spirit,
sentimente, traditii, modalitati de gandire cu caracter politic existente
in societate. Ea reflecta fenomenele si procesele politice referitoare
la raporturile dintre clase, grupuri sociale, dintre partide, cetateni
si institutiile de stat, dintre natiuni si popoare. Fiecare societate
isi are propria sa constiinta politica. Ea se structureaza in :
a)-constiinta comuna politica
b)-constiinta teoretica
c)-psihologia politica.
a)Constiinta comuna politica este acea parte a constiintei politice creata
si acumulata in mod spontan, pe cale empirica, de oameni, pe baza experientei
si a traditiilor istorice. Ea este difuza, nestructurata, nesistematizata
si are o valoare stiintifica limitata, intrucat in cadrul ei precumpanitoare
sunt elementele empirice. Constiinta comuna este constiinta de toate zilele
sau constiinta maselor. Dezvoltarea stiintei in randul maselor atat prin
sistemul de invatamant, prin mass-media dar si in urma activitatii desfasurate
de partidele politice interesate in ridicarea nivelului lor politic, in
vederea insusirii si receptarii programelor si doctrinelor lor politice,
a determinat restrangerea considerabila a sferei empirice a constiintei
comune din cadrul constiintei politice.
b)Constiinta politica teoretica este componenta ideologica a constiintei
politice. Ea este elaborata, structurata si sistematizata in teorii, conceptii,
doctrine, programe politice, fundamentand si promovand interesele, aspiratiile
unei clase, grup social sau ale unei societati. Aceasta forma a constiintei
este in mod constient si organizat creata si difuzata prin mijloace de
informare si comunicatii in cadrul societatii. Numai prin aceasta componenta,
constiinta capata, de fapt, caracter politic
La nivelul general al fiecarei societati exista o constiinta politica
intemeiata pe valorile fundamentale politice ale acesteia. Intr-o forma
sau alta, aceasta constiinta se regaseste intr-o societate pluripartidista,
in ideologiile si doctrinele partidelor si formatiunilor politice.
c)Psihologia politica cuprinde, prin excelenta, elementele afective ale
constiintei-sentimentele, starile de spirit, mentalitatile, obiceiurile.
Ea se naste si intra in componenta constiintei comune.
9.4. Functiile culturii politice
Cultura politica isi demonstreaza menirea, utilitatea si eficienta sociala
prin functiile pe care le exercita.
1.Functia de cunoastere a realitatii politice, a fenomenelor si proceselor
vietii politice din societate. Obiectivitatea acestei cunoasteri tine
in mare masura de valorile pe care ea se intemeiaza, de optiunile si orientarile
politice ale creatorului, de nivelul sau intelectual, de obiectivele si
sarcinile urmarite.
Cunoasterea realizata de cultura politica porneste de la conditiile generale
ale societatii, vizeaza aspectele ei fundamentale. Datele, cunostintele
dobandite sunt un bun public, ele regasindu-se in spiritualitatea politica
a societatii, in programele si doctrinele politice ale acesteia.
2.Functia comunicativa are in vedere transmiterea in cadrul societatii
a datelor, cunostintelor, a valorilor politice, fie intr-o forma bruta
sau prelucrata a acestora. Ea priveste sistemul politic, viata politica
in general, relatiile, raporturile dintre componentele politice ale societatii,
dintre conducatori si cei condusi si invers.
3.Functia evolutiv-axiologica. Priveste aprecierea, evaloarea, valorizarea
sistemului politic, a componentelor sale, a vietii politice in general.
Acest fapt se realizeaza prin valorile sale politice, prin comensurarea
si raportarea acestora la valorile existente si cele noi create.
4.Functia formativa-normativa
Prin cunostintele si valorile pe care le creeaza, introduce si vehiculeaza
in societate, cultura politica contribuie in mare masura la formarea si
integrarea cetateanului in societate. Ea ii permite acestuia sa-si insuseasca
acele cunostinte necesare participarii active, constiente si responsabile
la viata politica comunitara, la democratismul politic al acesteia. Totodata,
aceeasi cultura politica ii impune prin principiile si valorile promovate,
acceptarea, insusirea si transpunerea in practica sociala a anumitor reguli,
norme de actiune si conduita politica.
5.Functia creativa
Cultura politica se intemeiaza si functioneaza pe baza valorilor politice,
ea insasi este o valoare politica. La randul ei, prin cunostintele, informatiile
si datele dobandite, prin prelucrarea acestora ea creeaza si difuzeaza
in societate noi valori politice.
Multe dintre aceste noi valori vor intemeia sistemul si viata politica
societala, vor participa activ la functionalitatea democratismului politic
sau vor fundamenta luarea unor masuri si decizii de factori politici de
conducere.
9.5. Rolul culturii in societate
Existenta si functionalitatea unei culturi politice, constituie o conditie
esentiala in fiintarea si functionalitatea unui regim politic democratic.
In adevaratul sens al cuvantului, notiunea de cultura politica nu a existat
in sistemul politic totalitar comunist. Ceea ce exista si se practica
era de fapt propaganda ideologica, ce urmarea impunerea si insusirea dogmei
comuniste. Regimul comunist nu era interesat in existenta si functionalitatea
unei adevarate si autentice culturi politice, intrucat ea ar fi insemnat
largirea cunostintelor si orizontului politic, descoperirea unei alte
alternative politice la regimul comunist, fapt ce nu era in interesul
guvernantilor comunisti.
Intr-un regim totalitar de genul celui comunist o adevarata cultura politica
venea in contradictie cu insasi continutul acestuia, cu structurile sale
nedemocratice, cu sistemul politic si ideologic a luptei sale de alternanta
politica.
O adevarata si autentica cultura politica nu poate exista si functiona
decat intr-un regim fundamendat pe principii si valori democratice. Numai
intr-un asemenea regim, ea poate sa-si puna in valoare continutul si esenta
sa democratica, utilitatea si eficienta sociala. Numai o asemenea cultura
si constiinta politica este in masura sa asigure o participare activa,
in cunostinta de cauza si responsabila a cetatenilor la viata politica,
in crearea si dezvoltarea unui pluralism politic si ideologic, in aparitia
si impunerea unor noi paradigme doctrinare si programatice, in realizarea
unei confruntari de opinii, idei si conceptii.
Ca forma de guvernare, regimul politic democratic nu se poate realiza
fara o solida cultura politica. Ea se implica atat in fundamentarea si
structurarea sistemului politic, cat si in functionalitatea componentelor
sale. Eficienta functionarii unui sistem politic democratic este indisolubil
legata de modul cum membrii societatii isi insusesc normele si valorile
politice, cum le transpun in practica.
Gradul participarii al membrilor societatii la viata politica, eficienta
si responsabilitatea acestora este in mod direct legata si de nivelul
lor de cultura politica. In ultima instanta, cultura politica se materializeaza
in participare, in actiune si comportament politic.
Note bibliografice:
1.Gabriel Almond, Comparative Political Systems, in Jurnal of Politics,
vol. XVIII, 1956, p.2.
2.Gabriel Almond, Bingham G. Powell, Comparative Politics. A Developmental
Approach, Boston, 1966, p.50.
3. Sidney Verba, Comparative Political Culture, in: Political Culture
and Political Development, Princeton University Press, Princeton, New
York, 1969, p. 512.
4.Tudor Vianu, Estetica, Editura pentru literatura, Bucuresti, 1968, p.
50
|
În acest capitol:
- Conceptul de cultura politica. Dimensiunile sale
- Tipuri de cultura politica
- Componentele culturii politice
- Functiile culturii politice
- Rolul culturii politice in societate
În acest curs:
- Introducere în studiul politologiei
- Sistemul politic
- Statul - institutie fundamentalã a sistemului politic
- Puterea politicã
- Institutia Politicã Executivã. Guvernul
- Institutia Sefului Statului
- Institutia Politicã Legislativã. Parlamentul
- Partidele politice
- Cultura politicã
- Ideologia politicã
- Democratia politicã
- Regimurile politice
Rãsfoieste cursul
|