|
CAPITOLUL 10: IDEOLOGIA POLITICÃ
10.1. Precizari teoretice privind ideologia
Una dintre notiunile cele mai controversate, dar si des uzitate, in limbajul
politologic contemporan, o constituie cea de ideologie in general, de
ideologie politica in particular.
Etimologia notiunii de ideologie provine de la cuvantul grecesc "eidos"="imagine"
si "logos"="stiinta, disciplina, invatatura despre idei".
Termenul modern de ideologie apartine lui Destutt de Tracy care l-a creat
si l-a pus in circulatia literaturii politice.
Intr-un memoriu adresat Institutului de stiinte si arte in 1796, Destut
de Tracy considera ideologia "stiinta despre idei". Pentru el,
ideologia inseamna critica genetica a ideilor, ea se opune "metafizicii
sau psihologiei". "Termenul nu presupune nimic din ceea ce este
indoielnic si necunoscut, el nu aminteste spiritului nici o idee de cauza".1
De-a lungul vremii, atat in cadrul sociologiei, politologiei, cat si a
doctrinologiei, ideologiei i s-au dat o multitudine de acceptiuni, in
esenta acestea urmarind stabilirea identitatii si particularitatii ideologiei,
precizarea locului si rolului ei in stiinta politica de ansamblu, dar
si o redefinire, redimensionare a continutului si sensurilor ideologiei
politice. Multe din definitiile date ideologiei politice au vizat aspectul
sau genetic, structural sau functional, altele, dimpotriva, au urmarit
valoarea cunoasterii realizata de ideologie raportata la adevarul obiectiv,
la realitatea social-politica.
Pentru a evita o neintelegere, o perceptie gresita a ideologiei, fapt
care ar putea provoca multe greutati si inconsecvente in studiul ei si,
in special, in forma sa politica, trebuie sa precizam, de la bun inceput,
din ce unghi vrem sa definim ideologia, care ar fi principalele aspecte
pe care le urmarim in raport cu aceasta. Din aceasta perspectiva ne propunem
sa definim conceptul de ideologie politica si, in stransa legatura cu
aceasta, raportul dintre ideologie politica si stiinta.
Pornind de la continutul cunoasterii raportata la adevarul obiectiv, primul
aspect supus analizei urmareste sa precizeze daca ideologia din aceasta
perspectiva este sau nu incompatibila cu stiinta.
Dupa cum se stie, multi cercetatori au fost si sunt inca tentati sa defineasca
intr-un sens restrans, cu conotatii peiorative notiunea de ideologie,
dandu-i sensul de "cunoastere falsa", "iluzii" sau
de "falsa constiinta".
Ideologia este un produs al realitatii sociale si al constiintei umane,
a unei constiinte grevate de anumite aspiratii, idealuri si mai ales de
interese. Din aceasta perspectiva, omul individual sau colectiv organizat
politic participa la toate etapele crearii ideologiei, de la momentul
cunoasterii, prelucrarii, fundamentarii pana la cel al promovarii si transpunerii
ei in practica. Asa cum remarca si Mircea Florian, "cunoasterea nu
este o dublura, o copie aidoma realitatii, ea este insasi realitatea sau
obiectul la care se adauga raportul lor cu constiinta".2
Aprecierea ideologiei ca "falsa constiinta", sau "falsa
cunoastere" nu rezolva problema definirii sale, ci, dimpotriva, conduce
la deformarea realitatii sau impiedica procesul cunoasterii ei adecvate.
De fapt, nici nu este vorba de o definire a ideologiei, ci mai degraba
un simplu mod de a aprecia valoarea ei cognitiva, a unui singur aspect
al sau si nu a ideologiei in totalitatea sa. Pana la urma si o ideologie
nestiintifica poate sa aiba o valoare gnoseologica, nu in sensul ca ar
reprezenta, prin sine insasi, un mijloc al cunoasterii adecvate a realitatii
sociale, ci dimpotriva o analiza stiintifica a acesteia poate sa descopere
in ea si prin ea, starile de spirit, interesele, nazuintele comunitatii
politice emitente, a elaboratului ideologic respectiv.
Aceasta nu inseamna ca suntem adeptii ideii inexistentei ideologiilor
nestiintifice sau ale ideologiei falsei cunoasteri, dar asertiunea ideologiei
ca falsa cunostinta sau cunoastere nu poate fi corecta, din simplu motiv
ca nu toate ideologiile sunt o deformare a realitatii si, deci, o nereala
cunoastere a acesteia.
Obiectivitatea sau subiectivitatea cunoasterii ideologice si, in consecinta,
a raportului dintre ideologie si stiinta este determinat de emitentul
politic, de locul si rolul acestuia in societate, de sarcinile si obiectivele
social-politice urmarite si promovate de acesta.
Daca grupul social, miscarea sau partidul politic, intr-un cuvant, emitentul
politic al ideologiei va fi preocupat sa promoveze si sa desfasoare o
politica progresista, in corespondenta cu cerintele si posibilitatile
dezvoltarii sociale, atunci si ideologia sa va fi o reflectare, o interpretare
si o fundamentare obiectiva a realitatii si cerintelor sociale.
In aceasta situatie, ideologia promovata de respectivul emitent politic
va fi compatibila cu cercetarea stiintifica, cu stiinta.
Dimpotriva, daca comunitatea politica emitenta a ideologiei se va plasa
pe o pozitie neconforma cu cerintele si necesitatile sociale si va desfasura
o activitate contrara progresului social, atunci si ideologia creata si
promovata de acesta, se va afla in contradictie cu stiinta, fiind nestiintifica
sau chiar antistiintifica.
Prin urmare, nu ideologia este cea care hotaraste continutul si caracterul
cunoasterii si de aici, compatibilitatea sau incompatibilitatea ei cu
stiinta, ci acest fapt ii este impus, determinat de emitentul politic,
de interesele si obiectivele promovate de acesta. Pornind de la continutul
si caracterul cunoasterii comandate, ideologia politica va fi "obligata"
sa formuleze opinii, scopuri, obiective, sa le fundamenteze, motiveze
si sa le promoveze atat in planul teoriei, cat si al practicii politice.
Intr-o asemenea situatie, se pune problema delimitarii ideologiei politice
compatibile cu stiinta, de cele incompatibile partial sau total cu aceasta.
Definirea si aprecierea ideologiei de unii autori ca falsa cunoastere
a realitatii sau exagerarea prezentei in cadrul ei a unor elemente de
fictiune sau mistificare, a pus in centrul controverselor politice problema
destinului ideologiei, daca aceasta mai este sau nu necesara, utila epocii
noastre.
10.2. Perspectiva ideologiei
Incepand cu perioada postbelica, pe marginea problemei destinului ideologiei
s-a nascut si dezvoltat un puternic curent de opinii contrar existentei
si utilitatii acesteia.
Toate aprecierile si conceptiile canalizate in directia renuntarii la
ideologie, la "era sfarsitului ideologiei" si de aici, a scoaterii
ideologiei din perimetrul stiintei au ca punct de pornire, referinta si
justificare ideologia marxista si cele radicale de stanga.
Inca din 1929, Karl Mannheim in lucrarea sa "Ideologie si utopie"
luand in analiza teoria marxista, ajunge la concluzia ca aceasta este
o "falsa cunoastere, o utopie a secolului al XIX-lea". In urma
corelarii ideilor cu apartenenta de clasa, Karl Mannheim imparte elaboratele
din sfera ideologicului in ideologii si utopii. Prin ideologii, K. Mannheim
intelege ideile, stilul de gandire, legate de interesele grupurilor ce
se afla la putere, idei care explica, justifica si prezinta ca ceva rational
un status-quo; utopia este un stimulent intelectual propovaduit de gruparile
oprimate care se ridica impotriva oranduirii stabilite.3
In mod transant, problema renuntarii la ideologie va fi pusa in 1955 de
Raymond Aron, care in lucrarea sa "Opiul intelectualitatii",
va lansa teza "sfarsitul erei ideologice".
Caracterizand ideologia marxista drept opiu pentru intelectualitate, in
numele progresului contemporan si al obiectivitatii stiintifice, Raymond
Aron cere renuntarea la ideologie.
La o parere apropiata ajunge si cercetatorul austriac Ernst Fischer. In
Marxismul si ideologia, el considera ca ideologia nu reprezinta cunoasterea
stiintifica a lumii, ea ar fi, potrivit expresiei lui Marx "falsa
constiinta"; ideologia nu reflecta lumea cum este ea in realitatea,
ci asa cum pare ea in dorintele detinatorilor puterii social politice.4
Un alt autor, politologul nord american Daniel Bell, pornind de la demersul
lui K. Mannheim, de la impartirea ideologiilor de catre acesta in conceptii
particulare despre ideologii si concepti totale despre ideologie, va da
ideologiei politice o noua definitie si va incerca sa precizeze destinul
ei in epoca contemporana. "In primul sens - precizeaza D. Bell -
conceptii particulare despre ideologii putem vedea ca indivizii care profeseaza
anumite valori au interese asemanatoare
,dar acestea nu pot sa
fie intotodeauna economice; ele pot fi interese de statut (precum de grup
etnic care doreste o pozitie sociala mai buna) si interese politice.
O ideologie totala - precizeaza in continuare politologul nord american
- este, inainte de toate, un sistem inchis realitatii comprehensive, este
un set de credinta, infuzie cu pasiune care vizeaza sa transforme in intregime
un mod de viata".5
Pornind de la aceasta definire si clasificare a ideologiei, D.Bell ajunge
sa sustina ca "marxismul este o ideologie si in aceasta calitate
marxismul este o religie seculara.6
Identificand religia seculara cu "ideologia totala", iar "ideologia
totala" cu ideologia stangii produsa si dezvoltata la jumatatea secolului
al XIX-lea de catre Marx si Engels, D. Bell marturiseste: "Eu inteleg
ideologia ca pe un sistem special de idei si pasiuni care s-au ridicat
in secolul al XIX-lea. Sunt informat ca Fritz Stern a afirmat ca am aplicat
termenul de ideologie in exclusivitate la gandirea stangii, restrangandu-i
astfel domeniul. Este adevarat, lumea ideologica a fost produsul stangii
si capata rezonanta distincta in acest context. Acesta este focarul dezbaterilor
mele".7
In timp ce unii autori vorbesc despre "sfarsitul ideologiei"
sau despre necesitatea renuntarii la ea, altii, mult mai realisti cum
este cazul filosofului K.R. Popper sau al economistului J.A. Schumeter
si al politologilor J. Goltung, L. Althusser, P. Cambell si P. Howard
desi admit ca subiectivitatea ideologiei este un impediment in cercetarea
stiintifica, aceasta, nu este in masura s-o inlature din teoria si practica
social-politica contemporana.
In studiul Marxism si umanism, Luis Altthusser desi face distinctie intre
ideologie si stiinta afirmand ca in ideologie pecumpaneste functia practica
sociala, in timp ce in stiinta cea cognitiva si defineste ideologia ca
o expresie a raportarii omului fata de lume, dar o raportare imaginara,
care nu descrie o realitate, pledeaza pentru necesitatea ideologiei in
orice societate si in orice epoca, atribuindu-i un rol reglator al raporturilor
umane.
Inca din 1957, P. Campbell si P. Howard in lucrarea lor cu titlul semnificativ
America are nevoie de idei, argumenteaza necesitatea ideologiei astfel
"Omul care dispune de o anumita ideologie poate atrage de partea
sa pe cei care n-au ideologie
In schimb, omul care nu dispune de
idei nu-i poate castiga pe cei care au deja idei formulate".8
Chiar si initiatorul "sfarsitului erei ideologice", Raymond
Aron, revine asupra propriei sale teze anuntand ca "discutia asupra
sfarsitului ideologiei se incheie, incepe discutia si dezbaterea asupra
noului ev ideologic".9
Nu numai oamenii de stiinta vad necesitatea ideologiei ci chiar si politicienii.
Fostul presedinte al S.U.A., J.F. Kennedy, afirma ca " natiunea americana
are mai mare nevoie de forta ideilor, decat de forta atomica, de forta
aeriana, de cea financiara si industriala".10
Din aceasta scurta analiza, consideram ca s-a desprins clar ideea ca eliminarea
ideologiei din planul cercetarii stiintifice si din planul practicii politice
nu este posibila si nici necesara.
Argumentatia privind inlaturarea ideologiei, sfarsitului ideologiei, intr-un
cuvant a dezideologizarii nu este convingatoare si nici intemeiata. In
cea mai mare masura aceasta argumentatie se intemeiaza, se sprijina si
este axata pe ideologia marxista si pe cele radicale de stanga neluandu-se
in analiza si celelalte elaborate ideologice cum ar fi cazul celor clasice,
neoclasice sau contemporane. A hotari destinul ideologiei numai pe baza
caracteristicilor trase din analiza unui singur tip de ideologie, cea
de stanga, nu este nici suficienta, dar mai ales nici argumentata si nici
convingatoare.
Insasi problema aprecierii si definirii ideologiei marxiste drept o "falsa
constiinta", "o falsa reflectare a realitatii sociale"
este controversata. La aceasta se adauga faptul ca unii autori sustinatori
ai acestei teze si-au reconsiderat-o ulterior, altii considera ca divergenta
de pareri provine dintr-o ambiguitate a terminologiei folosite sau chiar
dintr-o ambiguitate intentionata introdusa in terminologie in vederea
slujirii unei teze deja formulate, dezideologizarea, care, ulterior, s-a
dovedit falsa, falimentara.
Chiar daca am admite ca ideologia marxista este "o falsa constiinta",
a extrapola aceasta caracteristica la nivelul intregii ideologii si de
aici, a trage concluzia pentru intreaga ideologie, nu ni se pare o abordare
si o cercetare fundamentata pe temei stiintific si deci, ea poate fi aprioric
respinsa.
Pe de alta parte, opunerea ideologiei, a adevarului obiectiv sub aspectul
cunoasterii, ni se pare fortata si destul de arbitrara. Cele doua elemente
contrapuse fac parte din domenii de cercetare stiintifica diferite: adevarul
este o categorie gnoseologica ce apartine filosofiei; ideologia este la
randul ei o categorie ce apartine stiintelor politice (sociologie, politologie,
doctrinologie). Este o opozitie de planuri si stiinte arbitrara si prin
nimic intemeiata. A defini si a aprecia destinele ideologiei numai din
unghiul pur gnoseologic si a o opune adevarului obiectiv este o analiza
unilaterala, limitata si neintemeiata.
Nimeni nu contesta ca in perimetrul ideologiei nu exista si produse in
care obiectivitatea si rationalitatea sunt mai putin prezente sau chiar
de loc. Acestea sunt insa nesemnificative iar in ansamblul general al
elaboratelor ideologice minoritare, practica socio-politica le-a invalidat.
Atata timp cat vor exista clase, grupuri sociale, inclusiv societati vor
exista si interese deosebite si in consecinta, ideologii care sa le fundamenteaza
si sa le promoveze aceste interese.
Oricat de multiple si de mari ar fi elementele de iluzie sau mistificare
pe care le contine si promoveaza, ideologiile raman in continuare o componenta
indispensabila oricarui grup social-politic care, ca entitate urmareste
realizarea unor scopuri si interese proprii. Ideologia da substanta, scop
si finalitate oricarei actiuni si conduite politice.
10.3. Rolul ideologiei
Adevarata problema care se pune in legatura cu ideologia nu este aceea
daca aceasta trebuie sau nu sa fie acceptata in teoria si practica politica
contemporana, ci a rolului pe care trebuie sa-l joace aceasta in societate.
Rolul conferit si jucat de ideologie in societate a fost si este in mare
masura determinat de natura regimului politic aflat la putere.
In societatile dictatoriale, totalitariste de genul celor fasciste si
comuniste, ideologiile au fost folosite in justificarea si legitimarea
regimurilor politice aflate la putere, in politizarea, in indoctrinarea
stiintei si invatamantului, a gandirii si a constiintei umane, a societatii
in ansamblul ei. In aceste regimuri, ideologia celor aflati la putere
devine ideologie unica si oficiala, fiind folosita in suprimarea celorlalte
ideologii, transformandu-se intr-un important instrument de dominatie,
persuasiune si manipulare politica.
Subordonarea si orientarea praxiologica a ideologiilor a fost urmata de
o deformare si denaturare a continutului lor teoretic. Nici din aceasta
perspectiva, in societatile totalitariste nu se poate vorbi de ideologii
politice intemeiate si fundamentate pe adevar, pe rationalitate si logicitate,
pe stiinta.
Prin urmare, nici sub aspect praxiologic si nici al continutului teoretic,
ideologiile politice din societatile totalitare nu se pot constitui si
actiona drept constiinte de sine ale acestor societati, ca o constiinta
nedeformata, netrunchiata, ci ele sunt intr-adevar "false constiinte"
si "false cunoasteri". In aceste societati, ideologiile politice
nu au fost puse in slujba cetatenilor ci, dimpotriva, i-au creat si adus
multiple deservicii acestuia.
Alta este, in schimb situatia, si rolul ideologiei in societatile democratice.
Prin principiile si valorile general-umane pe care sunt constituite si
functioneaza, societatile democratice impun ca o componenta de baza pluripartidismul
si pluralismul politic si ideologic. In aceste comunitati vom intalni
o mare diversitate de forme de organizare politica si emitenti ideologici,
cu obiective si scopuri politice multiple si diverse. Problema puterii
va constitui si in aceste societati principalul obiectiv al exprimarii
si actiunii ideologiilor politice. In raport cu aceasta, ideologiile politice
se vor structura, cel putin, in doua planuri: ideologii politice ale puterii,
fiind implicate direct in organizarea si conducerea societatii; ideologii
politice ale fortelor social-politice aflate in opozitie care vor fi preocupate
de influentarea si controlul puterii, de cucerirea acesteia prin cai si
mijloace politice democratice.
Paleta larga si diversa de elaborate ideologice din societatile democratice,
va conferi subiectilor si comunitatilor politice o mare posibilitate de
optiuni ideologice in care se vor regasi o mare diversitate de aspiratii,
idealuri si interese ale acestora.
Incidenta directa sau imediata a ideologiilor politice cu puterea si factorii
acesteia va impune din partea acestora o mare rigurozitate stiintifica,
coerenta si rationalitate, un grad sporit de subtilitate si rafinament
in solutionarea problematicilor concrete ale fiecarei societati, in promovarea
propriilor interese si in lupta ideologica cu ceilalti parteneri politici.
In ansamblul lor, produsele ideologice politice din aceste societati au
sub aspect teoretic un continut stiintific, sunt o reflectare si o fundamentare
adecvata a realitatii sociale, manifestandu-se ca adevarate constiinte
de sine si deci compatibile cu cercetarea stiintifica, cu stiinta.
Si in planul praxisului social-politic, ideologiile societatilor democratice
exercita o functie si un rol constructiv, progresist. Ele legitimeaza
regimurile politice democratice, asigura functionarea mecanismelor puterii
politice, alternanta acesteia, intemeiaza si fundamenteaza o mare parte
a deciziilor factorilor politice, ofera societatii modele si cadre de
organizare, conducere si dezvoltare sociala. In cele mai multe cazuri,
ideologiile acestor societati sunt nuclee politice ale elaboratelor doctrinare,
suportul lor teoretic, comportamental si actional.
10.4. Tipuri de ideologii politice
Dupa modul cum se raporteaza si concep transformarile si schimbarile fenomenelor
si proceselor social-politice ale societatii , ideologiile politice se
pot clasifica in:
1)ideologii politice conservatoare
Acestea au aparut inca din antichitate si se regasesc in toate societatile
si perioadele istorice. In societatile absolutiste din sclavagism si feudalism,
ele au fost ideologiile fortelor politice aflate la putere si au urmarit
cu orice chip si cu orice mijloace, apararea, conservarea, justificarea
si legitimarea randuielilor sociale existente, a vechilor institutii social-politice,
si a conceptiilor privind organizarea si conducerea vietii sociale. In
cele mai multe cazuri pentru a se impune, a fi mai credibile si convingatoare,
a domina si a elimina orice opozitie, ele si-au asociat divinitatea. Asa
a fost cazul unor mari ideologii religioase ca brahmanismul, confucianismul,
daoismul, budismul, islamismul sau chiar crestinismul care au fundamentat
regimurile politice dintr-o serie de tari ca India, China, Japonia in
perioada antica si medievala.
2)ideologii politice revolutionare
Ca sisteme de gandire si actiune coerente si inchegate aceste ideologii
au aparut in perioada moderna, ca "ideologii" care vizau transformarea
pana la inlocuirea unor sisteme social-politice perimate cu altele noi,
bazate pe alte principii si valori, chiar daca unele au fost numai niste
constructii teoretice ideatice si utopice, ele au existat inca din antichitate
si feudalism.
Aceste tipuri de ideologii urmaresc schimbari profunde, esentiale de natura
sociala, politica si economica a societatii. Un asemenea tip de ideologie
a fost liberalismul, in perioada luptei sale antifeudale si a revolutiilor
burgheze de la 1848.
3)ideologii politice reformiste
Reformarea si restructurarea sistemelor social-politice, a constituit
o permanenta a actiunii si luptei sociale. Ca ideologii, ele s-au cristalizat
in perioada interbelica si mai ales postbelica, dar aceasta nu inseamna
ca asemenea ideologii nu au fost prezente si in alte perioade istorice.
Aceste ideologii isi propun transformari economice, sociale si politice,
in limitele aceluiasi sistem social fara a-si propune inlocuirea, schimbarea
acestuia, ci mai degraba dezvoltarea, perfectionarea si "umanizarea"
sa, asigurarea echitatii si dreptatii sociale, conditii si situatii egale
pentru toti membrii societatii. Cea mai relevanta din acest punct de vedere
este, fara indoiala, social-democratia care cunoaste astazi o deosebita
dezvoltare, raspandire si atractie social-politica.
4)ideologii politice extremiste, dictatoriale
Asemenea modalitati de gandire si actiune, de concepere a relatiilor interumane
si sociale au existat dintotdeauna. Violenta, forta si teroarea sunt considerate
instrumente si mijloace unice, legale de transformarea si inlocuirea sistemelor
social-politice si economice. Cele mai reprezentative tipuri de asemenea
ideologii au fost fascismul si comunismul, care au fundamentat respectivele
regimuri politice si mai recente neofascismul, noua stanga si noua dreapta.
5)ideologiile politice elitiste
Esenta acestor ideologii o constituie organizarea si conducerea societatii
de catre o elita sociala, de un grup, o clasa sau un partid, de persoane
predestinate si inzestrate cu calitati deosebite, extraordinare. Primele
idei elitiste au aparut la Platon si Aristotel si mai tarziu la N. Machiavelli
si F. Nietzsche. Elitismul modern a avut ca fondatori pe Vilfred Pareto
si Gaitano Mosca, Max Weber.
In Romania teoreticieni ai elitismului au fost C. Radulescu Motru, Eugeniu
Sperantia.
In teoria si practica politica romaneasca, elitismul a imbracat forma
ideologiei si miscarii legionare.
Ideologiile elitiste neaga sau subapreciaza rolul maselor in istorie,
in organizarea si conducerea societatii. Prin continutul si esenta lor
ele sunt ideologii nedemocratice.
6)ideologiile politice fundamentaliste
Sunt ideologii politice de esenta extremista, teroriste care isi justifica
si legitimeaza actiunea si conduita social-politica pe fundamente teologice,
in numele unor sisteme religioase, cum ar fi cazul islamismului si chiar
crestinismului. Din pacate astazi asemenea ideologii tind sa prolifereze
si chiar sa constituie fundamentul politic al unor regimuri, cum a fost
cazul talibanilor din Afganistan.
10.5. Functiile ideologiei
Ideologia isi evidentiaza rolul, utilitatea si eficienta sociala in societate
prin functiile exercitate. Functiile exercitate de ideologii nu sunt aceleasi
in toate societatile, chiar in cadrul aceleiasi societati ideologiile
urmaresc scopuri si interese diferite, au continuturi, valori si semnificatii
aparte, se folosesc de mijloace si forme diverse in exprimarea si manifestarea
lor in practica sociala.
Locul si rolul ideologiilor in societate, functiile exercitate de acestea
depind de:
-natura sistemului politic;
-gradul dezvoltarii vietii si democratismului politic;
-statutul si pozitia in societate a emitentului pe care ideologia il reprezinta
si ale carei interese si aspiratii le fundamenteaza si promoveaza;
-raportul sau fata de sistemul puterii, face sau nu parte din cadrul acestuia,
altfel spus este o ideologie a puterii sau se afla in opozitie cu aceasta.
1.Functia de cunoastere si interpretare a realitatii politice
Este prima functie a oricarei ideologii, ea realizeaza contactul acesteia
cu realitatea, cu societatea. Pe baza cunoasterii si a interpretarii societatii
social-politice, ideologia isi va putea constitui demersurile teoretice
si actiunea practica, isi va formula atitudinea fata de aceasta, isi va
preciza obiectivele si scopurile urmarite, strategia, mijloacele si tehnicile
pe care le va utiliza in infaptuirea acestora.
Obiectivitatea sau subiectivitatea cunoasterii societatii si, in stransa
legatura cu aceasta, a interpretarii pe care o da acesteia, tine in cea
mai mare masura, de obiectivele si scopurile urmarite si promovate de
emitent, ideologia fiind doar forma teoretica concentrata a acestora,
mijlocul de exprimare a lor in planul politicii.
2.Functia partinica-partizana
Continutul unei asemenea functii este determinat, impus de emitentul politic,
a carei emanatie este prin excelenta ideologia. Tinand genetic si functional
de acesta, fiind produsul sau, ideologia va reflecta si interpreta realitatea,
va fundamenta si promova interesele acestuia, adica va fi partinica, partizana.
Orice valoare, principiu care ii poate servi la realizarea obiectivelor
si sarcinilor sale, chiar daca acestea sunt intr-o vadita contradictie
cu realitatea, cu adevarul pentru respectiva ideologie ele sunt valabile,
reale si invers.
3.Functia teoretica-explicativa
Orice ideologie, in demersul sau teoretic, isi propune sa explice si sa
justifice pozitia si atitudinea emitentului sau in societate, in raport
cu puterea, obiectivele si scopurile sale urmarite. In situatia ca emitentul
sau se afla la putere, ea va legitima actiunile si politica acesteia,
indiferent de strategiile si mijloacele folosite, de rezultatele si eficienta
acesteia.
Totodata, ideologia va organiza si conduce lupta teoretica impotriva altor
ideologii si elaborate politice, aceasta fiind o parte si in multe situatii
foarte importante a luptei generale promovate si duse de ideologie
Ideologia va avea totodata un rol major in explicarea si constientizarea
propriilor aderenti, in mobilizarea acestora la sustinerea si actiunile
sale. In acelasi timp, ideologia va contribui in mare masura la fundamentarea
discursului politic al propagandei, punandu-i chiar la dispozitie strategiile
si mijloacele sale. Fundamentandu-i si rationalizandu-i limbajul politic,
dandu-i un caracter rational, disimuland violenta si neadevarul, ideologia
constituie cea mai eficienta forma a propagandei politice.
In aceeasi linie se inscrie si precizarea lui Olivier Reboul: "ideologia
justifica puterea intr-un mod rational, prin consens sau necesitate, disimuland
ceea ce puterea are esential: faptul ca ea ramane sacra pentru cei ce
o exercita, ca ea trebuie sa fie astfel pentru cei care o suporta si ca
presupune o amenintare pentru cei ce o refuza".11
Atata timp cat vor exista colectivitati umane, vor exista si oameni cu
propriile lor idealuri si interese si odata cu ei, emitenti politici cu
idealuri proprii.
Ideologiile au fost si vor fi insotitoro permanenti si activi ai gandirii
si actiunii umane.
Note bibliografice:
1. Olivier Reboul, Langage et ideologie, P.U.F. Paris, 1980, p. 17.
2. Mircea Florian, Recisivitatea ca structura a lumii, vol I, Editura
Eminescu, Bucuresti, 1983, p. 51.
3. Karl Mannheim, Ideologie und utopie, 2 Auflage Verlog von Friederic
Cohen Bonn, 1930.
4. Ernest Fisher, Marxismus und Ideologie, in Wegunzeit, Nr.5/1965.
5. Daniel Bell, Sfarsitul ideologiei in occident, in Political Ideas in
the Filties, London, 1967, p. 400-401.
6. Idem
7. Daniel Bell, Introducerea autorului la The End of Ideology, Columbia
University, martie 1961, p.17-18
8. P. Campbell, P. Hovard, America Needs and Ideology, London, 1957, p.80.
9. Raymond Aron, Remarques sur la nouvel age ideologique, 1969, republicat
in "Conterpoint", nr9/1973.
10. J.F.Kennedy, The Strategy of Peace, New York, 1960, p. 164.
11. Oliver Rebaul, op.cit., p.30.
|
În acest capitol:
- Precizari teoretice privind ideologia
- Perspectiva ideologiei
- Rolul ideologiei
- Tipuri de ideologii politice
- Functiile ideologiei
În acest curs:
- Introducere în studiul politologiei
- Sistemul politic
- Statul - institutie fundamentalã a sistemului politic
- Puterea politicã
- Institutia Politicã Executivã. Guvernul
- Institutia Sefului Statului
- Institutia Politicã Legislativã. Parlamentul
- Partidele politice
- Cultura politicã
- Ideologia politicã
- Democratia politicã
- Regimurile politice
Rãsfoieste cursul
|