|
CAPITOLUL 12: REGIMURILE POLITICE
12.1. Orientari teoretice in definirea conceptului de regim politic. Continutul
si esenta regimului politic.
Cunoasterea si intelegerea mecanismului de formare, organizare si functionare
a vietii sociale, indeosebi a celei politice, impune cu necesitate, pe
langa studiul celorlalte componente ale sistemului politic, si pe cel
al regimului politic.
Problematica definirii regimului politic intereseaza in aceeasi masura
pe juristi, oameni politici, politologi, dar si pe cetateni - fapt ce
vine sa probeze importanta atat teoretica dar mai ales practica. ce se
acorda acestui element al sistemului politic contemporan.
O prima incercare de definire si tipologizare a regimului politic a fost
facuta din perspectiva stiintei dreptului constitutional. O asemenea definire,
dar mai ales tipologizare a regimurilor politice se bazeaza pe disjungerea
functiei legislative, de cea executiva si pe explicarea coabitatiei dintre
ele. Din acest unghi, se disting: regimul contopirii puterilor (monarhia
absoluta), regimul diviziunii puterilor (republica prezidentiala), regimul
coabitarii puterilor (republica parlamentara).
O asemenea definire si clasificare a regimurilor politice nu este edificatoare
si, asa cum observa si politologul francez M.Duverger, ea ''este auxiliara''
si vizeaza tipurile de structuri guvernamentale''1. Desi nu respinge in
totalitate aceasta definire si clasificare a regimurilor politice, acelasi
autor releva ca '' In lume exista destul de multe constitutii politice
fictive, care definesc regimul politic in afara constitutiei reale cu
regimul care guverneaza in realitate si in acest caz, primul (constitutiile)
serveste drept paravan pentru cel din urma''2.
Politologul M. Lesage, considera ca in definirea regimului politic exista
doua metode: ''Una consta in a lua drept punct de plecare constitutia
si legile juridice3. O asemenea metoda de pe pozitiile cercetarii constitutionalistilor,
nu este satisfacatoare nici pentru M.Lesage si in consecinta, el sutine
''Cealalta, dimpotriva, consta in studierea practicii si in analiza interioara
a dreptului scris in relatia sa cu practica
cel mai bine este sa
se inceapa tocmai de la practica".4 O asemenea pozitie este impartasita
si de alti politologi ca R.Aron, G.Burdeau si demonstreaza ca stiinta
politica isi are propria sa metoda in studirea regimului politic. Daca
vechii constitutionalisti se limitau doar la o analiza teoretica si in
esenta, numai la institutiile de stat, politologii extind cadrul cercetarii
la toate institutiile existente in societate, evident, cu precadere la
cele politice, imbinand cercetarea teoretica cu realitatea vietii practice.
In randul politologilor, in definirea si clasificarea regimurilor politice
nu exista un punct de vedere unitar. Toti insa abordeaza definitia respectiva,
de pe pozitiile teoriei institutiilor, dar concep si folosesc aceasta
teorie in moduri diferite.
O asemenea abordare a definirii regimului politic a generat in cadrul
politologilor, doua orientari distincte.
a)O prima orientare are in centrul sau pe vestitii politicieni M.Duverger
si G.Burdeau, ce definesc in exclusivitate pe baza teoriei institutionale
regimul politic. In cadrul institutiilor politice, ei iau ca element principal
partidele politice.
''Cel ce cunoaste dreptul constitutional si ignora rolul partidelor politice
-scrie M. Duverger- are o imagine falsa despre regimurile politice contemporane
5.
In acelasi spirit G.Burdeau spune: "In zilele noastre, pentru a caracteriza
regimul care functioneaza in stat nu trebuie sa ne mai intrebam pe ce
baza - parlamentara sau prezidentiala - se infaptuieste diviziunea puterilor,
ci trebuie mai intai lamurita calitatea partidelor, structura lor si scopurile
lor"6.
Mergand consecvent pe linia institutionalista a definirii regimului politic,
M.Duverger conchide ''Totalitatea institutiilor politice, care functioneaza
in tara respectiva, intr-o anumita perioada, constituie regimul ''politic7
. Desi pune in centrul institutiilor politice partidul politic, M. Duverger
concepe regimul politic ca o interdependenta directa a tuturor institutiilor
politice. De asemenea, el arata stransa corelatie dintre regimul politic
si institutiile sociale, economice s.a.m.d.
Extrem de complexa se dovedeste a fi constructia definirii regimului politic
la G.Burdeau. Pentru G.Burdeau, regimul politic se defineste prin "totalitatea
normelor, adoptate sau pur si simplu practicate in tara respectiva cu
ajutorul carora se infaptuieste conducerea oamenilor"8 .
La o prima analiza, s-ar parea ca G.Burdeau paraseste linia institutionala
in definirea regimului politic, intrucat principalul izvor al normelor
care reglementeaza infaptuirea puterii este interactiunea dintre institutiile
politice si cele sociale, definitia sa este, asa cum singur recunoaste",
o definitie institutionala extinsa''9.
Conceptiei institutionaliste ii apartine si cea a lui M.Lesage. Dupa opinia
sa "definirea si studirea regimului politic reprezinta studirea relatiilor
existente intre toate categoriile de institutii, in procesul adoptarii
deciziilor politice"10.
b)Pozitiile institutionalismului pur, exclusivist se dovedesc a fi inaccesibile
pentru alti politologi, ce au ca lider pe R.Aron. Pentru R.Aron "regimul
politic nu se reduce la simpla combinare de institutii"11.
Aceasta orientare, desi pastreaza in definirea regimului politic elementele
institutionale, aduce in sprijin si alte componente, dand astfel o imagine
mult mai complexa si mai realista despre natura si rolul regimului politic
in societate.
Pentru exprimarea unei asemenea orientari, cea mai elocventa este conceptia
lui R.Aron. In explicarea criteriilor definitorii ale regimului politic,
R.Aron considera ca importante sunt nu numai "legatura dintre institutii
si modalitatile de functionare a lor, ci si formele interdependentelor
sale cu infrastructura, rolul si locul pe care-l ocupa administratia in
cadrul regimului,contextul istoric in care actioneaza regimul"12
Pornind de la aceste considerente, in legatura cu definirea, cu continutul
si esenta regimului politic, putem aprecia urmatoarele:
- Regimul politic reprezinta forma concreta de organizare si functionare
a sistemului politic si in consecinta, prin regim politic se intelege
modul concret de organizare, institutionalizare si functionare a sistemului
politic si de exercitare a puterii politice de catre o forta social-politica
in cadrul unei comunitati sociale sau a unui istem social global;
- Desi in cadrul regimului politic institutiile si organele puterii de
stat au rol important in constituirea si in functionarea sa, regimul politic
nu se poate rezuma la acestea, ci el cuprinde, organizational si functional,
intregul sistem politic;
- Natura regimului politic, forma sa de exprimare in planul practicii
sociale este rezultatul raportului de forte dintre clase, grupuri sociale,
partide, formatiuni politice, intr-un cuvant, dintre cetateni, organizatii,
dintre acestea si societatea civila si politica;
- Regimul politic nu poate si nu trebuie identificat cu forma de guvernare.
Forma de guvernare desemneaza modul concret de formare si organizare a
organelor puterii de stat, caracteristicile si principiile lor, raporturilor
dintre ele si celelalte organe ale statului, ca si a raporturilor dintre
ele si celelalte forme institutionalizate ale sistemului politic. In schimb,
regimul politic inseamna materializarea expresa a unor operatiuni axiologice,
a unei ierarhii specifice a valorilor, in general, a valorilor politice,
in special. Chiar daca unele elemente ale regimului politic se suprapun
intr-o oarecare masura si sub anumite aspecte, cu cele ale formei de guvernamnt
sau ale structurii de stat, prin aceasta ele nu-si dizolva identitatea,
calitatea distincta de a fi laturi definitorii ale regimului politic.
Cu exceptia monarhiilor absolute unde se nasc regimuri dictatoriale, forma
de guvernare nu poate decide natura regimului politic, ci ea, in cea mai
mare masura, este rezultatul raportului dintre aceasta si cetateni.
12.2. Tipologia regimurilor politice
Alaturi de definirea regimului politic, o deosebita atentie se acorda
in literatura de specialitate si problemei tipologizarii acestotra. Importanta
acordata acestei probleme este demonstrata de organizarea in 1967 la Bruxelles,
a unui Congres International de stiinta politica ce a avut ca obiect al
dezbaterii problema clasificarii regimurilor politice. Cu toate acestea,
literatura de specialitate nu este in masura sa prezinte o pozitie unitara,
dimpotriva, clasificarile propuse sunt extrem de diverse. In cele din
urma, in aceasta problema, in stiinta politica contemporana, s-au constituit
doua mari orientari privind pozitiile tipologizarii regimurilor politice,
fapt ce nu anuleaza, indeosebi in interiorul acestor orientari, marea
diversitate de optiuni, atitudini:
a.Clasificarile care pornesc de la fundamentarile traditionale (M.Prelot
si G.Vedel, constituind in aceasta orientare autori de referinta);
b.Clasificarile care depasesc cadrul traditional (M.Duverger, G.Burdeau,
R.Aron)
Una dintre clasificarile traditionale ale regimurilor politice este cea
a lui M.Prelot; el imparte regimurile politice in grupe, dupa numarul
conducatorilor. Dupa acest criteriu, el deosebeste urmatoarele tipuri
de regimuri politice: democratia, monocratia, oligarhia si regimul mixt.
Democratia este reprezentata de acele regimuri "in care in majoritate
poporul determina in mod liber orientarea si isi asuma controlul conducerii
si legislatiei"13 .
Conducerea de catre o persoana este numita de Prelot "monocratie":
termenul este deosebit de cel clasic-monarhie, care desemneaza ''numai
mostenirea functiilor sefului statului'', pe cand monocratia are un dublu
aspect de detinere a puterii si de a formula ideologia 14 .
Regimurile oligarhice sunt, dupa M.Prelot, conducerea politica a societatii
de catre o parte a populatiei. Mergand mai departe cu analiza, in cadrul
regimurilor oligarhice, el distinge mai multe tipuri de conducere:
-conducerea de catre clasa privilegiata-aristocratia;
-conducerea de catre indivizi instariti-plutocratia de cens;
-conducerea de catre unul sau cateva partide-particratie 15.
In conceptia lui M.Prelot, regimurile mixte sunt cele care ocupa un loc
intermediar intre democratie si monocratie.
Acestea pot fi de doua feluri:
-regimul mixt, inclinat spre democratie;
-regimul mixit, inclinat spre monocratie.
De remarcat, ca in cadrul regimurilor mixte cu tendinte monocratice el
include fostele regimuri comuniste. In schimb, nu putem fi de acord cu
includerea in cadrul regimului mixt democratic a unor regimuri, ca cel
din Spania franchista sau Portugalia salazarista.
Intr-o anumita masura si G.Vedel urmareste fundamentarile traditionale
in clasificarea regimurilor politice. Dupa parerea sa, din punct de vedere
politic trebuiesc distinse doua tipuri de regimuri:
-regimurile in care puterile legislativa si executiva sunt doar diferite
ramuri ale activitatii unui partid politic;
-regimurile in care absenta partidului majoritatii sau a disciplinei de
partid nu permit sa se infaptuiasca simpla unire a puterilor legislativa
si executiva 16.
Dupa cum se vede, clasificarea lui Vedel ignora orice criteriu de clasa
sau sociale, considerand drept conditii necesare ale acestor regimuri
coeziunea si spiritul de disciplina al partidului, precum si majoritatea
monopartidista in parlament sau monopolul unui partid.
Mult mai complexe si mai apropiate de realitatea vietii politice sunt
clasificarile facute regimurilor politice de politologii orientarii care
depasesc cadrul traditional.
Una dintre aceste clasificari este cea facuta de M.Duverger. Ea pune la
baza clasificarii regimurilor politice patru criterii, care in esenta
vizeaza: baza puterii politice; problema alegerii si structurii conducatorului;
formarea organelor de conducere; relatiile dintre acestea etc.
Pornind de la aceste criterii, M.Duverger distinge doua grupuri fundamentale
de regimuri:
-regimurile liberal-democratice;
-regimurile autoritare;
In cadrul regimurilor liberal-democratice sunt incluse regimurile prezidentiale
si cele parlamentare.
Regimurile autoritare sunt impartite in: regimuri comuniste, fasciste
si regimurile politice ale tarilor in curs de dezvoltare17.
O interesanta clasificare a regimurilor politice o intalnim la G.Burdeau.
Pornind de la trei criterii esentiale: originea si baza puterii, scopul
regimului si tipul de societate; sistemul de organizare a organelor puterii
de stat si de repartizare a competentelor intre ele, G.Burdeau distinge
doua mari tipuri de regimuri politice: "autoritare si democratice"18.
"Autoritarismul - precizeaza in continuare autorul - se caracterizeaza
prin dominatia sefului statului si limitarea libertatilor politice"19
.
Toate regimurile politice autoritare, sustine politologul francez G.Burdeau,
sunt dictaturi si ele provin "nu atat din teoria politica cat si
din criza sociala"20.
In interiorul regimurilor democratice, G.Burdeau descopera: regimuri ale
"democratiei conduse" si regimuri ale "democratiei care
conduce".
In primul tip de regimuri, ale democratiei conduse, poporul, sustine G.Burdeau,
este condus de sus. Asemenea regimuri au fost cele ale democratiilor liberale
clasice din secolul al XIX-lea. In acest tip de regimuri politice democratice
conduse, sunt incluse si fostele regimuri comuniste.
Incepand cu secolul al XX-lea, se constituie regimurile democratiei care
conduce. Ele se caracterizeaza prin faptul ca asigura posibilitatea poporului
de a exercita o influenta directa asupra infaptuirii puterii de stat.
In acest ultim tip de regimuri politice, G.Burdeau include tarile burghezo-democratice
contemporane.
La randul sau, Raymond Aron porneste in clasificarea regimurilor politice
de la partidele politice, mai precis de la numarul partidelor politice
ce conduc in societate. din acest punct de vedere el distinge urmatoarele
tipuri de regimuri politice:
-regimurile politice monopartidiste, considerate prin continutul si esenta
lor regimuri nedemocratice, totalitare;
-regimuri politice multipartidiste sau constitutional pluraliste, democratice
prin caracterul lor.
Aceste doua tipuri de regimuri, dupa R.Aron, "simbolizeaza doua moduri
caracteristice de exprimare institutionala a ideii de suveranitate populara,
doua moduri de organizare a luptei fortelor politice"21.
In cadrul regimurilor monopartidiste R.Aron include regimurile fasciste
si cele din tarile foste comuniste.
In ceea ce priveste regimurile politice multipartidiste, dupa parerea
lui R.Aron: "este imposibil sa se faca o clasificare consecventa
a lor"22. Din acest motiv, autorul se limiteaza la analiza "principalelor
lor variabile"23.
Dupa aceasta trecere succinta in revista a principalelor orientari si
pozitii exprimate in literatura politica referitoare la tipologia regimurilor
politice, se pot face urmatoarele aprecieri:
-la baza tipologizarii regimurilor politice, trebuie sa stea o varietate
de criterii, intrucat numai acestea sunt in masura sa releve adevarata
natura, semnificatie si individualitate a lor;
-dintre criteriile care trebuiesc folosite in clasificarea regimurilor
politice evidentiem: modul de constituire si functionare a organelor puterii
de stat (numire, alegere directa sau indirecta a acestora); modul de alegere
a conducatorilor; continutul si sfera drepturilor si libertatilor cetatenilor,
in special a celor politice si, mai ales, a modului cum se regasesc si
se materializeaza in practica vietii social-politice, natura si baza ideologica
a regimului; sistemul partidist (monopartidist, bi si pluri partidism);
-natura, profunzimea si amplitudinea relatiilor sociale si in special
a celor politice.
Pornind de la aceste orientari, regimurile politice pot fi clasificate
in:
a)regimuri politice democratice;
b)regimuri politice dictatoriale sau totalitare.
Desigur, o asemenea tipologizare a regimurilor politice nu poate fi rigida
si nu poate epuiza marea varietate de forme si manifestari pe care acestea
le pot imbraca in viata politica reala, practica a fiecarei societati.
La aceasta trebuie avut in vedere amplul fenomen de mobilitate la care
sunt supuse regimurile politice. Trecerea de la o forma de regim politic
la alta, este astazi o realitate si este rezultatul unor modificari in
planul raportului de forte, de combinatii politice ce pot aparea in peisajul
politic al unei societati. Un exemplu elocvent il constituie prabusirea
regimurilor politice comuniste din Europa rasariteana si centrala si angajarea
lor spre regimuri democratice.
12.3. Regimurile politice democratice
Una dintre primele forme de organizare a vietii social-politice a constituit-o
regimurile democratice. Regimurile politice democratice au luat nastere
inca din societatea sclavagista, cel mai elocvent exemplu in acest sens,
fiind regimul politic atenian.
In feudalism, dominante sunt regimurile autoritare de tip monarhist si
nu am gresi, daca am aprecia ca in aceasta societate regimurile democratice
dispar, ceea ce se mentine sunt anumite elemente ale democratismului politic
si nu regimuri politice democratice in sine sau ca atare.
Renasterea si proliferarea regimurilor democratice are loc odata cu epoca
moderna, cand, pentru unele tari dezvoltate, ele devin principala forma
de exercitare a conducerii politice, a societatii. Astazi, regimurile
politice democratice constituie o dominanta a vietii politice contemporane,
spre ele indreptandu-se atat tarile foste comuniste din Europa rasariteana
si centrala, cat si majoritatea tarilor din lumea a treia.
In teoria si practica politica, regimurile democratice se individualizeaza
printr-o serie de note distincte:
-organele de conducere ale puterii de stat, politice, in general, se constituie
si actioneaza prin consultarea cetatenilor. Ele sunt emanatia vointei
acestora si rezultatul alegerilor;
-in aceste societati exista si se aplica in practica politica principiul
separarii puterilor de stat, aceasta constituind o garantie a vietii democratice
si in mod deosebit, a democratismului politic;
-existenta unui larg sistem de drepturi si libertati cetatenesti, a caror
aplicare in practica este garantata de organele puterii de stat, constituie
o caracteristica majora a acestor regimuri;
-pluripartidismul politic si pluralismul ideologic constituie o alta componenta
majora a acestor regimuri, fapt ce naste si asigura functionalitatea opozitiei
politice, a diversitatilor de optiuni, opinii, de ideologii in societate.
In esenta, prin structurile lor organizatorice, prin mecanimul de functionare,
regimurile politice democratice reprezinta, apara si promoveaza interesele
generale ale tuturor membrilor societatii, ale societatii in ansamblul
ei.
In cadrul fiecarei societati, in functie de raportul ce se stabileste
intre principalele componente ale puterii de stat exprimate prin institutiile
sale politice (guvern, parlament), dar si ca urmare a unor traditii politice,
regimurile politice democratice imbraca, in functionalitatea lor practica,
urmatoarele forme:
-regimurile politice parlamentare. In cadrul acestor regimuri, parlamentul,
in raport cu celelalte organe ale puterii de stat detine un rol preponderent,
concretizat intr-un surplus de atributii si prerogative. Seful guvernului
si, in unele tari, insasi seful statului, este desemnat de parlament si
raspunde pentru intreaga sa activitate in fata acestuia. Parlamentul poate
dizolva guvernul prin exprimarea votului de neincredere, poate initia
si desfasura anchete si control asupra activitatii sale, dezbate si aproba
tratatele politice, economice cu alte state, hotaraste in problemele majore
ale dezvoltarii interne si externe etc. Asemenea regimuri se pot intalni
in Anglia, Germania, Italia etc.
-regimuri politice prezidentiale. In aceste regimuri, seful statului este
investit cu conducerea suprema a statului, detinand, in sistemul organelor
de stat o pozitie privilegiata avand largi atributii si prerogative ca:
numirea primului ministru, a membrilor guvernului, initiativa legislativa,
exercitarea unor functii importante in stat (comandant suprem al armatei),
opunerea veto-ului unor legi, incheierea unor tratate internationale,
promulgarea legii. Exemple de asemenea regimuri politice ar fi cele din
SUA, Franta, Indonezia, Filipine etc.;
-regimurile politice parlamentare semiprezidentiale
Lupta pentru suprematie, din cadrul unor societati, dintre puterea executiva
(guvern, seful statului) si puterea legislativa (parlament) a impus aparitia
unui element de mediere, de echilibru dintre acestea. De regula, acest
element a fost gasit in persoana sefului statului, presedintelui care
din dorinta de a limita puterea parlamentului, a fost inzestrat cu prerogative
ce tin atat de executiv, cat si de legislativ, el putand astfel media
intre acestea. Asemenea regimuri se nasc si se dezvolta indeosebi in societatile
foste comuniste din Europa centrala si rasariteana, unde perioada de tranzitie
impune consideram, ca o necesitate, mentinerea unui executiv puternic
dar si a unui legislativ autoritar.
Democratismul politic a fost prezent si in cadrul societatii romanesti,
inca din perioada feudala. Edificatoare in acest sens sunt institutiile
politice feudale romanesti, marea adunare a tarii, adunarile obstesti
si chiar sfatul domnesc. Asa de exemplu, marea adunare a tarii, desi era
compusa din reprezentantii starilor privilegiate avea largi atributii
politico-sociale, ca: alegerea domnului, aprobarea masurilor sociale si
fiscale, ratificarea tratatelor de pace si de vasalitate. Importante elemente
de democratim social-politic se intalnesc si in cadrul adunarilor obstesti.
acestea se convocau numai in cazuri exceptionale, dar cu participarea
intregii boierimi, a clerului, a ostenilor si a orasenilor, luand in discutie
probleme de o deosebita importanta pentru tara.
In epoca moderna, odata cu afirmarea in viata sociala a noii clase, burghezia,
se accentueaza elementele democratismului politic. Viata de stat moderna
romaneasca incepe sa se manifeste odata cu inceputul secolului al XIX-lea,
debutul realizandu-se odata cu primul proiect de constitutie, elaborat
in Moldova in 1822, cunoscuta sub numele de Constitutia carvunarilor.
Este prima constitutie romaneasca in care sunt inscrise principiile moderne
de organizare si conducere a societatii, aparand totodata si primele elemente
de democratism politic. Considerata de boierime conservatoare "prea
novatoare", acest prim proiect de constitutie nu a fost aplicat.
Desi infranta, revolutia din 1821 a constituit un puternic imbold in actiunea
de modernizare a societatii romanesti. Rezultatul actiunii reformatoare
dusa de elementele progresiste romanesti din perioada 1822-1828 s-a materializat
in elaborarea sub supravegherea generalului rus Pavel Kisseleff, a Regulamentelor
organice considerate prima constitutie aplicata in Principatele romane.
Noua organizare de stat se baza pe principiul separarii puterilor in stat:
executiva (domn), legislativa (Adunarea obsteasca), judecatoreasca (exercitata
de instantele judecatoresti).
Desi regulamentele mentineau relatiile feudale, privilegiile boierimii,
totusi, prin masurile identice de organizare, exprimau necesitatea unirii,
modernizarii societatii romanesti.
Realizarea in 1859 a statului modern roman prin larga consultare si vointa
poporului, a consensului national, a constituit un profund act de democratism
politic, avand in acelasi timp un rol major in impunerea in fata Europei
a Unirii.
Reformele in spirit burghezo-liberal intreprinse si realizate de A.I.Cuza
si indeosebi Constitutia din 1866 au pus bazele democratismului politic
modern romanesc. Constitutia din 1866 proclama o suma de principii ale
revolutiei franceze din 1789, dar si ale revolutiei romane din 1848-1849
ca: libertatile si drepturile fundamentale ale cetateanului, suveranitatea
nationala, separarea puterilor in stat, responsabilitatea ministrilor.
Fiind o continuare a Regulamentelor organice, ale Statutului Dezvoltator
al Conventiei de la Paris, Constitutia din 1866 reprezinta un nou pas
pe linia modernizarii si democratizarii societatii romanesti, a asezarii
vietii politice romanesti si a intregului sau edificiu in concordanta
cu marile transformari politice petrecute in Europa la inceputul secolului
al XIX-lea.
Marea Unire din 1918 va pune si mai mult in evidenta democratismul vietii
politice romanesti. Unirea Transilvaniei, a Bucovinei si a Banatului cu
Romania s-a realizat prin mijloace politice profund democratice - adunari
reprezentative. Reprezentantii acestor adunari au fost alesi prin vot
universal sau de organizatii legal constituite. Prezenta la adunarile
de unitate nationala a multimii populare, a dat caracterul reprezentativ
al unirii si unul plebiscitar, profund democratic.
Constitutia din 1866, legiferarea votului universal in 1918 si indeosebi,
Constitutia din 1923 au creat in Romania interbelica, un regim politic
parlamentar cu profunde valente democratice.
Totusi, in spiritul adevarului, trebuie sa precizam ca regimul politic
parlamentar romanesc, cu tot profundul sau caracter democratic, a avut
si unele limite. Pana in 1918 s-a mentinut votul cenzitar, fapt ce limita
participarea la viata politica a unor importante categorii sociale, in
special taranimea si clasa muncitoare. Chiar si dupa 1918, importante
segmente sociale (femeile, militarii, functionarii de stat) erau excluse
de la viata politica.
Cu toate limitele, precum si oscilatiile pe care le-a cunoscut regimul
politic romanesc pana in 1938, el poate fi apreciat in ansamblu, ca un
regim parlamentar democrat.
Procedele si fenomenele social-politice ce s-au desfasurat dupa decembrie
1989 au refacut regimul politic democratic romanesc. Astazi, putem aprecia
ca in Romania s-a instaurat un regim politic parlamentar. semiprezidential,
democratic.
12.4. Regimurile politice dictatoriale
Notiunea de dictatura provine, in majoritatea limbilor moderne, de la
latinescul "dictatura" ce inseamna a porunci, a domina nelimitat
o persoana sau un grup de persoane. In stransa legatura cu aceasta notiune
s-a format si cea de dictator (tot de la latinescu "dictator"),
exprimand conducerea exercitata de o persoana nesupusa controlului statului
sau a altei institutii politice, avand puteri nelimitate, discretionare.
Sub aceasta semnificatie notiunile de "dictatura" si "dictator"
s-au manifestat in sfera lumii antice si sub forma monarhiei absolute,
in feudalism.
In politiologie, termenul de dictatura este identic cu cel de totalitarism,
absolutism, despotism, autocratie. Desi in literatura de specialitate
exista o diversitate de pareri cu privire la trasaturile definitorii ale
dictaturii. Politologul francez Raymond Aron a sintetizat esentialitatea
totalitarismului prin: monopolul unui singur partid, ideologia oficiala
de stat, monopolul statului asupra intregii puteri, caracterul absolut
al autoritatii suverane24.
Sintetizand, putem aprecia ca regimurile politice nedemocratice, dictatoriale
se individualizeaza in teorii si practica vietii politice prin urmatoarele
trasaturi:
-puterea de stat este detinuta si exercitata in mod absolut de catre o
persoana sau un grup de persoane care concentreaza in mainile lor intreaga
putere, indeosebi cea politica;
-aplicarea puterii nu se realizeaza in baza principiului separarii acesteia
sau chiar daca acest principiu se mentine, el este formal avand un rol
propagandistic;
-inexistenta unor organe reprezentative ale puterii de stat sau chiar
daca acestea sunt prezente in viata politica, atributiile si prerogativele
lor sunt considerabil restranse. Organele puterii, atat cate exista, sunt
numite, ele subordonandu-se total puterii. In aceasta situatie nu se mai
poate vorbi de existenta statului de drept;
-lipsa pluripartidismului politic si ideologic si, in consecinta, a opozitiei
politice. In cadrul societatii se instaureaza dominatia politica si ideologica
a unui singur partid, a celui aflat la putere. Singura ideologie admisa
este ideologia partidului unic, aceasta devenind ideologia oficiala a
puterii. Ea va intemeia si va promova interesele partidului, ale grupului
aflat la putere, impunandu-se adeseori si prin forta;
-prin mijloacele propagandei si ideologiei partidului are loc crearea
cultului personalitatii sefului partidului, asa cum s-a intamplat in cazul
lui A.Hitler, B.Mussolini, V.Stalin, I.B.Tito, Mao Tzedun, N.Ceausescu,
Kim Ir Sen etc.;
-regimurile dictatoriale isi au mijloacele si metodele proprii de guvernare
de la cele legale, pana la cele ilegale, de la manipularea "pasnica",
pana la violenta deschisa. Folosirea unora sau altora dintre aceste metode
depinde de momentul concret istoric, de forta grupului aflat la putere
etc.
In antichitate si in feudalism, regimurile dictatoriale s-au manifestat
sub forma monarhiilor absolute. In epoca moderna, odata cu burghezia si
marea societate, capitalismul, regimurile dictatoriale incep a fi inlocuite
de regimurile democratice.
In perioada contemporana, cele mai reprezentative forme ale regimurilor
dictatoriale au fost si mai sunt regimurile coloniale, regimurile fasciste,
regimurile comuniste si regimurile militare.
Regimurile coloniale au aparut inca din perioada marilor descoperiri geografice
(secolele XV-XVI) si au cunoscut o maxima raspandire in perioada moderna,
cand unele state ca Anglia, Olanda, Belgia, Spania, Portugalia si mai
tarziu S.U.A. si Germania si-au creat adevarate imperii coloniale. Aceste
regimuri totalitare, profund nedemocratice, au constat in subordonarea
totala economica, politica si spirituala a numeroase tari si popoare din
Asia, Africa si America de Sud, in cele mai multe cazuri prin forta si
violenta.
In perioada interbelica, dar mai ales dupa cel de-al doilea razboi mondial,
odata cu destramarea si prabusirea sistemului colonial, acest tip de regim
politic a disparut. Desi fostele colonii au devenit independente politic,
multe din ele continua sub forme mascate, sa ramana dependente economic
de fostele metropole.
Regimurile fasciste au aparut si s-au manifestat in perioada interbelica,
reprezentand o solutie politica de extrema dreapta, o dictatura terorista,
un regim politic totalitar.
Aparitia si ascensiunea fascismului in formele sale clasice (Italia, Germania)
poate fi explicat printr-un complex de factori, cauze si conjuncturi specifice
perioadei interbelice.
Dintre ganditorii care au pregatit din punct de vedere ideologic ascensiunea
regimurilor fasciste evidentiem pe Oswald Spengler, Arthur Moeller van
den Bruck, Alfred Rosenber.
Oswald Spengler (1880-1936) in Declinul occidentului, negand sistemul
democratic si facand apologia totalitarismului, a pregatit sub aspect
ideologic ascensiunea lui Hitler, Arthur Moeller van den Bruck (1876-1925)
in lucrarea sa Al treilea Reich, o combinatie eclectica de filosofie a
istoriei, cu socialism si nationalism, si cu pangermanism, face apologia
spiritului revansard german de dupa primul razboi mondial si, pledand
pentru crearea unui partid nationalist, a pregatit si el din punct de
vedere ideologic fascismul, ascensiunea acestuia la putere.
Alfred Rosenberg in lucrarile sale Protocoalele inteleptilor Sionului
si politica mondiala evreiasca, Mitul secolului XX a sustinut si teoretizat
rasismul arian si antisemitismul.
Fascismul, ca regim politic, s-a manifestat sub diferite variante politice
in tari europene si Japonia.
In Europa, regimul fascist a cunoscut diferite denumiri, de regula dupa
numele conducatorului, ca salazarismul in Portugalia (1932), franchismul
in Spania (1936) sau in Franta, regimul de la Vichy, al maresalului Petein,
Regimuri fasciste au mai fost instaurate, sub diferite forme, in Olanda,
Belgia, Croatia, Romania. Astazi, fascismul inteles ca regim politic a
disparut, dar ca miscare politica si ideologie, el se mai manifesta sub
forma neofascismului intr-o serie de tari din Europa sau America de Sud.
Regimurile comuniste. In comparatie cu regimurile fasciste, ele sunt regimuri
politice de extrema stanga, dar cu acelasi numitor comun - totalitarismul
si dictatorismul social-politic.
Primul regim politic comunist s-a instaurat in timpul primului razboi
mondial in urma revolutiei bolsevice, pe fondul unei puternice crize a
imperiului tarist. Dupa 1945, sub presiunea armatei sovietice, dar si
a neintelegerilor ivite intre puterile invingatoare, comunismul se va
instala intr-o serie de tari din centrul si rasaritul Europei, Romania,
Bulgaria, Polonia, Cehoslovacia, Albania, Iugoslavia, Germania rasariteana,
in unele tari din Asia (Mongolia, Vietnam, Coreea, China) si America Latina
(Cuba).
Ca regim politic, comunismul este o dictatura care si-a adus ca argument
dictatura clasei muncitoare, in fapt; fiind dictatura partidului comunist,
mai precis, a sefului acestuia sau a grupului din jurul sau. In regimurile
politice comuniste sistemul monopartidist a permis partidului comunist
sa-si impuna ideologia si propria dictatura. Chiar daca au fost cazuri
cand alaturi de partidul comunist au fost acceptate si alte grupuri politice,
existenta acestora era conditionata de recunoasterea rolului conducator
al partidului comunist. Desi comunismul a fost teoretizat de Marx si Engels,
iar revolutia bolsevica realizata de Lenin, bazele sistemului politic
totalitar comunist au fost puse de Stalin, de aceea regimurile totalitare
comuniste sunt cunoscute si sub numele de regimuri staliniste. Ceea ce
s-a realizat in practica acolo unde s-a instaurat comunismul, nu a avut
nimic comun cu comunismul lui Marx, ci a fost stalinism sau neostalinism.
Sub pretextul luptei de clasa contra burgheziei si a chiaburimii, teroarea,
violenta, au fost legitimate ca politica de stat, iar formele si mijloacele
folosite s-au apropiat de cele fasciste. A avut loc distrugerea societatii
civile si politice democratice si instaurarea dictaturii grupului sau
sefului partidului comunist. Constiinta, cultura, ideologia, au fost deturnate
de la rolul lor social, fiind puse sa legitimeze noua putere, sa realizeze
cultul personalitatii sefului partidului, sa promoveze interesele acestora.
Socialismul a fost inca din geneza o societate alienata. Nici o societate
socialista nu a fost socialista, ci a purtat o falsa etichetare de socialism.
Desi unii lideri comunisti, I.B.Tito, N.Ceausescu, au pretins originalitatea
socialismului pe care-l construiau, tot ceea ce a fost "socialism"
a fost dupa modelul stalinist. Stalinismul a fost alternativa cea mai
rea a comunismului, ea fiind urmata intr-o forma sau alta si dupa moartea
lui Stalin, sub forma neostalinismului. Criza stalinismului s-a manifestat
inca din perioada interbelica, dar a fost negata si pusa pe seama efectelor
negative ale crizei capitalismului, pe iradierea acestora in socialism.
Intrarea U.R.S.S. in combinatiile politice din preajma celui de-al II-lea
razboi mondial (pactul Ribbentrop-Molotov cu Germania fascista, atacarea
Poloniei, anexarea republicilor Baltice, a Basarabiei si Bucovinei apartinand
Romaniei), a adancit criza stalinismului. La fel ca si fascismul, si stalinismul
avea nevoie de o supapa pentru a evacua efectele crizei, ori aceasta supapa
va fi gasita in relatiile internationale, in anexiuni si razboi.
In 1956, N.S.Hrusciov va dezvalui public criza stalinismului sub forma
cultului personalitatii lui Stalin. Tot in 1956, prin revolutia maghiara,
are loc prima incercare de strapungere a lagarului comunist, urmata de
Cehoslovacia in 1968, Polonia 1979 si revolutiile deceniului al IX-lea
al secolului nostru.
Revolutiile anticomuniste din anii 1986-1990 au dus la inlaturarea regimurilor
totalitare comuniste din tarile europene.
In perioada contemporana, primul regim dictatorial in Romania, s-a instaurat
la 10 februarie 1938 si este cunoscut sub numele de dictatura regala.
Nu a fost o dictatura fascista asa cum s-a incercat adeseori sa fie prezentat,
ci o dictatura personala, un regim politic cu elemente totalitare. Constitutia
din 1923 a fost abrogata si inlocuita cu o noua constitutie, cea regala,
care limita drepturile si libertatile democratice, interzicea activitatea
partidelor politice, singurul partid admis fiind "Partidul Renasterii
Nationale", partid promonarhist. Prin noua constitutie, regele Carol
al II-lea concentra in mainile sale importante prerogative executive,
legislative si judecatoresti.
In conditiile marilor pierderi teritoriale suferite de Romania in vara
anului 1940, la 4 septembrie 1940, dictatura regala va fi inlocuita cu
dictatura militara a generalului I. Antonescu. Interventia directa a Germaniei
fasciste in treburile tarii, starea de razboi a facut imposibila resturarea
democratiei. Desi la 23 august 1944, regimul politic antonescian a fost
inlaturat, ca urmare a intelegerii de la Yalta dintre marile puteri ,
Romania a ramas in sfera de influenta politica a Uniunii Sovietice care
pana in 1947, cu ajutorul comunistilor interni, cei mai multi veniti de
la Moscova, vor pregati instaurarea regimului comunist.
Regimul comunist din Romania (decembrie 1947-decembrie 1989), a fost un
regim totalitar, de esenta stalinista. Desi s-a declarat adversar al stalinismului,
constructor al socialismului stiintific original, Nicolae Ceausescu nu
a facut decat sa perfectioneze sistemul politic stalinist, sa-i de o infatisare
noua, dar nemodificand esenta acestuia.
Formalismul, arbitrariul, inegalitatile si inechitatile sociale, toate
conjugate cu cultul personalitatii lui Ceausescu si a sotiei sale, au
condus la acumularea cauzelor ce au declansat in decembrie 1989 revolutia
anticomuniste, anticeausista. Revolutia din decembrie 1989, prin transformarile
social-politice ce le-a generat, a renascut regimul politic democratic
din Romania.
Regimurile politice militare
In cele mai multe cazuri, aceste regimuri se incadreaza in tipul regimurilor
dictatoriale, desi in istorie au fost si cateva exceptii. Puterea politica
este preluata si exercitata de cadrele conducatoare ale armatei. In functie
de natura grupului militar aflat la putere, de interesele si orientarea
acestuia, aceste regimuri pot imbraca forma dictatoriala, politieneasca
sau personala. In aceste regimuri are loc suspendarea constitutiei, a
drepturilor si libertatilor democratice, a activitatii partidelor politice.
Guvernarea se face prin decrete-legi.
Au fost insa si cazuri cand unele regimuri militare s-au situat pe pozitii
progresiste, promovand unele reforme economice si social-democratice,
masuri de aparare a intereselor nationale.
Astazi, in viata politica contemporana, tendinta dominanta este democratia.
Incet, nu fara greutati si convulsii, regimurile politice democratice
isi fac tot mai mult loc in peisajul politic contemporan. Spre aceste
forme de organizare, institutionalizare si conducere a vietii politice
si sociale se indreapta tot mai multe popoare, fostele tari comuniste
si marea majoritate a statelor lumii a treia.
Note bibliografice:
1.M.Duverger, Institutions politiques et droit constitutionnel, Paris,
1966, p. 179.
2. Idem. Les regimes politiques, Paris, 1961, p. 8.
3. M.Lesage, Les regimes politiques de laURSS et de laEurope de LaEst,
paris, p. 10.
4. Ibidem
5. M.Duverger, Les partis politiques, P.U.F., Paris, 1962, p. 328.
6.G.Burdeau, Droit constitutionnel et institutions politique, Paris, 1968,
p. 147.
7. M.Duverger, Institutions politiques, P.U.F., Paris, 1968, p.13.
8. G.Burdeau, Traite de science politique, tomul IV, Paris, 1952, p. 21.
9. Ibidem, p. 14.
10. M.Lesage, Op.cit., P. 15.
11. R.Aron, Democratie et totalitarisme, t.IV, Paris, 1952, p. 89.
12. Ibidem, p. 129.
13. M.Prelot, Institutions politique et droit constitutionnel, Paris,
1962, p. 55.
14. Ibidem, p. 108
15. Ibidem, p. 132
16. G.Vedel, Des rapports de legislatif et de laexecutif, in Revue francaise
de science politique, 1959, p. 4.
17.M.Duverger, Institutions politiques et droit constitutionnel, Paris,
1966, p. 15-16.
18. G.Burdeau, Traite de science politique, Op.cit., p. 355.
19. Ibidem, p. 391.
20. Ibidem, p. 375
21. R.Aron, op.cit., p. 98.
22. Ibidem, p. 112
23. Ibidem.
24. Raymond Aron, op.cit., p. 131.
|
În acest capitol:
- Orientari teoretice in definirea conceptului de regim politic
- Tipologia regimurilor politice
- Regimurile politice democratice
- Regimurile politice dictatoriale
În acest curs:
- Introducere în studiul politologiei
- Sistemul politic
- Statul - institutie fundamentalã a sistemului politic
- Puterea politicã
- Institutia Politicã Executivã. Guvernul
- Institutia Sefului Statului
- Institutia Politicã Legislativã. Parlamentul
- Partidele politice
- Cultura politicã
- Ideologia politicã
- Democratia politicã
- Regimurile politice
Rãsfoieste cursul
|