|
CAPITOLUL 4: PUTEREA POLITICÃ
4.1. Puterea politica. Continut si trasaturi
Ca urmare a rolului important pe care politicul il exercita in orice societate,
puterea politica, ca forma specifica a puterii sociale, joaca in cadrul
acestuia un rol major.
Notiunea de putere, inclusiv cea de putere sociala este extrem de vaga,
de generala, fara a fi in masura sa aiba niste delimitari clare, precise.
Unii autori definesc puterea prin stat, avand in vedere rolul acestei
institutii in cadrul puterii. Pentru Franz Neuman "puterea politica
este puterea sociala concentrata in stat". O pozitie apropiata o
are si G Burdeau, nici pentru el neexistand o delimitare clara intre puterea
de stat si cea politica "Prin intermediul politicului- apreciaza
Burdeau- grupul releva constiinta pe care o are despre sine, prin putere
tinde s-o faca activa pentru a-si croi prin ea viitorul sau". Un
fapt incorect, intrucat statul este numai o componenta a puterii, si nu
puterea in totalitate. In sistemul puterii in afara de stat, intra si
alte institutii politice cu rol important in derularea vietii politice,
cum ar fi partidele politice, forma de guvernare, regimul politic, etc.
Intr-adevar, statul concentreaza in cea mai mare masura puterea politica,
dar nu in totalitate si nici in situatia de a se identifica cu ea, intrucat
fiecare din aceste concepte acopera realitati sociale distincte si, in
acelasi timp, interconditionate.
Alti autori reduc puterea politica la forta social-politica care o detine
si o exercita. Este o abordare simplista, reductionista. Daca pentru un
regim autoritar, cum ar fi cazul celor comuniste, o asemenea definitie
se poate apropia de realitatea politica, in teorie, faptele stau si in
acest caz altfel. Chiar si in aceste regimuri alaturi de forta social-politica
care detine si exercita puterea, exista si se manifesta, este adevarat
in anumite limite, si alte elemente ce constituie puterea.
In regimurile democratice situatia este si mai putin relevanta, unde,
in afara de elementele institutionalizate ale puterii, in cadrul acesteia
trebuie sa includem si opozitia politica.
In definirea puterii politice trebuie pornit de la faptul ca aceasta este
in primul rand o notiune ideologica, ce exprima, interpreteaza si fundamenteaza
de pe pozitiile si din perspectiva intereselor unei forte social-politice,
realitatea politica.
Orice forta social-politica si cu atat mai mult una care se afla la conducerea
societatii, are o anumita viziune despre societate si pe care si-o impune
in practica prin putere. Acest fapt este valabil atat in cazul societatilor
totalitare unde exista o unica forta social-politica care prin putere,
organizeaza si conduce societatea, isi promoveaza interesele, cat si in
societatile democratice. In cazul acestora din urma unde intalnim forte
politice aflate la putere si forte politice ale opozitiei si intr-un caz
si in altul avem de-a face cu o putere politica bazata pe aceleasi principii
fundamentale, urmarind in esenta aceleasi scopuri si interese, ceea ce
le deosebeste fiind modalitatea proprie de infaptuire, caile, mijloacele,
ritmurile, intr-un cuvant paradigmele doctrinare. Componenta ideologica
a puterii este data de emitentul politic, de cel care o detine si o exercita
in scopul sau.
Rolul oricarei puteri politice este acela de a asigura corespunzator cu
interesele claselor sau categoriilor sociale apartinatoare, coeziunea
si functionalitatea diferitelor structuri si organisme, echilibrul colectivitatilor
ce alcatuiesc societatea cu compatibilitatea activitatilor ce se desfasoara.
Aceasta calitate a puterii politice decurge din faptul ca orice putere
este, in esenta ei, purtatoarea intereselor comune ale unei comunitati,
in cazul societatii democratice, a majoritatii. Prin urmare, ea trebuie
sa apere si sa promoveze interesele acestei majoritati, care, cel putin
teoretic, exclude imixtiunea din afara ei, intrucat in orice conditie,
o eventuala forta de imixtiune se afla in contradictie cu majoritatea.
Altfel spus, scopul puterii politice este de a asigura existenta societatii,
posibilitatea functionalitatii acesteia.
Reputatul politolog roman Anton Carpinski considera ca puterea politica
este "capacitatea de a-i obliga pe actorii unui sistem social dat
sa-si indeplineasca obligatiile pe care le impun obiectivele colective,
mobilizand resursele societatii in vederea asigurarilor obiectivelor propuse"3.
Din aceasta perspectiva am putea spune ca puterea politica este mijlocul
prin care se constituie, fiinteaza si dureaza o societate.
In literatura marxista romaneasca puterea politica era definita ca "o
functie sociala generalizanta care consta in luarea deciziei la nivelul
intregii societati, in conformitate cu interesele clasei dominante si
in a le asigura indeplinirea prin autoritatea suverana, prin mijloacele
fortei publice"4.
In raport cu celelalte forme ale puterii sociale, puterea politica are
urmatoarele trasaturi:
1. Caracterul integrator ce consta in capacitatea pe care puterea politica
o are de a-si subordona celalalte forme ale puterii, de a se manifesta
prin ele, de a le constitui drept instrumente prin care sa-si exprime
propriile sale scopuri si interese. Subordonarea celorlalte forme ale
puterii sociale de catre puterea politica, este conditia esentiala a realizarii
actului de conducere sociala. Nu exista fapt politic care sa nu fie in
acelasi timp un fapt social si, cu atat mai mult, nu exista procese si
fenomene sociale care sa nu fie susceptibile de a imbraca un caracter
politic. Tocmai aceasta ingemanare intre social si politic permite puterii
politice sa-si subordoneze si sa-si foloseasca celelalte forme ale puterii
sociale, in mai multe situatii acestea fiind chiar forme ale miscarii
si exprimarii politicului.
2. Caracterul suveran. Puterea politica este singura si unica instanta
suprema dintr-o societate. In aceasta calitate ea este singura care prin
institutiile sale legitime are dreptul de a lua si aplica decizii, de
a exercita controlul fara amestecul sau influenta unei alte puteri din
interior, cat mai ales din exterior. Altfel spus puterea politica este
suverana, unica, indivizibila, exclusiva si inalienabila.
3. In raport cu alte acte ale conducerii sociale, puterea politica are
un caracter imperativ, obligatoriu si ierarhic atat pentru societate in
ansamblul ei cat si pentru celalalte forme particulare ale puterii sociale.
Tocmai aceste calitati-imperativitatea si obligativitatea ii asigura impunerea,
randamentul si eficienta, elemente necesare oricarui act de conducere
a societatii. Puterea politica se prezinta sub forma unor centre si nuclee
ale puterii.
4. Puterea politica in exercitarea atributiilor sale are un caracter relational
si asimetric.
Infaptuirea puterii este o relatie sociala care impune cu necesitate cel
putin doi parteneri: conducatorii sau conducerea si condusii si supunerea,
adica aceia asupra carora sa se impuna, sa se realizeze in interiorul
ei.
Relatia conducere-supunere, care formeaza cele doua loturi ale puterii,
se realizeaza: "intre cei care exercita puterea si ceilalti membri
ai grupului se stabileste o relatie specifica; ea consta in comunicarea
si executarea hotararilor
a comunica o hotarare pentru executare
inseamna a conduce. A raspunde acestei comunicari, efectuand actiunile
curente prin hotarare, inseamna a te supune"5.
5. In contextul oricarui sistem politic, statul reprezinta principalul
instrument de realizare in practica a puterii politice.
Statul este este cel care, prin institutiile sale, elaboreaza deciziile,
legile (parlamentul), le pune in aplicare (guvernul), realizand astfel
obiectivele si sarcinile puterii politice.
Tot acelasi stat infaptuieste si controlul modului de aplicare in practica
a deciziilor si hotararilor puterii politice.
Aceasta nu inseamna o identificare, confundare a statului cu puterea,
intrucat acestea sunt elemente distincte ale sistemului politic.
Fiecarei oranduiri sociale, societatii ii este specific un anumit tip
de putere politica.
Forma pe care o imbraca puterea politica este determinata de o serie de
factori, cum ar fi:
- natura si esenta sistemului politic. In cadrul acestuia un rol important
il joaca clasa sau grupul social pe care o reprezinta si ale caror interese,
aspiratii si scopuri le fundamenteaza, legitimeaza, apara si promoveaza;
- raportul de forte dintre clase, grupuri, partide si forte politice din
societate la momentul dat;
- nivelul de dezvoltare al democratismului politic.
In decursul istoriei s-au constituit doua tipuri de puteri politice -
puterea politica democratica si puterea politica dictatoriala.
7. In societatile democratice, puterea politica se intemeiaza pe lege,
pe drept. Ea exprima si promoveaza vointa, aspiratiile interesele majoritatii
cetatenilor. In societatile totalitariste, fundamentarea pe lege este
doar teoretica, in realitate ea este o incalcare a legii sub toate formele
si aspectele ei.
4.2. Autoritatea politica
Termenul de autoritate provine de la cuvantul latinesc autoritas care
inseamna forta, putere de convingere. Autoritatea politica este modalitatea
concreta de manifestare a puterii politice, capacitatea acesteia de a-si
impune vointa in societate.
In stiinta politica actuala, prin autoritate se intelege "dreptul
de a indeplini o actiune, implicit de a face legile, si de a exercita
celelalte drepturi atasate functiei guvernamentale"6.
In esenta, este vorba despre dreptul si capacitatea guvernantilor de a
guverna.
Acest fapt se realizeaza in principiu pe doua cai:
a) prin convingere
b) prin constrangere.
a) Stabilitatea, functionalitatea societatii este legata in mod direct
de autoritatea politica. Practica social-istorica a demonstrat ca autoritatea
politica este cu mult mai mare cand aceasta se realizeaza prin convingere,
cand ea se bazeaza pe forta argumentelor.
Aceasta relatie presupune o concordanta intre obiectivele puterii si cele
ale majoritatii. In aceste conditii, autoritatea politica se defineste
drept capacitatea de a obtine ascultare in absenta constrangerii. Ea se
bazeaza pe consensul majoritatii.
Autoritatea politica realizata prin convingere este caracteristica societatii
democratice.
Dupa cum remarca si sociologul Robert Bierstedt "intr-un sens mai
larg societatea este sinonima cu ordinea - iar autoritatea serveste drept
fundament pentru o mare parte din ordinea pe care o societate o manifesta"7.
b) Autoritatea politica obtinuta prin constrangere are la baza argumentul
fortei. De regula ea se afla in minoritate cu societatea, cu interesele
majoritatii.
Practica societatii politice obtinuta pe calea constrangerii, isi pierde
treptat din forta, fapt ce duce la declinul si pierderea ei. Ea este caracteristica
societatilor totalitare nedemocratice.
4.3. Legimitatea politica
Ca sa se poata impune puterea trebuie sa fie legitima. Termenul de legitimitate
provine din latinescul "legitimus"- ce inseamna "conform
cu legea".
Legitimitatea politica constituie un principiu conform caruia un sistem
de guvernare, o putere politica se exercita pe baza unui drept conferit
de guvernati, de cetateni, pe baza unor intelegeri legiferate. Prin aceasta
cetatenii recunosc dreptul de guvernare al puterii politice. Legitimitatea
politica da si autoritatea politica, cu cat o putere politica este mai
legitima, cu atat autoritatea ei politica este mai mare.
Legitimitatea unui regim nu poate fi recunoscuta odata pentru totdeauna,
ea trebuie supusa mereu unei revizuiri deoarece trebuie sa existe mereu
o concordanta intre valorile proclamate initial si realizarile sale ulterioare8.
De-a lungul istoriei s-au inregistrat trei forme de manifestare a legitimitatii
politice.
Legitimitatea divina sau traditionala
Aceasta isi intemeiaza dreptul la guvernare pe ideea caracterului sacru
al puterii, a originii divine, a reprezentantului ei - de regula monarhul.
Acest tip de legitimitate a corespuns antichitatii si societatii medievale
si o buna parte a epocii moderne sub forma monarhiilor constitutionale,
cand daca nu puterea in ansamblul ei avea caracter divin, cel putin o
parte a acesteia, cea detinuta de monarh. O asemenea forma de legitimare
a puterii in special in sclavagism si feudalism nu avea in vedere acceptul,
vointa maselor, puterea se exercita fara consultarea acestora. Puterea,
guvernarea era impusa prin forta si temeiul divin, orice ridicare impotriva
puterii era sinonima cu ridicarea contra divinitatii. In aceasta situatie
legitimitatea puterii se facea prin divinitate, ea fiind exterioara omului,
societatii.
Legitimitatea carismatica
Acest tip de legitimitate al puterii se face de catre persoana carismatica
a conducatorului. Acesta sub diferite forme (duce, fuhrer, conducator,
capitan, mare lider) prin calitatile sale naturale exceptionale, legitimeaza
puterea, se impune maselor care il accepta legitimand astfel puterea.
In aceasta situatie, legitimitatea puterii se face cu concursul si adeziunea
maselor. Calitatile morale, volitive, politice, intelectuale ale conducatorului
au rolul decisiv in legitimitatea politica. In realitate, nu este vorba
de o legitimitate a guvernului, a puterii, ci o manipulare a maselor,
a fortei de persuasiune si instinct, de dominare pe care conducatorul
o are asupra celor guvernati. La aceasta trebuie sa adaugam si calitatile
strict personale ale liderului - frumusetea fizica, prezenta scenica,
gesticulatiile, stilul exprimarii, caldura si atractia pe care o emana,
sinceritatea, cinstea, modestia, toate acestea contribuind in mare masura
la explicarea impunerii si dominarii. Asa a fost cazul in istorie cu Cicero,
Napoleon, Cuza, Charles de Gaulle, J.F.Kennedy.
Legitimitatea civila sau legala a aparut in societatea moderna, odata
cu democratismul politic. Ea se intemeiaza pe lege, pe votul popular,
pe referndum, care prin acesta legitimeaza puterea politica.
Aceasta forma de legitimitate, prin acordul majoritatii, asigura cea mai
mare stabilitate si da eficienta guvernarii. Tipurile de legitimitate
nu fiinteaza in stare pura, pe parcursul unui regim politic de la instaurare
pana la caderea lui, ea se poate modifica sau in aceeasi perioada, pot
fiinta doua tipuri de legitimitate: carismatica cu cea legala sau divina
cu carismatica, etc.
4.4. Consensul politic
Forma a consensului social, consensul politic, consta in acordul liber
exprimat al cetatenilor asupra autoritatii, puterii politice si actului
de guvernare.
El poate fi:
a) Consens de baza care vizeaza legitimitatea existentei comune in cadrul
unei societati. El este constituit prin acordul de vointa existent intre
membrii societatii asupra valorilor, credintei, modului de viata, relatiilor
sociale, a institutiilor politice, etc.
Pentru existenta unei societati este nevoie de un minim de consens de
baza, fara acest consens social societatea s-ar dezagrega.
b) Consensul politic sau fundamental vizeaza legitimitatea sistemului
politic, acordul cetatenilor asupra organizarii politice a comunitatii,
a formei de putere, a mijloacelor sale de exercitare. Consensul politic
presupune existenta unei Constitutii care sa asigure cadrul si normele
politice fundamentale ale actiunii politice a guvernantilor dar si pentru
actiunea de control a celor guvernati asupra celor ce guverneaza. Consensul
politic este prezent in societatile democratice el avand un rol major
in stabilirea regulilor jocului politic, al confruntarii pentru putere
intre fortele politice democratice. Ceea ce este important in consensul
politic "nu consta in acordul asupra principiilor politic cat in
acordul asupra regulilor jocului politic"9.
In societatile democratice fara respectarea regulilor jocului politic,
nu ar fi posibila democratia. In fond, esenta acesteia consta tocmai in
aceasta.
In schimb, in societatile totalitare consensul politic se obtine prin
forta si teroare, nu se admite in nici un fel dezacord fata de putere,
sistem, orice incercare fiind reprimata in mod brutal.
Daca in societatile totalitare dezacordul nu este permis, pentru comunitatile
democratice, acordul de a fi in dezacord, este tocmai o caracteristica
a acesteia, o parte a jocului politic, o regula a acestuia.
c) Consensul specific
Este o forma specifica a consensului politic, el vizeaza anumite aspecte
ale puterii politice.
Consensul specific este dat de opinia publica.
Principalul instrument in realizarea acestuia sunt sondajele de opinii.
Acestea au darul de a exprima atitudinea, pozitia unui grup sau segment
al acesteia fata de o anumita problema, indicand existenta sau nu a unui
consens specific.
Note bibliografice:
1. Franz Neuman, The Democratic and the Autoritharian State, The Falean's
Vennigpress, 1954, p.3
2. Georges Burdeau, Troite' de science politique, vol I, Paris, 1966,p.12
3. Anton Carpinski, Stiinta politica, Editura Universitatii A.I.Cuza,
Iasi, 1998
4. Ovidiu Trasnea, Nicolae Kallas, Mica enciclopedie de politologie, Editura
Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1977, p. 346-347
5. J.W. Lapierre, Essai sur le fondement du pouvoir politique, Edition
Oprys, Aix-en-Provence, 1968, p. 74
6. Bertrand de Jouvenal, De pouvoir, Hachette, Paris, 1972, p. 44
7. Robert Bierstedt, The Social Order, Fourth Edition, New York, 1974,
329
8. Virgil Magureanu, Studii de sociologie politica, Editura Albatros,
1997, p. 85
9. C.I. Friederich, Constitutional Governement and Democracy, Boston,
1950, p. 96
|
În acest capitol:
- Puterea politica.Continut, trasaturi
- Autoritatea, legimitatea si consensul politic
În acest curs:
- Introducere în studiul politologiei
- Sistemul politic
- Statul - institutie fundamentalã a sistemului politic
- Puterea politicã
- Institutia Politicã Executivã. Guvernul
- Institutia Sefului Statului
- Institutia Politicã Legislativã. Parlamentul
- Partidele politice
- Cultura politicã
- Ideologia politicã
- Democratia politicã
- Regimurile politice
Rãsfoieste cursul
|