|
CAPITOLUL 6: INSTITUTIA SEFULUI STATULUI
Institutia sefului statului constituie una dintre cele mai vechi autoritati
politice, ea aparand odata cu statul, cunoscand o evolutie continua, atat
in ceea ce priveste forma, structura, cat si preorgativele si atributiile.
Orice colectivitate, indiferent de marimea ei, de nivelul sau de organizare
si dezvoltare, a avut in fruntea sa un sef, fie ales, fie impus. Astazi
aceasta institutie, sub diferite forme, structuri, atribute si prerogative
este prezenta in societate.
Analiza institutiei sefului statului impune precizarea categoriei de putere
careia ii apartine. Includerea acestei institutii in cadrul puterii executive
sau legislative tine in mare masura de principiul pe care aceasta se fundamenteaza,
al separatiei ei sau al unicitatii. Daca puterea se fundamenteaza pe principiul
separatiei, institutia sefului statului apartine sferei executivului,
de aceea ea apare sub numele de "seful puterii executive" sau
"seful executivului". Acolo unde insa statul este intemeiat
pe principiul unicitatii, aceeasi institutie este apartinatoare categoriei
de putere similara cu cea a parlamentului, adica a legislativului.
In decursul vremii, institutia sefului statului a imbracat doua forme
de organizare si manifestare: uni-personala (rege, imparat, sultan, domn,
principe sau presedinte), de regula numita, dar in vremurile moderne si
aleasa; colegiala - aceasta a purtat si poarta diverse denumiri: Prezidiu,
Consiliul de stat, Consiliul prezidential.
1.Desemnarea, alegerea sefului statului
Desemnarea sau alegerea sefului statului, atributiile si prerogativele
acestei institutii tin de o serie de factori:
-natura sistemului politic;
-sistemul constitutional si forma de guvernamant;
-anumite traditii istorice si nationale.
Nu in toate cazurile si in mod automat modul de desemnare al sefului statului
determina locul si rolul acestuia in societate in stat. Cuantumul si extensiunea
acestei functii este in raport cu celelalte puteri, in principiu cu executivul
si legislativul, dar si de categoria puterii in care este incadrata.
Practica social-istorica de pana astazi a relevat patru mari moduri, cai
de desemnare a sefului statului: a) Pe cale ereditara
Este prima si cea mai veche modalitate de desemnare a sefului statului.
Ea a fost si este caracteristica regimurilor monarhice, constitutionale.
Dupa anumite reguli constitutionale, monarhul ascede la functia de sef
al statului pe cale ereditara ca in Anglia, Olanda, Suedia sau el insusi
isi poate desemna un succesor din cadrul casei regale, ca in Spania, Belgia,
Maroc, Iordania. Prin aceasta modalitate de desemnare a sefului statului,
parlamentul sau alta institutie nu au nici un rol sau unul minor, cel
mult de a veghea la respectarea regulilor constitutionale de desemnare
a acestuia, sau in caz de stingere a dinastiei, la numirea unui succcesor
la tron sau participa la alegerea acestuia.
b) Alegerea de catre parlament
Aceasta modalitate de desemnare a sefului statului este o consecinta,
un rezultat al revolutiei burgheze, al luptei acesteia impotriva absolutismului,
fiind in acelasi timp si un mod eficient de control al parlamentului asupra
acestei institutii.
In practica politica aceasta modalitate cunoaste doua forme:
-parlamentul desemneaza direct prin votul membrilor sai pe seful statului,
de regula pe presedinte, asa cum este situatia in Grecia, Israel, Republica
Sud Africana. In acest caz, institutia sefului statului imbraca forma
uni-personala;
-parlamentul alege organe colegiale, ca sefi de stat, situatii intalnite
in fostele tari socialiste, dar si in state ca Elvetia.
c) Desemnarea sefului de stat de catre un colegiu electoral
In principiu, parlamentul si adunarile landurilor in Germania, adunarile
legislative ale statelor federale in India, si adunarile regionale in
Italia desemneaza membrii care impreuna formeaza colegiul electoral si
care vor desemna pe seful statului.
O situatie mai aparte se petrece in S.U.A. si Coreea de Sud unde membrii
colegiului electoral care il vor alege pe presedinte, sunt desemnati prin
vot universal.
d)Alegerea sefului statului prin vot universal
Aceasta modalitate de alegere a sefului statului este o consecinta a adancirii
democratismului vietii politice, dar si o masura de asigurare a echilibrului
intre executiv si legislativ. Alegerea sefului statului prin vot universal
ii confera acestuia o sporita autoritate si respect, care se pot materializa
prin atributii si prerogative. O asemenea situatie intalnim in Romania,
Rusia; Franta, Indonezia, etc.
6.2. Atributele si prerogativele sefului statului
Problemele rolului si ale atributiilor sefului statului au fost si sunt
si astazi viu disputate, ele cuprinzand o plaja larga si variata de opinii
si pareri, acestea mergand de la conferirea sefului statului un rol pur
decorativ, reprezentativ, pana la acordarea unor importante prerogative
executive si legislative. Aceasta mare diversitate de roluri ce sunt atribuite
sefului statului sunt determinate de o serie de factori:
-modul de desemnare a sefului statului;
-raportul dintre institutiile fundamentale ale statului, in principiu
dintre executiv si legislativ;
-existente sau nu a unor tendinte si optiuni pentru asigurarea unui echilibru
intre principalele institutii ale statului, guvern-parlament;
-unele traditii nationale.
In functie de modul cum se exprima si se manifesta in practica rolul si
atributiile institutiei sefului statului, se pot distinge trei mari orientari:
a) Sisteme constitutionale unde sefii de state detin si exercita roluri
pur decorative, doar de reprezentare. Asemenea functii se intalnesc de
regula in monarhiile constitutionale unde sefii statului sunt desemnati
ereditar ca in Suedia, Anglia, Japonia, Belgia. De exemplu in Suedia si
Japonia monarhii in calitatea lor de sefi de state nu dispun de nici o
putere, nu iau decizii, nu participa la luarea deciziilor, nu desemneaza,
nu revoca ministri, demnitari. Functiile lor sunt eminamente reprezentative
si acestea limitate.
In Japonia atributiile imparatului tin mai mult de domeniul culturii decat
de cel politic.
In Marea Britanie regina are functia de reprezentare a statului si de
transmitere a mesajului adresat parlamentului la constituirea acestuia
si la inceputul fiecarei legislaturi. In aceasta tara, limitarea prerogativelor
sefului statului a mers si mai departe, incat acesta chiar daca prin constitutie
detine prerogativa promulgarii legii, regina nu s-a mai folosit de aceasta
dispozitie din 1707.
Functia de reprezentare a statului o intalnim si in sistemele constitutionale,
unde institutia sefului statului este exercitata de presedinte. Asa este
situatia in Italia, Israel, Grecia, Germania, de regula acolo unde presedintii
sunt desemnati fie de parlament, fie de colegiile electorale. In aceste
cazuri, ei se afla sub un permanent control al legislativului avand un
rol strict de reprezentare a statului.
b) Sisteme constitutionale unde institutia sefului statului se afla la
intersectia executivului si legislativului, rolul acestuia fiind de a
asigura un echilibru intre cele doua institutii ale statului, de a limita
tendinta uneia dintre ele de a acumula un surplus de functii si de atributii
in detrimentul celeilalte. Sunt asa numitele sisteme semiprezidentiale-parlamentare.
Din aceste considerente, seful statului a fost inzestrat cu atributii
si prerogative atat in domeniul executivului, cat si al legislativului.
(Exemplu executive: reprezentarea statului; desemnarea primului-ministru
si a altor demnitari; prezidarea sedintelor guvernului). Legislative:
promulgarea legii; dizolvarea parlamentului).
Insa toate aceste prerogative si atribute sunt controlate, impartite fie
cu executivul, fie cu legislativul, depinde, de domeniul apartinator functiei.
Asemenea situatii se intalnesc in Maroc, Algeria, dar mai ales in fostele
tari comuniste din Europa centrala si rasariteana. In aceste societati
impunerea sistemului semiprezidential a fost determinata si de alti factori,
ca:
-slabiciunea institutiei legislative-parlamentul. In sistemul totalitarist,
institutia parlamentului se afla intr-o stare pur formala de functionare
si in procesul trecerii la noua situatie cu adevarat functionala, ea nu
a putut sa se opuna sistemului semiprezidential;
-slabiciunea parlamentului cumulata cu teama de a nu se crea un vid de
putere prin scaderea excesiva a prerogativelor institutiei prezidentiale,
a fost un alt factor ce a permis constituirea sistemului semiprezidential;
-implicarea unor viitori sefi de state in revolutiile, antitotalitariste
si anticomuniste (Cehia, Croatia, Rusia, Romania), fapt ce i-a impus in
viata politica, le-a creat autoritate si credibilitate;
-perpetuarea unor vechi conceptii potrivit carora seful statului ca garant
al suveranitatii nationale, al drepturilor si libertatilor cetatenesti
si politice, trebuie sa detina anumite prerogative si atribute in stat.
c) Sisteme constitutionale unde seful statului detine multiple si diverse
prerogative executive si legislative, fapt ce-l situeaza pe o pozitie
privilegiata in stat si societate, egala sau aproape egala cu cea a institutie
parlamentare. Cele mai relevante asemenea sisteme sunt din S.U.A., Rusia,
Franta, Indonezia, etc.
In Statele Unite presedintele este si seful executivului, el detine si
exercita prerogativele unui prim-ministru, cum ar fi formarea echipei
guvernamentale, numirea celorlalti demnitari in stat, a ambasadorilor,
judecatorilor la Curtea Suprema, reprezentarea statului, incheierea tratatelor,
seful suprem al armatei, declararea starii de razboi si pace. Importante
prerogative detine presedintele S.U.A. si in domeniul legislativ, initiativa
legislativa, dreptul de veto asupra legilor emise de parlament, promulgarea
legii, etc.
Practic in S.U.A., institutia prezidentiala se contopeste cu cea executiva,
fiind foarte greu de facut o delimitare intre acestea doua. In aceasta
societate puterea suprema este detinuta de doua componente: presedintele
si guvernul, pe de o parte si Congresul, de cealalta parte.
O situatie apropriata o intalnim si in Franta, unde presedintele prin
prerogativele si atributele conferite de Constitutie, face din institutia
sefului statului un adevarat arbitru in buna si normala functionare a
puterilor publice. Seful statului este in aceasta societate garantul independentei,
suveranitatii si integritatii nationale, al respectarii acordurilor internationale
semnate de Franta.
Presedintele numeste si revoca pe primul-ministru si ministrii, prezideaza
sedintele Consiliului de Ministri, contrasemneaza ordinele si decretele
emise de guvern, numeste demnitari civili si militari in stat, etc. Alaturi
de aceste atribute executive, el detine si importante prerogative legislative
ca: initiativa legislativa, promulgarea legii, poate dizolva in caz de
criza majora, Adunarea nationala.
Si in societatea ruseasca post revolutionara institutia sefului statului
reprezinta prin presedintele ei, o importanta putere in stat. Pe langa
atributele de reprezentare a statului, presedintele are un rol decisiv
in numirea si revocarea primului -ministru, iar prin intermediul lui a
celorlalti membri ai guvernului. In anumite situatii, poate dizolva Duma
de stat - parlamentul. Situatii dintre acestea tin de numirea primului-ministru
si acceptarea lui de forul legislativ. Daca Duma refuza prin vot de trei
ori primul-ministru propus de presedinte, aceasta poate fi dizolvata de
seful statului.
Prin prerogativele si atributiile executive si legislative detinute, institutia
sefului statului din Rusia se apropie de cea din Franta.
6.3.Responsabilitatea sefului statului
Raspunderea si responsabilitatea sefului statului este specifica fiecarui
sistem constitutional in parte. Ea tine de o serie de factori a caror
pondere si valoare poate fi diferita in acest proces:
-modul de desemnare a sefului statului;
-atributiile si prerogativele de care acesta dispune in stat;
-gradul sau de implicare in politica si conducere in societate.
Pe marginea acestei probleme in stiinta politologica si juridica s-au
constituit doua mari orientari:
a)seful statului nu trebuie sa raspunda pentru faptele si actele sale.
Este o orientare mai veche, traditionala, ea bazandu-se pe imunitatea
de care dispune seful statului si pe faptul ca orice act emis de acesta
este contrasemnat fie de primul-ministru, fie de ministrul de resort.
b)Porneste de la principiul ca, in fata legii, toti oamenii sunt egali
indiferent de statutul si functia lor in societate, ca nimeni nu e mai
presus de lege. Este o orientare moderna care-l pune pe seful statului
in situatia de cetatean si, ca orice cetatean, el trebuie sa raspunda
pentru actele si faptele sale.
Raspunderea sefului statului nu este aceeasi in toate sistemele constitutionale,
ea este in functie de rolul si functia exercitata de acesta in viata politica
a tarii. Acolo unde seful statului are un rol reprezentativ, decorativ,
el nefiind implicat in nici un fel in actul de guvernare, desigur ca si
raspunderea acestuia in acest plan este minora sau chiar de loc. Cel mai
tipic exemplu este situatia monarhilor constitutionali din Anglia, Belgia,
Suedia, Japonia sau a unor presedinti din Germania, Italia, Israel, etc.
Alta este insa situatia atunci cand seful statului in roluri si intensitati
diferite este angajat in actul de guvernare, act ce genereaza raspunderea
si responsabilitatea politica, civila iar pentru fapte grave, chiar penale.
De regula, institutia care-l desemneaza pe seful statului este si aceea
in fata careia acesta raspunde (Parlament, Curtea Constitutionala, Curtea
Suprema, etc), ea fiind si singura in masura sa judece faptele si actele
acestuia.
In situatia in care seful statului este numit de parlament, acesta raspunde
pentru faptele sale in fata acestuia, iar parlamentul este cel ce decide
masurile ce trebuiesc luate impotriva sefului statului: atentionare, suspendare,
revocare sau demitere.
Situatia se complica in cazul cand seful statului este desemnat prin vot
universal. In aceasta situatia parlamentul nu este in masura sa ia singur
o decizie, intrucat nu el l-a desemnat. In cele mai multe cazuri, parlamentul
propune suspendarea sefului statului pentru o perioada limitata de timp,
urmand a se organiza un referendum national, iar in functie de rezultatul
acestuia, institutia care l-a validat trebuie sa ia hotararea definitiva.
6.4. Durata mandatului sefului statului
Durata mandatului sefului statului este specifica fiecarui sistem constitutional
in parte, ea tinand in mare masura de forma de guvernare.
In situatia monarhilor constitutionali, durata mandatului sefului statului
este pe viata. In cazul republicilor prezidentiale sau parlamentare, durata
mandatului institutiei sefului statului este de regula corelata cu cea
a executivului si legislativului: 4,5 ani sau chiar mai mult 6,7 ani ca
in Franta.
In unele sisteme constitutionale S.U.A., Franta, Rusia si chiar Romania
in cazuri exceptionale durata mandatului sefului statului poate fi prelungita
printr-o lege votata de parlament.
6.5. Institutia sefului statului in Romania
In Romania, inca din cele mai vechi timpuri a existat si functionat institutia
sefului statului. De-a lungul vremii, ea a imbracat diferite forme, de
la cea monarhica absolutista din timpul geto-dacilor, domn in perioada
feudala, principe si rege in cea moderna si contemporana, pana la forma
colegiala 1947-1974 si presedinte, astazi.
Astazi seful statului in Romania este ales pe baza votului universal egal,
direct si secret al cetatenilor, in baza unor reguli constitutionale.
Poate candida la functia de presedinte orice cetatean care are domiciliul
in Romania, are cetatenia romana si dispune de toate drepturile electorale.
In alegerile din 2000 pentru a se putea inscrie in cursa prezidentiala,
candidatii trebuiau sa dovedeasca ca au o sustinere de cel putin 300.000
de adeziuni.
Pentru desemnarea presedintelui este nevoie de un tur de scrutin, daca
se indeplinesc regulile constitutionale sau de doua.
In primul tur de scrutin este declarat castigator candidatul
care a indeplinit urmatoarele conditii:
-la alegeri au participat minim 50,1% din cetateni cu drept de vot inscrisi
pe listele electorale;
-este declarat castigator candidatul care a obtinut minim 50,1% din voturile
valabil exprimate.
In caz ca nici unul din candidati nu au intrunit conditiile constitutionale,
urmeaza sa se desfasoare in termen de 15 zile un nou tur de scrutin la
care participa primii doi candidati clasati, in ordinea voturilor obtinute.
Dupa desfasurarea celui de-al doilea tur de scrutin este declarat castigator,
candidatul care a obtinut cele mai multe sufragii universale, indiferent
de rata participarii la vot. Validarea alegerilor se face de Comisia centrala
electorala si Curtea constitutionala.
Intrarea efectiva in functie are loc dupa depunerea juramantului de credinta
de catre presedinte in fata parlamentului. Durata mandatului este de 4
ani. In situatii exceptionale, printr-o lege a parlamentului, durata mandatului
poate fi prelungita.
Atributele si prerogativele sefului statului din Romania il plaseaza in
cadrul sistemelor constitutionale semiprezidentiale. Ele dispun de unele
prerogative executive si legislative, cum ar fi:
-desemneaza formal pe primul-ministru, dupa consultari cu liderii formatiunilor
parlamentare si acceptul, propunerii fortei politice care detine majoritatea
parlamentara;
-in colaborare cu parlamentul si guvernul poate propune demnitari si ambasadori;
-este comandantul suprem al fortelor armate, in calitate de presedinte
al Consiliului suprem al apararii;
-din cei noua membrii ai Curtii Constitutionale, alaturi de parlament
si guvern, presedintele numeste 3 judecatori;
-poate prezida sedinte ale guvernului;
-primeste ambasadori si scrisorile de acreditare;
-reprezinta statul in relatiile publice si internationale.
In plan legislativ presedintele poate exercita urmatoarele atribute:
-promulga legea in termen de 20 de zile. Poate refuza promulgarea ei,
face sugestii si o poate returna spre discutii parlamentului. Parlamentul
poate sau nu sa tina cont de sugestiile, propunerile presedintelui, daca
este din nou votata, chiar daca acesta refuza promulgarea ei, ea se promulga
automat dupa 10 zile;
-poate sugera legislativului sau executivului anumite proiecte legislative,
fara a avea insa initiativa legislativa;
-poate media disensiuni, conflicte intre guvern si sindicate, sindicate-parlament;
Pentru faptele si actele sale presedintele Romaniei poarta raspundere
si responsabilitate. Raspunderea este in primul rand una politica, intrucat,
prin excelenta, aceasta institutie este politica. Pentru incalcarea prevederilor
constitutionale, presedintele raspunde civil si penal. Imunitatea presedintelui
nu echivaleaza cu lipsa de raspundere a acestuia.
Pentru faptele si actele ce i se imputa presedintele poate da explicatii
in fata parlamentului. In caz de fapte grave, parlamentul pentru lua in
discutie a propunerii de suspendare a presedintelui, pentru aceasta este
necesara o initiativa a cel putin o treime din numarul deputatilor si
senatorilor. Pentru suspendarea presedintelui este nevoie de o majoritate
simpla.
Parlamentul nu poate el decide demiterea sau revocarea presedintelui,
pentru ca nu el l-a numit, ci acesta a fost ales prin vot universal. In
aceasta situatie, daca parlamentul a votat suspendarea presedintelui,
in timp de 30 de zile urmeaza a se desfasura referendum national. In functie
si pe baza rezultatului referendumului, Curtea Constitutionala decide,
intrucat ea este institutia ce a validat numirea sa.
Sistemul democratic romanesc permite presedintelui ca in cadrul legal-constitutional
sa desfasoare si sa exercite un rol important in viata politica a societatii,
fara ca aceasta sa diminueze rolul sau statutul legislativului sau executivului.
|
În acest capitol:
- Desemnarea, alegerea sefului statului
- Atributele si prerogativele sefului statului
- Responsabilitatea sefului statului
- Durata mandatului sefului statului
- Institutia sefului statului in Romania
În acest curs:
- Introducere în studiul politologiei
- Sistemul politic
- Statul - institutie fundamentalã a sistemului politic
- Puterea politicã
- Institutia Politicã Executivã. Guvernul
- Institutia Sefului Statului
- Institutia Politicã Legislativã. Parlamentul
- Partidele politice
- Cultura politicã
- Ideologia politicã
- Democratia politicã
- Regimurile politice
Rãsfoieste cursul
|