|
CAPITOLUL 3: STATUL- INSTITUTIE FUNDAMENTALÃ A SISTEMULUI POLITIC
3.1. Teorii privind aparitia si definirea statului
In cadrul oricarei societati o componenta importanta a sistemului politic
o constituie institutiile politice. Ele asigura derularea si realizarea
efectiva a vietii si practicii politice. Principala lor caracteristica
este aceea ca au ca obiect de activitate puterea politica, organizarea,
transmiterea, exercitarea, conducerea si legitimarea ei.
In cadrul oricarui sistem politic se intalnesc doua tipuri distincte de
institutii politice:
a) institutii politice statale care au in centrul lor statul, cea mai
importanta si cea mai veche institutie a societatii si care in functie
de natura puterii exercitate se impart in:
- institutia politica executiva - guvernul;
- institutia legislativa - parlamentul;
- institutia sefului statului.
b) institutii politice extrastatale din care fac parte partidele politice.
Cea mai importanta si eficienta institutie in exercitarea puterii politice
a fost si ramane statul. Ea este in acelasi timp si prima institutie politica
structurala, organizata si institutionalizata de detinere, exercitare
si legitimare a puterii politice. Acest fapt a facut ca nu de putine ori
statul sa fi identificat, cu puterea politica, iar aceasta din urma sa
fie definita prin stat, ca putere de stat. Si intr-un caz si in altul
avem de-a face nu numai cu o suprapunere de termeni ci si cu o lipsa de
rigoare, o identificare de continuturi si semnificatii.
Statul nu se rezuma numai la putere, insasi puterea politica nu e doar
cea detinuta si exercitata de grupul sau clasa sociala aflata la conducere,
ci ea implica si fortele sociale asupra carora se exercita si care dau
opozitia politica.
Activitatea si actiunea statului e mult mai cuprinzatoare decat puterea
politica, ea e generalizanta, are ca spatiu de actiune si alte forme ale
puterii sociale, cum ar fi cea economica, sociala, spirituala etc.
In acest sens se poate aprecia ca, "daca termenul Putere, fara vreun
alt determinativ, desemneaza adesea Statul, este pentru ca aceasta din
urma nu e doar puterea prin excelenta, ci este de asemenea sursa puterii
care poate fi exercitata asupra altor persoane"1.
Importanta si esentialitatea statului pentru orice societate a facut ca
inca din antichitate ea sa fie supusa unei intense si permanente preocupari
a celor ce se ocupa cu descifrarea elementelor vietii sociale si studiul
politicii.
Inca din primele sale manifestari, statul a fost vazut intr-o dubla ipostaza,
atat ca teritoriu ce desemna si identifica o continuitate sociala cat
si ca institutie suprema a societatii.
Vechii greci defineau statul cu notiunea de polis-stat cetate, ca asezare
delimitata de alta, dar si ca institutie de exercitare a conducerii sociale.
La randul lor, romanii, pentru a face o mai mare distincti intre stat
ca teritoriu, asezare si stat ca institutie, foloseau doi termeni distincti:
de "civitate"-stat in sensul de teritoriu si "res-publica"
- ca institutie politica, aceasta din urma fiind mult mai aproape de semnificatiei
ei reale.
Si vechii germani au vazut in stat atat o organizare teritoriala, cat
si una politica, definindu-l cu notiunea de land.
Pentru intaia oara notiunea de stat - "statio" este folosita
de N.Machiavelli in scrierea sa Principele (1513), cand se refera la ideea
unitatii.
Incepand cu secolul al XVIII-lea termenul de stat, in sens de putere si
institutie politica cu rol major in organizarea si conducerea societatii,
se impune treptat in limbile moderne. Dupa aceasta perioada notiunea de
stat va fi folosit in sensul de institutie politica sau de comunitate
umana aflata sub o anumita autoritate, acceptiune care si astazi si-a
pastrat valabilitatea.
O problema mult disputata care nu si-a gasit nici astazi o rezolvare deplina,
este aceea a definirii si genezei statului. Diversitatea de pareri si
opinii a fost si este determinata de mai multi factori cum ar fi:
- momentul istoric si perioada in care a fost analizat statul;
- nivelul dezvoltarii stiintelor sociale;
- interesele sociale, economice si politice care au primat in studiul
problematicii statului;
- criteriile de la care s-a plecat si care au primat in cercetarea statului;
- domeniile stiintei din perspectiva carora a fost definit si investigat
statul.
De-a lungul vremii, problema definirii originii si continutului statului
a generat mai multe teorii:
1. Teoriile teocratice
Acestea sunt proprii societatilor antice si feudale. Potrivit acestora,
statul este o creatie divina, rezultatul vointei lui Dumnezeu, acceptarea
si supunerea fata de acesta este o obligatie religioasa.
In feudalism are loc o coabitare intre puterea laica si biserica, ce a
avut ca efect imprimarea unui pregnant caracter divin atat puterii cat
si institutiilor sale politice, fapt ce a determinat o justificare si
o legitimare supranaturala a acestora.
In acelasi timp biserica, prin dogma sa teologica a contribuit in mare
masura la fundamentarea pe un temei divin a doctrinei monarhice absolute.
Potrivit acesteia, monarhul este reprezentantul lui Dumnezeu pe pamant,
el primeste si exercita puterea de la Dumnezeu, iar pentru faptele si
actele sale nu este raspunzator decat in fata divinitatii.
Cei mai de seama reprezentanti ai teoriei teocratice au fost Aurelian
Augustin cu lucrarea De civitate Dei, si Toma D'Aquino cu Suma Teologica.
Aurelian Augustin este primul teolog al bisericii crestine care pune problema
raportului dintre statul pamantesc si statul lui Dumnezeu, deschizand
lupta pentru hegemonie dintre biserica si puterea laica.
La randul sau, calugarul Toma d'Aquino va crea la mijlocul secolului al
XIII-lea asa cum spunea si papa Leon al XIII-lea, "singura si cea
mai autentica filosofie a bisericii catolice", care era un mixaj
intre credinta si ratiune, la care se adauga numeroase referiri din Sfanta
Scriptura.
In aceeasi teorie se incadreaza si conceptia lui Platon care in Republica
realizeaza o constructie teoretica a statului pe principii divine, dar
cu multe elemente de elitism politic si de utopie. Statul, dupa Platon,
reprezinta o organizare de tip artistocratica, bazat pe caste, unde conducerea
este asigurata de elita filosofilor si inteleptilor.
2. Teoria patriarhala
Aceasta teorie este foarte apropiata de cea teocratica. Ea sustine ca
statul ar fi luat nastere direct din familie, iar puterea monarhului din
puterea parinteasca a lui Dumnezeu. Elemente ale unei asemenea teorii
intalnim la Aristotel, dar si la unii politologi contemporani ca Robert
Filmer, care in lucrarea sa Patriarhul (1953) considera ca monarhul, ca
mostenitor, al lui Adam, este creat de Dumnezeu, ar detine puterea de
la acesta si deci implicit ea ar avea un caracter, o natura divina.
3. Dreptul natural
Dreptul natural este o veche teorie sociala, ea aparand inca din antichitate,
fiind sustinuta si promovata de ganditori ca Mo-tzi, Men-tzi, scoala stoica
greceasca, Epicur etc.
Despre un drept natural nescris aflam si de la Sofocle si Cicero, acesta
din urma, in scrierea sa De republica face distinctia intre dreptul natural
si cel legal.
In feudalism, dreptul natural a fost inlocuit cu cel divin, intreaga explicare
si reglementare a relatiilor sociale se va face prin divinitate.
In perioada descompunerii feudalismului si trecerii la capitalism, dreptul
natural isi va recapata caracterul laic, rational si va deveni o arma
ideologica in lupta burgheziei contra feudalitatii.
Dreptul natural exprima pozitia, atitudinea noii clase in ascensiunea
burgheziei fata de problema preluarii si organizarii puterii politice.
In acceptiunea dreptului natural, statul nu este o institutie de esenta
divina, vesnica si imuabila, ci o creatie umana, supusa unor continui
transformari, schimbari.
4. Teza contractualista a statului
Este in stransa legatura cu dreptul natural, care de altfel constituie
temeiul, fundamentul acesteia. Ea marcheaza un pas inainte in evolutia
teoriilor despre stat, in sensul ca inlatura vechea ipoteza teocratica
potrivit careia statul ar fi ca o creatie si o vointa divina.
Desi originile teoriei contractualiste se regasesc in antichitate, ea
a fost fundamentata si dezvoltata in epoca iluminista, avand ca principal
protagonist pe Montesquieu si mai ales pe J.J.Rousseau. Acesta din urma,
intr-o lucrare cu titlul semnificativ Contractul social, considera ca
statul a aparut dintr-o nevoie naturala, pe baza unei intelegeri intre
putere si cetateni, cand acestia din urma si-au delegat atributiile lor
puterii pentru a le folosi in numele comunitatii, a binelui comun.
Aflati intr-o lupta deschisa pentru putere cu vechea clasa si monarhia
absoluta, reprezentantii politici si ideologici ai noii clase - burghezia,
merg si mai departe, sustinand ca in cazl in care una din parti, cum era
cazul in acel moment al puterii feudale, nu-si respecta obligatiile asumate
prin contract, acesta poate fi anulat, ceea ce in practica politica insemna
inlocuirea puterii.
In felul acesta se justifica si legitima revolutiile burgheze care urmareau
abolirea vechii puteri si a vechiului stat de esenta feudala.
5.Teoria organicista
A aparut ca o riposta spirituala, ca o contrarevolutie ideologica a vechii
clase feudale si a bisericii fata de burghezie, de revolutie si doctrina
sa liberala.
Ea este o varianta a conservatorismului politic din perioada cand aceasta
se prezinta si se manifesta ca o ideologie antiburgheza.
Teoria organicista este o analogie mecanicista intre organismul uman si
cel social.
Statul este sinonim cu organismul uman si este format din mai multe parti
intre care exista o legatura indestructibila. El dispune de un cap care
sa conduca, sa orienteze activitatea, acesta fiind sinonim cu aristoctratia
feudala, un stomac care sa consume, adica aceeasi aristocratie, si un
membrii care sa produca tarani, muncitori, comercianti.
Altfel spus, statul este un organism viu cu manifestari in viata sociala
si care, ca si individul, are si el perioada de crestere, apogeu, declin
si moarte.
Aceasta teorie a urmarit sa justifice, sa legitimeze existenta statului
feudal, a inegalitatilor sociale din cadrul acestuia, sa evidentieze predestinatia
rolului si statutului claselor si categoriilor sociale, in special al
uneia de a conduce aristocratie si a celorlalte de a se supune si de a
fi conduse.
6. Teoria violentei
A incercat sa explice aparitia statului ca o simpla necesitate naturala
a oamenilor de a curma violenta din societate, de a statua ordinea intre
oameni, clase si grupuri sociale.
Thomas Hobbes considera ca statul nu rezulta dintr-o inclinatie a omului
spre viata sociala, ci, dimpotriva, din necesitatea temperarii agresivitatii
lui naturale.
7. Teoria psihologica
Conform acestor teorii, statul este rezultatul unor factori biologici,
psihologici, cum ar fi: vointa, dorinta de a trai impreuna, existenta
acelorasi obiceiuri, facturii psihice, elemente ce au ca impus si inchegat
statul.
8. Teoria juridica
In viziunea teoriei juridice, statul a aparut din necesitatea reglementarii
prin acte normative de esenta juridica a relatiilor, raporturilor dintre
oameni, grupuri si clase sociale, a statuarii rolului si locului acestora
in societate. Fondatorul acestui curent, Hans Kelsen, vedea aparitia statului
ca "personificarea totala a dreptului" sau "personificarea
ordinii juridice"2
9) Paradigmele doctrinar politice moderne si contemporane sunt cele care
analizeaza puterea statala din perspectiva politica. Ele pun accentul
pe locul si rolul statului in societate, pe atributele si prerogativele
institutiilor sale.
Doctrinele politice clasice - liberalismul si conservatorismul - confera
statului un rol minimal, acela de a crea cadrul social, economic, politic
si juridic pentru buna functionare a societatii. La randul lor, neoconservatorismul
si mai ales neoliberalismul vor realiza trecerea la statul cu rol maximal,
inegratoriu in societate. El este esenta, motorul dezvoltarii moderne
a societatii.
Alte doctrine democratice, cum este cazul celei democrat-crestin, dar
mai ales social-democrate, incearca sa faca din stat un element de echilibru,
de mediere al societatii, de realizare a pacii si protectiei sociale.
Un cu totul alt statut confera paradigmele nedemocratice puterii etatice,
in special doctrina fascista si comunista. Acestea au facut din stat principalul
mijloc pentru realizarea si impunerea politicii lor dictatoriale si totalitare.
Desigur, toate aceste teorii, luate fiecare in parte, contin intr-o anumita
masura unele mai mult, altele mai putin sau chiar deloc, anumite adevaruri.
Toate in schimb au acelasi numitor comun: sunt partinice, partizane, promoveaza
interesele si aspiratiile celor care le-au creat si pus in circulatie.
In general, statul este considerat de cei mai multi analisti drept acea
forma de organizare, institutie prin care se exercita puterea politica
in limitele unui anumit teritoriu de catre un grup de oameni organizati
care isi impun vointa si interesele asupra societatii.
Istoriceste, momentul aparitiei statului difera de la o societate la alta,
dar ca proces istoric el are loc in perioada de trecere de la socitetatea
gentilica la cea sclavagista.
Procesul aparitiei statului a fost unul obiectiv, determinat de urmatorii
factori:
- dezvoltarea de ansamblu a societatii in plan social, organizatoric,
economic si politic;
In plan organizatoric, trecerea de la triburi la uniunea de triburi si
tendinta acestora de constituire in popoare a determinat un cadru politic
superior- statul.
- trecerea la sedentarism a impus existenta si apararea unui teritoriu
si in stransa legatura cu acestea, existenta unei institutii politice
adecvate, concretizate in stat;
- aparitia proprietatii private, diviziunea sociala a muncii si a plusprodusului
a determinat de asemenea aparitia unor institutii politice autonome care
sa reglementeze relatiile dintre producatori, dintre membrii societatii.
Toate aceste modificari si transformari pe care le-a cunoscut societatea,
au impus aparitia unui organism si a unor institutii specializate care
si-au gasit exprimarea in stat, precum si anumite persoane carora li s-au
incredintat anumite functii de organizare, aparare si conducere sociala.
Asa cum precizeaza si L.Dauguit, "statul este pur si simplu produsul
unei diferentieri naturale, uneori prea simple, alteori prea complexe
intre oameni, unii apartinand aceluiasi grup social, de unde rezulta ceea
ce se numeste puterea politica"3.
Aparitia si evolutia statului a fost o legitate a dezvoltarii sociale.
Ea a raspuns si a fost impusa de nevoi sociale, iar statul a fost singurul
in masura sa o satisfaca
3.2. Componentele statului: populatie, teritoriu, organizare politica
Notiunea filosofica, ideologica si abstracta, statul exista in si prin
institutiile sale, numai prin acestea, el devine o realitate, o prezenta
vie a vietii si practicii social-politice.
Existenta si functionalitatea statului ca entitate distincta, de sine
statatoare, este conditionata de prezenta unor componente fundamentale,
definitorii: populatia, teritoriul si organizarea politica.
Aceste componente au existat in toate formele pe care le-a imbracat statul
de-a lungul istoriei, dar in fiecare perioada acestea au avut semnificatii,
valori si continuturi diferite.
In epoca moderna, aceste componente au capatat forme, continuturi, principii
noi impuse de cerintele dezvoltarii sociale, de societatea burgheza.
In acest context Thomas Fleiner Gerstner, referindu-se la componentele
statului modern le defineste ca "o entitate constituita de catre
un popor si un teritoriu, si in sanul careia puterea politica se exercita
in maniera rationala si ierarhizata, sub forma suveranitatii in interior
si a independentei in exterior"4.
Populatia constituie pentru existenta oricarei forme statale o componenta
de baza, fara aceasta statul nu si-ar justifica prezenta, nu ar exista
obiectul asupra caruia sa-si exercite autoritatea.
In acelasi timp, oamenii sunt cei ce creeaza si dau viata statului, il
pun in miscare si fac din el o realitate vie.
Aceiasi oameni creeaza vointa de a trai in cadrul aceleeasi comunitati
si tot ei dau nastere solidaritatii, fara de care statul nu s-ar putea
inchega si functiona.
Populatia este aceea da identitatea si unitatea unui stat, ii conferao
solidaritate rationala si voluntara.
Teritoriul constituie factorul material, spatiul in limitele caruia se
creaza si functioneaza statul. Existenta sa este tot atat de necesara
si importanta ca si cea a populatiei sau organizarii politice.
El este un bun al intregii comunitati si in aceasta situatie pune problema
apararii integritatii si suveranitatii sale.
Existenta teritoriului impune uniformitatea normelor sociale si juridice
in intreg spatiul comunitar, exercitarea autoritatii politice statale
asupra tuturor componentelor si membrilor sai.
Legea este cea care asigura pentru toti membrii si clasele sociale unitatea
sistemului de normativitate, ea este aceeasi pentru toti indivizii, indiferent
de apartenenta lor la o etnie, grup profesional sau social.
Organizarea politica
Componenta cu rol major in structurarea si functionarea statului. Ea instituie
ordinea, legaturilr intre componentele politice ale statului, le stabileste
rolul si statutul in societate, normele si limitele functionalitatii.
Acest fapt se realizeaza prin institutiile statale politice si aparatul
specializat al acestora.
O analiza a componentelor statale nu ar fi completa farai evidentierea
suveranitatii sale. Ea e puterea sau autoritatea care dispune de atributele
ultime de arbitru. Deasupra puterii suverane nu se afla nici o alta instanta
care sa decida, hotaarile sale sunt fundamentale si definitive. Suveranitatea
e un atribut esential al puterii de stat, "este acea trasatura a
puterii de stat ce se exprima in dreptul acesteia de a se organiza si
de a se exercita, de a-si stabili si rezolva problemele interne si externe
in mod liber si conform vointei sale, fara nici o imixtiune, respectand
suveranitatea altor state, precum si normele dreptului international".
3.3. Tipuri de state: democratice, dictatoriale
Elucidarea, stabilirea tipului si a formei pe care a imbracat-o statul,
constituie de asemenea o problema de baza in cercetarea acestuia, ea exprimand
esenta statului intr-o anumita perioada istorica, forma lui concreta de
manifestare, caracterul sau, atributele si prerogativele exercitate.
De-a lungul istoriei, societatea a fost confruntata cu mai multe tipuri
si forme pe care le-a imbracat statul in existenta si functionalitatea
sa.
Raportat la cetateni, la modul cum respecta si promoveaza interesele si
vointa acestora, la principiile pe care se intemeiaza, de-a lungul istoriei
s-au conturat doua tipuri de state: democratice si dictatoriale.
Statele democratice
Au aparut inca din antichitate, in special in Grecia Antica si in anumite
perioade si in Roma in perioada sa republicana.
O adevarata dezvoltare a acestora va avea loc odata cu societatea moderna
si mai ales cea contemporana.
Acest tip de stat e in concordanta cu vointa si interesele majoritatii
cetatenilor, ele fiind exponentul acestora, le fundamenteaza, apara si
le promoveaza interesele si aspiratiile.
Aceste tipuri de state se intemeiaza pe principii si valori democratice
cum ar fi: principiul separatiei puterii, al reprezentativitatii si eligibilitatii,
al democratismului politic. Ele confera si asigura transpunerea in practica
a unor largi drepturi si libertati social politice.
Sunt tipurile de state majoritare ale epocii noastre, spre ele se orienteaza
astazi cele mai multe din tarile si popoarele lumii.
Statele dictatoriale, nedemocratice
Sunt primele tipuri pe care le-au imbracat statul in existenta si functionalitatea
sa. Aceste tipuri de stat au dominat sclavagismul si feudalismul intr-o
mare masura si epoca moderna.
Statele dictatoriale promoveaza interesul de grup sau de clasa, care in
raport cu societatea sunt in minoritate, excluzand optiunile si vointa
majoritatii, interesele si aspiratiile acestora.
Unicitatea puterii, exercitarea ei in mod discretional si absolut, forta,
teroarea, frica sunt doar cateva din caracteristicile acestor tipuri de
state.
Astazi aceste state sunt intr-un continuu regres atat ca sfera de influenta,
cat si ca numar.
3.4.Forma de stat
Are in vedere modul de constituire si organizare al puterii de stat. Ea
e data de trei elemente: forma de guvernamant, structura de stat, regimul
politic.
3.4.1.Forma de guvernamant
Desemneaza modul de exercitare si manifestare a puterii de stat, constituirea
si functionarea organelor acesteia. Altfel spus, ea exprima modul in care
se exercita puterea de stat. Forma de guvernare e independenta fata de
structura de stat.
Inca din antichitate, forma de guvernamanta constituit un subiect de meditatie
pentru ganditorii acestei perioade: Herodot, Platon, Aristotel, Cicero,
care s-au preocupat de studiul ei, a formelor pe care le imbraca in practica
social politica.
In feudalism, dar mai ales in epoca moderna, forma de guvernamant a constituit
terenul unor aprigi dispute teoretice cu importante efecte pentru practica
politica. J. Locke, Thomas hobbes, Montesquiere, Voltaire, J.J. Rousseau,
B. Constant etc sunt doar cativa din ganditorii care au legat realizarea
noii societati si de o noua forma de guvernare.
Astazi se intalnesc urmatoarele forme de guvernamant:
¢ Monarhiile constitutionale, cum este cazul
Angliei, Japoniei, Suediei, Olandei, Belgiei, adica acele state unde monarhul
domneste dar nu guverneaza, el avand o simpla functie de reprezentare
a statului;
¢ Republici parlamentare - sunt acele state
unde Parlamentul, in raport de celelalte institutii, are un rol primordial,
hotarator in organizarea, directionarea si conducerea societatii, dispunand
in raport cu executivul sau institutia sefului statului de un surplus
de atribute si prerogative. In aceste societati, cum e cazul Germaniei,
Italiei, Greciei, Africii de Sud, presedintele, ca sef al statului, are
numai un rol reprezentativ, foarte apropiat de cel al monarhilor constitutionali;
¢ Republici prezidentiale. In aceste societati,
cum e cazul S.U.A., Rusiei, Frantei, presedintele, in calitatea sa de
sef al statului, detine si exercita importante prerogative legislative
si executive, punandu-l intr-o situatie cel putin egala cu cea a parlamentului
sau guvernului. In S.U.A., presedintele este insusi seful executivului.
Intre caracterul statului si forma de guvernare exista o stransa legatura,
unui stat democrat ii corespune o republica parlamentara sau prezidentiala.
Forma de guvernamant nu e in masura sa determine esenta statului, caracterul
sau democrat sau dictatorial, cel mult o poate influenta, dar in nici
un caz determina.
3.4.2. Structura de stat
Are in vedere raportul dintre organele centrale si locale ale statului.
Din aceasta perspectiva se intalnesc: state unitare, state federative,
state confederative.
Statele unitare
Se caracterizeaza prin existenta unui singur stat, a unui singur Parlament,
Guvern, Constitutie, adica a unor singure organe si institutii centrale
de stat.
Asa cum precizeaza I.Deleanu "statul unitar se caracterizeaza printr-un
singur centru de impulsuri politice si guvernamentale"6.Asa cum precizeaza
si I. Nedelcu, el nu este influentat nici de regimul politic, forma de
guvernamant, existenta mai multor nationalitati sau extindere7.
O problema care a starnit vii controverse este aceea a raportului dintre
caracterul unitar al statului si principiul descentralizarii. Unii autori
sustin ca descentralizarea ar conduce la destramarea, dizolvarea statului
unitar.
Descentralizarea in sensul cresterii autonomiei locale administrative,
a sporirii competentelor de decizie a organelor locale (consilii , primarii)
nu e incompatibila cu statul unitar. Aceasta nu pune in discutie unitatea
statului, teritoriu, granitele sale, ci ea trebuie privita ca un fapt
de dezvoltare si adancire a democratiei social politice.
Romania, Polonia, Bulgaria, Ungaria, Suedia, Marea Britanie etc sunt cateva
din statele contemporane unitare.
Statele federative
Presupun o comunitate a statelor nesuverane, care dispun de un stat central
cu competente si personalitate distincta fata de celelalte state membre.
Statul federativ se caracterizeaza prin urmatoarele trasaturi:
¢ Ordinea constitutionala comuna. Aceasta se regaseste in existenta
unei singure constitutii care are prioritate asupra tuturor celorlalte
reglementari
¢ Functiile statului sunt impartite intre statul federal si statele
membre. In consecinta, in cadrul statului federal se intalnesc paralel
organe ale puterii si ordinii de drept federale si organe ale puterii
si ordinii ale statelor membre;
¢ Statul federal e insarcinat cu rezolvarea problemelor comune, el
reprezentand si statul in relatiile internationale;
¢ Statele membre isi pastreaza o autonomie relativa. Ele au o legislatie
proprie, organe si institutii proprii de aplicare a acesteia fara a se
substitui celor ale statului federal. Sub rezerva respectarii constitutiei
federale, fiecare stat are o ordine constitutionala proprie, consacrata
in constitutia sa.
State confederative
Sunt state suverane, ele pastrandu-si suprematia si independenta in mod
integral. Au luat nastere prin asocierea a doua sau mai multe state care
au convenit sa-si creeze sau nu organe comune, pastrandu-si suveranitatea
si calitatea de subiect de drept international.
Confederatia are urmatoarele caracteristici:
- statele asociate sunt independente, suverane, atat in plan intern cat
si international;
- nasterea confederatiei este rezultatul vointei statelor membre, creatia
unui act juridic de drept international;
- poate presupune existenta unuia sau mai multor organisme comune, dar
cu autoritate limitata, bine precizata si stabilita (seful statului, organe
diplomatice), asa cum a fost cazul Austro-Ungariei. De cele mai multe
ori competenta statului confederativ se rezuma la consultarea, armonizarea
unor pozitii, decizii in planul international.
Ca exemple de confederatie de state pot fi mentionate: S.U.A. intre 1778-1787,
Confederatia Elvetiana intre 1815-18 48, Imperiul Austro-Ungar 1867-1918,
iar astazi Comunitatea statelor independente, ce grupeaza o parte din
fostele state din spatiul sovietic.
Regimul politic constituie modul concret de organizare, institutionalizare
si functionare a sistemului politic si de exercitare a puterii politice
de catre o forta social-politica in cadrul unei comunitati sociale sau
a unui sistem social. El are in vedere modul concret de constituire, organizare
si functionare a sistemului politic, in principal a statului si a institutiilor
acestuia.*)
3.5. Statul de drept
Ideea statului de drept a aparut inca din antichitate, cand o serie de
scoli filosofice, in special grecesti, ca cea a sofistilor, sau ca cea
a legitimistilor din China Antica, dar si o serie de ganditori, ca Platon,
Aristotel, au formulat ideea fundamentarii statului pe lege, pe drept.
In forma clasica, statul de drept a aparut odata cu societatea moderna,
cu asezarea societatii pe principii laice, rationale, pe principii de
drept.
Odata cu aceasta au aparut si teorii despre statul de drept. Primele asemenea
teorii au apartinut dreptului natural. Denumirea de stat de drept a fost
pusa in circulatie de Montesqieu, dar conceptul a fost elaborat si fundamentat
de doctrina germana din a doua jumatate a secolului al XIX-lea.
In general, prin stat de drept se intelege statul care se fundamenteaza
pe lege, functioneaza si isi exercita prerogativele pe baza legii. El
foloseste forta argumentelor si legea ca argument. Se distinge de celelalte
forme ale statului prin urmatoarele trasaturi:
- se intemeiaza si functioneaza pe baza legii supreme a Constitutiei.
Constitutia este cea care fundamenteaza, legitimeaza, argumenteaza, orienteaza
si conduce intreaga activitate a statului, a institutiilor sale;
- exista un larg sistem de drepturi si libertati cetatenesti fundamentate
pe lege, pe Constitutie care le garanteaza existenta si aplicarea in practica;
- se aplica in practica si se respecta principiul separatiei puterilor
in stat;
- organele si institutiile statului atat centrale cat si locale sunt rezultatul
votului, a optiunilor exprimate de cetateni, de majoritatea acestora;
- in Statul de drept exista o delimitare clara intre institutile, prerogativele
si atributele statului si cele ale partidelor politice.
Partidele politice, indiferent de locul si rolul lor in societate, nu
pot fi confundate cu statul sau statul redus, identificat cu acestea.
Masurile si deciziile luate nu trebuie sa reflecte atitudinea si pozitia
unui partid, ci ele trebuie sa fie un rezultatul vointei si intereselor
majoritatii.
Asemenea state de drept functioneaza astazi in tarile democratice din
Europa Apuseana, Japonia, Canada, SUA, etc.
Statul de drept este un nou model de concepere a raportului si relatiilor
dintre institutii, dintre acestea si cetatean, dintre societatea civila
si politica.
El constituie o garantie suplimentara pentru drepturile si libertatile
cetatenesti. Si in Romania, dupa 1989, se poate aprecia ca se infaptuieste
un stat de drept, fundamentat pe suprematia legii, a Constitutiei.
Constitutia din 1991 se bazeaza pe principii si valori care garanteaza
existenta statului de drept in Romania, pe care, de altfel, o si mentioneaza
expres.
Referinte bibliografice:
1. Charles Debbasch, Jean Marie Portier, Introduction à la politique,
3ème édition, Dalloy, Paris, 1991, p.25
2 Hans Kelsen, Théorie pour de droit, Dalloz, Paris, 1962, p. 378
3 L'Auguit, Traité de droit constitutionnel, vol. I, Paris, p.
VII-VII
4 Thomas Fleiner Gerster, Théorie générale de l'Etat,
Presse Universitaire de France, Paris, 1986, p. 151
5 Ion Deleanu, Drept constitutional si institutii politice, vol. I, Editura
Europa Nova, Bucuresti, 1996
6 Ion Deleanu, op. cit., p. 30
7 Iulian Nedelcu, Elemente ale contenciosului constitutional si administrativ
in statul de drept, Editura Europa, Craiova, 1997, p. 55
|
În acest capitol:
- Teorii privind aparitia si definirea statului
- Componentele statului: populatia, teritoriul si organizarea politica
- Tipuri de stat: democratice- dictatoriale
- Forma de stat
- Statul de drept
În acest curs:
- Introducere în studiul politologiei
- Sistemul politic
- Statul - institutie fundamentalã a sistemului politic
- Puterea politicã
- Institutia Politicã Executivã. Guvernul
- Institutia Sefului Statului
- Institutia Politicã Legislativã. Parlamentul
- Partidele politice
- Cultura politicã
- Ideologia politicã
- Democratia politicã
- Regimurile politice
Rãsfoieste cursul
|