|
CAPITOLUL
7:
ACTIVITATEA COMERCIALÃ A ÎNTREPRINDERILOR
1. Continutul si evolutia functiunii comerciale a întreprinderii
În economia de piata, activitatea comerciala are un rol determinant
în ansamblul functiilor întreprinderii.
Rolul actual al acestei functiuni este rezultatul unei evolutii pe etape,
si anume:
1. este specifica revolutiei industriale, în care conducatorii întreprinderii
erau preocupati de rezolvarea sarcinilor de productie. În aceasta
perioada se urmarea diminuarea costurilor de productie prin producerea
unui volum cât mai mare de bunuri, iar functiunea comerciala avea
un rol secundar, îndeplinit chiar de responsabilului cu productia;
2. a aparut dupa marea criza economica din perioada 1929-1933, în
care predominanta era vânzarea; în aceasta etapa a devenit
clar ca nivelul actiunii întreprinderii nu depinde numai de oferta
de produse, ci si de cererea exprimata de consumator. S-au creat astfel
structuri organizatorice comerciale capabile sa vânda produsele
fabricate de întreprinderi, dar totusi functia comerciala ramâne
dispersata între diferite compartimente ale întreprinderii;
3. este aceea a implementarii în cadrul structurii organizatorice
a întreprinderii, a compartimentului de marketing. Aceasta noua
conceptie a aparut datorita accelerarii progresului tehnic, care face
sa apara tot mai multe produse noi si a ascutirii concurentei.
Pentru a putea sa reuseasca, întreprinderea trebuie sa studieze
în permanenta piata, consumatorul, în scopul cunoasterii apte
de a satisface nevoile care se manifesta.
Cu toate acestea, conceptia de marketing, care este o stare de spirit
ce trebuie sa domneasca în întreprindere, nu se manifesta
întotdeauna printr-o atitudine de subordonare. În raport cu
piata ea nu poate semnifica fie actiunea îndreptata asupra nevoilor,
crearea de nevoi noi, respectiv dominatia asupra consumatorilor.
2. Fundamentul activitatilor comerciale a întreprinderii, cunoasterea
pietei si satisfacerea nevoilor
Cunoasterea pietei este o activitate deosebit de complexa, ce reprezinta
si fundamentul activitatii comerciale a întreprinderii si ea presupune
cunoasterea categoriilor de nevoi a mobilurilor si obstacolelor cumpararii.
În functie de criteriul utilitatii, obiectivele nevoii pot fi grupate
în:
- nevoi primare,
- nevoi secundare,
- nevoi de prisos.
Din momentul satisfacerii nevoilor primare, fundamentale, care asigura
supravietuirea individului, acesta se orienteaza catre satisfacerea celorlalte
nevoi.
O alta clasificare a nevoilor este cea inspirata din teoria motivatiei,
dupa care nevoile se împart în nevoi de întretinere
si nevoi de dezvoltare.
Nevoile de întretinere asigura subsistenta individului, siguranta
sa, adaptarea la cerintele sociale.
Nevoile de dezvoltare asigura împlinirea individului, cultura sa
generala.
O alta distinctie se poate face între nevoile individuale si nevoile
generale, colective.
Necesitatile colective sunt cele care satisfac nevoi de ordin colectiv,
cum ar fi educatia, protectia sociala, justitia, satisfacerea lor, intrând
în concurenta cu satisfacerea nevoilor individuale.
În ceea ce priveste mobilurile cumpararii, se poate spune ca actul
de cumparare are la baza doua mari categorii de mobiluri: mobiluri afective
si mobiluri economice.
Mobilurile afective conduc la actul de consum ca o consecinta a motivatiilor
egoiste, egoaltruiste, altruiste si chiar idealiste.
Mobilurile economice se deosebesc de cele afective în masura în
care dovedesc o anumita rationalitate.
În calea cumpararii pot aparea obstacole, cum ar fi: pretul, inhibitiile,
prejudecatile si temerile. Cunoasterea acestora constituie puncte de plecare
în aprofundarea cunostintelor întreprinderii despre piata.
De asemenea, întreprinderile trebuie sa cunoasca structura pietei
pe care opereaza, precum si categoria de consumatori.
Notiunea de piata totala include ansamblul clientilor întreprinderii,
ai concurentei, non consumatorii absoluti si relativi.
Piata unui domeniu sau a unui produs include clientii întreprinderii,
cât si pe cei a concurentei. Piata potentiala a întreprinderii
se estimeaza prin clientii întreprinderii la care se adauga consumatorii
ce pot fi atrasi de la concurenti si nonconsumatorii relativi care pot
fi transformati în cumparatori efectivi.
Cunoasterea de catre întreprindere a pietei sale presupune cunoasterea
clientelei dar si a concurentilor sai. Elaborarea unui studiu de piata
presupune folosirea unui volum mare de date, care în principiu pot
fi obtinute din trei surse:
1. Sursa interna, în care datele provin din interiorul întreprinderii
si se refera chiar la întreprinderea respectiva.
2. Surse documentare, care sunt procurate de la alte persoane sau institutii,
cum ar fi administratii sau organisme publice, organizatii profesionale
si centre de studiere a pietei.
3. Surse externe, care în obtinerea datelor se bazeaza pe metode
exhaustive sau pe metodele prin esantionare, adica stondajele si studiile
de motivatii.
3. Obiectivele comerciale ale întreprinderii
Obiectivele comerciale decurg din optiunile strategice fundamentale ale
întreprinderii în materie de produse de piata si tehnologii.
Obiectivele comerciale ase refera la modul în care întreprinderea
se va implanta pe piata sa si la rezultatele obtinute în urma actiunii
fortei sale de vânzare.
În functie de nivelul de decizie la care se situeaza obiectivele
întreprinderii, pot fi diferite:
- în primul rând pe nivelul strategic obiectivele comerciale
ale întreprinderii se refera la produsele de lansat, de abandonat
sau de promovat. Segmentele de constituit si pietele de abandonat si se
poate calcula un indice de marfa bruta;
- pe nivelul de optimizare în functie de partile de piata detinute
si de echilibrul pietelor întreprinderea va opta pentru un anumit
nivel al cheltuielilor de publicitate-promovare si se poate calcula indicele
de fidelitate fata de marfa;
- pe nivelul operational întreprinderea poate determina numarul
de persoane care au intrat în contact cu anuntul publicitar, costul
publicitar pe o persoana, putându-se determina indicele de crestere
a vânzarilor în urma unei campanii publicitare.
Alegerea unei politici comerciale consta de fapt în definirea variabilelor
de marketing. Deciziile de politica comerciala referitoare al produs vizeaza
în principal diferentierea produselor dar si studiul comercial al
produselor.
Diferentierea produsului este data de caracteristicile inerente acestuia
si serviciile pe care le aduce în procesul consumului, de gama din
care face parte si marca sub care este produs, si care se refera la atribute
distincte protejate prin lege.
Studiul comercial al produsului urmareste adaptarea acestuia la diferite
categorii de nevoi si clientela.
Deciziile de politica comerciala referitoare la distributie vizeaza în
primul rând reteaua de distributie.
Aceasta este reprezentata de ansamblul circuitelor care permit ajungerea
produsuli la consumator.
În practica exista mai multe combinatii de intermediari, al caror
numar defineste lungimea circuitului de distributie.
Deciziile de politici comerciale referitoare la pret presupun stabilirea
urmatoarelor categorii de preturi:
- determinarea pretului psihologic, care este rezultatul echilibrului
dintre avantajele si inconvenientele unui pret prea scazut si ale unui
pret prea ridicat;
- pretul economic este pretul care permite obtinerea unei bune utilizari
a rezultatelor întreprinderii, în functie de rentabilitatea
urmarita;
- preturile fixate în functie de politica comerciala aplicata de
catre întreprindere pentru produsele noi;
- deciziile de politica comerciala referitoare la publicitate si promovare.
Prin publicitate se urmareste atragerea atentiei consumatorilor, incitarea
intereselor acestuia, promovarea dorintei de cumparare si declansarea
achizitionarii respective.
Promovarea vânzarilor este actiunea la locul de vânzare si
care are drept scop influentarea cererii. Abordarea politicii comerciale
a întreprinderii se face în functie de ciclul de viata pe
care îl parcurge produsul respectiv, si anume:
a) În faza de lansare a produsului, întreprinderea poate opta
pentru una din urmatoarele politici comerciale:
- politica pentru produsele de înalta calitate;
- politica de patrundere masiva pe piata;
- politica de patrundere selectiva;
- politica pentru produse de calitate modesta.
b) În faza de crestere în conducere, în care concurenta
este ridicata iar preturile sunt în scadere, întreprinderea
trebuie sa-si mentina eforturile de publicitate si promovare.
c) În faza de maturitate întreprinderea trebuie sa intensifice
publicitatea si promovarea si sa modifice radical produsul prin inovatie.
d) În faza de declin întreprinderea poate opta fie pentru
mentinerea produsului respectiv, fie pentru retragerea acestuia de pe
piata.
4. Aprovizionarea tehnico-materiala - componenta a activitatii comerciale
Desfasurarea procesului de productie într-o unitate economica impune
organizarea activitatii de aprovizionare cu mijloace materiale de tipul
materiei prime, materialelor, combustibil, energie, apa, utilaje si masini.
Organizarea aprovizionarii tehnico-materiale trebuie astfel facuta încât
sa contribuie la asigurarea completa, complexa si la timp a unitatii economice
cu mijloacele de munca si obiectele muncii, asigurarea conditiilor optime
de depozitare a resurselor materiale, alimentarea rationala a locurilor
de munca cu resursele materiale necesare si utilizarea rationala a resurselor
materiale astfel încât sa se respecte normele de consum stabilite
si stocurile de productie determinate.
Pentru îndeplinirea acestor cerinte, conducerea întreprinderii
poate realiza organizarea aprovizionarii tehnico-materiale dupa unul din
urmatoarele sisteme:
- sistemul functional,
- sistemul de organizare pe grupe de materiale,
- sistemul de organizare în functie de destinatiade consum a resurselor
materiale,
- sistemul mixt de organizare a activitatii de aprovizionare.
Conform sistemului functional, activitatile sunt grupate functional pe
urmatoarele sectoare si anume:
- sistemul de programare,
- sistemul de materiale,
- sistemul de depozite de mariale.
În cadrul sistemului de organizare pe grupe de materiale, se constituie
sectoare de aprovizionare-depozittare pentru fiecare grupa principala
de materiale, iar fiecare sector curpinde în aceasta organizare
totalitatea activitatilor pe care le solicita aprovizionarea si depozitarea
grupei respective, adica stabilirea necesarului de materiale, depozitarea
si alimentarea sectiilor.
Sistemul de organizare în functie de destinatia de consum a resurselor
materiale se aplica în situatia în care materialele ce se
consuma difera de la o sectie la alta, în acest scop organizându-se
sectoare care se ocupa cu aprovizionarea si depozitarea materialelor pentru
fiecare sectie în parte.
Sistemul mixt de organizare a aprovizionarii tehnico-materiale presupune
ca pentru unele resurse materiale, în special pentru materialele
auxiliare sa se constituie sectoare speciale de aprovizionare, depozitare,
aferente grupelor respective de materiale iar la alte materiale, mai ales
cele principale, sa se organizeze sectoare care sa se ocupe de aprovizionarea
si depozitarea pentru fiecare sectie.
În cadrul procesului de aprovizionare tehnico-materiala, un loc
important îl ocupa elaborarea programului de aprovizuionare tehnico-materiala.
În activitatea de elaborare a programului de aprovizionare se parcurg
doua etape:
A. Etapa de pregatire a întocmirii programului de aprovizionare.
În cadrul ei se culeg si se prelucreaza toate datele necesare întocmirii
programului.
Astfel se stabileste lista de resurse materiale pentru produsele si lucrarile
prevazute în programul de productie.
Lista de resurse materiale cuprinde toate categoriile de materii prime,
energie, apa, abur si combustibil de care are nevoie unitatea economica,
grupate dupa anumite principii si indexate dupa un anumit sistem de indexare.
Norma de consum specific de aprovizionare reprezinta cantitatea maxima
dintr-un anumit material prevazuta pentru consum specific de aprovizionare
reprezinta cantitatea maxima dintr-un anumit material prevazuta pentru
consum în scopul obtinerii unei unitati de produs sau executarii
unei unitati de lucrari în anumnite conditii tehnico-organizatorice
specifice unitatii economice.
B. A doua etapa - elaborarea propriu-zisa a programului de aprovizionare.
Organizarea aprovizionarii tehnico-materiale cuprinde doua parti:
- necesarul de resurse materiale,
- sursele de acoperire a necesarului de resurse materiale.
În partea de necesar de resurse materiale trebuie sa se fundamenteze
urmatorii indicatori:
- necesarul propriu-zis pentru fabircarea productiei programate,
- stocul la sfârsitul perioadei de program,
- necesarul total de resurse materiale.
În partea de resurse, pentru acoperirea necesarului de resurse materiale
se curpind urmatorii indicatori:
- stocul de la începutul perioadei de program,
- resursele interne ce pot fi folosite în cursul anului,
- necesarul de aprovizionat.
Dimensionarea corecta a stocurilor de resurse materiale influenteaza pozitiv
ritmicitatea productiei si viteza de rotatie a mijloacelor circulante.
5. Activitatea de vânzare
Vânzarea produselor reprezinta activitatea prin care se asigura
valorificarea rezultatelor productiei, ea reprezentând un moment
al activitatii de desfacere care finalizeaza toate actiunile întreprinderii
producatoare si ale agentului sau de vânzari, pentru ca produsul
fabricat sa fie solicitat si acceptat de beneficiari.
Prin vânzare se realizeaza scopul celui care produce si/sau vinde,
anume acela de a-si recupera cheltuielile de fabricatie si pregatire a
produsului pentru desfacere, obtinând si un anumit profit.
Principalele cai prin care se poate efectua vânzarea sunt:
- pe baza de contract încheiat anticipat la cererea clientului;
- pe baza de comanda ferma urmata de onorarea imediata a acesteia;
- la cererea neprogramata dar previzibila onorata prin magazinele si depozitele
proprii sau ale retelei comerciale.
Calea care va fi aleasa este în functie de natura produselor, sfera
lor de utilizare, potentialul de cumparare al clientilor si caile de distributie
utilizate.
Indiferent de calea prin care se asigura vânzarea produselor un
rol important revine fortei de vânzare, actiunilor de promovare
si de informare a viitorilor utilizatori despre caracteristicile produsului
si conditiile de vânzare.
Pentru a se realiza aceste obiective se apeleaza si la vânzarile
convexe.
Vânzarile convexe reprezinta o forma speciala de desfacere a produselor,
compusa din ansamblul de livrari de produse si servicii aferente între
care se creaza legaturi de antrenare, interconditionare si interdependenta
coordonate sdau efectuate de un singur furnizor în beneficiul unui
singur utilizator.
Forta de vânzare este alcatuita în principal din ansamblul
personalului comercial care se ocupa cu vânzarea de marfuri.
Personalul comercial cuprinde echipa de vânzare, sefii vânzarilor
si sefii de produs. Echipa de vânzare cuprinde toate persoanele
care participa direct la operatiunile de vânzare si anume:
- personalul operativ,
- personalul functional.
Personalul operativ efectueaza vânzarea propriu-zisa cître
clienti si este alcatuita din patru categorii, si anume:
- vânzatori,
- reprezentantii întreprinderii în rândul clientilor,
- tehnicienii comerciali, al caror rol este legat de utilizarea produsului
vândut.
Personalul functional asigura prelucrarea si executia comenzilor.
Sefii de vânzari îsi asuma responsabilitatea bunei functionari,
a compartimentelor de vânzare. Acestia delega o parte din atributii
inspectorilor de vânzari, al caror rol este de a organiza si control
activitatea reprezentantilolr întreprinderilor în rândul
clientilor.
Sefii de produs fac parte din personalul functional, fiind subordonati
direcotrului comercial si au rolul de a administra unul sau mai multe
produse începând cu faza de proiectare si terminând
cu vânzarea si serviciile de vânzare.
6. Tehnica negocierilor
În activitatea unei întreprinderi negocierile reprezinta
un moment esential. Acest lucru rezulta din urmatoarele considerente:
- negocierile se deruleaza întotdeauna cu o dubla participare si
anume ca a unui vânzator si a unui cumparator;
- din punct de vedere al vânzarii, negocierea reprezinta finalitatea
întregii activitati a firmei, concretizarea tuturor eforturilor
tehnice si economice;
- din punct de vedere al cumpararii, negocierea reprzeinta un moment care
precede celelalte activitati ale firmei, un moment important de ale carui
rezultate depinde eficienta tuturor fazelor ulterioare.
Negocierea reprezinta în esenta totalitatea actiunilor si a documentelor
care conduc la finalizarea unei tranzactii.
Obiectul negocierii îl poate constitui orice activitate umana din
orice sfera sau domeniu de activitate.
Negocierile se desfasoara în mai multe etape distincte din punct
de vedere al continutului, si anume:
1. pregatirea negocierilor care presupun stabilirea necesarului negocierii,
stabilirea echipei de negociatori si stabilirea mandatului echipei care
defineste de fapt obiectivul negocierilor, strategia negocierilor precum
si competenta sefului echipei de negociatori.
De obicei, în cazul tratativelor comerciale prin care se negociaza
un contract de vânzare-cumparare se stabilesc urmatoarele obiective
si anume: pretul, cantitatea, calitatea si termenul de livrare.
Strategia negocierii se stabileste prin mandat iar odata cu stabilirea
acesteia este necesara stabilirea rolului fiecarui membru al echipei de
negociatori si pregatirea materialelor documentare necesare.
2. Elaborarea contractelor preliminare prin care se convine asupra datei
si locului negocierilor.
3. Efectuarea negocierilor propriu-zise.
În cadrul acestei etape exista mai multe momente si anume:
a. identificarea obiectivelor declarate ale partii adverse;
b. intuirea obiectivelor reale ale partenerului;
c. adoptarea pe parcurs a unor tehnici adecvate atingerii obiectivelor
urmarite.
Finalizarea negocierilor se poate concretiza în:
- întocmirea unui contract scris care trebuie sa prevada toate clauzele
necesare derularii sale, eliminând orice posibilitate de interpretare
sau de ambiguitate;
- printr-un acord care consemneaza întelegerile la care s-a ajuns,
precizându-se modalitatile de continuarela momentul oportun a negocierilor;
- prin acorduri tacite, nescrisre, prin care partile se obliga sa efectueze
livrari, sa presteze servicii sau sa adopte anumite pozitii convenite
în probleme de interes comun.
7. Susbistemul comercial al întreprinderii
Structura subsistemului comercial este formata din compartimentele de
marketing si de vânzari ale întreprinderii. Compartimentul
de marketing are urmatoarele atributii:
- alegerea produselor care se vor dezvolta, lansarea industriala a productiei,
lansarea comerciala, organizarea publicitatii si promovarii, colectarea
informatiei asupra compartimentului produselor si al pietei si prelucrarea
lor.
Compartimentul de vânzari se ocupa cu punerea în functiune
a fortei de vânzar la întreprinderi, cu executia vânzarilor
si colectarea informatiilor cu privire la concurenta si la atitudinea
clientilor si a intentiilor lor de cumparare.
În functie de importanta ce li se acorda structurilor comerciale
ale întreprinderilor, compartimentul de marketing poate avea rolul
de stuidiu al pietei si poate fi plasat în pozitie functionala,
iar în functie de evolutia functiunii comerciale, compartimentul
de Mehedinti se poate afla în pozitie ierarhica si coordoneaza ansmblul
activitatilor comerciale.
În practica pot exista patru tipuri de structuri organizatorice
comerciale:
1. structura pe functiuni, caracterizata prin divizarea functiunii comerciale
într-un anumit numar de functiuni specializate;
2. structura pe produse, care foloseste produsul drept criteriu de repartizare
a sarcinilor comerciale;
3. structura pe regiuni care presupune repartizarea sarcinilor operationale
pe sectoare geografice;
4. structura mixta, aparuta datorita complexitatii politicii comerciale.
8. Activitatea de aprovizionare a întreprinderii
1. Principalele atributii si obiective ale aprovizionarii
Aprovizionarea este reprezentata de ansamblul operatiunilor care au ca
obiectiv punerea la dispozitia întreprinderii a produselor si serviciilor
de care aceasta are nevoie si ope care le procura din afara întreprinderii.
Se poate spune ca procesul de aprovizionare include atât cumpararea
resurselor materiale cât si gestiunea stocurilor.
Principalele atributii ale aprovizionarii sunt:
1. procurarea la termenele stabilite a materiilor prime, materialelor
de care întreprinderea are nevoie;
2. urmarirea evolutiei pietelor produselor pe care întreprinderea
le utilizeaza;
3. stabilirea modalitatilor de aprovizionare pe care trebuie sa le respecte
compartimentele întreprinderii;
4. elaborarea programelor de aprovizionare în functie de planul
de fabricatie al întreprinderii;
5. stabilirea regulilor de control al marfurilor aprovizionate;
6. stabilirea criteriilor pentru o buna gestiune a stocurilor.
Responsabilii cu aprovizionarea trebuie, pe de o parte, sa aduca în
întreprindere si sa stocheze resursele materiale necesare la un
cost cât mai mic, iar pe de alta parte sa asigure disponibilitatea
lor în scopul satisfacerii nevoilor celor care le utilizeaza.
Pentru a se face o aprovizionare la un cost cât mai scazut trebuie
sa se respecte urmatoarele cerinte:
- sa se cumpere la un pret cât mai scazut dar tinându-se cont
de conditiile de calitate cerute;
- costul de stocare sa fie cât mai mic, adica sa se stocheze cantitati
cât mai mici posibil;
- prin stocare sa se imobilizeze cât mai putini bani.
Produsele stocate si destinate a fi livrate trebuie sa îndeplineasca
un anumit nivel de servire pe care întreprinderea îl doreste.
Acest coeficient de servire se poate calcula ca raport între cantitatatile
cerute si cantitatile furnizate sau la raportul între numarul de
cereri satisfacute si numarul total de cereri.
În general se cauta ca aprovizionarea si stocarea sa se faca la
costuri cât mai mici, tinându-se cont de un anumit coeficient
de servire.
2. Politica de aprovizionare
Este conditionata de un anumit numar de parametri care pentru responsabilii
cu aprovizionarea reprezinta tot atâtea restrictii.
Acesti parametri sunt:
- Marimea capitalului disponibil pentru a fi investit în stocuri
si anume politica ce va fi aleasa va trebui sa tinî cont de posibilitatile
financiare ale întreprinderii.
- Consumul pe perioade. O buna politica de aprovizionare nu poate fi conceputa
decât prin previziunea productiei.
- Costuri. Exista mai multe categorii de costuri de care trebuie sa se
tina seama:
a. costul de stocare, care include cheltuielile de depozitare, deprecierile
sau deteriorarile produselor stocate precum si costurile financiare de
natura dobânzilor;
b. costul de derulare a comenzilor care cuprinde cheltuielile administrative
ocazionate de aprovizionare, precum si costul livarii;
c. costul de penurie, care are în vedere o eventuala ruptura de
stoc si implica cheltuieli suplimentare pentru întreprindere.
- Conditiile de cumparare. Acestea se refera la durata de aprovizionare;
- Natura produselor. Politica de aprovizionare trebuie sa tina cont de
natura produselor stocate, adica de numarul acestora si periodicitatea
aprovizionarii lor.
- Coeficientul de servire cerut. Un coeficient ridicat de servire va permite
livrari rapide în cazul întreprinderilor comerciale si deci
o buna servire a clientilor.
Alegerea unei politici de aprovizionare este conditionata în mod
hotarâtor de regularitatea iesirilor de produse.
Aceasta va permite efectuarea de comenzi la intervale regulate de timp
si într-o marime constanta.
Atunci când consumul variaza în timp sunt avute în vedere
cel putin trei variante de politici de provizionare, si anume:
1. o prima optiune are în vedere comenzi la date fixe în cantitati
variabile. În acest caz, din momentul în care s-a fixat periodicitatea
aprovizionarii, este suficient sa se calculeze marimea cantitatilor necesare
pentru a satisface nevoile productiei pâna la urmatoarea livrare.
2. A doua optiune se refera la comenzi în cantitati constante efectuate
cu o periodicitate variabila. În acest caz din momentul în
care cantitatile sunt fixate urmeaza numai calcularea datelor la care
trebuie sa se efectueze comenzile tinându-se cont de stocul la un
moment dat, de previziunile iesirilor si de termenele de livrare stabilite.
3. A III-a optiune presupune efectuarea de comenzi în cantitati
variabile si cu o periodicitate variabila. În acest caz întreprinderea
consulta în permanenta stocul si face comenzi pentru cantitatile
fixate în functie de obiectivele care se urmaresc.
3. Procesul de aprovizionare
Procesul de aprovizionare cuprinde mai multe etape:
1. decizia de cumparare
2. procesul administrativ al cumpararii
3. receptia.
1. În cadrul deciziei de cumparare, o mare importanta o are alegerea
furnizorilor, care se face tinând seama de doua cazuri specifice
si anume:
- în primul caz întreprinderea are furnizori cunoscuti, cu
care are relatii comerciale neîntrerupte;
- în al doilea caz, întreprinderea va cauta în permanenta
cele mai bune conditii oferite de piata.
O mare importanta prezinta culegerea informatiilor asupra furnizorilor.
Acestia sunt, în general, selectionati pe baza urmatoarelor criterii:
a. pretul propus care, de cele mai multe ori, este hotarâtor,
b. calitate,
c. termenele de livrare si regularitatea livrarilor,
d. facilitati de plata,
e. reputatia furnizorului.
În practica exista doua modalitati de efectuare a cumpararii si
anume:
- contractul de cumparare unic, care contine cantitatile ce urmeaza a
fi livrate la o data stabilita,
- contractul la termen, care prevede aprovizionari ritmice pentru o perioada
destul de lunga.
2. Procesul administrativ de cumparare antreneaza executia unui numar
mare de activitati si elaborarea de documente cum ar fi:
- cererea de cumparare sau de aprovizionare emisa de compartimentul solicitantului,
- comanda redactata în scris de catre compartimentul de cumparari;
- urmarirea comenzii care are un caracter preventiv.
3. Receptia cuprinde operatii care constau în compararea continutului
livarii cu elementele comenzii. Operatiile de receptie sunt realizate
de compartimentele specializate astfel:
- un prim control se face asupra aspectului fizic si calitativ al livrarii;
- al doilea control se face prin comparatie cu continutul efectiv al lucrarii.
Dupa receptie se face verificarea facturii prin compararea urmatoarelor
documente si anume:
- bonul de comanda emis initial,
- bonul de comanda corectat cu ocazia recpetiei,
- factura furnizorului.
4. Depozitarea
Depozitele întreprinderii se prezinta într-o mare varietate:
- depozite de vânzare, si reprezinta locurile unde sunt pastrate
marfurile si la care are acces clientela,
- depozite de produse finite care reprezinta de fapt antrepozite pentru
marfurile aflate pe punctul de a fi vândute,
- depozite de materii prime sau alte produse intermediare care sunt stocate
în vederea satisfacerii nevoilor productiei,
- depozite de furnituri si de utilaje destinate sa alimenteze diversele
compartimente ale întreprinderii.
Depozitele au ca sarcina aprovizionarea compartimentelor cu produsele
de care acestea au nevoie, iar în acest scop trebuie sa asigure
evidenta produselor stocate, prin înregistrarea sistematica a iesirilor
si intrarilor de materiale, sa informeze compartimentul cumparari despre
situatia stocurilor si sa declanseze comenzile de aprovizionare si sa
asigure conservarea si manevrarea serviciilor pe care le au în primire.
Intrarile si iesirile de materiale în cadrul depozitelor sunt înregistrate
în diferite moduri:
- intrarile se întregistreaza prin bonurile de receptie sau prin
cele de intrare emise de catre compartimentul de receptie, iar iesirile
sunt înregistrate pe bonul de iesire emis de catre compartimentul
care solicita materialul.
Reunirea tuturor informatiilor referitoare la un articole din stoc se
face cu ajutorul fisei de stoc care cuprinde:
a) informatii permanente referitoare la articol, cum ar fi: culoarea,
dimensiunea si diverse specificatii,
b) informatii relative la gestiunea stocului, cum ar fi consumul lunar
al articolului, stocul de siguranta, punctul de comanda, cantitatea de
comandat si statisticile privind iesirile,
c) informatii relative la miscarile produselor cum ar fi intrarile, iesirile,
cantitatile în curs de a fi comandate dar neintrate în fabricatie,
precum si acele cantitati rezervate pentru o anumita întrebuintare,
d) informatii relative la cumpararea articolului si anume: furnizori,
pret de cumparare, termeni si referinte privind comenzile în curs
de executie.
Fisa de stoc poate fi tinuta numai din punct de vedere cantitativ sau
atât cantitativ cât si valoric în cadrul unui inventar
permanent al stocurilor.
5. Gestiunea stocurilor
Administrarea în mod economic a stocurilor presupune minimizarea
ansamblului costurilor legate de aprovizionare în conditiile asigurarii
unui anumit nivel al coeficientului de servire.
Principalele probleme ce se impun a fi rezolvate se refera la doua aspecte:
- determinarea nivelului stocurilor care presupune determinarea în
principal a doua categorii de stocuri:
a) stocul minim sau curent al unui produs corespune consumului produsului
respectiv pe durata intervalului ded aprovizionare,
b) stocul de siguranta reprezinta o rezerva permanenta pentru a face fata
situatiilor neprevazute legate de ritmul consumului si al termenelor de
livrare,
c) stocul de alerta sdau pragul de declansare a comenzii reprezinta cantitatea
în stoc sub nivelul careia trebuie sa fie facuta comanda.
- Determinarea cantitatii economice de comandat..
Avându-se în vedere aceasta problema, pot fi luate în
considerare doua politici de aprovizionare:
a) presupune un numar mic de comenzi bazate pe cantitatile mari de produse
comandate,
b) presupunem un numar mare de comenzi bazate pe cantitati mici de produse
comandate.
6. Structura subsistemului de aprovizionare a întreprinderii
Existenta compartimentelor autonome de aprovizionare depinde în
mod esential de interesul cu care întreprinderea doreste sa îndeplineasca
aceasta functiune, de marimea cheltuielilor cu aprovizionarea si de dimensiunea
întreprinderilor.
În cadrul structurii organizatorice a întreprinderii pot exista
urmatoarele situatii:
- plasarea compartimentului de aprovizionare în subordinea directiei
generale a întreprinderii,
- plasarea compartimentului de aprovizionare în subordinea directiei
comerciale a întreprinderii,
- plasarea compartimentului de aprovizionare în subordinea directiei
de productie.
Constituirea într-un compartiment distinct a activitatii de aprovizionare
implica îndeplinirea de catre aceasta a urmatoarelor atributii:
- definirea politicii de aprovizionare a întreprinderii,
- elaborarea obiectivelor pentru compartimentele de cumparari si depozite
din cadrul întreprinderii.
|
În acest curs:
- Elemente introductive privind economia
si gestiunea întreprinderii
- Implicarea factorilor de mediu
în activitate întreprinderii moderne
- Abordarea sistemicã a întreprinderii
- Structura organizatorica a intreprinderii
- Functiunile întreprinderii
si functiile managementului firmei
- Întreprinderea, centru decizional
- Activitatea comercialã a
întreprinderilor
- Procesul de productie si organizarea
lui
- Gestiunea financiarã a întreprinderilor
- Activitatea de personal a întreprinderilor
- Gestiunea calitatii productiei
- Strategii economice ale întreprinderilor
Rãsfoieste
cursul
|