|
CAPITOLUL
6:
ÎNTREPRINDEREA, CENTRU DECIZIONAL
1. Decizia economica. Definitie, factori primari ai deciziei
Decizia economica reprezinta linia de actiune aleasa în mod constient
în cadrul procesului de conducere al firmei dintr-un numar oarecare
de posibilitati în scopul atingerii unor obiective în conditii
de eficienta maxima.
Decizia este, deci, actiunea de punere în lucru a resurselor, de
stabilire si atingere a obiectivelor firmei. Decizia necesita o activitate
de pregatire si elaborare la care participa un numar mare de persoane
si compartimente din întreprindere.
Pentru alegerea celei mai bune decizii trebuie sa existe urmatoarele elemente:
1. un obiectiv economic si/sau un scop bine determinat care sa poata fi
cuantificat;
2. un volum mare de informatii care sa reflecte fenomenele si procesele
economice care au loc în realitate;
3. un aparat de investigare si prelucrare a datelor.
Decizia are influente directe la nivelul grupului si de aceea în
conceperea si realizarea deciziei este necesar sa se aiba în vedere
caracteristicile privind postul, pregatirea, motivarea si potentialul
membrilor grupului respectiv.
Decizia determina efecte directe si propagate pe plan economic, uman si
tehnic cel putin la nivelul unui compartiment al firmei.
Investigatiile întreprinse au relevat faptul ca factorii primari
ai deciziei de conducere sunt: decidentul si mediul ambiant.
Decidentul este reprezentat de un manager sau un organism managerial care
în virtutea obiectivelor, sarcinilor, competentelor si responsabilitatilor
circumscrise adopta decizia în situatia respectiva.
Tendinta dominanta la nivelul decidentilor este cresterea capacitatii
lor decizionale ca urmare a cresterii nivelului de pregatire în
domeniul managementului, la aceasta contribuind substantial si consultantii
în management ce lucreaza în cadrul organizatiilor specializate.
Tendinta caracteristica managementului firmei în momentul actual
este extinderea deciziilor de grup.
Mediul ambiant decizional consta în ansamblul elementelor eterogene
si exogene firmei care alcatuiesc situatia decizionala caracterizata prin
manifestarea unor influente directe si indirecte semnificative asupra
continutului si rezultatelor deciziei.
În mediul ambiant decizional se constata o evolutie contradictorie:
pe de o parte se înregistreaza o serie de transformari de natura
sa ofere premise mai bune pentru un proces decizional eficient, iar pe
de alta mediul ambiant decizional tinde sa devina din ce în ce mai
complex datorita adâncirii diviziunii sociale, reducerea ciclului
de viata al produselor si accelerearea ritmului de uzura morala.
Pe plan decizional aceste elemente se traduc într-un numar sporit
de variabile si conditii limita si în implicarea interdependentelor
dintre acestea.
2. Cerintele deciziei economice si clasificarea deciziilor
Pentru a se asigura o eficienta economica maxima, decizia trebuie sa
raspunda urmatoarelor cerinte:
1. sa fie fundamentata stiintific,
2. sa fie adoptata de compartimentele sau persoanele care au împuternicirea
legala în acest sens,
3. sa fie luata si transmisa în timp util,
4. sa fie formulata clar si concis pentru a putea fi bine receptionata.
Ansamblul deciziilor adoptate si aplicate, structurate conform sistemului
de obiective urmarit si configuratiei ierarhice manageriale alcatuiesc
sistemul decizional.
În functie de ipostazele manageriale majore cu mare impact asupra
rationalitatii proceselor manageriale, deciziile se pot clasifica dupa
mai multe criterii:
1. dupa orizontul de timp si implicatii:
a) decizii strategice, care se refera la o perioada cuprinsa între
3 si 5 ani, contribuie nemijlocit la realizarea obiectivelor fundamentale
sau derivate si vizeaza activitatile de ansamblu ale firmei sau principalele
sale componente.
b) decizii tactice, care se refera la perioade cuprinse între 6
luni si 2 ani, contribuie la realizarea obiectivelor derivate ale firmei
si vizeaza un ansamblu de activitati sau o parte din activitatile principale
ale firmei.
c) decizii curente, care se refera la perioade de maxim câteva luni,
contribuie la realizarea obiectivelor individuale si predomina la nivelul
managementului mediu si inferior.
2. Dupa esalonul managerial la care se adopta:
a) decizii adoptate la nivel superior si sunt de tipul deciziilor strategice
si tactice;
b) decizii adoptate la nivel mediu si sunt fie tactice, fie decizii curente;
c) decizii adoptate la nivel inferior si sunt numai curente.
3. Dupa frecventa cu care se adopta
a) decizii periodice care se adopta la intervale neregulate de timp, fiind
dificil de anticipat si depind exclusiv de potentialul decizional al decidentului,
b) decizii unice, cu caracter exceptional si nu se repeta în viitorul
apropiat.
4. Dupa posibilitatea anticiparii lor
a) decizii anticipate, când perioada adoptarii si principalele elemente
implicate se cunosc cu mult timp înainte;
b) decizii imprevizibile, atunci când perioada adoptarii si principalele
elemente implicatii se cunosc cu putin timp înainte, iar calitatea
lor depinde de intuitia si capacitatea decidentului.
5. Dupa amploarea sferei decizionale a decidentului
a) decizii integrale - sunt deciziile cu caracter curent si se adopta
din initiativa decidentului fara avizul esalonului ierarhic superior;
b) decizii avizate de tipul deciziei strategice si a celor tactice si
necesita avizul esalonului ierarhic superior.
6. Dupa sfera de cuprindere a decidentului
a) decizii participative, atunci când sunt adoptate de catre organele
de management participativ si sunt de tipul deciziilor strategice si a
celor tactice si necesita un consum mare de timp;
b) decizii individuale - se adopta de catre un singur cadru de conducere
si se bazeaza pe experienta si capacitatea decizionala a managerului respectiv.
3. Etapele procesului decizional
În cadrul procesului decizional este necesara parcurgerea mai multor
etape:
1. Identificarea si definirea problemei ce semnifica recunoasterea situatiei
care impune luarea deciziei si determinarea obiectivelor urmarite prin
aceasta;
2. Precizarea corespunzatoare a obiectivului prin stabilirea corelatiei
între obiectivele de ansamblu ale întreprinderii si problema
data astfel ca obiectivul stabilit trebuie sa fie real, mobilizator si
stimulator.
3. Stabilirea alternativelor sau variantelor decizionale.
În aceasta etapa creativitatea tinde sa joace un rol foarte important
în luarea deciziei. Esential în aceasta etapa este adunarea
principalelor informatii ce caracterizeaza fiecare curs prelabil de actiune
si ordonarea lor logica.
În acest scop se întocmesc liste cuprinzând elemente
necesare evaluarii alternativelor identificate, evidentiind în acelasi
timp limitele, avantajele si dezavantajele fiecarei alternative.
4. Alegerea celei mai convenabile dintre alternative, adica a deciziei.
În prealabil trebuie stabilite criteriile de evaluare a fiecarei
variante posibile si de aceea pentru adaptarea deciziei, se cere folosirea
modalitatilor participative de luare a deciziei.
5. Aplicarea deciziei necesita luarea în prealabil a unui ansamblu
de masuri sistematizate sub forma unui plan de actiune si pregatirea climatului
psihosocial în cazul în care decizia antreneaza schimbari
radicale în activitatea agentilor economici.
6. Evaluarea rezultatelor obtinute determina masura în care obiectivele
fixate au fost îndeplinite si se stabilesc cauzele care au generat
eventualele abateri.
4. Legatura dintre sistemul decizional si cel informational al firmei
Sistemul decizional este foarte strâns legat de sistemul informational.
Functionarea adecvata a firmei si realizarea obiectivelor cuprinse în
previziunile sale nu sunt posibile doar printr-o buna organizare structurala
a firmei.
Este necesara existenta unui sistem informational care sa ofere materia
prima informationala necesara stabilirii si îndeplinirii obiectivelor
manageriale.
De aceea procesul managerial este înteles ca un proces de folosire
a informatiilor.
Legatura dintre sistemul decizional si cel informational se poate prezenta
astfel:
- în primul rând, la intrare, sistemul informational furnizeaza
sistemului decizional datele de care acesta are nevoie si pe care le prelucreaza
dându-le forma adecvata pentru a putea fi folosite în cadrul
procesului decizional;
- în al doilea rând, datele, odata prelucrate si luata decizia,
aceasta este preluata de catre sistemul informational si dirijata spre
compartimentele unde ea trebuie sa ajunga pentru a putea fi pusa în
practica;
- în al treilea rând, sistemul decizional necesita chiar în
interiorul sau un circuit intermediar de informatii în conditiile
în care firma este condusa prin intermediul managementului participativ.
Caracteristicile întreprinderilor moderne
Acestea sunt caracterizate prin marea varietate a circuitelor si fluxurilor
informationale, care în functie de directiile de vehiculare, pot
fi de trei tipuri:
- verticale - când se stabilesc între posturi si compartimente
situate pe niveluri ierarhic diferite si între care exista relatii
de subordonare nemijlocite;
- orizontale, când se stabilesc între posturi si compartimente
situate pe acelasi nivel ierarhic, între care exista relatii de
cooperare sau functionale;
- oblice, când se stabilesc între posturi si compartimente
situate per nivele ierarhice diferite, între care nu exista relatii
de subordonare nemijlocita, relatiile fiind de natura functionala sau
de control
5. Comunicarea în cadrul întreprinderii
În prezent, comunicarea în întreprindere este tot atât
de vitala cum informatia este cunoscuta ca materie prima pentru decizie
si ea se utilizeaza la diferite nivele, dupa cum urmeaza: în primul
rând între oameni, apoi între servicii si compartimente,
precum si între întreprindere si mediul înconjurator.
Comunicarea poate fi de trei feluri:
- descendenta - când opereaza începând de la vârful
piramidei organizationale pâna la baza sa;
- ascendcenta - când mesajele individuale urca pâna la conducerea
firmei;
- laterale - când are loc schimbul de mesaje între colaboratori.
În practica, comunicarea se stabileste sub forme foarte variate
si anume: ea poate fi mai mult sau mai putin organizata.
Astfel, activitatile practice aflate sub controlul conducereii întreprinderii
favorizeaza comunicarea fara ca ea sa fie sistematic organizata.
Pe de alta parte, organizarea de reuniuni care necesita obligatia prezentarii
de rapoarte presupune sistematizarea comunicatiei în cadrul întreprinderii.
De asemenea, mesajele sunt transmise sub forme variate. Ele se pot prezenta
sub forma de scrisa, orala, în limbaj curent sau codificat.
Pe de alta parte, reteaua de informatii poate sa fie mai mult sau mai
putin complexa.
Sistemul de comunicare care functioneaza în întreprindere
combina toate formele elementare.
Principalele componente ale comunicarii sunt: emitentii, receptorii, canalele
de comunicatie, mijloacele tehnice de comunicare si suporturile materiale
de comunicare.
Calitatea comunicarii se poate îmbunatati pe doua cai, si anume:
- prima presupune scurtarea retelei de informare; cu cât o retea
este mai scurta, cu atât se micsoreaza riscul de parazitare al ei.
organizarea de reuniuni care permite oamenilor sa intre în contac
direct consituie un progres din acest punct de vedere;
- simplificarea codificarii si formalizarea codificarii. Operatiunea de
codificare si apoi decodificarea, poate, prin complexitatea ei, sa multiplice
riscul aparitiei erorilor. Punerea în practica a procedurilor standard
de formalizare si de circulare a mesajelor reduc riscul aparitiei erorilor.
Metode si tehnici de adaptare a deciziilor de grup: Braitt, Gordon.
6. Metode si tehnici folosite în procesul decizional
1. Simularea în procesul decizional
Simularea reprezinta un proces de stabilire a deciziilor cu ajutorul unor
modele care constituie reprezentari simplificate ale unor sisteme reale.
Etapele simularii decizionale sunt:
a) determinarea domeniului care va fi simulat;
b) stabilirea factorilor economici, tehnici si juridici care actioneaza
în domeniul respectiv si a legaturilor elementele domeniului si
factorii respectivi;
c) elaborarea modelelor economice si matematice care prezinta mai bine
procesele simulate;
d) elaborarea programelor pe calculator;
e) simularea si adaptarea deciziilor.
2. Metoda de simulare "Monte Carlo" pentru adoptarea deciziilor
în conditii de incertitudine
Simularea deciziilor economice poate fi aplicata tuturor claselor de probleme
care cuprind reguli de functionare, politici si proceduri cum ar fi cele
privind adaptarea deciziilor, controlul deciziilor si politica de preturi.
Actiunea tehnica de simulare nu este de fapt un procedeu de optimizare
a deciziei. Rezolvarea problemelor cu ajutorul tehnicilor de simulare
presupune utilizarea unor algoritmi interactivi si existenta unor pasi
bine determinati în vederea atingerii obiectivului presupus.
Datele de intrare sunt, de obicei, variabile aleatoare obtinute în
urma generarii lor de catre un generator de numere aleatoare.
Metoda "Monte Carlo" se bazeaza pe utilizarea unor astfel de
variabile aleatoare, deoarece pentru modelele ce implica existenta unui
numar mare de variabile decizionale, metoda foloseste în mod necesar
tehnica de calcul, iar algoritmul metodei este prezentat în succesiunea
etapelor sale interactive.
Pasii metodei "Monte Carlo" sunt urmatorii:
1. Se determina variabilele sau componentele cele mai semnificative ale
modelului.
2. Se determina o masura a eficacitatii pe care o au variabilele modelului
studiat.
3. Se schiteaza distributiile de probabilitate cumulata ale modelului.
4. Se stabilesc sirurile de numere aleatoare care sunt într-o corespondenta
directa cu distributiile de probabilitate cumulata ale fiecarei variabile.
5. Pe baza examinarii rezultatelor obtinute se determina solutiile posibile
ale problemei.
6. Se genereaza un set de numere aleatoare folosind tabelele de numere
aleatoare.
7. Utilizând fiecare numar aleator si distributia de probabilitate,
se determina valorile fiecarei variabile.
8. Se calculeaza valoarea variabila functionala de performanta.
9. Se reiau încercarile de la pasul 6 si 8 pentru fiecare solutie
posibila.
10. Pe baza rezultatelor obtinute se ia o decizie cu privire la solutia
optima.
3. Tabelul decizional
Reprezinta o tehnica facultativa pentru adoptarea operativa a deciziilor
cu caracter repetitiv.
Aplicarea acestor materii presupune întocmirea unui tabel structural
în patru cadrane, în care se stabilesc urmatoarele:
- primul cadran cuprinde obiectivele
- al doilea - combinatiile posibile de obiective
- al treilea - actiuni sau operatii posibile pentru realizarea obiectivelor
- al patrulea stabileste alternative decizionale, combinatii de actiune
sau operatii necesare realizarii obiectivelor.
|
În acest curs:
- Elemente introductive privind economia
si gestiunea întreprinderii
- Implicarea factorilor de mediu
în activitate întreprinderii moderne
- Abordarea sistemicã a întreprinderii
- Structura organizatorica a intreprinderii
- Functiunile întreprinderii
si functiile managementului firmei
- Întreprinderea, centru decizional
- Activitatea comercialã a
întreprinderilor
- Procesul de productie si organizarea
lui
- Gestiunea financiarã a întreprinderilor
- Activitatea de personal a întreprinderilor
- Gestiunea calitatii productiei
- Strategii economice ale întreprinderilor
Rãsfoieste
cursul
|