|
CAPITOLUL
11:
GESTIUNEA CALITATII PRODUCTIEI
1. Gestiunea produselor si a produselor. definire
Calitatea produselor constituie o prioritate majora, o conditie a ridicarii
eficientei muncii sociale, a satisfacerii la un nivel superior a nevoilor
societatii pentru mijloace de productie si bunuri de consum.
Calitatea produselor este implicata direct în asigurarea si ridicarea
calitatii vietii.
Aceasta functie sociala reprezinta un reper fundamental în abordarea
si rezolvarea problematicii calitatii la toate nivelele de organizare
si conducere.
Notiunea de calitate si multitudinea problemelor legate de realizarea
acesteia i-au preocupat pe oameni cu mult timp în urma.
În cadrul literaturii de specialitate exista numeroase definitii
date conceptului de calitate.
În activitatea practica se utilizeaza urmatorii termeni pentru definirea
calitatii:
1. Calitatea proiectata reprezinta masura în care produsul proiectat
asigura satisfacerea cerintelor beneficiarilor si posibilitatea de folosire
la fabricatia produsului respectiv a unor procedee tehnologice rationale
si optime din punct de vedere economic.
2. Calitatea fabricatiei desemneaza gradul de conformitate a produsului
cu documentatia tehnica, ea se realizeaza în cadrul productiei si
este determinata de progresul tehnologic, echipamentul de munca si manopera.
3. Calitatea livrata desemneaza nivelul efectiv al calitatii produselor
livrate de furnizori. Pentru definirea calitatii se porneste de la valoarea
de întrebuintare care diferentiaza produsele între ele dupa
utilitatea pe care o satisfac. Astfel, calitatea reprezinta gradul de
utilitate sociala a produsului, masura în care satisface nevoia
pentru care a fost creat si respecta restrictiile impuse de interesele
societatii privind eficienta economico-sociala si protectia mediului..
Calitatea produselor se creeaza în cadrul procesului de productie
dar se remarca o data cu consumarea acestora.
De aceea, este necesar sa se faca deosebirea între calitatea productiei
privita din punct de vedere al procesului de fabricatie din care rezulta
produsele si calitatea acestora privita din punct de vedere al consumatorului
numita calitatea produselor.
Calitatea productiei are deci o sfera mai larga si cuprinde calitatea
proceselor de fabricatie, a activitatii de conceptie tehnica, constructiva
si tehnologica si de organizare a productiei.
Calitatea produselor constituie expresia finala a calitatii proceselor
de productie si concretizata în ansamblul performantelor tehnice,
psihosenzoriale, de disponibilitate, economice si sociale.
2. Caracteristicile de calitate
Pentru aprecierea calitatii se impune identificarea tuturor caracteristicilor
unui produs. În functie de natura si efectul pe care îl au
în procesul de utilizare, caracteristicile de calitate se grupeaza
în:
1. caracteristici tehnice,
2. caracteristici psihosenzoriale,
3. caracteristici de disponibilitate,
4. caracteristici economice,
5. cu caracter general.
Caracteristicile tehnice se refera la însusiri ale utilitatii produsului,
acestea conferind posibilitatea de satisfacere a cerintelor consumatorilor.
Aceste caracteristici se concretizeaza într-o serie de proprietati:
fizice, chimice, biologice care fac parte din structura intrinseca a produsului.
Caracteristicile psihosenzoriale sunt date de însusiri de ordin
estetic, organoleptic, ergonomic ale produselor care influenteaza utilizatorii
prin forma, mirosul, culoarea si gradul de confort.
Caracteristicile de disponibilitate se impun ca o grupa distincta de apreciere
a calitatii datorita proliferarii produselor de folosinta îndelungata
si cu o complexitate tehnica din ce în ce mai ridicata.
Aceste caracteristici reflecta poaibilitatile produselor de a-si reayliza
functiile utile de-a lungul duratei de viata.
Aceste aptitudini sunt definite de doua concepte fundamentale:
- fiabilitatea,
- mentenabilitatea.
Prin fiabilitate se întelege capacitatea unui produs de a-si îndeplini
functiile fara întreruperi datorate defectiunilor într-o perioada
de timp specificata si într-un sistem de conditii cu caracter probabilistic
care masoara sansa functionarii perfecte a produsului.
Mentenabilitatea are caracter probabilistic si masoara sansa ca un produs
sa fie repus în functiune într-un interval specific de timp
în conditiile existente de întretinere si reparare.
Caracteristicile economice se exprima printr-o serie de indicatori cum
sunt: costul de productie, pretul, cheltuielile de mentenanta, randamentul
si gradul de valorificare a materiilor prime.
Caracterul de ordin social vizeaza efectele pe care le au sistemele tehnologice
de realizare a produselor, precum si utilizarea lor asupra mediului natural,
asupra sigurantei si sanatatii fizice si psihice a oamenilor.
3. Rolul compartimentelor functionale si de productie si al factorului
uman în asigurarea calitatii
Pentru realizarea produselor la parametri calitativi superiori sunt antrenate
practic toate compartimentele importante dintr-o întreprindere industriala
moderna:
1. serviciul de marketing trebuie sa determine necesitatile beneficiarilor
si sa stabileasca cerintele de calitate ale produselor ca rezultat optim
între nevoile si dorintele beneficiarilor si economicitatea productiei
în conditii de competitivitate ridicata pe piata de desfacere;
2. productivitatea trebuie sa conceapa produsele corespunzator cerintelor
calitative stabilite, sa aleaga materiale, sa stabileasca caracteristicile
de calitate si sa determine prin calcule fiabilitatea previzionata;
3. compartimentul tehnologic trebuie sa aleaga utilajele si echipamentul
potrivit pentru fabricarea în conditii de calitate si conform normelor
prescrise si sa prevada în documentatia tehnica toate conditiile
de lucru, inclusiv pe cele de control necesare asigurarii calitatii;
4. aprovizionarea trebuie sa asigure materii prime si materiale de calitate
prevazute în specificatii si la termenele prevazute;
5. productia trebuie sa se desfasoare cu respectarea stricta a conditiilor
de calitate atât în atelierele de prelucrare cât si
în cele de asamblare, organizând autocontrolul si controlul
în lant al calitatii operatiilor si lucrarilor;
6. C.T.C.-ul trebuie sa urmareasca în primul rând calitatea
materiilor prime si materialelor intrate în fabricatie, sa verifice
operatiile si lucrarile executate pe fluxul de productie, sa controleze
conformitatea produselor finite cu prevederile din stasuri, norme interne,
contracte, sa execute masuratori si sa asigure valorificarea datelor statistice
privind calitatea, sa analizeze rebuturile si remanierile, sa stabileasca
actiunile de remediere;
7. Serviciul de asistenta tehnica sau service-ul.
În cadrul unei întreprinderi moderne el trebuie sa puna la
dispozitia beneficiarilor instructiuni privind modul de folosire al produselor,
precum si necesarul de piese de schimb, sa efectueze reparatii în
perioadele garantie, sa culeaga informatii în legatura cu modul
de comportare a produselor la beneficiari;
8. conducerea unitatilor comerciale coordoneaza ansamblul preocuparilor
privind calitatea, sprijina diferitele compartimente si ia decizii pe
baza raportului de control pentru stabilirea contractului privind îmbunatatirea
calitatii productiei.
4. Folosirea metodei controlului statistic al procesului în asigurarea
calitatii productiei
Aceasta metoda a fost initiata înca din 1924 si permite asigurarea
unei cresteri a calitatii produselor.
Metoda se bazeaza pe câteva elemente:
1. sustinerea ca trebuie controlat continuu daca procesul tehnologic corespunde
sau nu cererilor de asigurare a unie calitati superioare si daca acesta
se desfasoara potrivit normelor stabilite;
2. urmarirea ridicarii calitatii produselor pentru procesele complexe
care sa aiba ca obiective sensibilizarea personalului, verificarea caracterului
de calitate sub raportul asigurarii unei calitati superioare si urmarirea
realizarii lor întocmai de catre executanti, controlul permanent
al starii functionale al utilajelor si instalatiilor sub raportul capacitatii
lor de a realiza calitatea ceruta si introducerea planului de control
al calitatii pe fiecare produs;
3. considerarea proceselor de productie într-o activitate continua
de perfectionare;
4. pregatirea minutioasa a CTC cu un accent deosebit pus pe controlul
statistic de calitate în conditiile unei productii de serie sau
în masa în cadrul careia planurile de cercetare ocupa un loc
central pentru aprecierea calitatii productiei se recomanda folosirea
unui sistem de indicatori care sa permita conducerii întreprinderii
sa elaboreze o strategie adecvata de ridicare a calitatii.
a) ponderea productie de calitate superioara în valoarea productiei
realizate. Se calculeaza ca raport între productia de calitate superioara
si valoarea totala a productiei în procente;
b) ponderea productiei fara defecte de clitate în totalul productiei
fabricate. Se calculeaza ca un raport între valoarea totala a productiei
de calitate si valoarea totala a productiei;
c) punctajul defectelor este un indicator care ia în considerare
numarul si gravitatea defectelor si evaluarea pe baza unui punctaj a calitatii
produselor executate;
d) ponderea productiei fizice fara defecte de calitate în valoarea
totala a productiei fizice;
e) punctajul global al calitatii este un indicator complex care ia în
considerare valoarea produselor reclamate în termenul de garantie
de catre consumatori, volumul pierderilor din rebuturi, cheltuielile de
remediere a rebuturilor, valoarea produselor respinse la controlul final,
precum si gravitatea acestor deficiente evaluata pe baza unui sistem de
punctaj.
5. Gestiunea calitatii productiei
Gestiunea calitatii reprezinta un concept al gestiunii economice care
defineste ca obiectiv esential identificarea, evaluarea si compararea
permanenta a costurilor si eficienta economica a calitatii.
Gestiunea calitatii trebuie sa conduca la elaborarea unei strategii a
calitatii, la elaborarea pentru perioade mai lungo a metodelor adecvate
de masurare, analizare, optimizare si informatizare în sfera calitatii.
Gestiunea calitatii trebuie sa integreze unitar toate fazele de realizare
si urmarire în exploatare a produsului începând cu etapa
de conceptie-proiectare si terminând cu proiectarea informatiilor
privind comportamentul produselor la utilizator.
Pentru o întreprindere de productie este necesara crearea unei unitati
de actiune a tuturor compartimentelor ce contribuie la realizarea si îmbunatatirea
calitatii, cum sunt: conceptie-proiectare, CTC, financiar-contabil, personal,
salarizare, aprovizionare, desfacere.
Întrucât fiecare compartiment are obiective proprii aparând
frecvent situatia considerarii aspectelor de calitate ca fiind indirect
si derivate si deci mai putin important, este necesar ca la nivelul întreprinderii
industriale sa se desfasoare activitatea de coordonare a tuturor compartimentelor
care concura la realizarea si îmbunatatirea calitatii.
Ansamblul acestor activitati defineste managementul calitatii productiei
prin care conducatorul întreprinderii poate sa impuna o viziune
sistemica asupra tuturor aspectelor calitatii de la cele tehnice si tehnologice
pâna la cele de prelucrare a informatiilor obtinute de la utilizatorii
productiei.
Gestiunea calitatii productiei are ca sarcina principala si realizarea
de studii tehnico-economice privind calitatea, schimbarile tehnice, tehnologice
si organizatorice viitoare privind tendintele pietei.
O conditie necesara în introducerea si functionarea clara s politicii
întreprinderii producatoare în relatia cu furnizorii si beneficiarii.
Problema calitatii la furnizori influenteaza nu numai costurile întreprinderii,
ci si calitatea produselor finite realizate.
De aceea este necesar sa se comunice din timp furnizorilor schimbarile
de ordin tehnic si tehnologic în fabricarea produselor si sa se
gaseasca metode pentru acordarea de asistenta în problemele de calitate
care îi intereseaza pe furnizori.
Gestiunea calitatii produselor impune si stabilirea precisa a responsabilitatilor
reciproce între furnizori, producatori, beneficiari, la un nivel
realist ce poate fi îndeplinit.
Costul calitatii productiei unei întreprinderi se poate stabili
prin luarea în consideratie a urmatoarelor categorii de cheltuieli:
1. costuri pentru prevenirea defectelor si asigurarea calitatii,
2. costuri pentru evaluarea calitatii,
3. costuri aferente pierderilor datorate noncalitatii.
Pentru evaluarea costului calitatii este necesara o cooperare strânsa
între compartimentul de CTC, contabilitate, conceptie-proiectare,
financiar si personal-salarizare.
6. Conceptul de calitate totala
Sta la baza asigurarii produselor si a productiei în întreprinderile
moderne.
Potrivit acestui concept, calitatea productiei si a produselor trebuie
asigurata în toate etapele si fazele realizarii produsului începând
cu primirea comenzii de la client, continuând cu procesul de realizare
a acesteia si terminând cu predarea comenzii la consumator.
Fiecare salariat care participa la realizarea produsului comandat trebuie
sa lucreze cu maximum de responsabilitate si competenta pentru asigurarea
unei calitati superioare la locul de munca.
Printr-o astfel de politica prin care se responsabilizeaza fiecare salariat
în scopul obtinerii calitatii totale s-a ajuns la aparitia si aplicarea
metodelor denumite 0 defecte, 0 întârzieri, 0 stocuri de productie
neterminata.
Acest concept de calitate totala în Japonia a luat o forma distincta.
Potrivit acestei metode se instaleaza la locurile de munca aparate care
detecteaza automat orice eveniment anormal sub raportul calitatii în
cadrul productiei, precum si sursele care îl provoaca.
Importanta instalarii acestor aparate consta în aceea ca opresc
fabricatia produselor neconforme sub raport calitativ sau defectuoase
si avertizeaza personalul de executie si de conducere de existenta unor
anomalii.
În mod practic, aceste instalatii sunt astfel proiectate încât
sa opreasca masina sau agregatul a caror functionare nu asigura calitatea
dorita sau sa atraga atentia asupra functionarii anormale a procesului
prin lansarea de semnale luminoase sau sonore.
|
În acest curs:
- Elemente introductive privind economia
si gestiunea întreprinderii
- Implicarea factorilor de mediu
în activitate întreprinderii moderne
- Abordarea sistemicã a întreprinderii
- Structura organizatorica a intreprinderii
- Functiunile întreprinderii
si functiile managementului firmei
- Întreprinderea, centru decizional
- Activitatea comercialã a
întreprinderilor
- Procesul de productie si organizarea
lui
- Gestiunea financiarã a întreprinderilor
- Activitatea de personal a întreprinderilor
- Gestiunea calitatii productiei
- Strategii economice ale întreprinderilor
Rãsfoieste
cursul
|