|
CAPITOLUL
10:
ACTIVITATEA DE PERSONAL A ÎNTREPRINDERILOR
1. Continutul functiunii de personal
Oamenii, cu experienta si cunostintele lor constituie resursa cea mai
pretioasa de care dispune întreprinderea dar si cea mai dificil
de administrat.
Sub influenta anumitor conditii economice si social-culturale, functiunea
de personal a cunoscut trei etape în evolutia sa:
1. Cea a anilor 50 si marcheaza caracterul administrativ al functiunii
limitata numai la operatiuni de control ale sefului de personal.
2. Etapa anilor 60, în care functiunea de personal a cunoscut o
largire a orizontului la nivelul de gestiune de personal cu un director
de personal si participarea sa la deciziile strategice ale întreprinderii.
3. Etapa anilor 80 se continua si astazi; este o etapa în care,
în cadrul functiunii de personal se pune accent pe cresterea potentialului
uman si pe relatiile sociale din interiorul întreprinderii. Deciziile
ce se iau în legatura cu resursele umane ale întreprinderii
au o importanta deosebita prezentând un dublu caracter economic
si social.
Functia de personal în acceptiunea sa moderna de gestiunea resurselor
umane este axata pe doua mari grupe de probleme:
- evaluarea resurselor umane,
- administrarea resurselor umane.
2. Politica de personal
Curpinde ansamblul strategiilor care integreaza obiectivele sociale si
economice si cuprinde angajarea, pregatirea si perfectionarea, remunerarea,
promovarea si relatiile umane de munca.
Politica de personal se refera la doua aspecte importante:
1. luarea în mod curent a deciziilor de angajare de notare si promovare,
2. administrarea personalului adica gruparea, prelucrarea si stocarea
informatiilor referitoare la personal, stabilirea datelor care permit
calculul salariilor, solutionarea conflictelor de munca, stabilirea relatiilor
necesare cu organismele din exteriorul firmei.
În legatura cu compartimentul de personal aproape întotdeauna
el se afla în pozitie functionala si strâns legat de directia
generala a întreprinderii.
În aceasta situatie îi este conferit rolul de consilier, de
furnizor de informatii pentru conducerea superioara a firmei.
Organizarea compartimentului de personal depinde de rolul care îi
este încredintat si de marimea întreprinderii. Pot exista
astfel doua situatii:
1. subunitatile de productie se afla în imediata apropiere a sediului
social al întreprinderii;
2. subinutatile de productie sunt dispersate teritorial.
În primul caz în cadrul structurii organizatorice figureaza
un singur compartiment de personal, iar întreaga evidenta se afla
în subordinea directorului general.
În cel de-al doilea caz exista câte un compartiment de personal
cu atributii mai reduse în cadrul fiecarei subunitati dispersate
teritorial.
3. Gestiunea resurselor umane
Prima sarcina a gestiunii resurselor umane consta în tinerea evidentei
personalului si a calificarii lui.
În cadrul întreprinderii acceptiunea de efectiv de personal
îmbraca mai multe forme:
- efectivul permanent,
- efectivul înscris,
- efectivul fiscal,
- afectivul aflat în lucru,
- efectivul prezent,
- efectivul total,
- efectivul platit.
Gestiunea previzionala a posturilor permite o mai buna adecvare în
timp între nevoile si resursele umane necesare pentru buna functionare
a întreprinderii.
Gestiunea previzionala a resurselor umane trebuie sa conduca întreprinderea
la situatia de a dispune de salariati motivati si competenti.
Pentru a face fata nevoilor întreprinderii în materie de personal
dispune de patru mijloace principale:
- recrutarea,
- formarea,
- mobilitatea interna,
- licentierea sau plecarea negociata din întreprindere.
Gestiunea previzionala a carierelor înseamna luarea în considerare
atât în prezent cât si pentru viitor a nevoilor întreprinderii,
a asteptarilor exprimate de fiecare salariat si a posibilitatilor individuale.
Întreprinderile care au realizat previziuni în materie de
personal în masura sa determine necesarul de reînnoire a cadrelor
pentru o perioada de 10-15 ani.
Recrutarea personalului este o operatie prin care întreprinderea
îsi procura mâna de lucru de care are nevoie.
Problematica recrutarii cuprinde trei aspecte majore:
- procedura de recrutare,
- sursele de recrutare,
- tehnicile utilizate în procesul recrutarii.
1. Procedura de recrutare se prezinta ca o înlantuire de faze dupa
care urmeaza determinarea nevoilor de personal, alegerea oamenilor, primirea
si încadrarea în munca a acestora.
2. Sursele de recrutare pot fi: interne, externe.
Cele interne se refera la ocuparea unui post din cadrul întreprinderii
facând apel la propriul sau personal. În cazul recrutarii
din surse externe întreprinderea face apel la piata muncii fie direct,
fie utilizând intermediari.
Selectia candidatilor cuprinde în mod succesiv examinarea lor, teste,
analize grafologice precum si discutii individuale.
Indiferent de marimea întreprinderii, formarea personalului este
perceputa tot mai mult ca o necesitate.
Politica de formare profesionala se sprijina pe urmatoarele notiuni:
- permite mentinerea nivelului tehnic al personalului la un grad constant
de competitivitate;
- adapteaza si obisnuieste oamenii, masinile si echipamentele în
scopul obtinerii unui randament cât mai bun;
- încurajeaza efortul în munca din partea fiecarui angajat;
- ofera posibilitatea pentru toti angajatii de a cunoaste mai bine si
de a respecta munca altora.
Gestiunea resurselor umane scoate în evidenta existenta a doua mari
categorii de nevoi:
- de perfectionare,
- de formare.
De aceea, un rol important îl are planul de formare care desemneaza
ansamblul actiunilor anuale de pregatire profesionala ce urmeaza sa fie
propuse angajatilor dupa consultarea prealabila a conducerii întreprinderii.
O alta latura importanta a gestiunii resurselor umane o reprezinta gestiunea
remunerarii personalului. Nivelul salarizarii este influentat de o serie
de factori:
- economici si sociali care intervin la nivel national si internationali;
- economici si sociali care intervin la nivelul întreprinderii;
- individuali.
Continutul proceselor de remunerare se refera la definirea metodologiei
de salarizare, stabilirea ierarhiei salariilor si precizarea ritmului
evolutiei lor.
Obiectivul principal al politicii de remunerare îl reprezinta motivarea
si mobilizarea personalului întreprinderii.
O buna politica de remunerare trebuie sa fie echitabila, competitiva,
stimulativa, flexibila.
Pentru elaborarea planului de salarizare trebuie luate în considerare
un numar de optiuni bazate pe situatii statistice si pe consideratii strategice
legate de gestiunea resurselor umane:
- stabilirea salariului sub sau peste nivelul pietei muncii;
- alegerea dintr-un evantai larg sau restrâns de salarii. Aceadta
optiune se poate analiza în trei situatii:
a) pentru ansamblul masei de salariati,
b) pentru un grup de posturi învecinate sau identice,
c) în interiorul aceluiasi tip de posturi.
- elaborarea unui plan de salarizare.
4. Politici de organizare a muncii cu carater social
Pentru a da cele mai bune rezultate organizarea moderna a muncii trebuie
sa tina seama, pe de o parte de rolul economic pe care îl are întreprinderea,
iar pe de alta parte de rolul social al acesteia.
În acest context larg, politica de organizare a muncii trebuie astfel
conceputa încât sa satisfaca cerintele de ordin economic privind
realizarea unei competitivitati cât mai înalte dar având
în vedere existenta unor factori de ordin social care sa satisfaca
aspiratiile personalului din întreprindere.
Satisfacerea nevoilor acestora rezolva de fapt problemele privind relatiile
umane la nivelul întreprinderii.
Ca orice organism social, si întreprinderea se confrunta cu doua
aspecte si anume: dialogul si conflictul social.
Conflictele sociale sunt naturale si necesita aplicarea unor proceduri
specifice pentru rezolvarea lor. Realitatea aparitiei lor are în
vedere divergentele aparute în legatura cu punctele de vedere, obiectivele
sau interesele diferitielor salariati, grupuri, conducerea întreprinderii.
Conflictele sociale se pot clasifica dupa diferite criterii:
1- în raport cu nivelul la care apar, exista trei categorii de conflicte:
a) conflicte individuale specifice anumitor salariati si privesc strict
pe fiecare lucrator în parte;
b) conflicte la nivelul unei categorii de lucratori dintr-un atelier sau
specialitate profesionala;
c) conflicte la nivelul întregii întreprinderii care cuprind
ansamblul salariatilor si au cauze diferite
2- din punct de vedere al organigramei întreprinderii:
a) conflicte orizontale, care apar între persoane sau compartimente
de munca aflate pe acelasi nivel ierarhic sau pe linii ierarhice diferite;
b) conflicte orizontale care apar între persoane sau compartimente
de munca aflate pe acelasi nivel ierarhic sau pe linii ierarhice diferite;
c) conflicte verticale care apar între persoane sau compartimente
aflate pe trepte ierarhice diferite.
Sunt cele mai frecvente si pot aparea si între persoane aflate pe
aceeasi linie ierarhica si între persoane sau compartimente de pe
linii ierarhice diferite.
O forma de manifestare a conflictului colectiv de munca o reprezinta greva.
Aceasta este o încetare a lucrului de catre salariati, tinând
cont de o serie de revendicari profesionale, evidentate fie pentru prima
data, fie solicitate si anterior dar nesatisfacute înca.
Forma clasica de greva presupune întreruprea completa a lucrului
de catre salariati si parasirea localurilor respective pentru o durata
de timp determinata sau nu.
În practica, conflictele sociale de munca se pot manifesta si sub
forma unor greve care pot îmbraca urmatoarele forme:
1. greva de avertisment ce presupune o oprire scurta a lucrului de catre
salariati, urmarind atât mobilitatea grevistilor cât si determinarea
partilor aflate în conflict pentru a se putea începe negocierile;
2. greva repetata care se caracterizeaza prin opriri succesive ale lucrului
de catre salariati pe perioade scurte de timp;
3. greva turnanta când au loc încetari succesive ale activitatii
în diferite verigi de productie sau compartimente de munca. În
acest caz se înregistreaza o masiva dezorganizare a productiei cu
costuri mari pentru întreprindere;
4. greva surpriza ce presupune stoparea lucrului de catre salariati fara
existenta unui preaviz în acest sens.
În general, aceadta varianta de greva este interzisa prin contractele
colective de munca, iar în cadrul serviciilor publice din tarile
occidentale este considerata ilicita.
5. greva cu ocuparea localurilor întreprinderii de catre grevisti.
Este în principiu ilegala deoarece încalca dreptul de proprietate.
În aceasta situatie conducerea întreprinderii poate cere organelor
în drept sa procedeze la evacuarea localurilor ocupate de grevisti.
În practica tarilor cu economie de piata se constata ca dreptul
la greva al salariatilor este limitat, în doua situatii tinând
cont de:
- în primul rând de dreptul de proprietate care interzice,
deci, greva cu ocuparea localurilor înteprinderinderii;
- dreptul la munca, ce interzice salariatilor grevisti s opreasca lucrul
pentru alti salariati care doresc sa-si continue activitatea.
O cerinta de baza a gestiunii resurselor umane dintr-o întreprindere
o constituie cunoasterea permanenta a nemultumirilor si revendicarilor
salariatilor si rezolvarea pe cât posibil a acestora, în scopul
prevenirii conflictelor de munca ce pot genera puternice conflicte sociale.
În acest sens, un rol important îl au diferite structuri institutionale
care pot media dialogul social din întreprindere.
În numeroase cazuri rezolvarea unui conflict se face prin semnarea
unei conventii sau a unui acord între partile aflate în disputa.
Sunt situatii însa când negocierea directa între partile
respectgive aflate în conflict este dificila în climatul conflictual
existent.
În aceste cazuri se apeleaza la diferite proceduri institutionale
de rezolvare a conflictelor colective cum ar fi: concilierea, medierea
si arbitrajul.
Concilierea este efectuata de catre o persoana neutra sau o comisie de
conciliere si presupune organizarea de discutii între partile aflate
în conflict în scopul armonizarii pozitiilor acestora si ajungerii
la un anumit acord.
În general, aceasta procedura de rezolvare a conflictelor sociale
este prevazuta în acordurile sau contactele colective de munca.
Medierea solicita interventia unei persoane sau comisii neutre care ancheteaza
conflictul social, analizeaza partile iar în final propune acestora
o solutie pentru rezolvarea respectivului conflict.
Arbitrajul consta în solutionarea conflictului social de catre unul
sau mai multi arbitri stabiliti de comun acord de catre partile opozante.
Decizia arbitrului este însa obligatorie pentru partile aflate în
conflict.
Aceasta situatie are multiple implicatii iar printre elementele favorizante
ale diminuarii conflictelor de munca se afla indiscutabil si perfectionarea
gestiunii resurselor umane în cadrul întreprinderii respective.
|
În acest curs:
- Elemente introductive privind economia
si gestiunea întreprinderii
- Implicarea factorilor de mediu
în activitate întreprinderii moderne
- Abordarea sistemicã a întreprinderii
- Structura organizatorica a intreprinderii
- Functiunile întreprinderii
si functiile managementului firmei
- Întreprinderea, centru decizional
- Activitatea comercialã a
întreprinderilor
- Procesul de productie si organizarea
lui
- Gestiunea financiarã a întreprinderilor
- Activitatea de personal a întreprinderilor
- Gestiunea calitatii productiei
- Strategii economice ale întreprinderilor
Rãsfoieste
cursul
|