|
CAPITOLUL
3:
ABORDAREA SISTEMICÃ A ÎNTREPRINDERII
1. Notiuni generale cu privire la sistem
Notiunea de sistem este una dintre cele mai cuprinzatoare idei ale gândirii
umane. Poate tocmai de aceea teoria generala a sistemelor nu a reusit
înca sa dea o formulare unanim recunoscuta acestui concept.
Sistemul poate fi definit ca un grup de elemente între care se stabileste
un ansamblu de relatii. Se poate spune deci ca structura sistemului este
data atât de numarul elementelor ce formeaza sistemul, cât
si de conexiunile respectiv relatiile dintre acestea. Elementele sunt
partile considerate ca fiind cele mai simple si care nu se mai analizeaza
sau detaliaza pentru ca nu mai este necesar sau posibil. În general
sunt reprezentate de indivizi, obiecte sau alte unitati.
Alegerea elementelor ce compun sistemul depinde de optica sub care urmeaza
sa fie analizat si de intentiile analistului care va trebui sa defineasca
granitele sistemului pe care si-l propune spre studiu.
Elementele sistemului prezinta caracteristici sau stari susceptibile adesea
de a suferi transformari în timp.
Starea unui element este identificata prin intermediul unui atribut sau
variabila de stare. Relatiile sau conexiunile dintr-un sistem apar ca
urmare a faptului ca acesta din urma nu include decât elemente care
au legatura între ele. Relatiile între elemente pot fi secventiale,
reciproce si polare.
La un moment dat starea unui sistem este identificata cu ajutorul ansamblului
starilor elementelor sale, dar aceste stari se pot transforma din diverse
ratiuni, exprimând astfel functionarea sistemului.
Un sistem poate fi deschis sau închis în functie de intensitatea
relatiilor pe care le întretine cu alte sisteme care îi sunt
exterioare.
Astfel sistemele închise nu au nici o relatie iar sistemele deshise
sufera influenta sau influenteaza alte sisteme cu care sunt în relatie
si care constituie mediul lor.
Un sistem comunica cu mediul sau prin intermediul variabilelor de intrare
sau de iesire.
Anumite intrari pot fi considerate ca perturbatii care modifica starea
unor elemente ale sistemului.
Categoria elementelor de intrare care poate modifica starea unui sistem
influentând functionarea sa în scopul atingerii unui obiectiv
fixat se numeste comanda sistemului.
Sistemul comandat este compus dintr-un centru de comanda numit substistemul
conducator si dintr-un subsistem comandat numir condus.
O forma particulara de comanda a unui sistem o reprezinta reglarea care
pentru un centru de comanda înseamna a proceda astfel încât
functionarea unui subsistem comandat sa conduca spre o anumita stare voita,
adica la atingerea obiectivelor fixate.
Un sistem poate fi descompus în subsisteme atât pe verticala
cât si pe orizontala sistemului.
Pe verticala, sistemul poate fi descompus în subsisteme pe diferite
nivele cuplate cu ajutorul unui centru de comanda. Pe orizontala, un sistem
poate fi adesea descompus în subsisteme specializate într-o
functie precisa. În acest caz pentru centrul de comanda de nivel
superior ca si pentru celelalte subsisteme componente se pune problema
coordonarii.
Subsistemele paralele trebuie sa aiba obiective a caror realizare sa permita
atingerea obiectivelor centrului de comanda de nivel superior.
Functionarea ansamblului subsistemelor trebuie sa se faca prin evitarea
oricaror conflicte ce ar putea sa apara.
2. Aplicarea notiunii de sistem la întreprindere
a) Întreprinderea - sistem compus din elemente diferite
Privita ca sistem economic, întreprinderea cuprinde urmatoarele
elemente:
- personalul, caracterizat prin diverse variabile de stare cum sunt: sexul,
vârsta, calificarea, functia;
- mijloacele materiale si anume masini, utilaje, instalatii pentru care
bilantul contabil retine doua variabile de stare: valoarea si categoria
de imobilizare. Alte variabile de stare se pot referi la natura echipamentului,
puterea instalata sau capacitatea de productie;
- drepturile, obligatiile si mijloacele financiare ale întreprinderii
care sunt cuprinse în bilant sub forma valorica si se refera la
dreptul de proprietate asupra altor întreprinderi sub forma actiunilor
detinute, a creantelor si a lichiditatilor în banca sau în
casa;
- materiile prime, produsele finite, semifabricatele sau în curs
de fabricatie care se gasesc în bilant sub denumirea de valori de
exploatatie.
În întreprindere pot fi identificate si alte elemente reprezentate
ca entitati: brevetele de fabricate, ansamblul cunostintelor etnice si
stiintifice ale membrilor întreprinderii, informatiile.
2. Functionarea întreprinderii ca sistem
Ca orice sistem, întreprinderea functioneaza atunci când are
loc transformarea elementelor sale.
O transformare este cunoscuta sub numele de productie.
Pentru a se realiza transformarea productiva, întreprinzatorul reuneste
factorii de productie achizitionati din exteriorul întreprinderii
si combina rational acesti factori în proportii care depind de tehnicile
puse în aplicare sau de obiectivele vizate.
Productia care este rezultatul acestei combinatii se prezinta sub forma
de bunuri materiale sau servicii.
Transformarea productiva este de fapt ceea ce se numeste proces de productie.
Generalizând, se poate spune ca aceasta reprezinta totalitatea activitatilor
desfasurate cu ajutorul mijloacelor de munca si a proceselor naturale
care au loc în legatura cu transformarea obiectelor muncii în
produse finite.
Procesul de productie cuprinde doua laturi distincte:
1. procesul tehnologic,
2. procesul de munca.
Procesul tehnologic reprezinta transformarea directa, cantitativa si calitativa
a obiectelor muncii prin modificarea formelor, dimensiunilor, compozitiei
chimice sau structurii interne si dispozitiei spatiale a acestora.
Procesul de munca reprezinta activitatea executantului în sfera
productiei sau îndeplinirea unei functii în sfera neproductiva.
Transformarile succesive ce au loc în cadrul unui proces de productie
si care se repeta identic pentru fiecare obiect al muncii respectiv produs
sau lot de produse formeaza un ciclu de productie.
Caracteristica de baza a ciclului de productie este durata sa, adica timpul
calendaristic în decursul caruia obiectele muncii trec succesiv
printr-un anumit numar de procese partiale de fabricatie, considerând
acest timp din momentul intrarii lor în I stadiu de productie si
pâna la obtinerea productiei finite.
Durata unui ciclu de productie este influentata de diversi factori.
O alta transformare a lementelor din cadrul sistemului întreprinderii
are loc în cadrul distributiei.
Întreprinderea produce bunuri si servicii pe care le poate vinde
direct pe piata si încasând imediat contravaloarea lor în
acest caz dispunând de lichiditati sau le vinde pe credit, situatie
în care va poseda creante.
Ansamblul de transformari ale elementelor întreprinderii ce au loc
în cadrul productiei si distributiei formeaza ciclul de exploatatie
al întreprinderii.
3. Întreprinderea, sistem organizat
În definirea organizarii întreprinderii trebuie sa pornim
de la ceea ce înseamna în general organizarea si anume descompunerea
unui fenomen, proces sau obiect în elementele sale cele mai simple
si analiza acestora în scopul recompunerii lor sun un efect de sinteza
bine determinat.
Se poate spune ca întreprinderea devine un sistem organizat prin
descompunerea ei în elementele componente, analiza acestora cu scopul
recompunerii lor dupa anumite criterii tehnice, economice si de personal
având ca obiect realizarea a ceea ce se propune.
În cadrul unei întreprinderi poate fi identificat un ansamblu
de activitati de baza: aprovizionarea, productia, vânzarea, transportul,
finantele si evidenta contabila.
La rândul lor, fiecare dintre aceste activitati pot fi descompuse
într-un anumit numar de operatii sau atributii care trebuie coordonate
între ele într-un mod cât mai eficient. Pentru aceasta
operatiunile se descompun în sarcini elementare la care trebuie
urmarita o corelare deplina.
În administrarea întreprinderii, activitatile de baza, cum
ar fi productia, vânzarea, aprovizionarea, coincid cu ceea ce reprezinta
functiunile acesteia. Pentru prima data problema functiunilor întreprinderii
a fost abordata de francezul Henri Fayol dar, indiferent de modul de împartire
a ansamblului întreprinderii pe functiuni, activitati, atributii
sau sarcini, toate acestea se regasesc într-o forma sau alta în
celulele organizatorice ce se integreaza unele în altele.
Cea mai mica dintre acestea este postul care cuprinde totalitatea obiectelor,
sarcinilor, competentelor si responsabilitatilor desemnate pe anumite
perioade fiecarui component al întreprinderii.
Factorul de generalizare a posturilor îl reprezinta functia. De
exemplu, functiei de sef de serviciu îi corespunde un numar cuprins
între 5-15 posturi.
Într-o întreprindere, atât posturile cât si functiile
pot fi de conducere sau de executie.
Prin agregarea unor posturi si functii cu un continut similar si/sau complementar
rezulta compartimentul. Acesta este alcatuit dintr-un grup de persoane
ce exercita activitati sub o autoritate unica. Aceste activitati pot fi
o parte din elementele unei functiuni a întreprinderii, pot acoperi
în totalitate o functiune sau chiar mai multe functiuni.
Crearea unui compartiment în cadrul unei întreprinderi depinde
de importanta functiunii pentru acea întreprindere. Multitudinea
compartimentelor întreprinderii poate fi clasificata dupa mai multe
criterii:
a) importanta ierarhica: directia, serviciul, biroul, sectia sau atelierul;
b) activitatile specifice îndeplinite: compartimente de aprovizionare,
vânzari, persoane, contabilitate;
c) modul de participare la actiune: compartimentul de conducere, de executie;
d) modul de exercitare a autoritatii: compartimente ierarhice sau functionale.
Ansamblul persoanelor si compartimentelor aflate sub autoritatea directa
a unui conducator, adica în relatie directa cu acesta se numeste
pondere ierarhica sau norma de conducere.
Ponderea ierarhica poate fi restrânsa în cazul unui numar
mic de subordonati sau largita în situatia contrara.
Avantajele ponderii ierarhice restrânse constau în cunoasterea
si coordonarea mai buna a subordonatilor si în mai buna eficacitate
a activitatii compartimentului. Prezinta si inconvenientul ca duce la
cresterea numarului de niveluri ierarhice si de aici pot apare dificultati
de comunicare.
O pondere ierarhica largita prezinta avantajul unei participari mai largi
la realizarea sarcinilor compartimentului si o mai mare flexibilitate
la schimbare.
Inconvenientul consta în dificultatea controlului din partea sefului
datorita numarului mare de relatii pe care le întretine cu subordonatii.
Problema organizarii generale a întreprinderii are în vedere
gruparea activitatii acesteia dupa diferite criterii, si anume: în
cadrul întreprinderii mici patronul poate sa-si asume singur ansamblul
functiunilor generate de specificul activitatii. Odata cu cresterea marimii
întreprinderii creste si numarul operatiunilor care devin complexe,
astfel încât nu pot fi asumate de catre aceeasi persoana,
fiind necesara regruparea lor pentru a putea fi date spre îndeplinire
unor alte persoane.
4. Întreprinderea - sistem condus
Conducerea întreprinderii înseamna, de fapt, luarea de decizii,
directia generala reprezentând centrul de comanda ce priveste întreprinderea
în mod global si care îsi asuma întreaga responsabilitate
pentru aceasta.
Ea este alcatuita dintr-un anumit numar de persoane în functie de
marimea întreprinderii. În cadrul directiei generale sunt
inclusi în primul rând conducatorii plasati la nivelul ierarhic
cel mai înalt care îndeplinesc si functia de administratori.
În cazul în care directia generala a întreprinderii
este formata din mai multe persoane, deciziile în acest caz sunt
considerate ca se iau în numele acestui grup.
Principalele atributii ale directiei generale a întreprinderii sunt:
a) Elaborarea strategiei întreprinderii - presupune observarea mediului
întreprinderii, în mod deosebit a sectoarelor de activitate
în care se integreaza sau în care ar dori sa se integreze
întreprinderea
" detectarea nevoilor pietei susceptibile de a fi exploatate, alegerea
între diferitele oportunitati tinând seama de posibilitatile
întreprinderii;
" elaborarea planului strategic care defineste atributiile generale
si permite adaptarea resurselor întreprinderii la oportunitatile
selectate;
" elaborarea planului de productie în care sunt descrise politicile
ce trebuiesc puse în aplicare pentru atingerea obiectivelor si resurselor
ce sunt alocate diferitelor compartimente, operationale si functionale.
b) Exercitarea autoritatii ierarhice, ce se refera la stabilirea si punerea
în functiune a structurii organizatorice a întreprinderii,
coordonarea diferitelor compartimente în scopul atingerii obiectivelor,
controlul evolutiei activitatii întreprinderii si a rezultatelor
acesteia precum si punerea în aplicare a unui sistem de recompense
si sanctiuni pentru stimularea si motivarea personalului.
c) Stabilirea de relatii cu mediul înconjurator. Aceste relatii
ocupa un timp considerabil în activitatea directiei generale deoarece
se refera la contactele pe care le întretine întreprinderea
cu diferite organizatii publice sau private.
5. Întreprinderea, sistem deschis
Întreprinderea este un sistem deschis pentru ca functioneaza într-un
mediu complex de la care sufera influente si pe care îl poate influenta.
Privit în sens larg, mediul în cadrul caruia întreprinderea
îsi desfasoara activitatea cuprinde un ansamblu de factori ce alcatuiesc
o structura complexa, eterogena. La rândul sau, întreprinderea
poate fi considerata ca un subsistem al unor sisteme de nivel superior.
Functionarea oricarei economii se caracterizeaza prin existenta schimburilor
de bunuri si servicii între diferiti indivizi si/sau agenti economici.
Întreprinderea participa la ansamblul activitatii economice si datorita
acestui fapt intra în relatii cu ceilalti agenti economici.
Relatiile dintre diferiti agenti economici se exprima prin fluxuri care
sunt de doua categorii:
- fluxuri reale sau fizice, care semnifica un schimb de bunuri si servicii
de la un agent economic la altul;
- fluxul monetar sau financiar care semnifica transferul de bani de la
un agent economic la altul sau nasterea unei creante, a unui agent economic
fata de altul.
În economiile moderne ca regula generala orice flux real va da nastere
la un flux monetar de marime egala si de sens invers. În schimb,
anumite fluxuri monetare nu vor avea în mod necesar o contrapartida
reala, cum este cazul împrumuturilor acordate de catre banci întreprinderilor.
6. Întreprinderea, sistem cu finalitate
Finalitatea unei întreprinderi este exprimata de obiectivele sale.
Problema care se afla înca în discutia specialistilor este
aceea daca exista obiective superioare proprii întreprinderilor
sau obiectivele întreprinderii rezulta din suma obiectivelor membrilor
sai ori a centrlor de comanda ale fiecaruia dintre subsisteme.
Ceea ce se poate spune cu certitudine este faptul ca finalitatea fundamentala
a unui individ în întreprindere este determinata de anumite
mobiluri: atunci când individul respectiv este patronul întreprinderii,
mobilurile sale sunt similare cu ale organizatiei pe care o conduce.
De-a lungul diferitelor stadii ale dezvoltarii economice finalitatea întreprinderii
a suferit mai multe mutatii. Raportata la mediul sau traditional, întreprinderea
are drept obiectiv asigurarea subsistentei sau satisfacerea nevoilor grupului
uman care o compune.
Odata cu aparitia industrializarii si ale concurentei, întreprinderea
îsi propune ca obiectiv primordial realizarea de profit maxim.
În acest caz profitul devine proprietatea exclusiva a proprietarilor
capitalului si de asemenea preocuparea principala excluzând orice
preocupare de ordin social.
Finalitatile astfel exprimate si comportamentele care decurg din acestea
sunt expresia asa numitului capitalism salbatic criticat de numerosi economisti.
Întreprinderile contemporane se dezvolta într-un mediu postindustrializat
în care sunt supuse unor restrictii cum sunt concentrarea, adica
gruparea întreprinderilor în ansambluri de mari dimensiuni,
internationalizarea prin care întreprinderile urmaresc sa-si extinda
pietele în strainatate pentru a-si vinde produsele precum si participatia
care conduce la integrarea personalului, adica adeziunea la obiectivele
firmei, colaborarea la deciziile care îl vizeaza si cointeresarea
în rezultatele firmei.
În conditiile economiei de piata moderne, obtinerea de profit ramâne
prima finalitate a întreprinderii, dar nu si singura. Disocierea
proprietatii si a puterii în cadrul întreprinderii a favorizat
dezvoltarea altor obiective dar a caror realizare ramâne subordonata
obtinerii unui nivel satisfacator de profit.
Aceste obiective se refera la cresterea sau maximizarea vânzarii
si la calitatea serviciului prestat. Cresterea sau maximizarea vânzarilor
constituie un obiectiv acceptat de în masura în care el rezolva
o parte din problemele cu care se confrunta întreprinderea si anume:
a) pe plan social cresterea vânzarilor permite rezolvarea problemelor
de munca;
b) cresterea întreprinderii permite satisfacerea motivatiilor conducatorilor
acesteia.
Referitor la calitatea serviciului prestat, aceasta exprima vointa conducerii
întreprinderii de a asigura utilitatea sociala a produselor fabricate.
Acest obiectiv este frecvent evocat mai ales de catre întreprinderile
publice.
|
În acest curs:
- Elemente introductive privind economia
si gestiunea întreprinderii
- Implicarea factorilor de mediu
în activitate întreprinderii moderne
- Abordarea sistemicã a întreprinderii
- Structura organizatorica a intreprinderii
- Functiunile întreprinderii
si functiile managementului firmei
- Întreprinderea, centru decizional
- Activitatea comercialã a
întreprinderilor
- Procesul de productie si organizarea
lui
- Gestiunea financiarã a întreprinderilor
- Activitatea de personal a întreprinderilor
- Gestiunea calitatii productiei
- Strategii economice ale întreprinderilor
Rãsfoieste
cursul
|