|
CAPITOLUL
12:
STRATEGII ECONOMICE ALE ÎNTREPRINDERII
1. Importanta strategiilor economice pentru activitatea întreprinderii
Într-o economie de piata, o întreprindere îsi desfasoara
activitatea în conditiile unei puternice competitii atât pe
piata interna cât si pe cea externa.
Pentru a-si realiza obiectivele propuse ea trebuie sa-si desfasoare activitatea
pe baza unei strategii economice proprii, bine fundamentate sub raport
tehnic si economic.
Conducerea si organizarea actitivatii întreprinderii pe baza unei
strategii economice capata o importanta crescânda ca urmare a faptului
ca pe plan mondial s-au realizat mari progrese în teoria managementului
privind aplicarea unor concepte moderne si noi mutatii pe piata interna
si externa.
Importanta si necesitatea crescânda a adoptarii unei strategii economice
este determinata de actiunea puternica a unor factori dintre care cei
mai importanti sunt:
1. accentuarea competitiei între firme pe pietele interne si externe,
competitie în care intra si firme apartinând tarilor în
curs de dezvoltare;
2. aparitia si extinderea unor tehnologii moderne cum sunt sistemele flexibile
si robotizarea sistemelor tehnologice care au dus la cresterea calitatii
produselor, reducerea costurilor si la scurtarea termenelor de punere
pe piata a unor noi produse;
3. cresterea considerabila a calitatii produselor oferite pentru piata,
ceea ce a condus la ridicarea exigentelor consumatorilor în ceea
ce priveste calitatea;
4. aplicarea de catre unele întreprinderi a unor strategii avansate
de prelucrare, ceea ce a condus la cresterea productivitatii muncii si
la reducerea costurilor;
5. extinderea folosirii calculatoarelor în cadrul managementului
productiei, ceea ce a dus la optimizarea deciziilor si la cresterea performantelor
pe plan economic si tehnic.
Tinând seama de actiunea tot mai puternica a acestor factori, o
strategie economica are rolul dfe a defini prin obiective cât mai
precise, directiile de desfasurare a activitatii firmei, astfel încât
aceasta sa realizeze o crestere a competitivitatii.
O buna strategie economica trebuie sa satisfaca urmatoarele exigente:
1. sa permita o confruntare eficienta a întreprinderii cu altele
similare în cadrul unui proces economic concurential si în
conditiile unui mediu în permanenta evolutie;
2. sa faca fata cu succes, prin produse noi sau modernizate, exigentelor
sporite ale consumatorilor sub raportul calitatii si al preturilor;
3. sa realizeze o perfectionare continua a structurilor existente astfel
încât acestea sa fie cât mai bine adaptate noilor exigente
impuse demodificarile care survin în tehnologii, pe pietele de desfacere
si cerintele crescânde ale consumatorilor.
1. Definirea conceptelor de strategie economica si politica economica
Strategia economica reprezinta un concept complex care defineste ansamblul
obiectivelor pe care conducerea unei unitati economice îsi propune
sa le realizeze, obiective stabilite pe baza de studii, cercetari stiintifice
si prognoze, actiuni ce trebuie întreprinse pe diferite orizonturi
de timp si modul de alocare a resurselor în vederea mentinerii competitivitatii
si a dezvoltarii viitoare.
Din definirea acestui concept rezulta ca stabilirea obiectivelor reprezinta
o componenta de baza a strategiei economice.
Obiectivul reprezinta, deci, acea componenta a strategiei economice care
stabileste ce îsi propune sa realizeze o unitate economica în
cadrul unui anumit orizont de timp.
Pentru a-si atinge scopul, un obiectiv trebuie sa fie precis formulat,
cuantificabil si masurabil.
În raport cu orizontul de timp stabilit, obiectivele pot fi:
- pe termen scurt,
- pe termen mediu,
- pe termen lung.
În raport cu nivelul si extinderea influentei pe care o exercita
asupra activitatii, ele pot fi obiective stabilite pentru nivelul organizatiei
superioare, obiective cu caracter divizionar sau cu caracter departamental.
Pentru punerea în aplicare a unei strategii economice se stabilesc
anumite politici economice.
Prin politica economica se întelege acea componenta a strategiei
prin care se precizeaza actiunile care trebuie întreprinse pentru
punerea în aplicare a strategiei pe orizonturi de timp mai mici
si limitele în cadrul carora trebuie realizate obiectivele.
Pentru a putea fi elaborata în mod corect o strategie economica
trebuie sa defineasca clar 4 componente de baza:
1. sfera de aplicare a strategiei economice sau directiile în care
urmeaza sa-si desfasoare activitatea întreprinderile;
2. desfasurarea resurselor reprezinta acea componenta care precizeaza
modul în care întreprinderea îsi va utiliza resursele
de munca, materiale si banesti pentru realizarea obiectivelor propuse;
3. caracteristica distinctiva defineste domeniul de activitate sau activitatile
în care, potrivit strategiei, întreprinderea trebuie sa exceleze;
4. sinergia reprezinta acea componenta a strategiei care defineste modalitatile
de crestere a capacitatii productive a fiecarei componente a unui ansamblu
de activitati printr-o judicioasa structurare si interactiune a acestora.
Realizarea efectului de sinergie duce la aparitia unor calitati superioare
sumei aritmetice a calitatii elementelor componente.
3. Tipologia strategiilor economice
Strategiile economice se clasifica dupa urmatoarele criterii:
1. În raport cu nivelul de adaptare:
a) strategie la nivel de organizare superioara. Se stabileste pentru ansamblul
întreprinderilor care se afla sub conducerea acesteia, indiferent
de ramura economica din care face parte;
b) strategie de afaceri la nivel de întreprindere defineste modul
în care o întreprindere intra în competitie pentru o
perioada data;
c) strategia functionala se elaboreaza pentru diferitele activitati functionale
ale întreprinderii, de regula pe perioade mai scurte. Ca strategii
functionale: strategia de marketing, de personal, de finante, pe productie
si strategii elaborate pe produse si pe tipuri de consumatori.
2. În raport cu dinamica obiectivelor propuse:
a) strategii economice de redresare, care se elaboreaza la nivelul acelor
întreprinderi care se afla în prag de faliment din cauza diferitelor
dificultati;
b) strategii de consolidare care se recomanda a fi utilizate de acele
întreprinderi care au devenit fiabile sau care se mentin într-o
stare de echilibru fragil;
c) strategii economice de dezvoltare se elaboreaza de catre întreprinderile
viabile din punct de vedere economic, ce dispun de conditii si de capacitatea
necesare pentru extinderea viitoare a activitatii.
3. În raport cu scopul urmarit:
a) strategii inovationale,
b) strategii de piata,
c) strategii pe produse.
4. Strategiile economice se mai pot clasifica si în raport cu sfera
de cuprindere, caz în care se pot deosebi:
- strategii globale,
- strategii partiale.
5. În raport cu gradul de interdependenta:
- strategii independente, caracterizate prin faptul ca organele de conducere
îsi fixeaza obiectivele de dezvoltare fara restrictii din partea
altor organizatii;
- strategii integrate, care trebuie sa tina seama de liniile directoare
ale strategiei economice stabilite la nivelul organizatiei superioare
din care face parte.
În cadrul strategiilor economice un loc important îl au strategiile
economice de dezvoltare dat complexitatii lor si a efectelor pe care le
au asupra activitatii economice de perspectiva a întreprinderii.
Prin strategie economica de dezvoltare se întelege acel tip de strategie
care defineste obiectivele de dezvoltare viitoare a întreprinderii,
modul de alocare a resurselor si actiunile ce trebuie întreprinse
pe orizonturi de timp bine precizate, tinând seama de accentuarea
competitiei pe diferitele piete si de cerintele asigurarii unei anumite
rentabilitati pentru activitatile desfasurate.
Elaborarea unei strategii economice de dezvoltare reprezinta rezultatul
unui proces de conducere strategica la nivelul întreprinderii.
Prin proces de conducere strategica se întelege un ansamblu de activitati
desfasurate la nivelul conducerii superioare a întreprinderii, ce
are ca obiectiv adoptarea unui set de decizii si prevederea unor operatiuni
pe un orizont mai mare de timp prin care sa se asigure stabilirea misiunii
întreprinderii, a obiectivelor de realizat, elaborarea strategiilor
de dezvoltare, în raport cu procesul evolutiv pr care îl înregistreaza
activitatea întreprinderii.
4. Model de elaborare a unei strategii economice
Elaborarea unei strategii economice reprezinta un proces complex si dinamic
ce necesita numeroase analize cu caracter cantitativ sicalitativ, o foarte
buna cunoastere a factorilor cu caracter intern si extern ce pot influenta
activitatea întreprinderii.
Ea presupune studierea evolutiei viitoare a cerintelor pe diferitele piete
si o buna documentare privind prognoza evolutiilor tehnologiilor, a produselor,
a vietii economice, politice si sociale.
Elaborarea unei strategii economice se face prin parcurgerea a 4 etape
la care se adauga activitatea finala de evaluare si control a strategiei:
1. prima etapa - analiza situatiei curente necesita o identificare a misiunii
întreprinderii iar în raport cu aceasta o identificare a strategiei
trecute si prezente. Prin identificarea strategiei trecute si prezente
trebuie sa se constate daca acestea au fost aplicate corect si daca au
corespuns sau nu obiectivelor stabilite;
2. examinarea perspectivelor pentru viitor, prin care se stabilesc obiectivele
pe termen lung ale întreprinderii. În acest scop se analizeaza
factorii din mediul înconjurator si situatia interna care sa ofere
informatiile necesare si sa se asigure pe aceasta baza stabilirea obiectivelor
pe termen lung;
3. elaborarea unui set de alternative strategice pentru viitor si alegerea
strategiei de urmat. Consta în elaborarea unui set de alternative
strategice posibile, compararea lor cu obiectivele prioritare fixate si
adoptarea pe aceasta baza a strategiei economice de aplicat;
4. punerea în practica a strategiei economice adoptate necesita
stabilirea strategiilor functionale ce urmeaza a fi adoptate si precizarea
masurilor prin care sa se actioneze asupra factorilor de natura organizatorica
pentru a se crea conditiile cele mai bune si punerea în functiune
a strategiei adoptate. Un rol important în aplicarea cu succes a
strategiei economice adoptate îl are activitatea de evaluare si
de control a strategiei.
Evaluarea strategiei trebuie sa se faca pe baza unor criterii obiective
prin care sa se stabileasca compatibilitatea, consonanta, avantajul aplicarii,
fezabilitatea.
Controlul aplicarii strategiei economice trebuie sa se efectueze cu regularitate
si are rolul de a evidentia: lipsurile existente în aplicarea ei
si adoptarea de masuri pentru redresarea situatiei.
5. Planul - instrumentul de concretizare si realizare a strategiei economice
La nivelul unitatilor economice desfasurarea organizata a actiunilor
prevazute si aplicarea cu succes a strategiei economice adoptate necesita
o anumita activitate de planificare.
Planificarea reprezinta o functiune de baza a managementului ce trebzuie
efectuata la un nivel stiintific corespunzator, folosind metode si tehnici
de lucru adecvate.
A planifica înseamna a concretiza în documente scrise cu caracter
imperativ prevederile strategiei si politicii adoptate pentru o anumita
perioda sub forma de indicatori cantitativi si calitativi, termenele la
care acestea trebuie realizate, resursele ce trebuie alocate pentru îndeplinirea
lor, sarcinile concrete care revin executantilor la nivel de conducere
si compartimente functionale, masurile ce trebuie aplicate pentru crearea
conditiilor necesare si modul de urmarire si control al felului cum sunt
îndeplinite prevederile pe toate nivelele ierarhice.
Planificarea economica se concretizeaza într-un ansamblu de planuri
care devin instrumente esentiale în activitatea de conducere si
organizare.
Prin plan se întelege documentul elaborat sub o anumita forma scrisa
pe baza unei metodologii bine precizate, prin care se concretizeaza prevederile
strategiei economice, luata în ansamblul ei sau pe diferite componente
si se precizeaza sarcinile care revin compartimentelor de productie si
functionale pe anumite perioade de timp.
Planificarea economica are un caracter complex iar definirea ei sub diferite
aspecte necesita o clasificare dupa mai multe criterii:
1. În raport cu gradul de institutionalizare si de formalizare:
- formala,
- informala.
2. Dupa orizontul de timp la care se refera:
- pe termen lung sau de perspectiva,
- curenta - ce poate fi pe termen scurt sau foarte scurt.
3. În raport cu nivelul la care se realizeaza:
- la nivel de organizatie superioara
- la nivel de întreprindere.
4. În raport cu gradul de importanta a indicatorilor stabiliti si
cu orizontul de timp la care se refera acestia se poate deosebi:
- strategica,
- tactica.
Prognoza strategica se realizeaza de regula la nivelul conducerii de vârf
pe termen lung si concretizeaza obiectivele strategiei economice adoptate.
Prognoza tactica concretizeaza actiunile si activitatile la nivelul unei
unitati economice sunt reunite si definite prin termenul de planificare
interna de întreprindere.
Aceasta planificare interna are doua componente aflate într-o strânsa
interdependenta:
- prognoza tehnico-economic, care are ca obiectiv stabilirea principalilor
indicatori cantitativi si calitativi pe toate domeniile de activitate;
- prognoza operatica - reprezinta acea parte a prognozei interne de întreprindere
care are ca obiectiv elaborarea programelor de activitate pe diferite
verigi structurale si pe diferite unitati de timp.
În conditiile unei economii de piata, întreprinderea îsi
organizeaza activitatea fie dupa sistemul productiei pe stoc, fie dupa
sistemul productiei pe baza de comenzi.
În astfel de cazuri, punctul de plecare în elaborarea planului
economic îl constituie rezultatele obtinute pe baza efectuarii prognozelor
de vânzari, prin studierea pe cale probabilistica a cererii pentru
produsul întreprinderii.
Pe baza rezultatelor programului pe termen scurt si lung se face o estimare
a produsului ce s-ar putea vinde, iar în functie de aceasta se determina
indicatorii privind productia ce urmeaza a fi realizata.
În functie de aceasta productie se calculeaza resursele de munca
si de materiale necesare, se dimensioneaza ansamblul indicatorilor economici
si se fac ajustarile necesare tinând seama de capacitatea de productie
si de resursele de munca si materiale existente.
În conditiile în care întreprinderea actioneaza în
cadrul economiei de piata, elaborarea planului economic tine seama de
un grafic de productie director, elaborat în prealabil, care stabileste
grupele de produse ce urmeaza a se executa, cantitatea si datele de executie,
în functie de comenzile existente si de rezultatele prognozelor
cererii de produse.
|
În acest curs:
- Elemente introductive privind economia
si gestiunea întreprinderii
- Implicarea factorilor de mediu
în activitate întreprinderii moderne
- Abordarea sistemicã a întreprinderii
- Structura organizatorica a intreprinderii
- Functiunile întreprinderii
si functiile managementului firmei
- Întreprinderea, centru decizional
- Activitatea comercialã a
întreprinderilor
- Procesul de productie si organizarea
lui
- Gestiunea financiarã a întreprinderilor
- Activitatea de personal a întreprinderilor
- Gestiunea calitatii productiei
- Strategii economice ale întreprinderilor
Rãsfoieste
cursul
|