|
CAPITOLUL
5:
FUNCTIUNILE ÎNTREPRINDERII SI FUNCTIILE MANAGEMENTULUI FIRMEI
1. Functiile manageriale ale întreprinderii
Subliniind importanta managementului ca resursa a dezvoltarii, literatura
de specialitate evidentiaza rolul progresului în conducere, stabilind
faptul ca progresul social este o functie dependenta de munca, pregatirea
personalului, fonduri si dotari, progresul în conducere si alti
factori.
Procesul conducerii este reprezentat de ansamblul interventiile conducatorilor
individuali sau colectivi, respectiv modul în care ei prevad, organizeaza,
controleaza si regleaza activitatea unui colectiv în scopul obtinerii
eficientei economice maxime.
Pornind de la Henri Fayol, care a identificat si analizat pentru prima
data procesul de management definind cinci functii principale: previziunea,
organizarea, comanda, coordonarea si controlul, si continuând cu
cercetarile specialistilor americani care stabilesc ca functii ale conducerii
formularea planurilor si exercitarea controalelor, structurarea sarcinilor
si adoptarea deciziilor, comunicarea informatiilor critice, alocarea resurselor,
solutionarea conflictelor, dirijarea schimbarilor, se poate observa o
anumita omogenitate a acestor puncte de vedere.
În literatura româna de specialitate, pentru procesul de management
s-au stabilit 5 functii: previziunea, organizarea, coordonarea, antrenarea
si control evaluarea.
Functia de previziune consta în ansamblul proceselor de munca prin
care se determina principalele obiective ale firmei, precum si resursele
si principalele mijloace pentru realizarea lor.
Rezultatele previzionate se împart în functie de orizontul
de timp, gradul de detaliere si obligativitate în prognoze, planuri
si programe.
Prognozele acopera un orizont de timp de minim 10 ani, au un caracter
aproximativ si nu sunt obligatorii.
Planurile cuprind perioade între 5 ani si o luna si se refera la
obiectivele fundamentale ale firmei si la principalele resurse necesare
a fi mobilizate.
Programele au un orizont de timp redus, sunt foarte detaliate.
Elementele cuprinse sunt obligatorii si aun grad ridicat de certitudine.
s-a constatat o crestere a volumului actiunilor de previziune si o sporire
a interdependentei în exercitarea previziunii la toate nivelurile
vietii economico-sociale si necesitatea dezvoltarii si generalizarii gândirii
statistice.
Functia de organizare desemneaza ansamblul proceselor de management prin
care se stabilesc si se delimiteaza procesele de munca fizica si intelectuala
si componentele lor. Cuprinde atât organizarea de ansamblu a societatii
comerciale, cât si organizarea principalelor sale componente.
Prin intermediul acestei functii se armonizeaza resursele necesare desfasurarii
în bune conditii a activitatii si se stabilesc raporturi optime
între obiective si resurse.
În actualele conditii se impune cresterea interdependentei în
exercitarea functiei de organizare la toate nivelele de conducere precum
si dezvoltarea si generalizarea gândirii sistemice.
Functia de coordonare consta în ansamblul proceselor de munca prin
care se armonizeaza deciziile si actiunile personalului firmei si ale
subsistemelor sale în cadrul previziunilor si sistemului organizatoric
fiind de fapt o organizare în dinamica.
Pentru asigurarea unei coordonari eficiente este necesara existenta unei
comunicari adecvate la toate nivelurile managementului firmei.
Functia de antrenare încorporeaza ansamblul proceselor de munca
prin care se determina personalul firmei sa contribuie la stabilirea si
realizarea obiectivelor.
Scopul antrenarii are un caracter operational, iar fundamentul sau îl
reprezinta motivarea, adica corelarea satisfacerii necesitatilor si intereselor
personalului cu realizarea obiectivelor si sarcinilor stabilite.
Caracteristic managementului stiintific este conceperea motivarii si implicit
a antrnarii pe baza starilor emotionale.
Pentru o antrenare eficienta este necesar ca procesul motivarii sa fie
complex, diferentiat si gratuat.
Calitatea antrenarii conditioneaza concretizarea eficienta a functiilor
de previziune, organizare si coordonare.
Functia de control evaluare este definita ca ansamblul proceselor prin
care performantele firmei, subsistemelor si componentelor acesteia sunt
masurate si comparate cu obiectivele stabilite initial în vederea
eliminarii diferentelor constatate si integrarii abaterilor pozitive .
Procesul de control-evaluare cuprinde masurarea realizarilor, compararea
lor cu nivelul stabilit initial, determinarea cauzelor generatoare de
abateri si efectuarea corecturilor ce se impun.
Aceasta functie trebuie sa aiba un caracter preventiv si corectiv.
Analiza functiilor de conducere evidentiaza o serie de caracteristici
ale acestora si anume:
- sunt specifice în ansamblul lor cadrelor de conducere cu mentiunea
faptului ca un conducator face parte atât din echipa de conducere,
cât si din cea de executie;
- au caracter general - aplicându-se la toate tipurile de unitati,
indiferent de profil;
- au continut si forme de manifestare diferite în functie de nivelul
ierarhic;
- se realizeaza într-o pondere diferita în functie de nivelul
ierarhic si autonomiei unitatii respective;
- se aplica într-o conceptie de sistem care se refera la interdependenta
lor si la legatura unitatii cu alti parteneri de afaceri.
Studiind corelatia dintre timpul acordat executarii diferitelor atribute
ale conducerii, s-a ajuns la concluzia ca, cu cât un conducator
îsi rezerva mai mult timp previziunii si organizarii, are toate
conditiile ca mecanismul de functionare a întreprinderii sa se înscrie
în parametrii normali, conducând la economisirea preocuparilor
considerate mai putin productive.
Abordarea interdependenta a functiilor managementului este determinat
de caracterul sistemic al firmei, astfel încât orice deficienta
de la nivelul conducerii se rasfrânge asupra eficientei activitatii
agentului economic.
Aceasta abordare s-a impus datorita caracterului complementar al acestor
functii, datorita multiplelor conexiuni dintre ele.
În cadrul întreprinderii, procesul de management variaza atât
pe verticala sistemului de management, cât si la nivelul functiilor
componente.
Analizata în ansamblu, evolutia procesului de management vazuta
ca rezultanta a evolutiilor functiilor componente este ciclica, ondulatorie
iar intensitatile maxime corespund încheierii si începerii
principalelor subdiviziuni temporare folosite în previzionarea activitatii
firmei.
2. Functiunile întreprinderii
Un rol deosebit de important în organizarea unei firme îl
are organizarea de ansamblu a proceselor de munca fizica si intelectuala,
a elementelor componente, analiza acestora în vederea regruparii
lor în functie de nivelul obiectivelor, de omogenitatea si/sau complementaritatea
lor, de nivelul de pregatire al personalului care le realizeaza si de
specificul metodelor, tehnicilor si instrumentelor folosite în vederea
realizarii obiectivelor în conditii de eficienta.
Tinând cont ca organizarea constituie mijlocul prin care se realizeaza
obiectivele firmei, continutul si modul sau de manifestare sunt conditionate
de sistemul de obiective ale firmei.
Fiecare perioada de functionare a unei firme este caracterizata prin anumite
obiective fundamentale ce pot fi evaluate din punct de vedere economic.
Derivând aceste obiective fundamentale se stabilesc obiectivele
derivate, adica a conditiilor pentru ca un obiectiv fundamental sa se
îndeplineasca.
Astfel, functiunea întreprinderii se poate defini ca ansamblul activitatilor
omogene si/sau complementare desfasurate de un personal cu anumita specialitate
prin folosirea unor metode si tehnici specifice cu scopul realizarii obiectivelor
derivate de gradul I .
Ca o componenta de baza în cadrul functiunii, activitatea se poate
defini ca ansamblul atributiilor de specialitate de un persoanl cu anumite
cunostinte de specialitate dintr-un anumit domeniu scopul îndeplinirii
obiectivelor derivate de gradul II.
Continuând nivelul de detaliere, atributia se defineste ca ansamblul
sarcinilor executate cu o anumita periodicitate de un personal care are
cunostinte specifice dintr-un domeniu mai restrâns cu scopul realizarii
unui obiectiv specific.
Sarcina, ca element al atributiei reprezinta componenta elementara a procesului
de munca desfasurat în scopul realizarii unui obiectiv individual.
Având în vedere un complex de factori ca profilul si marimea
agentului economic, ramura în care îsi desfasoara activitate
si etapa d dezvoltare pe care o parcurge, functiunile firmei se pot prezenta
în 3 situatii si anume:
- potentiala sau virtuala;
- integrata;
- reala sau efectiva.
În literatura româna de specialitate s-au stabilit urmatoarele
5 functiuni ale unei firme:
1. de cercetare-dezvoltare;
2. de productie;
3. comerciala;
4. financiar-contabila;
5. de personal.
1. Functiunea de cercetare-dezvoltare este reprezentata de ansamblul
activitatilor desfasurate în cadrul firmei, în scopul producerii
de idei noi si transformarea lor în noutati utile. Aceasta functiune
are un caracter complex, se manifesta în toate domeniile si rezida
în necesitatea adaptarii permanente a firmelor la noile cuceriri
tehnico-stiintifice.
Formele sub care se desfasoara actiunile sale sunt:
a) cercetarea pura,
b) cercetarea fundamentala,
c) cercetarea aplicata,
d) inventia si inovatia.
Principalele activitati ale acestei functiuni sunt cercetarea stiintifica,
ingineria tehnologica si introducerea progresului tehnic, investitii precum
si organizarea productiei si a muncii.
2. Functiunea de productie este reprezentata de ansamblul activitatilor
de baza, auxiliare si de servire prin care se realizeaza obiectivele din
domeniul fabricarii produselor, elaborarii lucrarilor si prestarii serviciilor
în cadrul firmei.
Principalele activitati cuprinse în cadrul acestei functii sunt:
fabricarea sau exploatarea, întretinerea si reapararea utilajelor,
productia auxiliara, controlul tehnic de calitate.
3. Functia comerciala cuprinde activitatea de realizare a obiectivelor
ce se refera la stabilirea legaturilor unitatii cu mediul ambiant în
vederea procurarii mijloacelor necesare desfasurarii activitatii si desfacerii
produselor, serviciilor si lucrarilor care fac obiectul activitatii de
baza a unitatii.
Aceasta functiune cuprinde 3 activitati: aprovizionarea tehnico-materiala,
desfacerea si marketingul.
4. Functiunea financiar-contabila este reprezentata de activitatea privind
obtinerea si folosirea mijoacelor financiare necesare unitatii, precum
si înregistrarea si evidenta în expresie valorica a fenomenelor
economice din unitate.
Rolul acestei functiuni este static, pasiv, uneori chiar un obstacol în
introducerea noului.
5. Functia de personal cuprinde activitati de realizare a obiectivelor
din domeniul asigurarii si dezvoltarii potentialului uman necesar.
Principalele activitati cuprinse în cadrul acestei functiuni se
refera la planificarea, recrutarea, formarea, perfectionarea, motivarea,
promovarea, retribuirea si protectia personalului.
Interdependentele dintre functiuni sunt determinate de interdependentele
ce se manifesta între activitatile desfasurate în cadrul firmei.
Acestea se manifesta în contextul în care producerea unei
dereglari în cadrul unei functiuni determina dereglari si în
cadrul celorlalte, putându-se vorbi chiar de o autoagravare a dereglarilor
si de un proces de reglare în lant.
Se impune astfel ca managerii de pe diferite niveluri ierarhice sa actioneze
pentru manifestarea corespunzatoare a tuturor functiunilor.
Etapa de dezvoltare în care se afla firma la un moment dat constituie
factorul determinant în desfasurarea activitatilor din cadrul functiunilor
acesteia.
Intensitatile cu care se manifesta anumite functiuni la un moment dat
se inverseaza pe masura ce firma trece la o noua etapa de dezvoltare.
De asemenea, trebuie tinut cont de faptul ca intensitatea de manifestare
a unie functiuni trebuie sa fie în acord cu posibilitatile firmei
respective si corelata cu intensitatea de manifestare a celorlalte functiuni.
Conducerea firmei are un rol deosaebit în coordonarea functiunilor,
cunoscând decalajul ce apare între gradul de manifestare a
unei functiuni si nivelul rezultatelor obtinute în domeniul respectiv.
Rezultatele bune obtinute în urma manifestarii unei functiuni apar
dupa momentele de maxim în manifestarea acesteia, astfel ca obiectivul
principal al managerilor trebuie sa reprezinta o buna corelare între
functiuni.
|
În acest curs:
- Elemente introductive privind economia
si gestiunea întreprinderii
- Implicarea factorilor de mediu
în activitate întreprinderii moderne
- Abordarea sistemicã a întreprinderii
- Structura organizatorica a intreprinderii
- Functiunile întreprinderii
si functiile managementului firmei
- Întreprinderea, centru decizional
- Activitatea comercialã a
întreprinderilor
- Procesul de productie si organizarea
lui
- Gestiunea financiarã a întreprinderilor
- Activitatea de personal a întreprinderilor
- Gestiunea calitatii productiei
- Strategii economice ale întreprinderilor
Rãsfoieste
cursul
|