|
CAPITOLUL
2:
IMPLICAREA FACTORILOR DE MEDIU ÎN ACTIVITATEA ÎNTREPRINDERII
MODERNE
1. Consideratii generale cu privire la relatia întreprindere - mediul
ambiant
firma îsi organizeaza si desfasoara activitatea sa sub impactul
conditiilor concrete ale mediului sau ambiant. Mediul ambiant reprezinta
un ansamblu de factori eterogeni de natura economica, sociala, politica,
stiintifico-tehnica, juridica, geografica si demografica ce actioneaza
pe plan national si international asupra întreprinderii, influentând
relatiile de piata.
Întreprinderea este parte integranta a mediului ambiant, este o
componenta economica a acestuia.
În conditiile actuale mediul ambiant se caracterizeaza printr-un
dinamism accentuat, printr-o crestere spectaculoasa a frecventei schimarilor.
Mediul ambiant este de trei feluri:
- mediu stabil, unde schimbarile sunt rare, de mica amploare si usor vizibile;
- mediu schimbator, unde schimbarile sunt frecvente, de o amploare variata,
dar în general previzibile;
- mediu turbulent, unde schimbarile sunt foarte frecvente, de amploare
mare, cu incidente profunde asupra activitatii întreprinderii si
greu de anticipat;
2. Componentele mediului ambiant al întreprinderii
Acestea sunt:
- micromediul
- mezomediul
- macromediul.
Micromediul întreprinderii cuprinde ansamblul componentelor cu care
aceasta intra în relatii directe. Acestea sunt:
- furnizorii de marfuri care sunt agenti economici ce asigura resursele
necesare de materii prime, materiel, echipamente si masini;
- prestatorii de servicii reprezentati de firme sau persoane particulare
care ofera o gama larga de servicii utile realizarii obiectivelor firmei;
- furnizorii fortei de munca sunt unitatile de învatamânt,
oficiile fortei de munc si persoanele ce cauta un loc de munca;
- clienti care sunt consumatori, utilizatori industriali, întreprinderi
comerciale sau agentiile guvernamentale pentru care bunurile produse se
întreprindere le sunt oferite spre consum;
- organismele publice - asociatiile profesionale, asociatiile consumatorilor,
mediile de informare în masa si publicul consumator;
- concurentii sunt firme sau persoane particulare care-si disputa aceeasi
categorie de clianeti, iar în situatii frecvente aceiasi furnizori
sau prestatori de servicii.
Mezomediul este o notiune intermediara care devine tot mai necesara în
explicarea evolutiei macroeconomice a întreprinderii. Pentru remedierea
oricaror deficiente de explicare se studiaza comportamentul întreprinderii
din sistemul productiv si social cel mai apropiat întreprinderii
si care poate fi un intermediar între macromediul si micromediul
întreprinderii.
Mezomediul trebuie sa intereseze în mod deosebit sistemul de conducere
al întreprinderii pentru ca permite abordarea relatiilor acesteia
cu mediul sau în termeni mult mai apropiati de lumea afacerilor.
O întreprindere poate face parte din urmatoarele sisteme mezoeconomice:
- o anumita industrie
- o zona geografica sau administrativa
- un grup de întreprinderi.
Aceste sisteme sunt în masura sa influenteze actiunile, deciziile
si rezultatele unei întreprinderi, influenta exercitata la acest
nivel poate fi atât directa cât si indirecta, dar are un caracter
general, în sensul ca influenteaza toate întreprinderile care
apartin aceluiasi sistem.
Activitatea oricarei întreprinderi, ca si a celorlalti agenti din
cadrul micromediului întreprinderii, se afla si sub influenta altor
factori de mediu, care actioneaza pe o arie mai larga.
Legatura care se stabileste între întreprindere si acesti
factori este de regula industriala, influenta exercitându-se pe
termen lung si formând macromediul întreprinderii.
Componentele macromediului sunt:
- mediul demografic - numarul populatiei, structura pe sexe si grupe de
vârsta, numarul de familii si dimensiunea medie a unei familii,
repartizarea teritoriala si me medii a populatiei, rata natalitatii.
Analiza unor astfel de caracteristici si surprinderea tendintei lor reprezinta
punctul de pornire în evaluarea dimensiunii cererii potentiale,
a pietei întreprinderii.
- mediul economic. Ansamblul elementelor care compun viata economica a
spatiului în care actioneaza întreprinderea determina mediul
economic al acesteia. Acesta determina volumul si structura ofertei de
marfuri, nivelul veniturilor banesti, marimea cererii de marfuri, miscarea
preturilor la nivelul concurentei.
- mediul tehnologic. Întreprinderea se implica în dinamica
mediului tehnologic, atât ca beneficiar cât si ca furnizor,
în principal prin intermedciul pietei. Este una din cele mai dinamice
componente ale macromediului întreprinderii si dobândeste
o exprimare concreta prin inventii, inovatii, marimea si orientarea fondurilor
destinate cercetarii, explozia productiei noi, perfectionarea productiei
traditionale, reglementari privind delimitarea tehnologiilor poluante.
- mediul cultural - reprezentat de ansamblul elementelor ce privesc sistemele
de valori, obiceiuri, traditii, credinte si norme ce guverneaza statutul
oamenilor în societate.
- mediul politic reflecta structurile societatii, clasele sociale si rolul
lor în societate, fortele politice si raporturile dintre ele, gradul
de implicare a statului în economie, gradul de stabilitate al climatului
politic intern, zonal, international.
- mediul institutional cuprinde ansamblul reglementarilor de natura juridica
ce vizeaza direct sau indirect activitatea de piata a întreprinderii.
- mediul natural - conditiile naturale ce determina modul de localizare
si de distribuire în spatiu a activitatii umane. Aceasta conjunctura
economica reprezinta starea curenta si concreta a fenomenelor, proceselor
si evenimentelor specifice unei ramuri, a unei economii nationale. Importanta
sa este data de reducerea resurselor de materii prime neregenerabile si
de accentuarea gradului de poluare.
3. Relatiile întreprinderii cu mediul extern
în calitatea sa de componenta a mediului, întreprinderea se
afla într-un contact permanent cu diferite componente. Întreprinderea
intra într-un ansamblu de relatii prin care îsi orienteaza
si finalizeaza activitatea economica. Aceste relatii dintre întreprindere
si componente ale mediului sau extern sunt prin natura si continutul lor
de doua feluri: relatii de piata si relatii de concurenta.
Din multitudinea de relatii ale întreprinderii cu mediul sau extern
se remarca prin amploare si complexitate relatiile de piata. Acestea au
ca obiect vânzarea si cumpararea de marfuri si servicii, împrumutul
de capital si angajarea fortei de munca. Studierea pietei constituie premisa
si punctul de plecare în activitatea oricarei întreprinderi.
Mecanismul pietei reprezinta pentru întreprinderea moderna termenul
de confruntare a situatiei prezentate cu cea de perspectiva, sursa de
idei pentru produse noi sau pentru modernizarea celor existente.
Relatiile întreprinderii cu piata sunt reflectate si de fluxul aplrovizionare
productie, desfacere. De asemenea, aceasta relatie se reflecta si în
orientarea activitatii întreprinderii catre obiective prioritare
cun sunt satisfacerea în conditii superioare a nevoilor consumatorilor
prin produsele create si oferite, crearea rentabilitatii si eficientei
economice pe baza sporirii vânzarilor totale si a profitului unitar.
Relatiile întreprinderii cu piata vizeaza 3 mari componente si anume:
- piata marfurilor
- piata capitalului
- piata fortei de munca.
Natura si dimensiunile relatiilor întreprinderii depind de o serie
de factori generali si specifici, obiectivi si subiectivi, interni sau
externi întreprinderii, cei mai importanti fiind: cadrul economico-social,
specificul pietei si caracterul întreprinderii.
Relatiile întreprinderii cu piata cunosc astfel o mare diversitate
si se pot grupa dupa mai multe criterii:
- dupa obiectul relatiilor. Potrivit acestui criteriu, relatiile întreprinderii
cu piata sunt de doua feluri: - relatii de vânzare-cumparare si
- relatii de transmitere, receptie de informatii.
Relatiile de vânzare-cumparare pot lua forme diferite si anume livrarea
de marfuri, achizitionarea de marfuri si servicii, prestarea de servicii,
închirierea, împrumutul precum si activitatile de intermediere.
Principalele forme pe care le îmbraca succesiv relatiile de vânzare-cumparare
sunt:
- relatii precontractuale
- relatii contractuale
- relatii postcontractuale.
Relatiile precontractuale se realizeaza în principal prin negociere,
comanda, cerere de oferta si oferta ferma.
Relatiile contractuale au ca instrument principal contractul la care se
adauga o serie de activitati ca: facturarea, livrarea, transportul, receptia
si decontarea.
Relatiile postcontractuale apar în perioada de garantie si psotgarantie.
Relatiile de transmitere de informatii au ca scop sustinerea si concretizarea
relatiilor de vânzare-cumpaare, realizându-se prin publicitate,
relatii publice si alte forme de promovare.
- dupa profilul agentilor de piata, relatiile pot fi: cu furnizorii si
prestatorii de servicii, cu beneficiarii si cu institutiile si cu mecanismele
de stat;
- dupa frecventa, relatiile sunt permanente, periodice sau ocazionale;
- dupa gradul de concentrare, relatiile pot fi concentrate dimensional,
spatial sau temporal si relatii dispersate.
4. Obiectivele economice ale întreprinderii în conditii concurentiale
În conditiile actuale întreprinderea nu se poate reduce la
un organism simplu care urmareste maximizarea profitului, ci este un organism
complex, ce se confrunta cu o multitudine de obiective contradictorii
ce tin de strategia fiecarei întreprinderi.
Concurenta consta dintr-o multitudine de forme de comportament ce se manifesta
în cadrul relatiilor dintre furnizori pentru captarea interesului
unei clientele cât mai numeroase.
Pentru a defini aceste forme de manifestare a concurentei se pot avea
în vedere utmatoarele aspecte:
- interesele si aspiratiile clientelei
- libertatea de a actiona
- interesele si aspiratiile producatorilor în calitate de ofertanti
- existenta în mediul economic a unor reglementari juridice si a
unei stari psihologice si sociale care impun sau favorizeaza anumite actiuni
sau comportamente din partea agentului economic.
În conditiile economiei de piata concurenta apare ca o necesitate
obiectiva, face parte din regulile de joc ale pietei.
Competitivitatea unui agent economic este determinata în principal
de trei mari caracteristici si anume: servicii, costuri si calitate.
Ansamblul raportului de interactiune în care intra agentii economici
în lupta pentru asigurarea resurselor de aprovizionare si a pietei
de desfacere formeaza sistemul relatiilor de concurenta. Mijloacele si
instrumentele utilizate în relatiile de concurenta se pot delimita
în jurul produsului, pretului, promovarii si distributiei.
Concurenta este de doua tipuri:
- directa, manifestata între întreprinderile care realizeaza
bunuri identice sau cu mici diferentieri, destinate satisfacerii aceleeasi
game de nevoi;
- indirecta - manifestata între întreprinderile care se adreseaza
acelorasi nevoi sau nevoi diferite prin oferta unei game variate de lucru.
Pentru a se asigura desfasurarea în bune conditii a activitatii
economice, statul trabuie sa asigure un cadru concurential normal care
presupune existenta urmatoarelor elemente si anume:
1. autonomia întreprinderii,
2. libertatea de înfiintare a oricarui tip de întreprindere,
3. promovarea celor mai rentabile produse din punct de vedere al intereselor
fiecarei firme,
4. reglementari economico-financiare egale pentru toti agentii economici,
indiferent de forma de proprietate,
5. formarea libera a preturilor,
6. stabilitate prin reglementari bugetare pe piata externa,
7. masuri pentru favorizarea participarii pe piata extrabugetara,
8. reglementari clare pentru sanctionarea prin instantele juridice a firmelor
nerentabile.
|
În acest curs:
- Elemente introductive privind economia
si gestiunea întreprinderii
- Implicarea factorilor de mediu
în activitate întreprinderii moderne
- Abordarea sistemicã a întreprinderii
- Structura organizatorica a intreprinderii
- Functiunile întreprinderii
si functiile managementului firmei
- Întreprinderea, centru decizional
- Activitatea comercialã a
întreprinderilor
- Procesul de productie si organizarea
lui
- Gestiunea financiarã a întreprinderilor
- Activitatea de personal a întreprinderilor
- Gestiunea calitatii productiei
- Strategii economice ale întreprinderilor
Rãsfoieste
cursul
|