|
CAPITOLUL 7: POLITICA DE PRET
7.1 Pretul si factorii sai de influenta
7.2. Elaborarea strategiei de pret
7.3 Procedura stabilirii pretului
7.4 Alternative strategice de pret
Obiectivele capitolului:
Dupa ce veti parcurge acest capitol, veti fi capabil sa:
- identificati factorii ce influenteaza pretul si sa cuantificati dimensiunile
acestei influente
- sa calculati costurile si elasticitatea cererii la pret
- va fixati obiectivele referitoare la pret
- optati pentru strategia de pret corespunzatoare
- utilizati o serie de metode de calcul al pretului
Concepte si termeni cheie: pret, functiile pretului, pret de echilibru,
cost, cerere, elasticitate a cererii la pret, elasticitate directa, elasticitate
încrucisata, strategii de pret, discount, modalitati de calculare
a pretului
7.1 Pretul si factorii sai de influenta
Pretul reprezinta valoarea unui bun sau serviciu atât pentru vânzator
cât si pentru cumparator.
Valoarea atasata unui bun sau serviciu, pretul sau, se bazeaza atât
pe elemente tangibile (calitatea produsului, avantaje oferite) cât
si pe elemente intangibile (factorul feel-good luat în calcul pentru
produsele de lux).
Pretul unui produs este influentat si influenteaza la rândul sau
numeroase variabile de marketing pe parcursul planificarii de marketing.
Factorii ce afecteaza deciziile de pret au fost grupati de Kotler în
factori interni si externi întreprinderii :
Fig.nr.8.1 Factorii ce afecteaza decizia de pret
Toti acesti factori sunt luati în considerare la stabilirea pretului
unui bun sau serviciu, având un rol determinant în desfasurarea
etapelor planificarii strategiei de pret. Este necesar însa discutarea
anumitor influente ce nu pot fi localizate precis într-o etapa sau
alta a acestui proces de elaborare a strategiei.
Costul este unul din factorii principali în stabilirea preturilor,
preferat ca fundament chiar si cererii estimate. La stabilirea preturilor
trebuie evaluate diferitele costuri luate în calcul, astfel:
- costurile de cercetare-dezvoltare- sunt substantiale în industria
autoturismului, crearea unui prototip fiind evaluata la peste un milion
de dolari;
- costurile cu salariile- sunt destul de importante, dar nu au o pondere
atât de însemnata încât sa influenteze hotorâtor
pretul unui autoturism;
- costurile cu distributia- distributia de autoturisme este destul de
costisitoare deoarece solicita spatii specifice de depozitare si de expunere
(show-room-uri) si forta de munca specializata în domeniu.
Cererea: cantitatea dintr-un bun pe care consumatorii sunt dispusi sa
o cumpere într-un anumit moment, depinde de pretul acestuia. Cu
cât pretul unui produs va fi mai mare, cu atât consumatorii
vor fi mai putin dispusi sa-l cumpere; cu cât pretul va fi mai mic,
cu atât mai mare va fi cantitatea ceruta din acel produs.
O prima concluzie ar fi ca preturile mici aduc noi cumparatori. Pe de
alta parte cei mai multi vânzatori (ofertanti) sunt constienti de
faptul ca, de la un anumit punct, stimularea vânzarilor nu se poate
realiza decât pe seama reducerilor de pret. Fiecarei reduceri de
pret (fiecarui nou pret) îi va corespunde, pe piata, o cantitate
diferita de produse vânduta.
Deci, ca regula generala, cantitatea ceruta pe piata (respectiv cantitatea
pe care consumatorii ar fi dispusi sa o achizitioneze) creste la fiecare
reducere de pret. Dar gradul cu care cantitatea vânduta dintr-un
anumit produs se modifica la fiecare reducere de pret, variaza de la un
produs la altul. De exemplu, o reducere de o mie de lei la vânzarea
unui ziar poate aduce o crestere serioasa a vânzarilor, în
timp ce aceeasi reducere în pretul de vânzare al unui autoturism
nici nu poate fi sesizata.
Factorii de mediu ce influenteaza pretul unui produs sunt la fel de diversificati:27
v factorii economici: inflatia, recesiunea, efectul Griffen28 (în
perioadele de criza cumparatorii se orienteaza doar spre bunurile de folosinta
curenta si renunta mai ales la bunurile de folosinta îndelungata)
etc.;
v factori politico-juridici: politica fiscala, reglementarile legale referitoare
la stabilirea preturilor si a reducerilor de pret;
v factori tehnologici: sofisticarea modului de plata, variabilele de distributie
etc.;
v factori socio-culturali: valoarea atribuita, factorul feel good, efectul
Veblen (un efect de snobism, conform caruia un produs cu pret ridicat
poate sa certifice apartenenta la un anumit grup social).
7.2. Elaborarea strategiei de pret
Procesul elaborarii unei strategii de pret eficiente trebuie sa parcurga
mai multe etape:
Fig. nr.8.2: Elaborarea strategiei de pret
Stabilirea obiectivelor de pret.
Înainte de a determina pretul potrivit pentru un produs, o întreprindere
trebuie sa determine rolul pe care pretul îl joaca în strategia
sa de marketing.
Obiectivul de pret este scopul pe care întreprinderea urmareste
sa îl atinga prin strategia sa de pret, obiectiv care trebuie sa
armonizeze cu obiectivele globale ale întreprinderii. De exemplu,
daca obiectivul principal al întreprinderii este sa devina lider
pe o anumita piata, strategia de pret îsi va desemna acele obiective
necesare pentru realizarea obiectivului global.
Obiectivele vizate de strategia de pret pot fi numeroase, cele mai importante
fiind prezentate schematic astfel:
Fig.nr.8.3 Principalele obiective de pret
¢ maximizarea profiturilor este obiectivul cel mai atractiv urmarit
de o întreprindere, dar ridica si unele probleme, cum ar fi faptul
ca neglijeaza rezultatele financiare pe termen lung în favoarea
celor curente;
¢ realizarea unui indice de randament al investitiilor - prin care
se urmareste utilizarea cât mai buna a capitalului;
¢ obtinerea unei cote anume de piata. Multe din cele mai importante
companii din lume considera acest obiectiv ca fiind primul pe lista lor
de prioritati sau unul din cel mai importante. Uneori aceasta strategie
este riscanta deoarece urmarind numai cresterea cotei de piata se pot
pierde din vedere numeroase alte oportunitati.
¢ stabilizarea preturilor - se urmareste deoarece cele mai multe
întreprinderi nu agreaza variatiile bruste ale preturilor. Variatiile
preturilor au efecte negative asupra tuturor competitorilor doar daca
nu cumva curba cererii este foarte elastica iar piata pentru produsul
respectiv se poate modifica cu repeziciune, ceea ce este putin probabil;
¢ descurajarea concurentei - prin practicarea unor preturi mici sau
chiar foarte mici (predatory prices), obiectiv ce nu-si atinge întotdeauna
scopul deoarece si concurentii au investit în uzine, echipamente,
personal si deci nu au nici un interes sa se retraga de pe piata.
Pretul fiind doar un element al marketingului mix elaborarea unei strategii
eficiente de pret trebuie sa coreleze pretul cu celelalte trei elemente
ale mixului:
" pretul unui produs sau serviciu se bazeaza pe calitatile si trasaturile
acestuia - cu cât acestea sunt mai bune, cu atât pretul stabilit
este mai mare. De asemenea, pretul unui produs determina si nivelul cererii
pentru acest produs si al consumului acestuia;
" distributia. Preturile practicate sunt direct corelate cu modalitatile
de distribuire a produselor. Astfel, daca bunurile de consum cu preturi
reduse sunt distribuite prin aproape toate retelele de desfacere posibile
(magazin general, supermarket), bunurile durabile si cu preturi ridicate,
cum este si automobilul, presupun puncte de desfacere în locuri
special amenajate (dealeri, saloane de prezentare) ceea ce înseamna
si preturi mai mari;
" promovarea. Sunt numeroase caile prin care pretul si activitatea
promotionala interactioneaza:
- preturile mari pentru un nou produs pot furniza fondurile necesare programelor
de informare a consumatorilor asupra produsului respectiv;
- publicitatea are un impact mai mare asupra vânzarilor la preturi
mici;
- promovarea agresiva si continua reduce sensibilitatea consumatorilor
la pret.
În afara acestor factori endogeni, la stabilirea preturilor pentru
un nou produs sau la modificarea preturilor la produse existente, trebuie
sa se tina seama si de reactia concurentilor la actiunile întreprinderii.
În mod obisnuit, în materie de pret, orice întreprindere
are urmatoarele variante strategice de raspuns:
sa pastreze pretul la acelasi nivel;
sa scada putin pretul;
sa scada pretul la nivelul celui mai mic pret practicat pentru un produs
similar;
sa adopte o strategie ofensiva bazata pe cupoane, discounturi, cantitati
mai mari la acelasi pret.
Preturile sunt partea cea mai transparenta a activitatii unei întreprinderi
si de multe ori ele joaca un rol vital în supravietuirea acesteia.
Pretul este unul din factorii cheie pe care consumatorul îl ia în
considerare la achizitionarea unui bun si cel mai potrivit termen de comparatie
cu concurenta. Pretul bine fixat al unui produs impulsioneaza vânzarea,
distruge concurenta si poate duce întreprinderea la dominarea pietei.
7.3 Procedura stabilirii pretului
Modul de stabilire a preturilor variaza de la o întreprindere la
alta. Unele întreprinderi urmeaza pur si simplu pretul pietei, deci
iau în calcul doar influenta concurentei în alegerea strategiei
de pret, în timp ce alte întreprinderi determina costul produsului
respectiv si în functie de acesta stabilesc pretul. Un alt factor
care este în general luat în considerare la stabilirea pretului
unui produs este cererea înregistrata pentru produsul respectiv.
În cazul a doua produse identice, consumatorul îl va alege
pe cel mai ieftin. Cu cât pretul impus de o întreprindere
este mai mare, cu atât scad sansele ca produsul respectiv sa fie
ales de mai multi consumatori.
La stabilirea nivelului preturilor întreprinderea se poate ghida
dupa costuri, dupa cerere si dupa concurenta:
" orientarea dupa costuri este cea mai elementara metoda de calculare
a pretului si presupune ca pretul sa acopere integral costurile si sa
permita obtinerea unui profit;
" orientarea dupa concurenta - concurenta joaca un rol important
în stabilirea nivelului de pret si implica si o doza de risc. Daca
întreprinderea hotaraste sa ridice pretul la un produs iar concurenta
nu urmeaza aceasta tendinta, produsul poate fi scos astfel în afara
pietei. Pe de alta parte, daca se opteaza pentru o reducere de pret si
concurenta se decide pentru o reducere si mai mare la produsele proprii,
se poate ajunge la un adevarat razboi al preturilor care nu aduce profituri
nici unei parti;
" orientarea dupa cerere - este mai putin utilizata, intervenind
de obicei când cererea devanseaza oferta si atunci pretul este superior
celui calculat în functie de costuri. Bineînteles, atunci
când oferta este mai mare decât cererea, pretul va fi diminuat
corespunzator.
Mai pot fi utilizate si alte metode de stabilire a preturilor:
" metoda venitului - presupune stabilirea unui nivel anume al eficientei
a investitiei ce va fi asigurat prin pret ;
" metoda valorii percepute - bazata pe ideea: un pret mai mare pentru
o calitate superioara este adoptata de producatorii care vad în
modul de percepere a valorii de catre cumparatori baza stabilirii preturilor.
Este utilizata de întreprinderile care urmaresc crearea unei anumite
imagini produsului lor care va atrage cumparatori dispusi sa cheltuiasca
sume mari de bani pentru procurarea acestora ;
" metoda valorii - practicata de producatorii care folosesc un pret
scazut pentru o oferta de înalta calitate.
7.4 Alternative strategice de pret
Dupa ce a fost stabilit locul pretului în mixul de marketing, marketerul
poate dezvolta o strategie de pret în functie de obiectivele urmarite.
Sunt numeroase variantele strategice de pret pe care o întreprindere
le poate utiliza, cele mai cunoscute fiind:
" strategia "pretului lider" (price-leader) - este în
mod obisnuit adoptata doar de marile întreprinderi din industrie
care au suficienta putere pe piata pentru a putea stabili un pret ce va
fi urmat de celelalte întreprinderi din domeniu;
" strategia "pretului urmaritor" (price follower) - adoptata
în special de micile întreprinderi dar si de întreprinderile
mai mari dar care nu au suficienta putere pe piata. Ratiunea utilizarii
unei asemenea strategii este aceea ca, urmarind pretul liderului, întreprinderea
care adopta un pret de urmarire obtine profituri bune daca vinde suficiente
produse;
" strategia preturilor reduse (predatory pricing) presupune reducerea
preturilor suficient de mult pentru a atrage clienti de la concurenta;
" strategia de "luare a caimacului" (skimming price) consta
în fixarea unui pret cât se poate de ridicat la lansarea unui
produs. Este o strategie foarte utilizata pentru bunurile industriale
si întreprinderile ce utilizeaza tehnologie de vârf (computere,
autoturisme, televizoare color, videorecordere);
" strategia pretului de penetrare (penetration pricing) - în
opozitie cu strategia anterioara consta în cucerirea rapida a unei
parti de piata prin practicarea unui pret scazut.
Alegerea unei strategii de pret se face si în functie de etapa din
ciclul de viata în care se gaseste produsul, de gradul de noutate
al produsului etc. Astfel, pentru un produs nou se utilizeaza, de obicei,
strategia de luare a caimacului sau strategia de penetrare. Strategia
pretului de penetrare este utilizata si pentru produsele de imitare, alaturi
de strategia pretului de piata care presupune stabilirea unui pret inferior
pretului lider, un pret ce urmareste tendinta generala a pietei si nu
se diferentiaza de preturile produselor concurente.
Pretul unei linii de produse presupune stabilirea mai multor niveluri
de pret pentru produsele respective, fiecare reprezentând un nivel
de calitate distinct. Strategia pretului liniei de produse presupune stabilirea
nivelelor limita (minim si maxim) de pret si a nivelurilor intermediare
ale preturilor practicate în cadrul liniei respective. Preturile
nu reflecta în mod fidel costurile produselor, fiind în concordanta
si cu imaginea destinata lor.
În afara acestor strategii enuntate, marketerul va decide care va
fi politica de pret pentru fiecare produs sau linie de produs, întocmind
o asa numita lista de preturi. Lista de preturi cuprinde atât preturile
de baza pentru produsele propuse, cât si reduceri de pret, întelegeri
speciale, împrumuturi si vânzari în rate, diverse metode
utilizate pentru a atrage cât mai multi cumparatori.
Fiecare din aceste optiuni legate de pret pot fi practicate în mai
multe variante. De exemplu, reducerile de pret se pot manifesta astfel:
-vânzarea unor cantitati mai mari la un pret mai mic;
-reduceri pentru anumite perioade de timp;
-reduceri pentru anumite zone;
-reduceri pentru plata imediata.
Bonificatiile reprezinta o alta categorie de reduceri ce cuprind bonificatiile
functionale (acordate intermediarilor pentru efectuarea unor servicii
suplimentare de natura depozitarii, transportului etc.) si bonificatiile
trade-in (reducerea pretului produsului nou daca la cumparare este predat
produsul vechi).
Pretul final al unui produs poate contine si elemente suplimentare, de
crestere a pretului de baza, generate de oferirea unor garantii suplimentare
sau a unor optiuni si servicii preferentiale.
|
În acest curs:
- Conceptul de marketing
- Mediul de marketing al întreprinderii
- Piata
- Comportamentul consumatorului
- Planificarea strategica de marketing
- Politica de produs
- Politica de pret
- Politica de distributie
- Politica de promovare
Rãsfoieste cursul
|