|
CAPITOLUL 3: PIATA
3.1 Piata
si cai de crestere a pietei
3.2 Piata produsului si piata întreprinderii
3.3 Segmentarea pietei
Obiectivele capitolului:
Dupa ce veti parcurge acest capitol, veti fi capabil sa:
- faceti distinctie între variatele forme ale pietei
- evaluati dimensiunile unei piete
- identificati segmentele pe o piata
- construiti o harta a pietei
- identificati piata tinta si sa optati pentru strategia de marketing
adecvata acesteia
Concepte si termeni cheie: piata, piata potentiala, piata efectiva, consumator,
segment de piata, criterii de segmentare, piata tinta, capacitatea pietei,
aria pietei, conjunctura pietei, pozitionarea, harta pietei, strategii
de piata, avantaj competitiv
3.1. Piata si caile de crestere a pietei
Piata reprezinta sfera de manifestare si confruntare a cererii si ofertei
si a realizarii lor prin intermediul vânzarii-cumpararii.
Philip Kotler este cel care asociaza notiunile de piata cu "totalitatea
cumparatorilor actuali si potentiali ai unei companii". Prin prisma
acestui concept se pot desprinde notiunile de: "piata potentiala",
piata disponibila", "piata tinta", "piata disponibila
calificata" si "piata penetrata"
- piata disponibila - cuprinde totalitatea persoanelor interesate de o
anumita oferta concreta, care au acces la ea, acces conferit de puterea
de cumparare si nivelul pretului practicat ( ex.: persoane dispuse sa
calatoreasca în strainatate).
- piata tinta - o constituie partea din piata disponibila calificata,
adica acele persoane ce îndeplinesc anumite caracteristici considerate
importante pentru o întreprindere, careia întreprinderea se
adreseaza prin activitatea sa.
- piata disponibila calificata - cuprinde acea piata disponibila pentru
care persoanele interesate de oferta concreta dispun si de calificarea
necesara (ex. persoane dispuse sa calatoreasca în strainatate ce
detin pasaport si viza)
- piata penetrata - cuprinde totalitatea cumparatorilor potentiali care
au efectuat deja cumpararea pentru produsul considerat..
Pentru marketeri, una dintre clasificarile frecvent utilizate este cea
a dimensiunilor conform careia avem piata efectiva si piata potentiala.
Astfel, expresia dimensiunii pietei unei companii (fie ca ne referim la
ansamblul pietei proprii, fie ca ne referim la piata unuia dintre produsele
sale), estimata la un anumit moment poarta denumirea de piata efectiva,
în timp ce dimensiunea dezirabila sau posibil de atins, viitoare
a pietei poarta numele de piata potentiala.
Luând în considerare doar doi dintre factori determinanti,
în stabilirea dimensiunii unei piete, respectiv numarul de consumatori
si consumul mediu pe persoana, se evidentiaza trei modalitati de modificare
a dimensiunilor unei piete:
modificarea de natura extensiva a pietei obtinuta printr-o crestere sau
scadere a numarului de consumatori ai respectivului produs, în conditiile
mentinerii constante a consumului mediu pe persoana.
modificarea de natura intensiva a pietei obtinuta prin cresterea, respectiv
scaderea intensitatii consumului (cantitatii medii consumate de o persoana)
în conditiile mentinerii constante a numarului de consumatori.
modificarea mixta a pietei obtinuta prin cresterea sau scaderea simultana
a intensitatii consumului si a numarului de consumatori .
Notiunile de cumparator si consumator sunt , cel mai adesea distincte,
în special în cazul achizitiilor efectuate la nivel de întreprindere
unde cumparatorul unui bun este, în majoritatea cazurilor, diferit
de utilizatorul direct al acelui bun. Se poate vorbi despre o oarecare
suprapunere a celor doua notiuni în cazul achizitiilor de bunuri
de consum curent, dar situatia difera în cazul bunurilor de folosinta
îndelungata.
De aceea se impune în scopul clarificarii conceptelor enumerate
anterior definirea unor termeni de utilizare curenta, si anume consumator,
nonconsumator absolut si nonconsumator relativ.
Consumatorul este acea persoana ce utilizeaza, consuma, foloseste un anumit
produs (ex.: un sportiv ce foloseste încaltaminte sport)
Nonconsumator absolut este persoana care nu utilizeaza si nu poate fi
atras în utilizarea unui produs (ex.: un handicapat locomotor nu
va utiliza încaltaminte sport)
Nonconsumator relativ este persoana care nu utilizeaza dar poate fi atras
sa utilizeze produsul respectiv (ex.: o persoana preocupata de întretinerea
sa fizica poate fi convinsa sa practice un sport si sa utilizeze încaltaminte
sport)
3.2. Piata produsului si piata întreprinderii
Piata întreprinderii reprezinta spatiul economico-geografic în
care aceasta este prezenta cu produsele si serviciile sale, unde potentialul
sau uman, material si financiar îi confera o anumita influenta si
un anumit prestigiu.
Privita ca sfera de confruntare a cererii cu oferta, piata întreprinderii
exprima raporturile care se formeaza între oferta proprie alcatuita
din unul sau mai multe produse si/sau servicii si cererea pentru acestea.
Facând abstractie de întreprinderea în numele careia
apare pe piata, produsul însusi îsi poate delimita o piata
proprie. Ca segment al pietei totale, piata produsului exprima gradul
de patrundere a acsetuia în consum, gradul de solicitare a produsului
de catre consumatori, adica posibilitatile de desfacere a lui.
Între piata unui produs si piata celorlalte produse pot aparea trei
categorii de relatii:
- relatii de asociere - când doua sau mai multe produse se asociaza
în consum pentru a satisface o anumita nevoie (peria si pasta de
dinti);
- relatii de substituire - când doua sau mai multe produse se înlocuiesc
reciproc în consum (cafeaua naturala si cafeaua solubila);
- relatii de indiferenta - când doua sau mai multe produse se gasesc
în relatii neutre, ele vizând nevoi diferite (pantofii si
ciocolata).
Piata produsului si piata întreprinderii se afla în raporturi
strânse de influenta, existând urmatoarele situatii posibile:
- piata întrepridnerii se identifica cu piata produsului - atunci
când întrepridnerea detine monopolul producerii si /sau desfacerii
unui produs;
- piata întrepridnerii este formata din piete ale mai multor produse
- întrepridnerea detine monopolul producerii si /sau desfacerii
mai multor produse (în acest caz, piata fiecarui produs acopera
un anumit segment din piata întreprinderii;
- piata produsului este constituita din piete ale mai multor întreprinderi
- mai multe întreprinderi produc si/sau desfac acelasi tip de produs;
- pietele întreprinderilor se întrepatrund cu pietele produselor
- fiecare din ele detine o cota parte din cealalta.
În concluzie, sfera pietei unei întreprinderi poate fi urmarita
din mai multe puncte de vedere:
- al unei cote parti pe care o detine în cadrul pietei totale si/sau
al pietei produsului;
- al ariei geografice pe care o acopera prin vânzarile proprii;
- al numarului si categoriilor de consumatori carora se adreseaza produsul;
- al puterii de cumparare specific consumatorilor-tinta.
3.3. Segmentarea pietei
Procesul complex de adaptare a ofertei întreprinderei la necesitatile
pietei presupune un efort de identificare, analizare si cuantificare a
pietei. În urma acestui proces de analiza, în functie de caracteristicile
pietei careia i se adreseaza, întreprinderea va decide pentru ce
alternativa strategica de abordare a pietei va opta. Aceste caracteristici
determina urmatoarele tipuri de piata:
piata omogena: este acea piata unde nu exista diferente semnificative
între nevoile consumatorilor si ca urmare toti potentialii consumatori
pot fi abordati folosind aceleasi optiuni în privinta mix-ului de
marketing (ex.: piata otelului)
piata "grupata": este acea piata , pe care exista în mod
natural, grupuri distincte de consumatori ale caror nevoi sunt diferite
(ex.: locuitorii unei zone maritime sau montane)
piata complet eterogena: este acea piata în fiecare consumator potential
este considerat ca fiind o entitate cu nevoi semnificativ diferite de
ale celorlalti ceea ce impune o abordare de marketing distincta, din acest
motiv fiind considerata este cea mai dificila situatie pentru o întreprindere
(ex.: pacientii unui cabinet stomatologic)
piata eterogena: este acea piata pe care exista diferente între
consumatori, însa este posibila o grupare a consumatorilor, în
functie de anumite caracteristici, în grupuri relativ omogene, ce
pot fi abordate în mod distinct. Este tipul cel mai des întâlnit
de piata (ex.: piata produselor lactate)
Realitatea atesta faptul ca, situatiile în care o piata poate fi
caracterizata ca fiind omogena, sunt foarte rare. O analiza atenta a consumatorilor
si nevoilor lor releva faptul ca exista diferente între acestia
care pot fi exploatate de catre întreprindere. În fapt, piata
se poate divide în grupuri relativ omogene de consumatori având
nevoi similare numite segmente de piata.
Segmentul de piata este grupul de consumatori cu nevoi sau cerinte similare
si care vor raspunde pozitiv unui anumit marketing mix, deci unui produs
cu anumite calitati, la un anumit pret, distribuit într-un anumit
fel si cu anumite mijloace promotionale1 . Deci, acest grup va raspunde
unui anumit mix mai bine decât oricarui alt mix si mai bine decât
orice alt segment de piata.
Nisa de piata este un grup de consumatori si mai restrâns care solicita
o combinatie speciala de avantaje, pentru obtinerea carora sunt dispusi
sa plateasca un pret mai mare. De exemplu, firma Porsche obtine un pret
foarte ridicat pentru autoturismele sale deoarece si produsele si serviciile
oferite formeaza un pachet unic pe care clientii nu-l gasesc în
alta parte.
Pentru a putea fi considerat semnificativ, si mai ales operational un
segment de piata trebuie sa îndeplineasca urmatoarele criterii:
sa detina una sau mai multe caracteristici care sa-i confere individualitate
în raport cu celelalte segmente existente, iar aceste caracteristici
trebuie sa fie stabile în timp.
sa ofere un potential semnificativ, cu alte cuvinte sa fie suficient de
vast încât sa fie profitabil.
potentialul segmentului sa fie masurabil, cuantificabil. Operatiunea de
masurare ajuta la o mai buna definire a segmentului (numar de persoane,
putere de cumparare, atitudini) si, automat la posibilitatea unei mai
bune deserviri a acestuia.
sa fie accesibil fie prin intermediul eforturilor promotionale, fie prin
canale de distributie specifice.
sa fie capabil sa raspunda unui mix de marketing adaptat nevoilor sale.
Activitatea de segmentare a unei piete începe cu etapa de macrosegmentare
2
în urma careia întreprinderea identifica piata pe care va
actiona ( ex.: piata produselor lactate) urmata de o microsegmentare
3 în
urma careia identifica segmentele existente pe acea piata (ex.: consumatori
de lapte pasteurizat; consumatori de iaurt etc.)
Principalele criterii de segmentare a pietei sunt:
Tabel nr.3.2.1 Criterii de segmentare pentru piata bunurilor de larg consum
Variabile |
Exemple de segmente obtinute
utilizand un astfel de criteriu |
Geografice
|
|
Regiune |
America de Sud; Asia Mica etc. sau Banat,
Muntenia, Moldova etc. |
Judet |
Satu Mare, Ilfov, Constanta etc. |
Mediu |
Urban, rural |
Marime a localitatii |
Sub 20.000 locuitori; 20.000-50.000 locuitori;
50.001-100.000 locuitori |
Clima |
Temperat continentala; mediteraneana; temperat
oceanica etc. |
Demografice
|
|
Vârsta |
Sub 14 ani; 15-25 ani; 26- 35 ani; peste 35 ani |
Sex |
Barbatesc; femeiesc |
Rasa |
Alba; neagra; asiatica |
Etnie |
Romana; maghiara; germana etc. |
Stare civila |
Casatorit; necasatorit; divortat; vaduv |
Marimea familiei |
1 persoana; 2-4 persoane; mai mult de 4 persoane |
Etapa din ciclul de viata al familiei |
Necasatorit, cuplu tânar fara copii; cuplu tânar
cu copii etc. |
Socioeconomice
|
|
Ocupatie |
Muncitor; secretara; medic etc. |
Nivel de instruire |
4 clase; Gimnaziu; liceu; şcoala profesionala;
studii postliceale; studii universitare; studii postuniversitare |
Venit |
Sub 1.000.000 lei; 1.000.001- 2.000.000 lei;
Peste 2.000.000 lei |
Clasa sociala |
Clasa superioara, clasa mijlocie, clasa
inferioara |
Psihografice
|
|
Stil de viata 4
(activitati, interese, opinii, valori) |
“Supravietuitorul”; “Traditionalistul pasiv”; “Atemporalul”;
“Aspirantul” etc. |
Personalitatea |
Introvertit; coleric; flegmatic; extrovertit |
De comportament
|
|
Tipul de magazin |
Mic magazin; bacanie; supermarket etc. |
Timpul cumpararii |
Dimineata; la prânz; dupa amiaza; zi lucratoare;
weekend |
Numar de unitati cumparate |
1;2;3;4 etc. |
Frecventa de cumparare |
Zilnic; saptamânal; lunar etc. |
De consum
|
|
Frecventa de utilizare/ consum |
Zilnic; saptamânal; lunar etc. |
Ocazii de consum |
Situatii obişnuite; situatii speciale |
Fidelitatea fata de marca |
Zero; medie; puternica; totala |
Gradul de dotare cu alte bunuri |
Au cuptor cu microunde; nu au cuptor cu microunde |
Predispozitii de consum
|
|
Gradul de cunoaştere al produsului |
Nu îl cunosc; îl cunosc şi nu l-au utilizat; îl
cunosc şi l-au utilizat |
Avantaje sesizate |
Viteza; confort; service etc. |
Situatii de cumparare |
Uzuale; speciale etc. |
Predispozitia de cumparare |
Nu exista; poate fi creata; nu poate fi creata;
exista |
Atitudinea fata de produs |
Complet ostila; negativa; indiferenta; pozitiva;
entuziasta |
Figura nr.3.10 Posibilitati de abordare a unei piete de catre o întreprindere
În functie de posibilitatile întreprinderii si oportunitatile
oferite de mediu, aceasta poate opta pentru :
- specializarea concentrata: întreprinderea va produce/ comercializa
un singur produs destinat unui singur segment;
- specializare selectiva: întreprinderea va produce/ comercializa
câteva produse desinate anumitor segmente;
- specializare pe un produs: întreprinderea va produce/ comercializa
un singur produs destinat tuturor segmentelor identificate pe o piata;
- specializare pe o piata: întreprinderea va produce/ comercializa
întreaga gama de produse destinata unui singur segment;
- acoperire totala a pietei: întreprinderea va produce/ comercializa
întreaga gama de produse destinata tuturor segmentelor identificate
pe o piata;
Abilitatea marketerilor consta în a sesiza nevoi nesatisfacute
ale oamenilor si de a le oferi produse apte sa satisfaca aceste nevoi
înaintea competitorilor.
[1] J. H. Myers, Op. cit., p. 79.
[2] Ph. Kotler , Managementul marketingului, Ed. Teora 1997
[3] Ph. Kotler , Managementul marketingului, Ed. Teora 1997
[4] Conform studiului realizat de Leo Burnett& Target publicat pe
site- ul www. daedalus.ro
|
În acest curs:
- Conceptul de marketing
- Mediul de marketing al întreprinderii
- Piata
- Comportamentul consumatorului
- Planificarea strategica de marketing
- Politica de produs
- Politica de pret
- Politica de distributie
- Politica de promovare
Rãsfoieste cursul
|