|
CAPITOLUL 2: MEDIUL DE MARKETING AL ÎNTREPRINDERII
2.1. Micromediul de marketing
2.2. Macromediul de marketing
Obiectivele capitolului:
Dupa ce veti citi acest capitol, veti fi capabil sa:
- evaluati mediul în care sunt luate deciziile de marketing în
scopul desfasurarii activitatii de marketing în cadrul firmei;
- enumerati principalele forte necontrolabile ce alcatuiesc mediul de
marketing si care pot afecta planul de marketing al unei întreprinderi;
- evidentiati mijloacele prin care firma poate controla diferitele elemente
ale mediului de marketing si eventual reactiona la modificarile ce pot
aparea în cadrul lui.
Concepte si termeni cheie: mediul de marketing, micromediul de marketing,
intermediarii, clientii, concurentii, macromediul de marketing, mediul
politic, mediul economic, mediul socio-cultural, mediul tehnologic, mediul
natural, mediul demografic si furnizorii.
2.1 Micromediul de marketing
Micromediul include factorii si fortele cu actiune imediata asupra întreprinderii,
care influenteaza direct succesul activitatii desfasurate si asupra carora
si întreprinderea îsi exercita controlul într-o masura
mai mica sau mai mare: întreprinderea însasi, furnizorii,
intermediarii, concurentii si publicul.
--întreprinderea îsi elaboreaza si coordoneaza activitatea
de marketing tinând seama de informatiile transmise de compartimentele
de management, cercetare-dezvoltare, financiar-contabil, aprovizionare,
productie, personal etc.
Deciziile de marketing sunt influentate direct de calitatea personalului
din toate compartimentele întreprinderii si de circulatia informatiei
dintre acestea. Toate aceste compartimente constituie mediul intern al
unei firme si reprezinta partea micromediului ce se afla sub controlul
ei total si direct. Asupra celorlalte elemente ale micromediului întreprinderea
poate avea influenta dar nu poate avea un control total.
-- furnizorii. În timp ce clientii reprezinta o sursa directa
de venituri pentru întreprindere, furnizorii sunt elementul variabil
în structura costului unui produs. Costul unui produs variaza direct
proportional cu cantitatea de materii prime, subansamble si componente
pe care întreprinderea le procura de la furnizori.
Furnizorii reprezinta o forta de influenta prin preturile practicate,
calitatea oferita si promptitudine - si putem spune ca din acest punct
de vedere furnizorii în România reprezinta o mare problema,
multe întreprinderi fiind nevoite sa trateze cu un singur furnizor.
Atunci când furnizorii intra în competitie pentru client,
se vor stradui sa prezinte cât mai multa credibilitate si sa-si
mentina preturile la un nivel cât mai scazut pentru a atrage cât
mai multi clienti.
-- clientii - reprezinta o forta de influenta a competitivitatii pentru
ca pot determina reducerea preturilor, pot solicita o calitate sporita
sau mai multe servicii post vânzare si prin aceasta pot influenta
piata unui produs.
În primul rând, clientii influenteaza pozitiv activitatea
unei întreprinderi atât timp cât cumpara produsele acesteia
si nu pe cele ale concurentei. Cu cât clientii cumpara mai mult
de la o întreprindere, cu atât va creste si profitul acesteia.
Amenitarea asupra întreprinderii (forta negativa) apare atunci când
clientii renunta sa mai faca afaceri cu aceasta si se îndreapta
spre concurentii existenti pe piata. Prin urmare, întreprinderea
trebuie sa dezvolte strategii de atragere, pastrare si chiar câstigare
a clientilor.
--intermediarii sunt persoane fizice sau juridice care fac legatura
între vânzatorul si cumparatorul unui produs, al unui serviciu
sau care încheie o tranzactie având împuternicirea ambelor
parti în schimbul unui avantaj. Exista 3 tipuri de intermediari
care ajuta eforturile de marketing ale unei firme.
- resellerii sunt organizatii al caror rol este de a face produsele mai
usor accesibile consumatorului final. Acestia sunt angrosistii, detailistii,
agentii de vânzari sau orice alta forma de întreprindere al
carei scop este distribuirea produselor altei firme;
- distribuitorii fizici, sunt de obicei operatorii depozitelor de marfuri
si firmele de transport implicate în transportarea bunurilor de
la producator la utilizator;
- agentiile prestatoare de servicii de marketing sunt agentiile de publicitate,
firmele de sondare a pietei, cele de consultanta de marketing si orice
alta întreprindere care ofera consultanta sau facilitati ce ajuta
clientii lor sa.si identifice si sa comunice cu consumatorii.
--competitorii sunt organizatii similare care încearca sa satisfaca
aceleasi nevoi ale clientilor si sunt percepute de consumatori ca alternative
pentru satisfacerea cerintelor lor. Concurentii unei firme se pot înscrie
în una din urmatoarele categorii:
- rivalitatea existenta pe piata între producatorii mai vechi;
- aparitia de noi firme concurentiale;
- produse si/sau servicii alternative.
Tinând cont de toate aceste forte ce influenteaza gradul de competitivitate
a unei întreprinderi putem identifica mai multe niveluri ale concurentei,
bazate pe gradul de substituire al produsului3 :
Fig. 2.2 Tipuri de concurenta
1. concurenta de solutii -întreprinderea concureaza cu toate întreprinderile
care solicita un cuantum aproximativ echivalent din veniturile cumparatorilor;
2. concurenta generica - întreprinderea concureaza cu toate întreprinderile
care ofera produse si/sau servicii destinate sa satisfaca aceeasi nevoie;
3. concurenta de produs - întreprinderea le considera concurente
pe toate întreprinderile care ofera acelasi produs sau clasa de
produse;
4. concurenta de marca - o întreprindere le considera concurente
pe celelalte întreprinderi care ofera aceleiasi categorii de consumatori
produse si/sau servicii similare, la preturi similare.
2.2 Macromediul de marketing
Macromediul de marketing cuprinde fortele externe care actioneaza asupra
întreprinderii si a micromediului sau stimulând sau frânând
activitatea desfaturata de aceasta. Aceste forte sunt grupate în
mediul demografic, mediul economic, mediul tehnologic, mediul politic
si juridic, mediul socio-cultural si mediul natural. Acesti factori exercita
în permanenta o influenta mai mica sau mai mare asupra activitatii
întreprinderii, aflându-se într-o permanenta schimbare.
Toate firmele sunt constiente de acest lucru dar nu toate sunt la fel
de eficiente în monitorizarea mediului extern, a tendintelor factorilor
de mediu si în adaptarea activitatilor desfasurate în consecinta.
Fig.2.3 Macromediul întreprinderii
adaptata dupa J.H.Myers - Marketing, McGraw-Hill,Inc., New York,1986,
p.32
Mediul demografic cuprinde populatia din zona de activitate a întreprinderii,
prezentând interes atât ca piata a fortei de munca cât
si ca piata de desfacere pentru bunuri si servicii. Întreprinderea
este interesata de mai multe aspecte demografice: numarul populatiei din
zona de interes, structura populatiei dupa sex si vârsta, structura
familiei(majoritatea autoturismelor în România sunt destinate
unei familii si nu doar unei persoane), densitatea, mobilitatea populatiei,
speranta de viata, repartitia populatiei în mediul rural si urban,
etnia, religia, educatia etc.
Aceste atribute sunt utilizate de întreprindere în determinarea
dimensiunilor pietei potentiale, în elaborarea de estimari privind
evolutia cererii de produse si srevicii, în stabilirea celui mai
potrivit mix pentru piata respectiva. Atributele demografice pot furniza
indicii clare asupra structurii gamei de produse, asupra preturilor pe
care consumatorii sunt dispusi sa le plateasca pentru aceste produse,
asupra modalitatilor optime de distribuire a lor si a celor mai potrivite
actiuni promotionale.
Mediul economic cuprinde totalitatea factorilor din economie care influenteaza
capacitatea întreprinderii de a concura în domeniul sau de
activitate, dar si posibilitatea si disponibilitatea consumatorilor de
a cumpara diverse bunuri si servicii.4 Între factorii care influenteaza
puterea de cumparare se numara veniturile curente, veniturile disponibile,
preturile, tendinta spre economii sau consum si politica de credite.
Rata de crestere a economiei unei tari are un impact important asupra
eforturilor de marketing ale unei întreprinderi - o rata înalta
de crestere înseamna o economie puternica si prin urmare un potential
de marketing ridicat.
De asemenea, când veniturile nominale depasesc rata inflatiei are
loc o crestere a veniturilor reale si consumatorii îsi pot procura
cantitati sporite de bunuri si servicii. În schimb o rata a somajului
ridicata afecteaza activitatea multor întreprinderi deoarece populatia
are tendinta sa renunte la bunurile care nu sunt de stricta necesitate.
Mediul tehnologic are un rol important în atingerea scopurilor
si obiectivelor propuse. Tehnologia poate determina modul de satisfacere
a diferitelor trebuinte ale consumatorilor si influenteaza deciziile de
marketing referitoare la noi produse si servicii, ambalare, promovare,
distributie etc. Întreprinderile care nu se adapteaza la noile tehnologii
îsi pun în pericol existenta pe termen lung, pierzând
clientela în favoarea concurentilor. În acelasi timp tehnologiile
avansate necesita pregatirea atât a personalului dar si a consumatorilor
care nu sunt întotdeauna receptivi. Tehnologiile noi fiind costisitoare
de obicei, provocare aconsta în a realiza productie de masa si desfacere
maxima cât mai eficient.
Mediul politic si juridic
Mediul politic este format de structurile sociale ale societatii, fortele
politice ce actioneaza si de raporturile stabilite între acestea.
Toate acestea determina un climat politic stabil sau mai putin stabil
cu influente directe asupra mediului de afaceri dintr-o tara, ca si gradul
de interventie a statului în economie si atitudinea generala a administratiei
fata de viata economica a societatii.
Mediul juridic cuprinde ansamblul normelor juridice si actelor normative
care reglementeaza desfasurarea activitatilor comerciale ale întreprinderilor.
Mediul juridic si institutional nu cupronde doar legislatia comerciala
interna ci si reglementarile stabilite de organismele internationale abilitate.
La modul cel mai general, legislatia comerciala poate fi împartita
în trei mari grupe de legi5:
- legi destinate reglementarii concurentei de piata (protejarea întreprinzatorilor
contra concurentei neloiale, preturilor discriminatorii etc.);
- legi pentru protectia consumatorului (garantarea sigurantei produselor
utilizate, protectia împotriva practicilor comerciale înselatoare
etc.);
- legi de interes general pentru sosietate (reducerea poluarii mediului,
conservarerea unor resurse, cresterea calitatii vietii etc).
Mediul socio-cultural include institutiile si factorii care definesc
o societate, conferindu-i un sistem proriu de valori, de traditii, norme
si obiceiuri ce genereaza un anumit comportament etic, moral si cultural
pentru toti membrii sai.
Toti acesti factori influentând comportamentul de consum si de cumparare
al consumatorilor, devine evident pentru marketeri necesitatea monitorizarii
mediului cultural, urmarirea tendintelor si schimbarilor survenite de
la o generatie la alta.
Mediul natural face parte din cadrul ganeral în care o întreprindere
îsi desfasoara activitatea, exercitând asupra acesteia unele
constrângeri sau oferindu-i anumite oportunitati.
Pretul produselor este influentat de costul materiilor prime, al energiei
si, în ultimul timp, de cheltuielile pentru reducerea poluarii.
Gestonarea optima a resurselor naturale este o problema importanta atât
pentru agentii economici cât si pentru organismele de stat.
Monitorizarea tururor factorilor de micromediu si de macromediu trebuie
sa aiba loc continuu, fiecare componenta a mediului de marketing nu trebuie
rupta din context ci urmarita în interdependenta cu toti ceilalti
factori. Urmarirea evolutiilor si tendintelor meidului de marketing este
o sarcina dificila, dar orice manager stie ca o schimbare majora a oricarui
factor amintit poate avea un impact major asupra obiectivelor si planurilor
de marketing.
Trebuie subliniat si faptul ca daca toti factorii mediului de marketing
(atât micromediului cât si macromediului) influenteaza direct
sau indirect activitatea pe care o întreprindere o desfasoara, aceasta
la rândul ei poate controla si infuenta doar un numar redus de factori.
Din acest punct de vedere, autorii americani Joel R. Evans si Barry Berman6 abordeaza mediul de marketing ca fiind alcatuit din factori controlabili
(care, la rîndul lor sunt împartiti în factori condusi
de top management - obiective globale, cultura organizationala etc. -
si factori condensi de marketing - obiective si strategii de marketing,
organizarea activitatii de marketing, controlul activitatii de marketing
etc.) si factori necontrolabili (consumatorul, concurenta, factori politici,
economici, tehnologici etc.).
-----------------------------
3 Ph. Kotler, Managementul Marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 1997,
p. 299.
4 S.J.Skinner, Marketing, Houghton Mifflin Company, Boston, 1990, p.86
5 J.H.Myers, Op.cit., p.38
6 J.R.Evans, B.Berman, Marketing, 4th Edition, MacMillan Publishing Company,
New York,1990, pp30-50
|
În acest curs:
- Conceptul de marketing
- Mediul de marketing al întreprinderii
- Piata
- Comportamentul consumatorului
- Planificarea strategica de marketing
- Politica de produs
- Politica de pret
- Politica de distributie
- Politica de promovare
Rãsfoieste cursul
|