|
CAPITOLUL 1: CONCEPTUL DE MARKETING
1.1 Etape în evolutia conceptului de marketing
1.2 Notiuni fundamentale în marketing
Obiectivele capitolului:
Dupa parcurgerea acestui capitol veti fi capabil sa:
-definiti marketingul si sa urmariti etapele evolutiei sale;
-explicati avantajele oferite de marketing fata de alte orientari;
-definiti principalele notiuni utilizate în marketing;
-descrieti functiile de baza ale marketingului;
-enumerati cele mai importante institutii si organisme interne si internationale
de marketing
Cuvinte si concepte cheie: marketing, managementul marketingului, marketing
social, necesitati umane, dorinta, cerere, schimb, piata, functie-premisa,
functie-mijloc, functie-obiectiv.
1.1 Etape în evolutia conceptului de marketing
Termenul marketing este de origine anglo-saxona si provine din verbul
to market care înseamna a desfasura tranzactii de piata, a cumpara
si a vinde.
În literatura de specialitate, termenului marketing îi sunt
atasate mai multe acceptiuni. În linii mari, a face marketing înseamna
a actiona pe piata, dezvoltând produse si servicii si distribuindu-le
acolo unde sunt cerute, celor care le asteapta si care sunt dispusi sa
plateasca pentru ele.
Definitiile marketingului pot fi impartite în doua mari categorii:
- definitii clasice (înguste) - se axeaza în principal pe
activitatea comerciala si pe miscarea fizica a bunurilor si serviciilor,
ignorând multe categorii puternic influentate de activitatile de
marketing (angajatori, sindicate, grupuri de consumatori, agentii guvernamentale
etc.);
- definitii moderne (largite) - extind aria de influenta a marketingului
si asupra diverselor organizatii nonprofit, persoanelor si ideilor, raporteaza
activitatea întreprinderii la mediu si se refera si la aspecte de
natura sociala.
Într-o asemenea viziune moderna, marketingul poate fi definit drept
un proces managerial si social prin care indivizii sau grupurile obtin
ceea ce le este necesar prin crearea, oferirea si schimbul de produse
având o anumita valoare1, sau chiar procesul de management responsabil
pentru identificarea, anticiparea si satisfacerea în mod profitabil
a necesitatilor clientului.2
Aceste definitii ajuta la stabilirea sarcinilor marketingului ca functie
manageriala în cadrul organizatiei si anume:
-identificarea si anticiparea nevoilor consumatorilor;
-crearea de valoare prin dezvoltarea de noi produse si servicii ce ofera
suficiente beneficii pentru a-i convinge pe potentialii consumatori sa
participe la procesele de schimb;
-stabilirea pretului, respectiv valoarea pe care consumatorul o acorda
unui produs si pe care este dispus sa o plateasca pentru a intra în
posesia acestuia;
-plasarea si distribuirea produselor si serviciilor acolo unde sunt cumparate
sau consumate;
-promovarea produselor pe piata si în constiinta potentialilor consumatori
prin comunicare cu acestia.
Prin urmare, functia manageriala a marketingului este o functie integrata
care ajuta potrivirea nevoilor clientilor actuali si potentiali cu scopurile
organizatiei prin intermediul schimburilor.
Marketingul este deci un concept organizational, o organizare de metode,
procedee si tehnici de cercetare, analiza, de previziune si de control,
dar si de organizare si promovare în întreprindere a unui
spirit de cunoastere si anticipare a schimbarilor permanente în
conceptiile si atitudinile cumparatorilor, în preferintele si aspiratiile
acestora.
Ca o sinteza a caracteristicilor esentiale ale marketingului, se poate
spune ca acesta urmareste cunoasterea pietei potentiale actuale si de
perspectiva pentru adaptarea productiei în vederea satisfacerii
consumatorilor si realizarii de profituri de catre întreprindere,
prin conceperea, promovarea, schimbul si distribuirea rationala si eficienta
a bunurilor si serviciilor catre consumatori.
Marketingul nu trebuie confundat cu activitatea de vânzare desfasurata
de întreprindere. În vechea conceptie comerciala, toate eforturile
întreprinderii erau îndreptate spre sprijinirea desfacerii
a tot ce producea întreprinderea. Marketingul are însa menirea
sa dea indicatii referitor la ce poate sa vânda întreprinderea,
cum si cât, prin coordonarea tuturor functiilor ce privesc direct
sau indirect consumatorul, aducând totodata profituri întreprinderii.
Marketingul nu trebuie identificat nici cu studierea cererii de consum
nici cu studierea pietei, aceastea fiind doar subdiviziuni ale cercetarilor
specifice pe care activitatea de marketing le presupune. O parte importanta
a actiunilor de marketing este concentrata nu asupra consumatorilor ci
asupra diverselor categorii de producatori si societati comerciale.
Daca initial întreprinderile erau preocupate cu precadere de problemele
legate de fabricarea produselor, evolutia complexa a pietei a determinat
o restructurare a prioritatilor, punându-se accent pe studierea
pietei, a cererii consumatorilor la care trebuie adaptata productia.
Dezvoltarea marketingului a aparut tocmai o data cu întelegerea
necesitatii organizarii cât mai eficiente a întreprinderii
pentru a asigura o corelatie corespunzatoare între productie si
cerere.
Superioritatea orientarii de marketing este cel mai bine subliniata de
analiza sa în comparatie cu mai vechea orientare spre vânzari.
Orientarea spre vânzari este cea care urmareste cresterea prin orice
mijloace a vânzarilor si, astfel, a profiturilor. Aceasta se realizeaza
mai ales ca urmare a cresterii cantitative a volumului produselor si serviciilor
obtinute de întreprindere.
Orientarea spre marketing urmareste crearea acelor produse care au la
baza nevoile, dorintele si cerintele consumatorului; cresterea profiturilor
este legata direct de cresterea gradului de satisfacere a consumatorilor.
Fara sa se diminueze importanta actului de vânzare propriu-zis,
acesta trebuie privit doar ca o latura si un moment al marketingului.3 Daca vânzarea presupune doar obtinerea contravalorii bunurilor si
serviciilor, marketingul urmareste ca aceste bunuri si servicii sa satisfaca
la un nivel superior consumatorii. Pentru aceasta, actiunile de marketing
nu sunt concentrate doar asupra trasaturilor fizice ale produsului, ci
si asupra celui mai atractiv pret pentru client, a celor mai eficiente
variante de distribuire si promovare a acestor produse. De asemenea, pentru
a asigura fidelitatea consumatorilor si repetarea cumpararii, marketingul
recomanda si urmarirea produsului în consum, fiind preocupat de
cresterea importantei serviciilor post-vânzare în asigurarea
unui avantaj competitiv sustinut.
În concluzie, pilonii de baza ai marketingului sunt orientarea spre
client, integrarea marketingului în activitatea întreprinderii
si accentul pe profit.
1.2 Notiuni fundamentale în marketing
Orice definitie a marketingului, indiferent carei scoli ar apartine,
ar trebui sa cuprinda urmatoarele concepte de baza: nevoi, dorinte si
cereri; produse; valoare, satisfactie si calitate; piete.
Figura nr.1.1 Notiuni fundamentale în marketing
Filozofia
marketingului se întemeiaza pe nevoile si dorintele oamenilor. Necesitatile
umane reprezinta cerinte ale unei persoane sau grup de persoane ce trebuie
neaparat satisfacute, întrucât le asigura existenta si dezvoltarea.4 Cea mai cunoscuta ierarhizare a necesitatilor umane este realizata de
Maslow5 (figura nr.1.2).
Figura nr.1.2 Ierarhizarea necesitatilor umane
1. necesitati fiziologice: hrana, îmbracamintea,
dormitul;
2. necesitati de siguranta: centura de siguranta, sistemele de protectie
a locuintelor, detectoarele de fum etc;
3. necesitati sociale: de apartenenta, afectiune;
4. necesitati de stima, de recunoastere, prestigiu si faima: haine si
masini de lux, obiecte de arta etc;
5. necesitati de autodepasire: educatia, hobby-urile etc.
Disconfortul provocat de nesatisfacerea unei necesitati, determina persoana
în cauza sa achizitioneze produsul sau serviciul care sa satisfaca
necesitatea.
Dorinta este forma luata de necesitatile umane, în functie de cultura
si personalitatea fiecaruia. Nevoile sunt destul de restrânse dar
posibilitatile de satisfacerea a acestora (dorintele) sunt foarte variate,
oferind astfel câmp larg de actiune ofertantilor.
Cererea este o dorinta ce poate fi satisfacuta în conditiile existentei
resurselor materiale ale individului. Tinând cont ca dorintele consumatorilor
sunt numeroase, dar se concretizeaza în cereri doar în limita
puterii de cumparare, ofertantii trebuie sa orienteze nu spre persoanele
care doresc produsele ci mai ales catre cele care au si posibilitatea
sa le achizitioneze.
Din analiza acestor concepte rezulta ca atingerea obiectivelor globale
ale unei firme depinde de gradul de exactitate a determinarii necesitatilor
si a dorintelor pietelor-tinta si satisfacerea acestora mai eficienta
decât competitorii.
Produsul reprezinta orice poate fi oferit pe o piata pentru achizitionare,
utilizare sau consum si care poate satisface o necesitate sau o dorinta6. Raportul calitate/pretul si disponibilitatea sunt factori hotarâtori
în alegerea unui produs.
Valoarea produsului reflecta avantajele obtinute de consumator din utilizarea
sau posesia unui produs, comparativ cu costurile necesare procurarii lui.
Satisfactia consumatorului depinde de valoarea perceputa de acesta si
de costul suportat pentru a intra în posesia produsului respectiv.
Satisfactia reflecta modul în care au fost atinse solicitarile consumatorului
legate de produs si de pretul platit pentru aceasta.
Schimbul reprezinta actul de obtinere a produsului dorit de la o alta
persoana fizica sau juridica prin compensare valorica cu alte produse
sau bani.7 Schimbul reprezinta motorul conceptului de marketing. Marketingul
urmareste maximizarea profitului pentru fiecare tranzactie si realizarea
unui climat favorabil atât cu consumatorii cât si cu furnizorii
de produse.
Piata este locul de confruntare a cererii cu oferta si include cumparatorii
efectivi si potentiali ai unui produs sau serviciu.
Succesiunea acestor elemente -necesitate-dorinta-cerere-produs-schimb-piete-
reprezinta principalele momente ale conceptului de marketing. Marketingul
în sine reprezinta o activitate ce are în vedere influentarea
acestor elemente în scopul satisfacerii cât mai depline a
necesitatilor si a dorintelor oamenilor, în conditii de avantaj
maxim pentru furnizor. Astfel, se poate aîntreprinderea ca activitatile
de dezvoltare a produsului, cercetare, distributie, pret, promovare si
service constituie esenta marketingului.
Managementul marketingului este analiza, planificarea, implementarea si
controlul programelor destinate sa creeze, sa stabileasca si sa mentina
schimburi profitabile cu cumparatorii tinta în scopul atingerii
obiectivelor organizatiei8.
Managementul activitatii de marketing se poate calauzi dupa 5 filozofii
diferite:
1.conceptia de productie este una din cele mai vechi orientari în
organizarea activitatii producatorilor si se bazeaza pe faptul ca pretul
este un factor esential în alegerea produselor. Aceasta conceptie
neglijeaza însa rolul pe care îl are atractivitatea unui produs
în luarea deciziei de cumparare.
2.conceptia de produs, conform careia consumatorii opteaza pentru produsele
ce prezinta cele mai multe caracteristici de calitate, performanta si
noutate, îmbunatatirea produselor fiind o prioritate pentru întreprindere.
Aceasta conceptie nu tine cont de faptul ca un produs, indiferent cât
de inovator ar fi, nu se va vinde daca nu este însotit de un pret
accesibil, nu este distribuit într-o maniera atractiva si nu este
promovat catre grupele-tinta corespunzatoare. Producatorii uita adesea
ca nu produsul în sine prezinta interes ci satisfactia pe care acesta
o ofera.
3.conceptia de vînzare, potrivit careia consumatorii nu vor cumpara
suficiente produse daca întreprinderea nu depune un efort de vânzare
si de promovare pe scara larga. Aceasta conceptie urmareste rezultatele
pe termen scurt (profituri imediate) si nu consolidarea imaginii întreprinderii
pe termen lung, rezultata ca urmare a fidelitatii clientilor satisfacuti
care vor reveni si vor aduce si alti clienti întreprinderii.
4.conceptia de marketing, potrivit careia atingerea obiectivelor organizatiei
depinde de modul în care aceasta reuseste sa identifice nevoile
si dorintele consumatorilor vizati si de satisfacerea acestora într-o
masura mai mare si într-un mod mai eficient decât concurenta.
În organizatiile ce aplica conceptia de marketing consumatorul este
considerat principala sursa de venit, acceptându-se faptul ca profiturile
realizate sunt în legatura directa cu gradul de satisfacere a consumatorilor.
Pastrarea unei clientele fidele este mai putin costisitoare decât
atragerea de noi clienti.
5.conceptia de marketing social, este cea mai noua dintre cele cinci conceptii
prezentate si urmareste nu numai cresterea bunastarii consumatorilor dar
si a societatii. Aceasta conceptie obliga marketerii sa ia în calcul
în elaborarea politicii de marketing urmatoarele aspecte: profiturile
întreprinderii, dorintele consumatorilor si interesele societatii.
Daca în faza initiala profitul pe termen scurt era principalul obiectiv
al oricarei organizatii, în timp s-a recunoscut importanta satisfacerii
pe termen lung a dorintelor consumatorilor (conceptia de marketing), pentru
ca în prezent tot mai multe firme sa ia în cosiderare interesele
societatii atunci când adopta deciziile de marketing (marketingul
social).
--------------------------------
1 Ph.Kotler, Managementul marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 1997.
2 The Chartered Institute of Marketing UK, în E.Hill, T.OSullivan,
Marketing, Editura Antet, Oradea, 1997.
3 St.Prutianu, C.Munteanu, C.Caluschi, Inteligenta Marketing Plus, Editura
Polirom, Bucuresti, 1999.
4 A.F.Stancioiu, Dictionar de terminologie turistica, Editura Economica,
Bucuresti, 1999.
5 A.Maslow, Motivation and personality, Harper &Row, editia a II-a,
New York, 1970.
6 Ph.Kotler, Managementul marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 1997;
7 A.F.Stancioiu, Dictionar de terminologie turistica, Editura Economica,
Bucuresti, 1999.
8 Ph.Kotler, Managementul marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 1997.
|
În acest curs:
- Conceptul de marketing
- Mediul de marketing al întreprinderii
- Piata
- Comportamentul consumatorului
- Planificarea strategica de marketing
- Politica de produs
- Politica de pret
- Politica de distributie
- Politica de promovare
Rãsfoieste cursul
|