|
CAPITOLUL
7:
DREPTUL SI STATUL
1. Natiunea , elementele constitutive , scopul , functiile si definirea
statului
Dreptul este strans legat de stat , neputand a fi seperat unul de celalalt
.
Etimologia cuvantului " stat " provine din latinescul "
status " , care , fara sa aibe o semnificatie precisa , exprima ideea
de stabilitate .
Aparut cu aproape 6 milenii in urma , I Orientul Antic , statul continua
sa fie si astazi instrumentul conducerii si principala institutie politica
a acesteia .
Statul a dobandit o semnificatie politica datorita faptului ca i s-a u
adaugat o serie de atribute , astfel : - in societatea romana el a fost
denumit " status rei romani " sau " status rei publice
" ( statul lucrurilor romane sau statul lucrurilor publice ).
Cu timpul , cuvantul " status " , fara alte adaugiri , scris
cu majuscule a dobandit valoarea unei expresii de sine statatoare . Acest
lucru s - a petrecut in special in secolul al - XVI - lea , odata cu aparitia
lucrarii lui Machiaveli " Il Principe ".
Abordarea locului si rolului statului in organizarea si conducerea societatii
, a scos in relief natura istorica a statului , dependenta formelor sale
de transformarile social - politice . Ca si in cazul dreptului , aparitia
statului este determinata de schimbarile petrecute in oranduirea comunei
primitive , schimbari ce au facut ca in unele forme de organizare si conducere
, ginta si tribul , sa nu mai fie eficiente , impunandu - se o forma noua
, cea politico - statala .
Odata cu aparitia statului , relatiile sociale se dezvolta la adapostul
unei forte de constrangere pe care o detine statul si o poate asmuti impotriva
celor care i se opun . Statul apare ca o modalitate social - istorica
de organizare sociala , prin care grupurile sociale si - au promovat interesele
comune si in care si - a gasit expresia concentrata intreaga societate.
/ teritoriul
Elementele constitutive ale statului : { populatia ( natiunea )
\ autoritatea politica .
Fata de societatea civila , statul este o necesitate exterioara , puterea
suprema pentru ca , totodata , statul este scopul iminent al societatii
, iar indivizii au drepturi si datorii in raporturile cu statul .
Spre deosebire de organizarea sociala prestatala , in care domina criteriul
legaturilor de sange , statul adopta criteriul teritorial , dar teritoriul
capata o semnificatie politica , reprezentand unul din elementele constitutive
ale statului .Alaturi de teritoriu , un alt element constitutiv il reprezinta
populatia (natiunea), care se raporteaza la stat prin legaturile de cetatenie
, fata de care se fixeaza autoritatea politica , exclusiva si suverana
, denumita si putere sau forta coercitiva .
In perioada actuala , cuvantul "stat " circula mai ales in doua
sensuri :
A. istorico - geografic
prin stat intelegand populatia organizata de pe un anume teritoriu , delimitat
prin frontiere recunoscute pe plan international , precum si relatiile
politice , economice si culturale ale acesteia .
Astfel , cand spunem " Romania este un stst unitar , democratic ,
locuit in majoritate de romani , asezat in sud - estul Europei "
, termenul de " stat " este utilizat in sens de " tara
" . In cadrul acestui sens distingem doua laturi :
a) organizarea politica de pe un anume teritoriu desemnat mai ales prin
cele doua atribute adaugate termenului de stat : democratic si unitar
;
b) teritoriul locuit in majoritate din populatie romaneasca , intre care
se realizeaza un sisitem de relatii economice , politice si culturale
, delimitat prin frontiere si asezat in sud-estul Romaniei .
B. politico - juridic
acest sens este mai restrans ca sfera , dar mai profund si esential prin
continut . In acest sens , prin stat intelegem numai sensul istorico -
geografic , adica numai organizarea politica de pe in anumit teritoriu
, formata din totalitatea organelor de stat , ceea ce in limbaj juridic
este desemnat prin putere politica .
Intre notiunile : stat , putere de stat si aparat nu exista deosebirede
sfera , ci doar o deosebire de nuanta , de accentul ce se pune pe unul
sau pe altul din aspectele acestui fenomem social complex.
Scopul statului , ca instrument de organizare si conducera sociala , este
apararea intereselor generale ale societatii si ale cetatenilor .
Kant considera ca statul legitim sau statul de drept este acela care are
drept scop apararea intereselor si drepturilor inalienabile ale omului
, politica fiind subordonata moralei .Si in conceptia liberalismului clasic
se constata ca rolul statului este acela de a face legi bune si de a apara
principiul non interventiei in treburile private , precum si de a aplana
conflictele dintre grupurile sociale si de a garanta libertatea indivizilor
.
Conceptiile asupra continutului statului socialist au fost abandonate
datorita regimurilor despotice care auguvernat statele socialiste si in
care ststul era considerat un instrument de dominatie a unei clase asupra
alteia , iar partidul unic se substituia clasei , hotarand in numele ei
si distrugand libertatea si personalitatea individului .
Noul stat social sau asistential se considera ca trebuie sa - si conserve
numai monopolul asupra fortei legitime , a carei exploatare este limitata
de recunoasterea si garantarea drepturilor omului .
Se apreciaza astfel ca noul stat ar avea ca principale functii :
asumarea sarcinii de realizare a unei societati mai echilibrate ;
respectarea drepturilor fundamentale ale omului ;
asiguraea respectarii principiului separatiei puterilor in stat ;
respectarea principiilor democratice in luarea deciziilor adecvate .
STATUL poate fi definit ca fiind o organizatie politica , formata din
reprezentanti ai populatiei de pe un anumit teritoriu care sunt investiti
cu atributii de putere, constand in posibilitatea de a lua decizii obligatorii
, concretizate in norme de drept sau in acte de aplicare a dreptului ,
care pot fi aduse la indeplinire cu ajutorul fortei de constrangere a
statului .
2. Puterea statului
Din punct de vedere sociologic , prin putere intelegem autoritatea pe
care un individ sau un grup de indivizi o are asupra altora , pentru realizarea
unui scop comun , asumat de membrii colectivitatii sau impuse acestora
de catre cei care exercita puterea .
Puterea de stat are ca trasaturi caracteristice :
A) este forma oficiala a puterii politice , sub care se organizeaza si
functioneaza statul ;
B) metoda sa de conducere este constrangerea , aducerea la indeplinire
a dispozitiilor normative cu ajutorul fortei de constrangere a statului
, in cazul in care conduita indivizilor deviaza de la prescriptiile imperative
ale legii ;
C) caracterul suveran al puterii este dreptul acesteia de a se organiza
si de a se exercita , precum si de
a-si stabili si rezolva problemele interne si externe , in mod liber si
conform vointei sale , fara nici o imixtiune , respectand suveranitatea
altor state , precum si normele dreptului international .
Suveranitatea are doua laturi :
A) una interna - exprimata prin suprematie , conform careia nici o alta
putere sociala din interior nu este superioara puterii ststului ;
B) una externa - exprimata prin independenta , conform careia statul isi
organizeaza relatiile internationale fara nici un amestec extern , cu
respectarea drepturilor suverane ale celorlalte state , precum si a principiilor
si normelor dreptului international .
Intr - un stat democratic, puterea emana de la popor si apartine acestuia
, iar exercitarea puterii este incredintata statului cu organele sale
.
In planul activitatii statale are loc o separare a functiilor puterii,
o divizare a acestora . Separatia functiilor puterii se realizeaza in
scopul echilibrarii lor , pentru a se impiedica abuzul de putere .
Astfel : puterea legislativa , puterea executiva si puterea judecatoreasca
trebuie incredintate unor titulari diferiti si sa ramana distincte , pentru
a se putea asigura libertatea si ingradi abuzul .
Separatia functiilor puterii in stat nu exclude o colaborare intre ele
, doarece cele trei componente nu au o independenta absoluta , ci doar
una relativa . Mai mult decat atat , organele puterii nu se afla in raport
de egalitate , avand loc o impletire a atributelor puterii .
Pentru impartirea puterii intre cele trei organe , un rol deosebit revine
dreptului , care fixeaza cadrul legal de functionare a fiecarei componente
, statornicindu - i limitele , competentele si atributiile .
3. Forma de stat .
Forma de stat exprima modul de organizare al continutului puterii , structura
interna si externa a acestui continut .
Laturile componente ale formei de sata sunt :
forma de guvernamant ;
structura de stat ;
regimul politic .
A ) Prin FORMA DE GUVERNAMANT intelegem organizarea puterii supreme de
stat , modul de formare si competenta organelor supreme ale statului .
Forme de guvernamant sunt :
a) monarhia in care puterea suprema o detine o singura persoana ce ocupa
tronul , prin succesiune sau alegere pe viata :
b) republica in care puterea o detine un organ colegial , ales pe timp
limitat .
B ) STRUCTURA DE STAT se refera la organizarea puterii de stat , in functie
de impartirea administrativ - teritoriala , astfel ca din acest punct
de vedere , statele pot fi :
a) unitare - pe teritoriul carora exista o singura putere de stat , o
singura formatiune sociala si un singur rand de organe centrale ale statului
, iar membrii societatii au o singura cetatenie ;
b) federale ( complexe , compuse ) pe teritoriul carora sunt organizate
mai multe puteri de stat , din unirea carora rezulta statul federal .
Exista mai multe formatiuni statale si una ce rezulta din unirea lor si
carora le corespund doua randuri de organe centrale , cele ale statului
federal si cele ale fiecarui stat membru , organul suprem reprezentativ
al statului federal avand o a doua camera in care sunt reprezentate statele
membre ; membrii societatii pot avea doua cetatenii ( una a statului federal
si una a statului membru din care afc parte ).
C ) REGIMUL POLITIC reprezinta ansamblul metodelor si mijloacelor de
conducere a societatii cu referire imediata la raporturile dintre stat
si individ , la modul concret in care un stat isi asigura si garanteaza
in volum si intensitate drepturile subiective . Din aceasta perspectiva
, statele sunt clasificate in :
state cu regimuri democratice
state cu regimuri autocratice
In viziunea lui Hans Kelsen , democratia si autocratia sunt doua tipuri
de stat ideale , dar diametral opuse . Statele existente in comunitatea
internationala nu pot fi , insa , incadrate cu precizie in una sau alta
din cele doua forme , intrucat contin elemente si din unul si din altul
din aceste doua tipuri .
Dictaturile , in functie de rolul pe care -l au in conflictul dintre doua
sisteme - sistemul nou si cel vechi - pot sa fie :
dictaturi revolutionare care accelereaza instaurarea noilor structuri
, de regula democratice ;
dictaturi reactionare destinate sa franeze evolutia lor , sa mentina vechile
structuri dicitatiriale .
Ele au in comun nu numai restrangerea libertatilor publice , ci si a drepturilor
fundamentatle ale cetatenilor .
Intre regimurile autoritare se incadreaza statele autoritare comuniste
si cele fasciste care au ca elemente comune :
tendinta spre monopolism
existenta partidului unic
suprimarea sau reducerea opozitiei .
Caracterul democratic al unui regim politic rezulta atat din consfintiea
si garantarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor
si din garantarea ordini de drept , cat si din existenta mai multor partide
politice .
D ) Relatia dintre stat si drept
Majoritatea deciziiilor obligatorii pe care le iau reprezentantii populatiei
sunt consemnate in normele de drept cuprinse si ele in cate normative
, elaborate de organele de stat . In acest context , dreptul este considerat
ca fiind un ansamblu de norme de conduita , instituite de stat , a caror
respectare este obligatorie , iar incalcarea lor atrage dupa sine aplicarea
fortei de constrangere a statului .
Convietuirea oamenilor in societate a pus problema organizarii si discilplinarii
relatiilor dintre ei , de-a lungul existentei lor in diferite forme de
comunitate umana .
De-a lungul existentei acestor forme de comunitate ( familie , biserica
, popor , natiune , societate comerciala etc. ) , forma de organizare
cu caracterul cel mai complex si mai cuprinzator in care poate fi reglementata
viata in comun pe un anumit teritoriu , delimitat prin frontiere conventionale
, este STATUL , indiferent de fora pe care a imbracat-o pe parcursul istoriei
. Aceasta intrucat el poate lua hotarari general obligatorii si valabile
pentru intreaga populatie de pe teritoriul sau , iar in cazul in care
hotararile nu-i sunt respectate de buna voie pot fi duse la indelinire
cu ajutorul fortei de constrangere .
Din punct de vedre al organizarii statului , el se prezinta ca un ansamblu
de organe , bazat pe legaturi ierarhice . Organizarea statala s-a manifestat
ca o necesitate a societatii ajunsa pe un anume stadiu al dezvoltarii
sale . In locul organizarii si gruparii sociale bazate pe relatii de rudenie
, s-a trecut la organizarea populatiei pe baza de teritoriu si inlocuirea
autoritatii sefului de familie sau trib , cu conducatorul , care reprezinta
populatia de pe un anumit teritoriu .Petru ca aceasta activitate sa-si
atinga scopul , a fost necesara introducerea unor reguli obligatorii carora
sa li se supuna intreaga populaie de pe teritoriul respectiv . Aceste
reguli obligatori care atrageau dupa sine forta de constrangere a autoritatii
statale formeaza dreptul .
Primele monumente legislative au fost o imbinare a unor precete religioase
cu norme juridice laice . Abia Revolutia franceza din 1789 a putut separa
net activitatea statala si cea juridica de cea religioasa . In acelasi
context apare si teoria separatiei puterilor conform careia in fiecare
stat trebuie sa existe cele trei puteri fundamentale :
puterea legislativa care a fost incredintata unor adunari cu denumiri
diferite : cortesuri ( Spania ) , parlament ( Anglia . SUA etc. ) , State
generale ( Reichstad ) in Germania ;
puterea executiva a fost incredintata monarhului sau organului administrativ
suprem care o exercita impreuna cu primul ministru . Acolo unde seful
statului era un presedinte , el avea si unele atributii executive pe care
le exercita impreuna cu guvernul ( in SUA , presedintele este si seful
statului si seful puterii executive ) ;
puterea judecatoreasca este reprezentata de instantele de judecatoresti
formate din judecatori si instante de diferita grade , ce poarta diverse
denumiri : judecatorii , curti de apel , tribunale .
Intre stat si drept exista o legatura de complementaritate , statul fiind
organizatia politica ce include in notiunea sa si dreptul ca putere eficienta
a activitatii de stat , dreptul fiind un instrument de lucru pe care-l
folosesc organele de stat si o forma de exprimare a acestora .
Statul, insusi, isi desfasoara activitatea pe baza normelor de drept si
a Constitutiei , iar eficienta dreptului consta tocmai in faptul ca el
exprima vointa statului , ca organism al vietii in comun , al populatiei
de pe un anumit terotoriu .
Respectand normele de drept , organele de stat respecta de cele mai multe
ori propriile hotarari si hotararile organelor superioare . Astfel putem
spune ca dreptul este etatizat .
E ) Conceptii privitoare la legatura dintre stat si drept
Multi autori si-au pus intrebarea daca exista un drept in afara de stat
, pe care actele normative nu fac decat sa-l consacre , si daca exista
un drept superior statului , care sa limiteze statul in activitatile lui
, ori daca dreptul este doar o simpla emenatie a statului , prin drept
trebuind inteles numai dreptul pozitiv , caruia statul i se supune sau
nu .
De rezolvarea acestor probleme depinde garantarea drepturilor individuale
si raspunderea statului pentru faptele sale deoarece , se presupune ca
numai daca se demonstreaza ca statul , in actiunile lui , este legat de
norme de drept superioare lui , numai atunci interesele si drepturile
indivizilor au o garantare eficace .
Unii autori considera ca statul este limitat in actiunile sale printr-un
drept superior lui , nefiind vorba doar de o limitare morala , ci si de
una juridica .
In conceptia doctrinei gemane reprezentata de Jelineck , dreptul obiectiv
este o emenatie a statului , dreptul fiind in stat si prin stat . Astfel
ca nu exista alt drept decat cel elaborat de stat . dupa acelasi autor,
in afara de normele juridice eleborate de stat , exista si alte norme
morale sau economice , care pot deveni reguli de drept , dar numai daca
sunt sanctionate de stat .
Dupa conceptia profesorului Tarangul , o astfel de limitare a dreptului
este insuficienta , astfel ca statul nu poae fi limitat in mod eficace
decat printr-un drept exterior si superior lui . Nu se poate spune ca
statul ar fi limitat prin reguli pe care le stabileste el insusi .
In conceptia scolii germane a aparut si teoria autolimitarii ststului
, conform careia statul se supune in mod volunta normelor dictate de el
, considerand ca este mai bine sa actioneze conform dreptului , adica
activitatea statului este subordonata dreptului prin insasi vointa statului
si de aceea si actele pot fi judecate de catre instantele de judecata,
care aplica dreptul atat statului cat si persoanelor private (particulare
) .
In conceptia scolii sociologice franceze , dreptul emena din relatiile
sociale , cu ajutorul constiintei sociale , considerata a fi o constiinta
colectiva si rezultata din constiinta individuala .
In conceptia scolii individulaliste franceze , care are la baza teoria
dreptului natural , normele de drept sunt o emanatie a drepturilor naturale
ale omului , intrucat omul apare in societate cu anumite drepturi inerente
naturii lui , care sunt considerate drepturi subiective ( dreptul la viata
, sanatate , integritate , proprietate , libertate ).
Din aceste drepturi subiective , drepturi naturale , se naste dreptul
obiectiv , normele de drept , care au drept scop apararea drepturilor
subiective .
O conceptie interesanta este cea a lui Esmein , care are la baza conceptia
lui J.J. Rousseau despre contractul social si considera ca exista drepturi
individuale anterioare si exterioare statului care il limiteaza in actiunile
lui. Dreptul obiectiv ar fi format din vointa suverana a natiunii , care
trebuie sa garanteze prerogativele si drepturile omului .
Dintre teoriile despre stat , cele mai importatnte sunt :
tepria clasica franceza ;
teoria scolii germane ;
teoria lui Kelsen;
teoria lui Bertelemi ;
teoria lui Leon Duguit .
Teoria clasica franceza defineste statul ca titular al suveranitatii in
care natiunea este reprezentata prin mandatari responsabili . Astfel ca
prin pactul social oamenii se asociaza formand un corp colectiv cu personalitate
proprie , constiinta si vointa proprii , care se impune vointelor indivizilor
ce alcatuiesc acest corp . Prin pactul social se naste natiunea iar statul
apare cand natiunea a constituit mai multe organe de reprezentare care
au menirea sa exprime vointa ei .
Scoala germana considera ca statul este o persoana juridica formata din
natiunea fixata pe un anumit teritoriu si organizata in guvernamant ,
iar puterea publica este titulara suveranitatii .
Hans Kelsen critica teoria germana pe care o considera metajuridica si
incearca sa elaboreze o teorie pur juridica a statului . El considera
ca statul este o ordine de drept si o personificare a normelor juridice
si ca in acelasi mod se petrec lucrurile si cu persoanele fizice , care
ar reprezenta o personoficare a normelor juridice ce reglementeaza conduita
si tot astfel , persoanele juridice , morale , s-ar prezenta ca o personificare
, ca norme ce organizeaza fiecare persoana juridica . In aceeasi conceptie
, daca persoanele fizice si cele morale constituie parti ale ordinii juridice
, statul personifica ordinea juridica generala , suveranitatea considerata
ca atribut al statului , statul ar fi ordinea juridica sau ordinea de
stat suprema .
Bertelemi considera ca statul actioneaza prin doua catgorii de acte juridice
si anume :
a) acte juridice de autoritate facute pe cale unilaterala , cum ar fi
legile si cand exercita forta publica nu ca un drept ci ca o fictiune
;
b) acte de gestiune ( contractele ) pe care le savarseste ca un simplu
particular si cand actioneaza ca o persoana juridica ( morala ) .
Leon Duguit considera ca omul este o fiinta constienta care traieste in
societate , iar conduita sa trebuie sa fie reglementata de catre normele
sociale ca o consecinta a interdependentei si solidaritatii sociale .
In conceptia sa , prin insusi faptul ca exista omul in societate se impune
crearea unei legi sau unei norme sociale . Prin norma sociala el intelege
acele reguli a caror violare produce un dezechilibru in elementele constitutive
ale societatii si care are drept urmare in cadrul grupului social .
Regula sociala interzice orice actiune sau abtinere care produce dezordine
in societate , iar din aceste reguli se nasc drepturile si obligatiile
indivizilor care daca nu sunt indeplinite conturba ordinea sociala , iar
organismul social reactioneaza .
Normele de drept , in conceptia aceluiasi autor , fiind o emenatie a
interdependentei sociale , se impun atat statului cat si persoanelor particulare
, care trebuie sa faca tot posibilul pentru mentinerea ordinii sociale
si sa se abtina de la orice actiune care ar contraveni acesteia ( ordinii
sociale ) .
In acest fel este garantata si autonomia individului , intrucat individul,
fiind un element esential al interdependentei sociale , se gaseste sub
scutul normei de drept .
In ceea ce priveste statul se porneste de la ideea suveranitatii statului
care isi are radacina in distinctia ce se face intre dreptul subiectiv
si cel obiectiv .
Dreptul obiectiv ar fi regula de drept care se impune oamenilor , traind
in societate , iar dreptul subiectiv este puterea de vointa de a se impune
altor vointe .
Notiunea statului , inteles ca persoana juridica investita cu suveranitate
nu poate fi compatibila cu limitarea sa prin drept . In consecinta numai
norma sociala este aceea care poate sa limiteze statul in actiunile sale
.
|
În acest curs:
- Locul stiintelor juridice în sistemul stiintelor umaniste
- Esenta, continutul, forma si definirea dreptului
- Principiile fundamentale ale dreptului
- Izvoarele dreptului
- Norma juridicã
- Rãspunderea juridicã
- Dreptul si statul
Rãsfoieste
cursul
|