|
CAPITOLUL
5:
NORMA JURIDICA
1.Notiune si trasaturi caracteristice
Relatiile sociale care se stabilesc între oameni presupun existenta
unor norme de comportare în societate sub diferite aspecte: etice,
morale, religioase, juridice. Intre normele existente la nivelul unei
societati exista o strânsa legatura si interconditionare, deoarece:
-reflecta conditiile social-economice ale epocii
-dispozitiile lor sunt concordante
-au caracter general si impersonal
-prin intermediul lor se prescriu actiunile obligatorii impuse sau permise
-urmaresc încurajarea conduitelor prescrise si sanctionarea celor
ce deviaza de la prevederile lor.
Intre normele sociale , prin continut si forma, se detaseaza normele juridice,
care constituie structura interna a dreptului.
Norma juridica este elementul de structura interna a dreptului, cu ajutorul
careia se stabileste un mod de comportament al individului in societate,
precum si un cumul de pretentii si exigente ale societatii fata de individ.
Obisnuit, ?norma? este echivalent cu ?regula?, deoarece marea majoritate
a normelor contin reguli de comportament, sanctiuni pentru cei ce le neglijeaza,
cât si anumite obligatii corelative drepturilor subiective garantate.
In afara normelor de comportament, norma juridica poate contine principii
generale de drept, definitii, explicarea unor termeni legali, etc.
Norma de drept contine ceea ce trebuie sa îndeplineasca un anumit
subiect, ceea ce este el îndreptatit sa faca sau ceea ce i se recomanda
sau este stimulat sa faca.
Normele de drept, cu toate ca sunt variate ca forma, continut si gama
a relatiilor sociale reglementate, au anumite trasaturi definitorii sau
caracteristici comune care le deosebesc de celelalte norme sociale:
¢ Caracter general si impersonal - deoarece vizeaza totalitatea împrejurarilor
ce cad sub incidenta formulei lor generale, conduita prescrisa fiind tipica
si aplicabila nelimitat. Prin aceasta trasatura normele juridice se deosebesc
de actul individual de aplicare a dreptului, care este concret si personal.
Norma juridica abstractizeaza; aceasta nu înseamna ca oricând
si oricum se poate aplica aceeasi norma juridica, deoarece sunt norme
juridice care se aplica unor categorii speciale de subiecti sau în
spatii bine precizate. Cu toate acestea, norma juridica contine un model
abstract pentru un agent posibil al actiunii sociale, ceea ce îi
impune acestuia o varianta de comportament, în conditiile în
care acesta are la dispozitie mai multe variante.
¢ Caracterul imperativ , obligatoriu al normei juridice care nu este
o simpla recomandare, astfel ca respectarea sa sa fie garantata, la nevoie,
cu ajutorul fortei de constrângere a statului. Pentru a deveni obligatorie
norma de drept se bucura de garantia statala. Ea se aplica în toate
raporturile sociale din momentul intrarii sale în vigoare si pâna
la iesirea din vigoare, în mod continuu , neconditionat.
¢ Caracterul volitional rezulta din faptul ca reglementeazanumai
conduita volitionala a oamenilor si nu fapte independente de vointa acestora.
¢ Norma juridica prescrie o conduita tipica dupa care subiectii de
drept vizati trebuie sa se conduca în activitatea lor, prefigurând
un anume comportament social.
Norma juridica implica in mod ideal un raport inter-subiectiv, deoarece
ea nu este doar o prescriptie general-abstracta si tipica, ci are în
vedere faptul carelatiile sociale se realizeaza între oameni.
Norma juridica este o regula de conduita cu caracter general si impersonal,
care exprima vointa de stat si a carei respectare este obligatorie si
garantata, la nevoie, prin forta de constrângere a statului.
2. Structura normei juridice
Continutul normei juridice si conceptul sau fac parte din ansamblul
de notiuni si categorii ale gândirii juridice prin intermediul carora
este aplicata realitatea juridica.
Structural normajuridica poate fi clasificatadin punct de vedere logico-juridic
sau tehnico-legislativ.
Continutul normei juridice are o structura logico-juridica constând
din elemente reciproc dependente, indiferent de formularea ei tehnico-legislativa,
care are în vedere tocmai forma exterioara de exprimare a continutului
sau si încadrarea în textele legislative.
A. Structura logico-juridica a normei juridice are o componenta trihotomica,
formata din ipoteza, dispoztie si sanctiune, în continutul carora
se prevad conditiile de aplicare, tipul de conduita si urmarile nerespectarii
si încalcarii normei.
IPOTEZA este acea parte a normei juridice care stabileste conditiile,
împrejurarile sau faptele în prezenta carora se aplica dispozitiile
legale si categoriile de subiecte carora le este destinata. Ipoteza poate
fi determinata sau relativ-determinata.
Ipoteza determinata stabileste exact conditia de aplicare a dispozitiei,
pe când cea relativ determinata indica împrejurarile în
care se aplica dispoztia, fara sa redea continutul concret al acestor
împrejurari, ci este lasat la latitudinea organului de aplicare
a dreptului.
De asemenea, ipoteza poate fi simpla - atunci când prevede o singura
împrejurare privind aplicarea dispoztiei, sau complexa - când
sunt prevazute mai multe împrejurari, care toate împreuna
sau fiecare în parte pot determina aplicarea.
DISPOZITIA - (miezul normei juridice) - prevede conduita ce trebuie urmata
în ipoteza data, stabilind drepturile subiective si obligatiile
corespunzatoare ale persoanelor vizate de respectiva norma.
Dispozitia poate fi:
- determinata - când stabileste categoric si fara nici o posibilitate
de derogare drepturile si obligatiile celor vizati (de ex. În Codul
familiei dispoztia prin care bunurile dobândite de oricare din soti
în timpul casatoriei sunt bunuri comune ale sotilor) , si
- relativ - determinata, când norma prevede mai multe variante posibile
de conduita, urmând ca subiectul sa-si aleaga una dintre ele.
SANCTIUNEA indica urmarile nerespectarii dispoztiei normei juridice, adica
masurile ce se pot lua împotriva celor care au încalcat dispoztia
si care se aduc la îndeplinire prin forta de constrângere
a statului.
In functie de natura raportului social reglementat, de pericolul social
pe care-l comporta încalcarea dreptului, distingem:
" sanctiuni penale;
" sanctiuni administrative;
" sanctiuni civile, etc.
Dupa modul de determinare, sanctiunile pot fi:
" absolut-determinate - sunt clar si precis exprimate, neputând
fi modificate de organul de aplicare a dreptului;
" relativ - determinate - care stabilesc limitele minime si maxime
ale sanctiunii, iar organul de aplicare poate decide între aceste
limite;
" alternative - când organul de aplicare alege una din sanctiunile
prescrise de lege;
" cumulative - în care se stabilesc sanctiuni care se aplica
cumulativ.
Din necesitati de tehnica legislativa si structurare si sistematizare
a normei juridice, de cele mai multe ori elementele normei juridice nu
sunt formulate unitar în cadrul unui articol, ci sunt dispersate,
uneori, în întreg continutul actului normativ, sau chiar în
acte normative diferite, astfel ca unitatea lor trebuie cautata în
continutul actului normativ sau prin corelare cu alte acte normative.
B. Structura tehnico-juridica reprezinta organizarea normelor juridice
pe capitole, sectiuni, articole, paragrafe, aliniate, etc.
Elementul structural de baza al normei juridice îl formeaza ARTICOLUL.
3.Clasificarea normelor juridice
In literatura juridica normele juridice sunt clasificate în diverse
categorii dupa criterii variate. De exemplu,
a) dupa obiectul si metoda reglementarii juridice, deci a ramurii de drept
din care fac parte, distingem tot atâtea categorii de norme câte
ramuri de drept exista:
- norme de drept civil;
- norme de drept constitutional;
- norme de drept administrativ;
- norme de drept procesual civil;
- norme de drept penal;
- norme de drept procesual penal;
- norme de dreptul muncii, etc.
b) dupa izvorul de drept în care sunt încorporate si dupa
functia lor juridica, normele de drept pot fi cuprinse în legi,
ordonante guvernamentale, acte normative elaborate de organele administratiei
de stat centrale si locale.
c) Dupa modul de cuprindere a partilor structurale ale normei juridice,
acestea pot fi complete -când cuprind toate elementele constitutive;
norme juridice de trimitere, care se completeaza cu norme din acelasi
act normativ sau cu norme din alte acte normative existente si norme juridice
în alb, care urmeaza sa se completeze cu dispozitii din acte normative
ce urmeaza sa apara.
d) Dupa sfera de aplicare si gradul de generalitate:
- norme generale - care se aplica tuturor relatiilor sociale dintr-o ramura
de drept;
- norme speciale - care se aplica numai unei anumite categorii de relatii
din cadrul unei ramuri de drept;
- norme de exceptie - care sunt date în completarea unei norme generale
sau speciale, instituind un regim derogator de la ele.
Regula este ca normele speciale deroga de la normele generale, iar normele
de exceptie sunt de stricta interpretare.
e) dupa caracterul conduitei pe care o prescriu:
- norme imperative - acaror respectare se impune obligatoriu, fara a fi
admisa nici o derogare sub amenintarea sanctiunii. Acestea pot fi:
" onerative - atunci când prescriu în mod expres obligatiile
de savârsire a unei actiuni;
" prohibitive, care interzic savârsirea unei actiuni sau o
anume conduita.
Aceasta subdivizare nu este absoluta, întrucât aceeasi norma
poate fi în acelasi timp onerativa si prohibitiva.
- norme dispozitive - sunt normele a caror aplicare este lasata la dispoztia
subiectilor de drept carora li se adreseaza. Ele se subdivid:
" norme permisive care nici nu interzic savârsirea unui act
si nici nu impun o actiune, ci stabilesc doar anumite drepturi unor subiecte
de drept vizate;
" norme supletive - care lasa posibilitatea subiectilor de drept
de- a -si alege o anumita conduita în anumite limite;
" norme stimulative - stabilesc stimulente si conditii de acordare
a acestora de catre organele competente. In ipoteza îndeplinita,
condititiile respectivei norme devin obligatorii.
" Norme de recomandare ce prevad o anumita conduita pe care statul
o recomanda unor organe ale sale sau unor cetateni, iar în ipoteza
în care destinatarii lor îsi însusesc recomandarile,
normele capata caracter obligatoriu.
" Norme punitive ce prevad sanctiunile juridice pentru cei ce înfrâng
normele juridice. Spre deosebire de cele stimulative, aceste norme au
un caracter imperativ, si în functie de modul de redactare, pot
fi:onerative sau prohibitive.
" Norme organizatorice- care urmaresc sa fundamenteze cadrul de functionare
al institutiilor si celorlalte organisme sociale , modul de înfiintare,
scopul, competenta, relatiile în sistem.
4.Actiunea normelor juridice în timp, spatiu si asupra persoanelor
Realizarea dreptului prin traducerea în viata a normelor juridice
este conditionata de durata mentinerii în vigoare a actelor normative,
de raza teritoriala în care ele îsi produc efectele si de
sfera persoanelor asupra carora ele actioneaza.
4.1. Actiunea normelor juridice în timp - este delimitata de momentul
intrarii în vigoare si de cel al încetarii existentei lor.
Aplicându-se numai la faptele care se petrec în timpul cât
sunt în vigoare, ele nu sunt nici retroactive, nici ultraactive.
In general, trecutul scapa actiunii unei legi si de aceea, ele actioneaza
numai pentru viitor. Norma de drept fiind un amendament adus conditiei
umane permite sau interzice anumite actiuni. Nu se poate impune nimanui
sa se supuna unei legi care nu exista si, de aceea, nimeni nu poate fi
învinuit ca a savârsit o fapta care nu era prohibita, ci era,
dimpotriva, admisa la data savârsirii ei.
Sub aspectul actiunii în timp a normelor juridice actioneaza principiul
neretroactivitatii legii, ceea ce presupune stabilirea momentului initial
si a momentului final al actiunii legii.
In principiu, în România, normele juridice intra în
vigoare în momentul publicarii lor în Monitorul Oficial, sau
la data aducerii lor la cunostinta celor carora li se adreseaza. Conform
principiului NEMO CENSITUR IGNORARE LEGEM (Nimeni nu se poate prevala
de necunoasterea legii), legile se presupun cunoscute de la data aducerii
lor la cunostinta conform principiului publicitatii. Uneori, în
cuprinsul actelor normative se prevede o alta data, ulterioara datei publicarii
normei, pentru intrarea în vigoare. Se acorda astfel un termen necesar
pentru cunoasterea noii norme.
Principiul neretroactivitatii legii este consacrat în art.1 din
Codul civil, în art.10-11 din Codul penal.
De la aplicarea principiului neretroactivitatii legii exista însa
si unele exceptii, cand legile se aplica retroactiv, si anume:
" În situatia când legea prevede expres ca se aplica
unor fapte petrecute anterior, fara ca prin aceasta sa se îngradeasca
drepturile fundamentale garantate prin Constitutie;
" In cazul când este necesara înlaturarea unor piedici
care frâneaza procesul transformarilor sociale;
" In cazul legilor interpretative care clarifica întelesul
unor norme juridice si care se aplica de la data intrarii în vigoare
a normei interpretate, în cazul când ele apar ulterior acestora;
" In cazul legii penale mai favorabile, adica daca de la data savârsirii
unei infractiuni si pâna la data ultimului act de executare au aparut
mai multe legi care sanctioneaza diferit aceeasi fapta, se va aplica legea
penala cu sanctiunea mai blânda.
Actul normativ ramâne în vigoare pâna când el
este abrogat printr-un alt act normativ de acelasi grad sau superior lui,
precum si prin ajungerea la termen sau caderea în desuetudine.
Actul prin care înceteaza existenta unei norme juridice se numeste
ABROGARE. Ea poate fi:
1. Abrogare expresa direct când într-un act normativ nou se
arata în mod expres ca actul normativ anterior sau doar unele articole
se abroga.
2. Abrogare expresa indirect când legea noua se limiteaza sa mentioneze
ca dispozitiile anterioare contrare prevederilor ei se abroga, fara a
se mentiona direct actul normativ sau articole care se abroga.
3. Abrogare tacita când noul act normativ nu abroga expres pe cele
vechi, dar prin regulile pe care le prescrie se abate de la vechea reglementare.
Abrogarea tacita este o manifestare de vointa a organelor statului ce
emit actul normativ, care chiar daca nu contine o clauza expresa de abrogare
poate fi considerat act de abrogare prin conduita contrara impusa.
4. Caderea în desuetudine reprezinta încetarea efectelor unei
norme neabrogate, dar care îsi înceteaza aplicarea, întrucât
relatiile sociale pe care le reglementeaza sunt depasite
In toate legislatiile exista si norme a caror actiune este determinata
în timp. Acestea sunt legile temporare, adica au numai o anume durata
de existenta.
Au un caracter temporar actele normativecare sunt elaborate pentru anume
situatii provizorii: stare de razboi, calamitati naturale, iar o data
cu încetarea conditiilor care au determinat aparitia lor, este firesc
sa iese din vigoare si actele de reglementare ale acestora.
Actiunea normelor juridice în spatiu si asupra persoanelor
Ne intereseaza daca normele juridice se aplica asupra tuturor persoanelor
ce se gasesc pe un teritoriu, indiferent daca sunt sau nu cetateni ai
tarii respective si daca se aplica sau nu unor fapte savârsite în
afara teritoriului tarii.
In general, o norma juridica, în virtutea suveranitatii statului,
se aplica si actioneaza asupra întregului teritoriu al tarii care
a emis-o.
Prin teritoriu , în sens juridic, se întelege totalitatea
întinderilor de uscat si apa, spatiul înconjurator - subsolul
si spatiul aerian, asupra carora statul îsi manifesta autoritatea.
Desi în conceptia legislatiei române, navele si aeronavele
românesti nu intra în notiunea de teritoriu national, faptele
savârsite pe o nava sau aeronava româneasca aflata în
afara marii teritoriale, sunt socotite ca fapte savârsite pe teritoriul
tarii ca urmare a extinderii actiunii legii noastre nationale si nu ca
urmare a extinderii notiunii de teritoriu.
Limitele teritoriului sunt cele indicate prin frontiera de stat (naturala
sau conventionala). Frontierele aeriene sunt precizate cu ajutorul unor
linii perpendiculare care pornesc de pe frontierele terestre sau acvatice
în sus pâna la limita liniei inferioare a spatiului cosmic.
Teritoriul si frontierele sunt inviolabile si regimul lor juridic este
stabilit prin tratate internationale si norme interne.
Necesitatea mentinerii si dezvoltarii relatiilor internationale impune
existenta unor exceptii de la principiul teritorialitatii legii.
Principalele situatii în care nu se aplica legea tarii noastre pe
teritoriul României sunt:
" IMUNITATEA DIPLOMATICA consta în exceptarea unor persoane
care exercita activitati diplomatice. Imunitatea diplomatica presupune:
- inviolabilitatea personala a reprezentantilor diplomatici
- inviolabilitatea cladirilor ocupate de reprezentanta diplomatica;
- inviolabilitatea mijloacelor de transport apartinatoare reprezentantei
diplomatice;
- invilabilitatea corespondentei diplomatice
Totodata, agentii diplomatici sunt exceptati de la jurisdictia penala,
civila si administrativa a tarii de resedinta.
In cazul în care un representant diplomatic comite o infractiune,
sau nesocoteste legile tarii în care a fost acreditat, guvernul
tarii de resedinta îl poate declara PERSONA NON GRATA, ceea ce atrage
dupa sine rechemarea sau expulzarea lui.
" STATUTUL JURIDIC AL CONSULILOR - Reprezentantii consulari ai statelor
straine se bucura pe baza reciprocitatii de un regim juridic asemanator
imunitatii diplomatice, respectiv anumite drepturi si privilegii:
- scutirea de unele impozite sau prestatii;
- nesupunerea fata de jurisdictia instantelor tarii de resedinta, etc.
" REGIMUL JURIDIC AL CETATENILOR STRAINI -
Situatia strainilor poate fi supusa unuia din urmatoarele regimuri juridice:
- regimul national - prin care se acorda strainilor, în conditii
de reciprocitate, drepturile civile de care se bucura cetatenii statului
respectiv;
- regimul special prin care se acorda strainilor anumite drepturi prevazute
în unele legi sau tratate internationale;
- regimul clauzei natiunii celei mai favorizate prin care se acorda cetatenilor
straini drepturi care sa nu fie mai restrânse decât drepturile
acordate cetatenilor oricarui alt stat tert.
In cazul în care faptele se petrec pe teritoriul mai multor state,
intervine conflictul de legi, care se rezolva prin conventii internationale
pe baza reciprocitatii dintre state.
Principalele situatii în care legile statului nostru se aplica si
în afara frontierelor, pe baza reciprocitatii, sunt prevazute în
Codul penal , explicabile prin necesitatea de a separa anumite interese
deosebite pentru statul respectiv sau pentru societate în general.
Este de asemenea, firesc ca statul sa aplice legile sale asupra cetatenilor
sai, chiar daca au savârsit fapte incriminate de legea româna
în strainatate.
Sunt situatii în care statul nostru aplica legile sale si fata de
straini, atunci când sunt lezate interesele fundamentale ale statului
nostru sau ale unui alt stat, atunci când statul nostru s-a obligat
la aceasta prin conventii internationale. Aceste situatii sunt prevazute
de Codul penal în art.4-6:
1.PERSONALITATEA LEGII PENALE -când legea penala româneasca
se aplica infractiunilor savârsite în afara teritoriului tarii,
daca faptuitorul este cetatean român sau daca, neavând nici
o cetatenie, are domiciliul în tara noastra;
2.REALITATEA LEGII PENALE - când legea penala româneasca se
aplica infractiunilor savârsite în afara teritoriului tarii,
contra securitatii statului român sau contra vietii unui cetatean
român, ori prin care s-a adus o vatamare grava integritatii sau
sanatatii unui cetatean român, când sunt savârsite de
un cetatean strain sau o persoana fara cetatenie, ce nu domiciliaza pe
teritoriul tarii.
3.UNIVERSALITATEA LEGII PENALE - când legea penala româna
se aplica si altor infractiuni decât cele de mai sus savârsite
pe teritoriul tarii de un cetatean strain sau o persoana fara cetatenie,
care nu domiciliaza pe teritoriul tarii, daca fapta este privita ca o
infractiune si de legea penala a tarii unde a fost savârsita, si
daca faptuitorul se afla la noi în tara .
Norma juridica se aplica tuturor cetatenilor statului nostru care se bucura
de egalitate în fata legii.
|
În acest curs:
- Locul stiintelor juridice în sistemul stiintelor umaniste
- Esenta, continutul, forma si definirea dreptului
- Principiile fundamentale ale dreptului
- Izvoarele dreptului
- Norma juridicã
- Rãspunderea juridicã
- Dreptul si statul
Rãsfoieste
cursul
|