CAPITOLUL 2: ESENTA , CONTINUTUL , FORMA SI DEFINIREA DREPTULUI

 


1. Esenta dreptului


Ca orice fenomen , dreptul este unitatea unor laturi :
-calitative
-cantitative

Determinarea conceptului de drept prin prisma categoriei filisofice de " esenta , continut si forma " , implica efortul de decelare , stabilire a trasaturilor si determinarilor calitative fundamentale ale dreptului , precum si efortul de sesizare a modalitatilor specifice de organizare interna si externa a continutului.

In general , esenta unui fenomen reflecta unitatea laturilor , trasaturilor si raporturilor interne necesare , relativ stabile , care constituie natura interna , launtrica a fenomenului si il fixeaza intr - o clasa de fenomene.

Din multitudinea determinarilor calitative ale dreptului se desprinde o calitate principala care exprima calitatea inregului . Aceasta este calitatea juridca a vointei si interesului , care prezideaza la aparitia normelor dreptului si care asigura un anumit echilibru in desffasurarea raporturilor interumane.

Oricate modificari va suferi un sistem juridic , prin orice stari ar trece , acesta calitate va ramane neschimbata.

În drept, rolul vointei are o dubla semnificatie :

a) vointa generala
a gruparilor sociale sau a intregii societati , determinata de anumite interese , care tinde
sa se ofocilalizeze prin intermediul activitatii statale , creand dreptul statal ;
b) vointa individuala
manifestata in procesul aplicarii dreptului .

Vointa este o categorie psihologica , reprezentand procesul psihic prin care se infrang anumite obstacole , prin actiuni orientate catre realizarea unui scop propus in mod constient , un efort voluntar in care se confrunta posibilitatile omului cu conditiile subiective si obiective .

Cand se abordeaza esenta dreptului , nu se are in vedere acest sens al vointei individuale , ci se are in vedere vointa generala , ce se exprima in cutume sau legi , care tinde sa - si subordoneze vointa individuala avand la origine constiinta individualizata .

Cuprinderea in drept a acestei vointe si exprimarea ei in forma oficiala se realizeaza in baza considerarii interesului fundamental al grupului sau ale societatii in ansamblu . .

Ideea existentei unei asemenea vointe generale o intalnim in conceptia contractualismlui .

In conceptia lui Rousseau - reprezentant de seama al contractualismului - vointa generala nu este suma tuturor vointelor , ci numai acelora care concorda in vederea realizarii contractului social .

Baza constructiei sale ramane vointa particulara ; dreptul , ca si statul , apare in conceptia lui Rousseau si a adeptilor sai , ca produse ale vointei , ca forme necesare ale vietii in comun .

Eliminand unele exagerari datorate subiectivismului , voluntarismului social , care considera societatea ca un produs arbitrar al vointei si inteligentei umane , iar legislatia ca opera arbitrara a omului , intelegerea vointei generale care se difuzeaza prin ofocializare , gaseste real suport in conceptia clasica contractuala .

In drept se exprima o atare vointa , iar acesta vointa nu este o simpla suma aritmetica a vointelor indivizilor , ci un tot organic care depaseste simpla sumare a vointei indivizilor si exprima pozitia si interesele generale ale grupurilor si structurilor sociale .

Interesele grupurilor sociale fac ca acestea sa doreasca sa se stabileasca - dintre multitudinea de interese de multe ori opuse - o armonie in virtutea ideii de valoare . Nu este vorba de valoare ca entitate abstracta , ci ca valoare ce functioneaza dependent de sistemele morale si evolueaza in cadrul acestor sisteme .

Pentru a - si conserva fiinta , societatea are nevoie de coordonarea activitatii individuale , in cadrul unei cooperar si al unei ordini privite ca si conditii minime de consens in promovarea unui scop colectiv ; de aceea , are dreptate Del Vechio cand considera legea ca fiind in acelasi timp gandire si vointa , fiindca inglobeaza o hotarare logica si un act de autoritate . Del Vechio considera ca , vointa generala - ca vointa a statului - este superioara vointei individuale si mai puternica decat ea , fiind pentru acesta o forma mai inalta a libertatii si o treapta superioara a spiritului , constituind esenta dreptului . Aceasta vointa generala , oficializata , devenita vointa juridica , exprimata in legi si aparata de stat , trebuie privita ca o unitate de momente sociale si psihologice .

Vointa juridica se numara printre elementele componente ale constiintei juridice .

Dar dreptul nu poate ramane doar in stare de vointa , ratiunea sa practica , legaturile sale intoriceste constituite cu interesele fundamentale ale oamenlilor , imprima dreptului trasaturi de eficienta mult mai pronuntate in comparatie cu alte sensuri normative ( ex : in comparatie cu cele morale ) .

Perceptele dreptului isi gasesc concretizare in elementele de continut ale acestuia .


2. Continutul dreptului

Continutul dreptului
este constituit din ansamblul laturilor si conexiunilor , care dau expresia concreta vointei si intereselor sociale , ce reclama oficializarea si garantarea pe cala statala . Sub acest aspect , continutul dreptului impune esenta sa , dar nu se reduce la ea . Continutul este mai bogat , stufos , desi nu este atat de profund ca esenta , fiind mai apropiat de realitatile sociale in care dreptul isi duce existenta ; continutul este in acelasi timp mai mobil , insasi dinamica sa .

Dinamica dreptului determina aprofundarea cunoasterii continutului dreptului in toata complexitatea sa si in explorarea conexiunilor , a legaturilor interne si externe , mai ales ale elementelor sale componente .

Continutul dreptului are ca legatura componenta doar sistemul normelor juridice .
Ca elemente de continut ale dreptului , normele juridice se afla intr - o permanenta corelatie cu constiinta juridica , si prin aceasta cu ansamblul conditiilor vietii materiale si spirituale a societatii .

Raportat la societate , dreptul apare ca un factor care organizeaza relatiile sociale , le da o finalitate in conformitate cu un interes public .

Normele de drept - ca laturi ale continutului dreptului - infatiseaza in calitate de premise si conditii " sine qua non " ale ordinii , precum si ca instrumente de control social .


3. Forma dreptului


Continutul dreptului nu poae fi desprins de cel al formelor sale .

Forma dreptului semnifica exprimarea organizarii interioare a structurii continutului . Ea desemneaza aspectul exterior al continutului , modul sau de exteriorizare .

Forma dreptului are intotdeauna greutate sensului acestuia . Ea este a unui continut . Forma goala este o absurditate .

Forma este legea de alcatuire , modul in care se leaga elementele care compun continutul dreptului . In perspectiva structulist - sistemica , dreptul este o structura , un organism integrator , functionand pe baza relatiei tot - parte ( parte - intreg ) . Din aceasta perspectiva se poate vorbi de o forma interna si una externa .

Forma interna a dreptului este chiar interactiunea ramurilor dreptului ( sistemul dreptului ) gruparea normelor juridice pe institutii si ramuri ( ramura dreptului privat si cea a dreptului public ) .

Forma externa poate fi analizata din mai mule puncte de vedere :
a) din punctul de vedere al modalitatii de exprimare a vointei legiuitorului , respectiv izvoarele dreptului
b) din punctul de vedere al sistematizarii legislatiei - codofocari , incorporari etc.;
c) din punctul de vedere al modalitatii de exprimare a normelor de drept in felurite acte ale organului de stat : legi , decrete , hotarari etc.

In forma dreptului sunt cuprinse si procedeele specifice tehnicii juruduce , cum ar fi : conceptele , procedeele de conceptualizare , clasificarile , tiparele logice ale normelor juridice .

Forma dreptului apare ca elementul sau intrinsec .

Forma dreptului ajuta la intelegerea corecta a modului in care dreptul patrunde in tesatura raporturilor sociale , influentand conduita oamenilor si ocrotind nevoile sociale majore .

Ea permite abordarea stiintifica a problematicii existentei in timp a unor permanente juridice - constantele dreptului - elemente indispensabile oricarei legislatii .

4. Definirea dreptului

In existenta sa milenara , dreotul a primit numeroase definitii ( redam doar cateva ) .

Romanii au definit dreptul prin referirea la morala : " JUS EST ARS AEQUI ET BON " - " Dreptul este arta binelui si a echitatii " . Definitia este data de Celsius .

In acesta acceptiune , dreptul nu se emancieaza fata da latura moralei , iar scopul sau era realizarea binelui moral .

Realizarea echitatii implica respectarea principiilor :
HONESTE VIVERE
NEMINEM LEDERE
SUUM CUIQUE TRIBUERE

Definirea dreptului a pus indiscutie chiar natura dreptului .

Este dreptul o realitate transcedentala care se impune ratiunii , sau , dimpotriva , este un ansamblu de fenomene sociale perceptibile prin experienta ?

Raspunsul la aceste intrebari a framantat si a marcat inreaga evolutie a filosofiei juridice .

La prima parte a inrebarii a dat raspuns scoala dreptului natural , chiar prin juristii ramani - concepeau dreptul ca pe o realitate transcedentala .

Cicero spunea : " Este o lege adevarata , dreapta , rationala , conforma cu natura , raspandita in toti , eterna . Aceasta lege nu este permis sa fie abrogata si nici nu se poate deroga de la ea . Nici nu este alta la Roma , alta la Atena , alta acuma , alta mai tarziu . Ci o singura lege si eterna , neschimbatoare , va carmui pe toti oamenii si in toate timpurile . "

Conceptia dreptului natural a constituit pilonul gandirii juridice pana la sfarsitul secolului al - XVIII - lea . Aceasta conceptie a fost dezvoltata in operele lui Grotius _ sfarsitul secolului al - XVI - lea - inceputul secolului al - XVII - lea - este prezenta si la alcatuirea Codului Civil Francez . " Dreptul natural este un drept universal si imuabil , izvor al tutoror legilor pozitive " .

Conceptia care a prezidat elaborarea Codului Civil Francez ( 1804 ) a fost de factura jus - naturalista .

Scoala istorica germana a dreptului - prima jumatate a secolului al - XIX - lea - reprezentata de Savigni si Pushta , a adus un punct de vedere nou , care a zdruncinat credinta in existenta unui drept natural , sustinand ca dreptul este un produs istoric , altfel nu s - ar putea explica diversitatea conceptiilor juridice si formelor de drept , diferite de la popor la popr si de la o epoca la alta .

Problemele dreptului incep acum sa fie tratate din prespectiva istorica . Savigni spune ca " daca se cerceteaza care este obiectulin sanul caruia dreptul pozitiv isi are realitatea , se gaseste ca acest obiect este poporul " .

Baza dreptului pozitiv isi gaseste realitatea in cinstiinta generala a poporului . El este produsul constiintei colective , al spiritului poporului : " Volks geist " .

Istoria dreptului este legata de istoria poporului " precum viata poporului se schimba de - a lungul veacurilor - spune Pushta - tot astfel dreptul , ramura a acestei vieti se schimba si el cu vremea , se dezvolta odata cu poporul caruia ii apartine si se adapteaza diferitelor sale faze de dezvoltare " .

Totusi , scoala istorica n - a putut anihila complet ideea dreptului natural conceput mai tarziu ca drept rational , alcatuit din ideile conducatoare generale , desprinse din ratiunile impuse de justitie , echitate si bunul simt .

Fata de modul de gandire jus - naturalist ( sau de explicatia si definirea acestui drept ) reactioneaza pozitivistii , in frunte cu Leon Duguit , care spunea : " Sistemul juridic al Declaratiei Drepturilor Omului si al Codului Napoleonian era bazat pe conceptia metafizica asupra dreptului subiectiv " .

Sistemul juridic al popoarelor moderne tinde a se stabili pe constatarea faptului de functie sociala , impunandu - se indivizilor si grupurilor . Se elabora astfel un sistem nou de ordin realist care se opunea celui metafizic .

In aceasta directie realista se inscrie si conceptia lui Shering ( jurist german din secolul al - XIX - lea ) , care pune la baza dreptului interesul legal ocrotitor . " Dreptul - scrie Schering - este forma in care statul isi organizeaza prin constrangere , asigurarea conditiilor de viata ale societatii " .

Profesorul american Berman , arata ca " dreptul este unul din cele mai profunde concepte ale civilizatiei pentru ca el ofera protectia contra tiraniei si anarhiei , unul din instrumeltele principale ale societatii , pentru coservarea vietii si ordinii , impotriva amestecului arbitrar in interesele individuale " .

Profesorul Popa da urmatoarea definitie a dreptului : " Dreptul este ansamblul regulilor asigurate si garantate de catre stat , care au ca scop organizarea si disciplinarea comportamentului uman , in principalele relatii din societate , intr - un climat specific manifestarii coexistentei libertatilor , apararea drepturilor esentiale ale omului si justitiei sociale . "





În acest curs:

  1. Locul stiintelor juridice în sistemul stiintelor umaniste
  2. Esenta, continutul, forma si definirea dreptului
  3. Principiile fundamentale ale dreptului
  4. Izvoarele dreptului
  5. Norma juridicã
  6. Rãspunderea juridicã
  7. Dreptul si statul

back Rãsfoieste cursul next


<--IDD