|
CAPITOLUL
2:
ESENTA , CONTINUTUL , FORMA SI DEFINIREA DREPTULUI
1. Esenta dreptului
Ca orice fenomen , dreptul este unitatea unor laturi :
-calitative
-cantitative
Determinarea conceptului de drept prin prisma categoriei filisofice de
" esenta , continut si forma " , implica efortul de decelare
, stabilire a trasaturilor si determinarilor calitative fundamentale ale
dreptului , precum si efortul de sesizare a modalitatilor specifice de
organizare interna si externa a continutului.
In general , esenta unui fenomen reflecta unitatea laturilor , trasaturilor
si raporturilor interne necesare , relativ stabile , care constituie natura
interna , launtrica a fenomenului si il fixeaza intr - o clasa de fenomene.
Din multitudinea determinarilor calitative ale dreptului se desprinde
o calitate principala care exprima calitatea inregului . Aceasta este
calitatea juridca a vointei si interesului , care prezideaza la aparitia
normelor dreptului si care asigura un anumit echilibru in desffasurarea
raporturilor interumane.
Oricate modificari va suferi un sistem juridic , prin orice stari ar
trece , acesta calitate va ramane neschimbata.
În drept, rolul vointei are o dubla semnificatie :
a) vointa generala
a gruparilor sociale sau a intregii societati , determinata de anumite
interese , care tinde
sa se ofocilalizeze prin intermediul activitatii statale , creand dreptul
statal ;
b) vointa individuala
manifestata in procesul aplicarii dreptului .
Vointa este o categorie psihologica , reprezentand procesul psihic prin
care se infrang anumite obstacole , prin actiuni orientate catre realizarea
unui scop propus in mod constient , un efort voluntar in care se confrunta
posibilitatile omului cu conditiile subiective si obiective .
Cand se abordeaza esenta dreptului , nu se are in vedere acest sens al
vointei individuale , ci se are in vedere vointa generala , ce se exprima
in cutume sau legi , care tinde sa - si subordoneze vointa individuala
avand la origine constiinta individualizata .
Cuprinderea in drept a acestei vointe si exprimarea ei in forma oficiala
se realizeaza in baza considerarii interesului fundamental al grupului
sau ale societatii in ansamblu . .
Ideea existentei unei asemenea vointe generale o intalnim in conceptia
contractualismlui .
In conceptia lui Rousseau - reprezentant de seama al contractualismului
- vointa generala nu este suma tuturor vointelor , ci numai acelora care
concorda in vederea realizarii contractului social .
Baza constructiei sale ramane vointa particulara ; dreptul , ca si statul
, apare in conceptia lui Rousseau si a adeptilor sai , ca produse ale
vointei , ca forme necesare ale vietii in comun .
Eliminand unele exagerari datorate subiectivismului , voluntarismului
social , care considera societatea ca un produs arbitrar al vointei si
inteligentei umane , iar legislatia ca opera arbitrara a omului , intelegerea
vointei generale care se difuzeaza prin ofocializare , gaseste real suport
in conceptia clasica contractuala .
In drept se exprima o atare vointa , iar acesta vointa nu este o simpla
suma aritmetica a vointelor indivizilor , ci un tot organic care depaseste
simpla sumare a vointei indivizilor si exprima pozitia si interesele generale
ale grupurilor si structurilor sociale .
Interesele grupurilor sociale fac ca acestea sa doreasca sa se stabileasca
- dintre multitudinea de interese de multe ori opuse - o armonie in virtutea
ideii de valoare . Nu este vorba de valoare ca entitate abstracta , ci
ca valoare ce functioneaza dependent de sistemele morale si evolueaza
in cadrul acestor sisteme .
Pentru a - si conserva fiinta , societatea are nevoie de coordonarea
activitatii individuale , in cadrul unei cooperar si al unei ordini privite
ca si conditii minime de consens in promovarea unui scop colectiv ; de
aceea , are dreptate Del Vechio cand considera legea ca fiind in acelasi
timp gandire si vointa , fiindca inglobeaza o hotarare logica si un act
de autoritate . Del Vechio considera ca , vointa generala - ca vointa
a statului - este superioara vointei individuale si mai puternica decat
ea , fiind pentru acesta o forma mai inalta a libertatii si o treapta
superioara a spiritului , constituind esenta dreptului . Aceasta vointa
generala , oficializata , devenita vointa juridica , exprimata in legi
si aparata de stat , trebuie privita ca o unitate de momente sociale si
psihologice .
Vointa juridica se numara printre elementele componente ale constiintei
juridice .
Dar dreptul nu poate ramane doar in stare de vointa , ratiunea sa practica
, legaturile sale intoriceste constituite cu interesele fundamentale ale
oamenlilor , imprima dreptului trasaturi de eficienta mult mai pronuntate
in comparatie cu alte sensuri normative ( ex : in comparatie cu cele morale
) .
Perceptele dreptului isi gasesc concretizare in elementele de continut
ale acestuia .
2. Continutul dreptului
Continutul dreptului
este constituit din ansamblul laturilor si conexiunilor , care dau expresia
concreta vointei si intereselor sociale , ce reclama oficializarea si
garantarea pe cala statala . Sub acest aspect , continutul dreptului impune
esenta sa , dar nu se reduce la ea . Continutul este mai bogat , stufos
, desi nu este atat de profund ca esenta , fiind mai apropiat de realitatile
sociale in care dreptul isi duce existenta ; continutul este in acelasi
timp mai mobil , insasi dinamica sa .
Dinamica dreptului determina aprofundarea cunoasterii continutului dreptului
in toata complexitatea sa si in explorarea conexiunilor , a legaturilor
interne si externe , mai ales ale elementelor sale componente .
Continutul dreptului are ca legatura componenta doar sistemul normelor
juridice .
Ca elemente de continut ale dreptului , normele juridice se afla intr
- o permanenta corelatie cu constiinta juridica , si prin aceasta cu ansamblul
conditiilor vietii materiale si spirituale a societatii .
Raportat la societate , dreptul apare ca un factor care organizeaza relatiile
sociale , le da o finalitate in conformitate cu un interes public .
Normele de drept - ca laturi ale continutului dreptului - infatiseaza
in calitate de premise si conditii " sine qua non " ale ordinii
, precum si ca instrumente de control social .
3. Forma dreptului
Continutul dreptului nu poae fi desprins de cel al formelor sale .
Forma dreptului semnifica exprimarea organizarii interioare a structurii
continutului . Ea desemneaza aspectul exterior al continutului , modul
sau de exteriorizare .
Forma dreptului are intotdeauna greutate sensului acestuia . Ea este
a unui continut . Forma goala este o absurditate .
Forma este legea de alcatuire , modul in care se leaga elementele care
compun continutul dreptului . In perspectiva structulist - sistemica ,
dreptul este o structura , un organism integrator , functionand pe baza
relatiei tot - parte ( parte - intreg ) . Din aceasta perspectiva se poate
vorbi de o forma interna si una externa .
Forma interna a dreptului este chiar interactiunea ramurilor dreptului
( sistemul dreptului ) gruparea normelor juridice pe institutii si ramuri
( ramura dreptului privat si cea a dreptului public ) .
Forma externa poate fi analizata din mai mule puncte de vedere :
a) din punctul de vedere al modalitatii de exprimare a vointei legiuitorului
, respectiv izvoarele dreptului
b) din punctul de vedere al sistematizarii legislatiei - codofocari ,
incorporari etc.;
c) din punctul de vedere al modalitatii de exprimare a normelor de drept
in felurite acte ale organului de stat : legi , decrete , hotarari etc.
In forma dreptului sunt cuprinse si procedeele specifice tehnicii juruduce
, cum ar fi : conceptele , procedeele de conceptualizare , clasificarile
, tiparele logice ale normelor juridice .
Forma dreptului apare ca elementul sau intrinsec .
Forma dreptului ajuta la intelegerea corecta a modului in care dreptul
patrunde in tesatura raporturilor sociale , influentand conduita oamenilor
si ocrotind nevoile sociale majore .
Ea permite abordarea stiintifica a problematicii existentei in timp a
unor permanente juridice - constantele dreptului - elemente indispensabile
oricarei legislatii .
4. Definirea dreptului
In existenta sa milenara , dreotul a primit numeroase definitii ( redam
doar cateva ) .
Romanii au definit dreptul prin referirea la morala : " JUS EST
ARS AEQUI ET BON " - " Dreptul este arta binelui si a echitatii
" . Definitia este data de Celsius .
In acesta acceptiune , dreptul nu se emancieaza fata da latura moralei
, iar scopul sau era realizarea binelui moral .
Realizarea echitatii implica respectarea principiilor :
HONESTE VIVERE
NEMINEM LEDERE
SUUM CUIQUE TRIBUERE
Definirea dreptului a pus indiscutie chiar natura dreptului .
Este dreptul o realitate transcedentala care se impune ratiunii , sau
, dimpotriva , este un ansamblu de fenomene sociale perceptibile prin
experienta ?
Raspunsul la aceste intrebari a framantat si a marcat inreaga evolutie
a filosofiei juridice .
La prima parte a inrebarii a dat raspuns scoala dreptului natural , chiar
prin juristii ramani - concepeau dreptul ca pe o realitate transcedentala
.
Cicero spunea : " Este o lege adevarata , dreapta , rationala ,
conforma cu natura , raspandita in toti , eterna . Aceasta lege nu este
permis sa fie abrogata si nici nu se poate deroga de la ea . Nici nu este
alta la Roma , alta la Atena , alta acuma , alta mai tarziu . Ci o singura
lege si eterna , neschimbatoare , va carmui pe toti oamenii si in toate
timpurile . "
Conceptia dreptului natural a constituit pilonul gandirii juridice pana
la sfarsitul secolului al - XVIII - lea . Aceasta conceptie a fost dezvoltata
in operele lui Grotius _ sfarsitul secolului al - XVI - lea - inceputul
secolului al - XVII - lea - este prezenta si la alcatuirea Codului Civil
Francez . " Dreptul natural este un drept universal si imuabil ,
izvor al tutoror legilor pozitive " .
Conceptia care a prezidat elaborarea Codului Civil Francez ( 1804 ) a
fost de factura jus - naturalista .
Scoala istorica germana a dreptului - prima jumatate a secolului al -
XIX - lea - reprezentata de Savigni si Pushta , a adus un punct de vedere
nou , care a zdruncinat credinta in existenta unui drept natural , sustinand
ca dreptul este un produs istoric , altfel nu s - ar putea explica diversitatea
conceptiilor juridice si formelor de drept , diferite de la popor la popr
si de la o epoca la alta .
Problemele dreptului incep acum sa fie tratate din prespectiva istorica
. Savigni spune ca " daca se cerceteaza care este obiectulin sanul
caruia dreptul pozitiv isi are realitatea , se gaseste ca acest obiect
este poporul " .
Baza dreptului pozitiv isi gaseste realitatea in cinstiinta generala
a poporului . El este produsul constiintei colective , al spiritului poporului
: " Volks geist " .
Istoria dreptului este legata de istoria poporului " precum viata
poporului se schimba de - a lungul veacurilor - spune Pushta - tot astfel
dreptul , ramura a acestei vieti se schimba si el cu vremea , se dezvolta
odata cu poporul caruia ii apartine si se adapteaza diferitelor sale faze
de dezvoltare " .
Totusi , scoala istorica n - a putut anihila complet ideea dreptului
natural conceput mai tarziu ca drept rational , alcatuit din ideile conducatoare
generale , desprinse din ratiunile impuse de justitie , echitate si bunul
simt .
Fata de modul de gandire jus - naturalist ( sau de explicatia si definirea
acestui drept ) reactioneaza pozitivistii , in frunte cu Leon Duguit ,
care spunea : " Sistemul juridic al Declaratiei Drepturilor Omului
si al Codului Napoleonian era bazat pe conceptia metafizica asupra dreptului
subiectiv " .
Sistemul juridic al popoarelor moderne tinde a se stabili pe constatarea
faptului de functie sociala , impunandu - se indivizilor si grupurilor
. Se elabora astfel un sistem nou de ordin realist care se opunea celui
metafizic .
In aceasta directie realista se inscrie si conceptia lui Shering ( jurist
german din secolul al - XIX - lea ) , care pune la baza dreptului interesul
legal ocrotitor . " Dreptul - scrie Schering - este forma in care
statul isi organizeaza prin constrangere , asigurarea conditiilor de viata
ale societatii " .
Profesorul american Berman , arata ca " dreptul este unul din cele
mai profunde concepte ale civilizatiei pentru ca el ofera protectia contra
tiraniei si anarhiei , unul din instrumeltele principale ale societatii
, pentru coservarea vietii si ordinii , impotriva amestecului arbitrar
in interesele individuale " .
Profesorul Popa da urmatoarea definitie a dreptului : " Dreptul
este ansamblul regulilor asigurate si garantate de catre stat , care au
ca scop organizarea si disciplinarea comportamentului uman , in principalele
relatii din societate , intr - un climat specific manifestarii coexistentei
libertatilor , apararea drepturilor esentiale ale omului si justitiei
sociale . "
|
În acest curs:
- Locul stiintelor juridice în sistemul stiintelor umaniste
- Esenta, continutul, forma si definirea dreptului
- Principiile fundamentale ale dreptului
- Izvoarele dreptului
- Norma juridicã
- Rãspunderea juridicã
- Dreptul si statul
Rãsfoieste
cursul
|