Actiunea 1: COMENIUS
invatamant preuniversitar |
Aceasta
actiune cauta sa imbunatateasca calitatea invatamantului preuniversitar si sa dezvolte
dimensiunea europeana in educatie, in special prin incurajarea cooperarii transnationale
dintre scoli, prin dezvoltarea profesionala a personalului implicat direct in acest sector
de invatamant, prin favorizarea studierii limbilor comunitare si prin promovarea
cunoasterii diferitelor cuituri. |
|
Actiunea 1.1
Parteneriate scolare
Actiunea 1.2
Formarea initiala si continua a personalului
didactic implicat in invatamantul preuniversitar
Actiunea 1.3
Retele asociate parteneriatelor scolare si formarii
personalului implicat in invatamantul preuniversitar
|
Actiunea 1.1
Parteneriate scolare
Comunitatea
Europeana incurajeaza constituirea de parteneriate multilaterale intre institutiile
scolare. La aceste parteneriate se pot asocia, de asemenea, o serie de organisme adecvate
precum: institutii de formare a personalului didactic, institutii si autoritati locale,
institutii economice si culturale, organizatii ale parintilor si elevilor, precum si alte
organizatii relevante.
Tipurile de proiecte care pot primi ajutor financiar comunitar sunt urmatoarele:
Proiectele focalizate pe una sau
mai multe teme de interes comun pentru scolile participante, cuprinzand:
Proiecte indreptate catre predarea
si studierea limbilor oficiale aie Comunitatii Europene. Aceste
- proiecte pot fi bilaterale, mai ales daca
ele vizeaza o limba mai putin raspandita sau mai putin studiata si trebuie sa includa,
printre alte activitati enumerate mai sus, schimbul de elevi.
Proiecte indreptate catre
promovarea cunoasterii si respectarii altor culturi, in special a celor care contribuie la combaterea
rasismului si xenofobiei sau raspund nevoilor specifice ale copiilor lucratorilor
imigranti, tiganilor si celor care exerseaza profesii itinerante.
Proiecte indreptate catre elevii cu
cerinte educationale speciale
si care vizeaza integrarea acestora in formele conventionale de invatamant.
Institutiile scolare care
doresc sa participe la aceasta actiune trebuie sa prezinte o descriere sumara a
activitatilor preconizate a se derula pe durata urmatorului an scolar in cadrul acestui
program (”Planul Comenius”). Acest plan va permite Agentiilor Nationale Socrates sa
tina cont, in procesul de selectie a proiectelor, de o imagine globala asupra
activitatilor, avand caracter european, in realizarea carora este implicata scoala
respectiva.
”Planul Comenius” prezinta gandirea institutiei scolare referitoare la coerenta
activitatilor cu caracter european propuse a se desfasura (inclusiv activitati de formare
a personalului didactic) si constituie un argument in sprijinul cererilor de participare
la proiecte. El furnizeaza informatii de baza, permitand scolilor sa prezinte nevoile lor
si sa explice de ce doresc sa deruleze respectivele activitati.
< < < sus |
|
Actiunea 1.2 Formarea initiala si continua a personalului didactic
implicat in invatamantul preuniversitar
Comunitatea Europeana
sprijina proiectele de cooperare multilaterala realizate de catre institutii si organisme
care se ocupa cu formarea initiala sau continua a personalului didactic implicat direct in
invatamantul preuniversitar. Participarea scolilor si a altor actori sociali implicati in
domeniul educatiei este incurajata, ca si asocierea, unde este cazul, a organismelor de
supervizare la nivel local si regional. Pot primi ajutor financiar comunitar:
Activitatile de mobilitate
cuprinzand:
- mobilitatea cu scopul formarii initiale,
inclusiv perioadele de stagiu practic, asistenta in domeniul limbilor si plasamentele in
intreprinderi;
- mobilitatea cu scopul formarii continue
si reciclarii personalului didactic implicat in invatamantul preuniversitar;
- mobilitatea de durata limitata, in care se
includ stagiile de aprofundare pentru profesorii de limbi straine, personalul didactic
care se reinstruieste in predarea limbilor, profesorii calificati care intentioneaza sa
revina in curand sa lucreze ca profesori de limbi straine si profesorii de alte discipline
care doresc sau li se cere sa predea intr-o limba comunitara;
Proiectele de cooperare
multilaterala referitoare la:
- participarea la elaborarea programelor de
studiu, cursurilor, modulelor si materialelor didactice in contextul dezvoltarii
dimensiunii europene in educatia scolara;
- activitatile de formare si schimbul de
informatii privind managementul scolar si serviciile conexe precum orientarea scolara si
consilierea profesionala;
- activitatile de invatamant si formare
profesionala sau schimburile de informatii indreptate catre cresterea sensibilizarii in
scoli privind cunoasterea si respectarea altor culturi sau promovarea integrarii si
reusitei scolare corespunzatoare copiilor lucratorilor imigranti, tiganilor si persoanelor
care exerseaza profesiuni itinerante;
- activitatile indreptate catre formarea si
dezvoltarea profesionala a personalului didactic implicat in educarea elevilor cu grad
ridicat de risc sau a celor cu cerinte educationale speciale.
< < < sus |
|
Actiunea 1.3 Retele asociate parteneriatelor scolare si
formarii personalului implicat in invatamantul preuniversitar
Comunitatea Europeana
incurajeaza crearea de retele asociate parteneriatelor scolare si proiectelor de formare a
personalului didactic implicat in invatamantul preuniversitar, sprijinite in cadrul
actiunilor 1.1 si 1.2, in scopul facilitarii cooperarii privind temele de interes comun,
difuzarii rezultatelor si a bunelor practici, precum si reflectarii asupra aspectelor
calitative si novatoare ale educatiei scolare. Retelele de formare a personalului didactic
trebuie dezvoltate, acolo unde este cazul, in stransa colaborare cu ”retelele
tematice” universitare prevazute in cadrul Actiunii 2:
Erasmus.
< < < sus |
|