Art.9. În cadrul Universității din Craiova, învățământul de lungă
durată se organizează astfel:
- 8 semestre pentru facultățile de profil umanist, economic, științe
exacte;
- 10 semestre pentru facultățile de profil tehnic și agricol.
Semestrele 1-4 formează ciclul I de studii iar semestrele 5-8,
respectiv 5-10, formează ciclul II de studii.
Art.10. Evaluarea pregătirii profesionale a studentului se face pe
întreg
parcursul studiilor, în cadrul seminariilor, al lucrărilor practice,
verificărilor și a altor forme prevăzute în planurile de învățământ,
precum și prin examene care se susțin în sesiunile stabilite în
conformitate cu structura anului universitar.
a) studentul de la învățământul de zi, fără frecvență sau ID va
susține
examenele în cele 3 sesiuni stabilite prin structura anului
universitar.
Art.11. Pentru fiecare disciplină prevăzută în planul de învățământ,
care
se încheie cu nota (obținută la examen, verificare, proiect,
practică etc.) se atribuie un număr de credite, care oglindește
timpul consumat pentru pregătire.
Art.12. Studentul, care optează pentru profesiunea didactică, este
obligat,
conform Legii Învățământului, să participe și să finalizeze
activitățile (cursuri, seminarii, practica pedagogică)
Departamentului pentru pregătirea personalului didactic.
Promovarea tuturor examenelor (verificărilor), prevăzute în planul
de învățământ al Departamentului pentru pregătirea personalului
didactic, este atestată de obținerea unui certificat care dovedește
pregătirea pedagogică, în vederea ocupării unui post didactic.
Art.13. Volumul și nivelul cunoștințelor cerute la examene sunt
stabilite prin programele de studiu ale disciplinelor respective.
a) Ziua și ora susținerii examenelor, pentru toate formele de
învățământ,
se stabilesc de către decanate, la propunerea grupelor de studenți
și cu acordul cadrului didactic titular de disciplină.
Programul se stabilește pe grupe și se aduce la cunoștința
studenților cu cel puțin o lună înaintea începerii sesiunii de
examene.
b) Pentru sesiunea de toamnă, programarea examenelor se face până la
terminarea sesiunii de vară și se afișează.
c) Examenele se susțin în fața cadrului didactic care a predat
disciplina
respectivă, asistat de cadrul didactic, care a condus seminariile
sau lucrările practice sau de un alt cadru de specialitate.
Art.14. Încheierea situației școlare semestriale la disciplinele
prevăzute în planul de învățământ cu verificare se va face cu o
săptămână înaintea începerii sesiunii de examene.
Art.15. Modul de susținere a examenelor proba scrisă, test grilă,
proba orală sau proba scrisă și orală se stabilește, pentru
fiecare disciplină în parte, până la 15 octombrie și se aduce la
cunoștința studenților, prin afișare.
Art.16. Notarea răspunsurilor studentului la examene, verificări,
proiecte se face, de regulă, cu note de la 10 la 1, exprimate în
numere întregi, nota minimă de promovare fiind 5. În unele cazuri
stabilite prin instrucțiuni, verificările pot fi notate cu
admis-respins.
a) la disciplina la care se susțin mai multe probe (scris, oral,
probe de
laborator etc.) examinatorul va stabili o singură notă (cifra
întreagă) prin aprecierea tuturor rezultatelor obținute de student;
b) admiterea proiectului (în cazul în care acesta este stabilit
pentru o
disciplină anume), constituie o condiție de prezentare la examene la
disciplina respectivă; nota obținută la proiect nu se include în
nota de examen, ci se înscrie separat în catalog și în carnetul
studentului.
Art.17. Cataloagele completate la toate rubricile și semnate de
către examinator vor fi depuse obligatoriu la secretariat, cel mai
târziu a doua zi de la susținerea examenului.
Pentru studentul care nu se prezintă la examenele planificate în
sesiunea respectivă se trece "absent" în catalogul de examen.
Art.18. Până la data de 14 aprilie, decanatele sau departamentele
vor face cunoscută prin afișare, lista disciplinelor opționale
oferite în anul universitar următor pentru fiecare an de studiu.
Studentul este obligat să-și aleagă disciplinele opționale până la
data de 15 mai.
Opțiunea pentru limba străină nu poate fi schimbată pe întreaga
perioadă prevăzută în planul de învățământ dacă solicitarea nu s-a
făcut pe perioada primului semestru de studii.
Art.19. Practica de specialitate este obligatorie pentru studentul a
cărui specializare cuprinde și acest tip de activitate. Verificarea
cunoștințelor dobândite de student în activitatea practică se face
prin examen la locul de desfășurare a acesteia, de către o comisie
formată din conducătorul cadru didactic și îndrumătorul de
practică din partea unității unde s-a desfășurat practica.
a) Practica pedagogică se va desfășura conform planurilor de
învățământ și metodologiei elaborate de Departamentul de pregătire a
personalului didactic.
Art.20. Disciplinele obligatorii și cele opționale sunt cotate prin
credite astfel încât, la învățământul de zi, suma creditelor pe un
semestru să fie de 30.
Creditul este o unitate de măsură convențională care măsoară volumul
de muncă al studentului. La cuantificarea prin credite se iau în
considerare toate formele de activitate: curs, seminar, laborator,
examene, practică, studiu individual, proiecte. Creditele se alocă
în pachete compacte disciplinelor, în funcție de importanța relativă
a acestora (ca volum de muncă cerut studentului) în cadrul unui
semestru.
a) studentul primește integral creditele alocate dacă promovează
discipli-
na studiată;
b) în cazul în care se organizează învățământ fără frecvență sau ID,
numărul creditelor acordate pentru fiecare disciplină este același
ca la învățământul de zi;
c) examenul de licență și de absolvire se creditează separat cu un
număr
total de 30 de credite;
d) disciplinele pedagogice, incluse în cadrul programului
Departamentu-
lui pentru pregătirea personalului didactic, se creditează separat,
fiind cotate cu 30 de credite;
e) sistemul de alocare a creditelor are un coordonator la nivelul
universi-
tății (prorector) și câte un coordonator la nivelul fiecărei
facultăți, colegiu, departament (prodecan sau secretar științific).
La facultăți pot fi desemnate și alte persoane responsabile (șefi de
catedră, departament, membri ai Consiliului facultății) pe
specializări, ani de studii sau grupuri de studenți, care asigură
consilierea studenților interesați. Coordonatorii prezintă periodic
rapoarte și propuneri privind funcționarea sistemului și
îmbunătățirea condițiilor de aplicare.
Numărul de credite alocat unei discipline nu este divizibil pe forme
de activitate.
Art.21. Promovarea examenului (verificării) implică și acordarea
pachetului de credite, prevăzute pentru disciplina respectivă.
Pachetul (numărul) de credite alocat unei discipline nu este
divizibil.
a) Creditele se pot aduna în module pentru obținerea unei
specializări sau
a unei calificări complementare;
b) Creditele se pot transfera între structurile aparținând unor
specializări
sau profile diferite (transferul structural);
c) Creditele sunt transferabile de la o unitate de învățământ la
alta, pe
discipline, pe grupuri de discipline sau pe perioade compacte de
studiu (transfer orizontal);
Consiliul facultății va stabili criteriile de transfer al creditelor
precum și numărul acestora. Transferul se face în baza cererii
individuale a studentului și a situației clare, oficiale, a
creditelor. Decanul facultății aprobă acest transfer.
d) Creditele se pot obține în avans și se pot reporta în semestrele
următoare (mobilitatea creditelor). Obținerea în avans sau
reportarea în semestrele următoare se face la cererea studentului și
se aprobă la Biroul Consiliului facultății;
e) Creditele obținute se recunosc pe întreaga durată a școlarității
și
recunoașterea lor nu este afectată de modificările de programa sau
plan de învățământ (imperisabilitatea creditelor);
f) În funcție de numărul de credite obținute la încheierea unui an
academic, un student poate fi declarat promovat, înscris în anul
următor fără să fi promovat anul de studii încheiat (glisat),
reînscris într-un an de studii sau exmatriculat;
g) Un student este declarat promovat al unui an de studiu dacă a
acumulat
cel puțin 60 de credite din cele aferente disciplinelor obligatorii,
opționale și facultative, care să includă însă toate disciplinele
obligatorii și opționale prevăzute în planul curricular al acelui an
de studii;
h) Un student poate fi înscris în anul următor de studii dacă nu
este
declarat promovat, dar a acumulat un număr minim de credite din
creditele aferente disciplinelor obligatorii, opționale și
facultative prevăzute în planurile curriculare ale anului/anilor de
studii încheiat/încheiați, ținând cont de criteriile specifice ale
fiecărei facultăți;
i) Susținerea examenelor restante din anii anteriori de studiu față
de anul
de studiu în care este înscris studentul este admisă în condiții
stabilite de Consiliul facultății;
j) Un student este reînscris într-un an de studii, dacă a acumulat
sub
numărul minim de credite prevăzut la punctul "a" necesar înscrierii
în anul următor, dar cel puțin 10 din creditele aferente
disciplinelor obligatorii, opționale prevăzute în planul curricular
al anului de studii încheiat. Un student poate fi reînscris, într-un
anumit an de studii, o singură dată, pe parcursul perioadei de
școlaritate la unul din profilele facultății;
k) Reînscrierea unui student într-un an de studiu, precum și regimul
ulterior de școlaritate, sunt admise în condiții stabilite de
Consiliul facultății;
l) Un student este declarat exmatriculat dacă a acumulat sub 10 din
creditele aferente disciplinelor obligatorii, opționale și
facultative în planul curricular al anului de studii încheiat;
m) Un student declarat exmatriculat poate fi reînmatriculat în regim
de
locuri cu taxă pentru întreaga perioadă de școlaritate ulterioară
exmatriculării, luându-i-se însă în considerare toate creditele
acumulate anterior. Reînmatricularea intră în vigoare de la
începutul unui an universitar, care este la latitudinea studentului,
dar numai la cererea acestuia și cu acordul Consiliului facultății;
n) Unui student înscris în ultimul an de studii, dar care nu a
promovat toți
anii de studii anteriori, i se poate acorda prelungire de
școlaritate. Perioada de prelungire a școlarității este nelimitată,
regimul de încadrare a studentului în formațiile de studiu ale
profilului în cauză urmând a fi reglementată de Consiliul
facultății. Creditele acumulate anterior i se recunosc integral, iar
participarea la examenele restante se va face în regim de taxă,
condițiile de prezentare la examene și cuantumul taxei fiind
stabilite de Consiliul facultății.
În cazul modificării planurilor curriculare, pentru studenții care
cad sub incidența articolelor de mai sus, coordonatorul profilului
în cauză va propune planul curricular la care se raportează
studentul.
Art.22. La fiecare disciplină, studentul se poate prezenta la
examene de cel mult 2 ori gratuit.
În cazul în care studentul nu obține note de promovare după cea de-a
doua prezentare poate solicita reexaminarea în condițiile art.58 din
Legea Învățământului (cu taxă).
Pentru studentul de la învățământul ID și fără frecvență, care are
un an de studii în plus, se va stabili un număr de 48 de credite
anual, astfel încât la finalizarea studiilor să aibă același număr
de credite ca un absolvent de la cursuri de zi.
Art.23. Decanul poate aproba, în baza cererii individuale,
reexaminarea în vederea măririi notei, la cel mult 3 discipline pe
an, studentului care are promovate toate examenele prevăzute în
planul de învățământ pentru anul de studii curent. Nu se admit
susțineri de examene de mărirea notelor la discipline studiate în
anii precedenți. Reexaminarea pentru mărirea notei nu se poate
repeta.
Reexaminările, în vederea măririi notei, se stabilesc după sesiunile
programate, conform planurilor de învățământ și cel târziu cu 5 zile
înaintea începerii noului an universitar. Acestea vor putea fi
susținute după achitarea taxelor aferente, stabilite de Senatul
Universității, în fața unei comisii din care face parte titularul de
disciplină. Nota se modifică numai în cazul în care studentul obține
o notă mai mare decât cea inițială.
Art.24. Încheierea situației școlare a studentului de la zi, ID și
fără frecvență se face după sesiunea de toamnă cu cel puțin 3 zile
înainte de începerea noului an universitar.
Art.25. Studentul, care încearcă să promoveze examenul prin fraudă,
va fi exmatriculat prin decizia Rectorului, la propunerea Biroului
Consiliului facultății.
Art.26. Studentului, care pleacă la studii, cu avizul decanului și
aprobarea Rectorului, la universități din străinătate, i se recunosc
activitățile desfășurate și examenele susținute pe baza documentelor
de studii emise de instituțiile de învățământ universitar
respective.
Recunoașterea (echivalarea) examenelor și a anilor de studii se
aprobă de către Conducerea facultăților, în baza principiilor
stabilite de aceasta.
Art.27. Pentru studentul ultimului an de studii, situația școlară se
încheie cu o săptămână înainte de data fixată pentru examenul de
absolvire, diplomă, licență, disertație (după caz).
Studentul, care, la finalul studiilor, după parcurgerea numărului de
semestre (ani de studii) prevăzute în planul de învățământ pentru
durata studiilor, nu și-a finalizat în totalitate obligațiile
școlare și are un număr de maxim 5 restanțe din ultimele 4 semestre,
poate solicita prelungirea școlarității cu 1-2 semestre în
condițiile art.58 din Legea Învățământului (cu taxă) și ale
regulamentului stabilit de Senatul Universității.
Consiliul facultății poate aproba prelungirea școlarității gratuite
cu cel mult un an universitar față de durata legală de școlarizare
în următoarele situații:
a) cazuri medicale atestate prin certificate medicale confirmate de
Policlinica studențească;
b) participarea sportivilor de performanță la programe speciale de
pregătire și la competiții naționale și internaționale;
c) concedii de maternitate (2 ani, prin excepție).
Art.28. După încheierea ciclului al II-lea de studii, studentul
poate
participa la ciclurile pentru formele de Studii aprofundate sau
Master, cu durata de 2-4 semestre, sau cursuri postuniversitare, în
vederea obținerii unei calificări suplimentare. Conducerile
facultăților pot stabili reglementări proprii, în sensul prezentului
articol.
CRAIOVA, 2002
<<<INCHIDE |